در نسخه‌های جدید اندروید تغییر مرورگر پیش فرض در شیائومی و سامسونگ و هوآوی و غیره بسیار ساده شده ولیکن در نسخه‌های قدیمی‌تر هم انتخاب اپرا یا فایرفاکس یا تنظیم کروم به عنوان مرورگر پیش فرض اندروید کار مشکلی نیست. نه فقط مرورگر اینترنت بلکه برنامه پیش‌فرض پیامک و تماس تلفنی و چند مورد دیگر به سادگی قابل تغییر است.

در این مقاله آموزشی به این سوال پاسخ می‌دهیم که تنظیمات مرورگر گوشی و تبلت اندروید کجاست و چطور می‌توان مرورگر پیش‌فرض را تغییر داد. با مقاله‌ی آموزشی دیگری از سایت اینتوتک همراه باشید.

چرا تغییر مرورگر پیش فرض در اندروید ضروری است؟

خلاصه بگوییم: ممکن است برای مسدود کردن تبلیغات سایت‌ها یا برای بالا بردن امنیت و یا افزایش سرعت باز شدن سایت‌ها، از مرورگری به جز مرورگر اصلی گوشی و تبلت اندروید استفاده کنید. تنظیم کردن آن به عنوان پیش‌فرض، باز کردن لینک‌ها را ساده می‌کند.

بعضی از کاربران اندروید فقط از مرورگر اینترنت خاصی که سازنده‌ی گوشی و تبلت نصب کرده استفاده می‌کنند و هیچ گاه سراغ مرورگرهای محبوبی نظیر گوگل کروم یا اپرا و یا موزیلا فایرفاکس و مایکروسافت اج نمی‌روند. اما برخی دیگر به دلایل خاص سراغ مرورگرهای خاص می‌روند. به عنوان مثال:

  • برای فیلتر کردن تبلیغات و مسدود کردن پاپ‌آپ در سایت‌ها، استفاده از مرورگری به اسم Adblock Browser توصیه می‌شود.
  • برای فعال کردن نمای دستاپی سایت‌ها استفاده از مرورگری مثل دلفین یا اپرا بهتر از کروم و فایرفاکس است.
  • برای نصب اکستنشن‌های گوگل کروم می‌توانید از مرورگر کیوی یا یاندکس استفاده کنید، البته شاید در آینده کروم این قابلیت را در اختیار کاربران اندروید قرار بدهد.
  • برای امنیت و حفظ حریم خصوصی استفاده از مرورگرهایی مثل فایرفاکس یا Brave مناسب‌تر از گوگل کروم است.
  • برای استفاده از قابلیت‌های همگام‌سازی و ارسال فایل بین ویندوز و اندروید، استفاده از مرورگر مایکروسافت اج توصیه می‌شود.

همان طور که متوجه شده‌اید علت نصب مرورگری به جز مرورگر اصلی گوشی یا تبلت، موارد متنوعی است. پس از نصب کردن مرورگر جدید، می‌توانید آن را به عنوان Default Browser یا مرورگر پیش‌فرض تنظیم کنید که در این صورت اگر در برنامه‌ها روی لینک صفحه سایت‌ها تپ کنید، در مرورگر پیش‌فرض که انتخاب کرده‌اید باز می‌شود و نیازی به کپی و پیست کردن لینک از مرورگر قبلی در مرورگر جدیدی که نصب کرده‌اید، وجود ندارد.

آیا حذف مرورگر پیش فرض اندروید امکان‌پذیر است؟

خلاصه بگوییم: مرورگر پیش فرض با روش عادی نظیر تپ و مکث روی آیکون مرورگر و انتخاب Uninstall یا Remove حذف نمی‌شود بلکه می‌توان به کمک برنامه‌های خاص که معمولاً دسترسی روت نیاز دارد و یا از طریق کامپیوتر با اجرا کردن دستوراتی در cmd مرورگر و برنامه‌های پیش‌فرض گوشی و تبلت را حذف کرد.

در وسایل اندرویدی معمولاً رام اصلی که سازنده گوشی و تبلت ارایه کرده، مبتنی بر اندروید خام است که گوگل آن را منتشر می‌کند و در آن برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل نظیر Gmail و Google Chrome و Google Maps و غیره موجود است. سازنده‌ی گوشی یا تبلت، علاوه بر این برنامه‌ها چندین برنامه خاص خود را نیز اضافه می‌کند و در نهایت رام اختصاصی کامل می‌شود. زمانی که گوشی یا تبلت را ریست فکتوری می‌کنیم یا برای اولین بار روشن می‌کنیم، برنامه‌های پیش‌فرض روی آن موجود است و اغلب برنامه‌ها قابلیت حذف کردن ندارد، البته اگر از روش عادی برای حذف کردن اقدام کنیم.

با روش‌های خاص می‌توان برنامه‌های اصلی گوشی یا تبلت را هم حذف کرد! به عنوان مثال با اتصال به کامپیوتر و فعال کردن ADB، دستورات ساده‌ای برای حذف کردن برنامه‌ها وجود دارد که حتی برنامه‌های اصلی را حذف می‌کند. حتی نیازی به روت کردن نیست.

تغییر مرورگر پیش فرض گوشی شیائومی و هوآوی و غیره

خلاصه بگوییم: برنامه تنظیمات را اجرا کنید و در مورد Default Apps سرچ کنید. صفحه برنامه‌های پیش‌فرض را باز کنید و روی Browser app تپ کنید. در نهایت مرورگر کروم یا فایرفاکس و غیره را به عنوان مرورگر پیش‌فرض اندروید انتخاب کنید.

برای تغییر مرورگر پیش‌فرض ابتدا برنامه تنظیمات یا Settings را اجرا کنید و روی گزینه‌ای که اپ‌های نصب شده را لیست می‌کند تپ کنید. معمولاً نام این گزینه Apps یا Applications یا نامی شبیه به آن است. در ادامه روی Default Apps تپ کنید و در نهایت روی Browser تپ کنید که منظور مرورگر اینترنت است. اکنون می‌توانید یکی از مرورگرهایی که نصب کرده‌اید را انتخاب کنید.

اگر در یافتن گزینه‌ی Default Apps مشکل دارید، این عبارت را در کادر جستجوی بالای صفحه تنظیمات تایپ کنید تا به سرعت آن را پیدا کنید.

آموزش تغییر مرورگر پیش فرض گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره

آموزش تغییر مرورگر پیش فرض گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره

آموزش تغییر مرورگر پیش فرض گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره

تغییر مرورگر پیش فرض گوشی سامسونگ

خلاصه بگوییم: در گوشی یا تبلت سامسونگ با رابط کاربری One UI می‌توانید برنامه تنظیمات را اجرا کنید و روی Apps و سپس Choose default apps و در نهایت Browser app تپ کنید تا لیست مرورگرهای اینترنت ظاهر شود. مرورگر موردنظر را انتخاب کنید.

در گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ که چیدمان گزینه‌ها در برنامه‌ی تنظیمات کمی با اندروید خام متفاوت است، برای تغییر مرورگر پیش فرض می‌توانید از روشی که اشاره کردیم یعنی جستجو کردن عبارت Default Apps استفاده کنید. اگر به جستجو کردن علاقه ندارید، برنامه Settings گوشی یا تبلت را اجرا کنید و روی Apps یا اپلیکیشن‌ها تپ کنید.

در صفحه‌ی بعدی گزینه‌ی Choose default apps را لمس کنید و در نهایت گزینه‌ی Browser app‌ را لمس کنید. به همین سادگی لیستی از مرورگرهای اینترنت که در حال حاضر نصب کرده‌اید ظاهر می‌شود و می‌توانید مرورگر موردنظر را به عنوان مرورگر پیش‌فرض سامسونگ انتخاب کنید.

آموزش تغییر مرورگر پیش فرض گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره

آموزش تغییر مرورگر پیش فرض گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره

آموزش تغییر مرورگر پیش فرض گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره

اگر گوشی یا تبلت اندرویدی شما بسیار قدیمی باشد، ممکن است برنامه تنظیمات قابلیت جستجو کردن نداشته باشد و گزینه‌ها در آن به شکل کاملاً متفاوتی چیده شده باشد. در این صورت چاره‌ی کار گوگل کردن و مشورت با افرادی است که تخصص بیشتری دارند.

بعضی از کاربران تصور می‌کنند که برای تغییر دادن مرورگر پیش‌فرض باید تنظیمات مرورگر را باز کرد و می‌پرسند که تنظیمات مرورگر کجاست در حالی که تغییر مرورگر و برنامه‌های پیش‌فرض اندروید، از طریق برنامه تنظیمات عمومی انجام می‌شود و نه از طریق صفحه تنظیمات یک برنامه خاص.