فهمیدن رم گوشی شیائومی یا سامسونگ و غیره، موضوع مهمی است چرا که برای نصب تعداد زیادی بازی و برنامه، به رم بیشتری نیاز داریم و اگر رم گوشی کم و در حد ۲ یا ۳ گیگابایت است، از نصب کردن برنامه‌های متعدد خودداری کنیم. دقت کنید که رام اصطلاحی است که برای بیان مقدار فضای ذخیره سازی به کار می‌رود که با رم متفاوت است.

اما چگونه رم گوشی سامسونگ را بفهمیم؟ و البته در مورد سایر برندها چطور مقدار رم گوشی را چک کنیم؟ سوال دیگر این است که فرق رم با رام چیست؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

فرق رم و رام چیست؟

منظور از رم، حافظه‌ای است که با سرعت بالا اطلاعات و فایل‌های موردنیاز برای پردازش را در اختیار پردازنده می‌گذارد. البته پردازنده یا CPU اطلاعات و دستورات را روی حافظه‌ی کش که درست کنار هسته‌های پردازشی است، نگهداری می‌کند اما حافظه‌ی کش کوچک است و برای نگهداری مقدار زیادی اطلاعات کافی نیست.

رم با رام متفاوت است و قبل از اینکه بپرسید رام گوشی کجای تنظیمات است ، بهتر است تفاوت این دو را دقیقاً بدانید. منظور از رام، حافظه‌ای است که روی آن انواع فایل ذخیره می‌شود و بعضی از افراد به آن حافظه داخلی نیز می‌گوید. این نوع حافظه درست مثل هارد کامپیوتر است، البته نوع آن با هارددیسک فرق دارد و در واقع از دیسک گردان در گوشی‌ها استفاده نمی‌شود بلکه از حافظه‌های فلش نظیر آنچه در فلش درایو USB و SSD و کارت حافظه به کار می‌رود، استفاده می‌شود.

رام معمولاً چند برابر رم است چرا که کاربر برای ذخیره کردن فایل‌هایی که دانلود می‌کند، عکس و ویدیوهایی که با دوربین ثبت می‌کند، فایل‌های برنامه‌ها و بازی‌ها و خلاصه انواع فایل به رام زیادی نیاز دارد.

تشخیص رم و تشخیص رام گوشی از روی جعبه

اولین راهکار برای بررسی کردن مقدار رم یک گوشی و یا یک تبلت، این است که حین خرید نگاهی به بسته‌بندی محصول و اطلاعاتی که روی جعبه نوشته شده، داشته باشید. این کار برای اطمینان از مقدار رم و مقدار رام ضروری است. در واقع گوشی‌های اندروید با کانفیگ‌های مختلف تولید می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است یک مدل گوشی با ۶ کانفیگ مختلف شامل مدل ۴ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت رام الی کانفیگ ۶ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه روانه‌ی بازار شود و نباید اشتباهاً مدلی با کانفیگ متفاوت را خریداری کرد، ممکن است بعد از باز کردن جعبه، سوال در مورد اینکه از کجا بفهمیم رام گوشی a23 چند است ، فایده‌ای نداشته باشد چرا که گوشی به نام شما فاکتور شده است و پس دادن آن ساده نیست.

چگونه رم یا رام را بالا ببریم؟

اگر برایتان سوال است که چگونه رم گوشی سامسونگ را بالا ببریم یا چگونه رم شیائومی را افزایش دهیم، دقت کنید که راهی برای تغییر دادن مقدار رم به جز ارتقای سخت افزاری وجود ندارد و روش‌هایی که بعضی از افراد پیشنهاد می‌کنند، صرفاً راهی برای آزاد کردن مقداری از حافظه‌ی رم است.

اما اگر سوال شما این است که چگونه رام گوشی را بالا ببریم، چاره‌ی کار استفاده از کارت حافظه است که البته همه‌ی گوشی از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنند. به عنوان مثال گوشی‌های اپل یا آیفون، از دیرباز فاقد اسلات کارت حافظه بوده‌اند و در میان گوشی‌های اندروید نیز برخی مدل‌ها چنین اسلاتی ندارند.

در خرید کارت حافظه دقت کنید که گوشی شما از حداکثر چه ظرفیتی پشتیبانی می‌کند و همین‌طور اسلات کارت حافظه گوشی شما از کارت‌هایی با حداکثر چه سرعتی پشتیبانی می‌کند.

فهمیدن رم گوشی شیائومی و هوآوی و غیره در تنظیمات

مسیری که باید در برنامه تنظیمات گوشی دنبال کنید تا مقدار رم را مشاهده کنید، بسته به مدل و برند گوشی کمی متفاوت است. اگر در پیدا کردن گزینه‌ی مربوطه مشکل پیدا کرده‌اید، بهترین روش این است که از قابلیت جستجو کردن در برنامه تنظیمات استفاده کنید که خوشبختانه مدت‌هاست که در اندروید اضافه شده است.

در حالت کلی روش کار به صورت زیر است:

برنامه Settings یا تنظیمات را با پایین کشیدن نوار وضعیت و تپ روی آیکون چرخدنده اجرا کنید.

در صفحه اصلی تنظیمات روی گزینه‌ی درباره گوشی یا تبلت یا به زبان دیگر About Phone یا About Tablet تپ کنید.

در صفحه‌ی بعدی روی شماره ساخت یا Build Number چند بار پشت سر هم تپ کنید تا پیام You are now a developer یا شما اکنون یک برنامه‌نویس هستید، ظاهر شود.

اکنون به منوی اصلی تنظیمات برگردید و عبارت Developer options را جستجو کنید و روی این منو تپ کنید.

در منوی Developer options روی Memory یا حافظه تپ کنید تا مقدار رم و مقدار پر شده و مقدار رم آزاد گوشی را ببینید.

فهمیدن رم گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره در تنظیمات

فهمیدن رم گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره در تنظیمات

چگونه رم گوشی سامسونگ را بفهمیم؟

اگر گوشی شما سامسونگ است و سوال شما این است که چگونه رم گوشی سامسونگ را بفهمیم، بخشی با عنوان اطلاعات حافظه یا Memory information را چک کنید. مراحل کار به صورت زیر است:

نوار وضعیت را پایین بکشید و روی آیکون چرخدنده‌ای برنامه تنظیمات تپ کنید.

در تنظیمات روی Battery and Device Care تپ کنید.

در صفحه‌ی بعدی روی Memory تپ کنید.

فهمیدن رم گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره در تنظیمات

فهمیدن رم گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره در تنظیمات

فهمیدن رم گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره در تنظیمات

همان‌طور که در تصاویر فوق مشاهده می‌کنید، در گوشی‌های سامسونگ گزینه‌ی خالی کردن و در واقع آزاد کردن مقداری از رم در تنظیمات پیش‌بینی شده و در بعضی از گوشی‌های دیگر نیز چنین دکمه یا گزینه‌ای وجود دارد.

در مورد حافظه‌ی ذخیره سازی یا رام هم قابلیت چک کردن آن از طریق برنامه‌ی تنظیمات وجود دارد. اگر روش کار را نمی‌دانید در مورد اینکه رام گوشی سامسونگ کجای تنظیمات است جستجو کنید. معمولاً با چک کردن بخش About Phone یا درباره گوشی یا جستجو کردن کلماتی مثل Storage یا حافظه ذخیره سازی، می‌توانید محل نمایش مقدار حافظه داخلی را پیدا کنید.