در بازار کامپیوتر انواع مودم وای فای موجود است. به طور کلی مودم‌ها از نظر روش دسترسی به اینترنت به دو دسته‌ی مودم ADSL یا VDSL و مانند آن و مودم سیم‌کارتی تقسیم می‌شود. بعضی از مودم‌ها و روترهای وایرلس، از نظر وای-فای و قدرت آنتن وضعیت خوبی ندارند و زمانی که بین گوشی یا لپ‌تاپ و مودم، ۲ یا چند دیوار ضخیم و برخی موانع فلزی وجود داشته باشد، قدرت آنتن وای فای به شدت پایین می‌آید و سرعت اینترنت و شبکه کم می‌شود.

فرقی نمی‌کند که مودم ADSL می‌خرید یا هدف شما خرید مودم سیم‌کارتی و مودم بدون نیاز به خط تلفن است، اگر قبلاً در منزل یا محل کار با مشکل ضعیف بودن آنتن وای-فای روبرو شده‌اید، به مودمی با پوشش وای-فای قوی‌تر نیاز دارید. در ادامه مطلب در مورد انتخاب محصولی با آنتن‌دهی و پوشش خوب وای-فای بحث می‌کنیم.

بهینه سازی تنظیمات مودم وای-فای

خلاصه بگوییم: شاید با تغییر کانال فرکانسی و استفاده از باند فرکانسی متفاوت نظیر باند ۲.۴ یا ۵ گیگاهرتز مشکل پوشش وای-فای رفع شود.

قبل از اینکه در مورد قیمت وای فای مخابرات یا قیمت وای فای سیم کارتی جستجو کنید و محصولات گران‌قیمت را انتخاب کنید، دقت کنید که شاید مودم وایرلس شما با تغییرات جزئی در تنظیمات، پوشش وای-فای خوبی داشته باشد و اصولاً نیازی به هزینه اضافی نباشد.

یکی از تنظیمات مهم وای-فای و شبکه وایرلس، باند فرکانسی و کانال فرکانسی است. مودم و روتر ارزان معمولاً فقط از باند فرکانسی ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند اما محصولات گران‌تر از باند ۵ گیگاهرتز نیز پشتیبانی می‌کنند. باند فرکانسی ۲.۴ گیگاهرتز از نظر عبور از موانع، گزینه‌ی بهتری است ولیکن گاهی تداخل سیگنال بین وسایل مختلف که از این باند فرکانسی استفاده می‌کنند، مشکل‌ساز می‌شود. مثلاً موس یا کیبورد بی‌سیم و یا هندزفری بلوتوث نیز از باند ۲.۴ گیگاهرتز استفاده می‌کند. بنابراین باند فرکانسی ۵ گیگاهرتز یک راهکار خوب برای کاهش تداخل الکترومغناطیسی است.

کانال فرکانسی هم مقوله‌ی مهمی است، اگر اطرافیان و همسایه‌ها همگی از باند فرکانسی ۲.۴ فرکانسی و کانال ۱ در این باند فرکانسی استفاده می‌کنند، بهتر است شما از کانال‌های بالاتر نظیر کانال ۱۲ و ۱۳ استفاده کنید. به این ترتیب تداخل سیگنال کمتر می‌شود و شاید مشکل پوشش وای-فای و کند شدن گاه و بیگاه اینترنت رفع شود.

تغییر محل قرار گرفتن مودم

خلاصه بگوییم: عبور امواج الکترومغناطیسی وای-فای از دیوار ضخیم و مواد فلزی و وسایل برقی دشوار است و لذا محل قرار گرفتن مودم و همین‌طور گوشی و لپ‌تاپ مهم است.

زمانی که محل قرار گرفتن مودم یا روتر وایرلس، کنار موانع ضخیم باشد، طبعاً مشکلات عدیده پیش می‌آید. حتی اگر در مورد قیمت وای فای خانگی همراه اول با آنتن‌های متعدد جستجو کنید و یک مودم قوی بخرید هم نباید آن را در محلی بسته و پر از موانع ضخیم و به خصوص فلزی قرار دهید.

قاعده‌ی کلی این است که مودم یا روتر وایرلس باید در مرکز محل کار یا منزل قرار بگیرد تا پوشش وای-فای بهتر و گسترده‌تر باشد. اما در شرایط خاص کاربر مودم را در گوشه و کنار ساختمان مستقر می‌کند. این کار موجب ضعیف شدن وای-فای در نقاط دور از مودم می‌شود اما شاید چاره‌ای وجود نداشته باشد. به عنوان مثال شاید بعضی از اتاق‌های منزل شما از نظر آنتن‌دهی سیم کارت همراه اول یا ایرانسل و غیره، وضعیت بدی داشته باشد. بهتر است با حوصله نقاط مختلف را بررسی کنید و بهترین نقطه را برای مستقر کردن مودم پیدا کنید.

استفاده از کابل افزایش طول USB و دانگل وای-فای

خلاصه بگوییم: اگر نمی‌توانید کیس کامپیوتر یا لپ‌تاپ را جابجا کنید، خرید دانگل وای-فای و وصل کردن آن به کابل افزایش طول USB راهی برای بهبود قدرت آنتن وای-فای است.

بعضی از کاربران از کیس یا لپ‌تاپ در محل خاصی استفاده می‌کنند که کاملاً توسط موانع احاطه شده و در نتیجه امواج وای-فای واقعاً ضعیف دریافت می‌شود در حالی که شاید نیم متر آن‌طرف‌تر، سیگنال وای-فای به خوبی دریافت شود. در این صورت چاره‌ی کار ساده است: می‌توانید یک کارت شبکه USB که به دانگل وای-فای معروف است تهیه کنید و آن را به کابل افزایش طول USB به طول  فرضاً ۱ یا ۱.۵ متر متصل کنید. به این ترتیب شاید امواج وای-فای به خوبی دریافت شود.

چگونه مشکل ضعیف بودن پوشش وای-فای را حل کنیم؟

استفاده از کابل افزایش طول سیم آنتن

خلاصه بگوییم: می‌توانید آنتن وای-فای مودم را جدا کنید و به کابل افزایش طول آنتن متصل کنید که البته قیمت آن نسبتاً زیاد است.

گاهی اوقات مشکل کاربر این است که محل مودم به دلایل خاصی قابل تغییر نیست. در این شرایط می‌توانید از کابل افزایش طول آنتن وای-فای استفاده کنید. کافی است آنتن را از مودم جدا کنید و به این کابل خاص متصل کرده و سپس کابل را به مودم وصل کنید. البته این نوع کابل چندان ارزان نیست و خرید محصولات ارزان و بی‌کیفیت نیز توصیه نمی‌شود.

چگونه مشکل ضعیف بودن پوشش وای-فای را حل کنیم؟

بد نیست در مورد قیمت وای فای خانگی ارزان تحقیق کنید، شاید مودم قدیمی شما آنتن‌دهی ضعیفی داشته باشد و زمان آن رسیده باشد که به جای خرید چنین کابلی، یک مودم خوب بخرید.

ایجاد شبکه مش

خلاصه بگوییم: اگر از شبکه مش استفاده می‌کنید، اضافه کردن یک نود جدید مقرون به صرفه است و پوشش وای-فای را به راحتی گسترش می‌دهد.

در شبکه مش وسایل بدون در نظر گرفتن سلسله مراتب با هم ارتباط دارند و در نتیجه کامپیوتر یا گوشی شما به یکی از نقاط شبکه مش که نزدیک‌تر است و آنتن‌دهی بهتری دارد، وصل می‌شود. بعضی از وسایل شبکه وایرلس از این نوع شبکه پشتیبانی می‌کنند و برای افزایش پوشش وای-فای می‌توان نقاط دسترسی را اضافه کرد که هزینه‌ی آن معمولاً کمتر از خرید یک مودم یا روتر جدید و قدرتمند است.

چگونه مشکل ضعیف بودن پوشش وای-فای را حل کنیم؟

خرید توسعه دهنده محدوده بی‌سیم

خلاصه بگوییم: توسعه دهنده محدوده وای فای امواج مودم مرکزی را دریافت کرده و با قدرت بیشتر ارسال می‌کند تا پوشش وای-فای بهینه شود.

برای گسترش خوب وای-فای در ساختمان‌های بزرگ می‌توان از وسایلی به اسم Range Extender یا توسعه دهنده محدوده وای-فای استفاده کرد. توسعه‌دهنده محدوده وای-فای امواج را از مودم یا روتر مرکزی دریافت می‌کند و آن را مجدداً ارسال می‌کند تا وسایلی که در گوشه و کنار ساختمان قرار دارند هم با سرعت بالا به شبکه وایرلس دسترسی داشته باشند.

چگونه مشکل ضعیف بودن پوشش وای-فای را حل کنیم؟

طبعاً اگر در مورد قیمت وای فای خانگی ارزان تحقیق کرده باشید و مودم ارزانی خریده باشید، قدرت آنتن وای-فای آن برای محیط وسیع کافی نخواهد بود. توسعه‌دهنده محدوده وای-فای چندان ارزان نیست و شاید قیمت آن در حد مودم یا بیش از آن باشد اما یک نقطه دسترسی جدید در محیط منزل یا محل کار شما اضافه می‌کند و به خوبی محدوده پوشش وای-فای گسترده می‌شود.