ویندوز ۱۱ سرانجام پس از چند سال انتظار کاربران از راه رسیده و نسخه‌ی نهایی آن چندی پیش منتشر شده است. با توجه به اینکه ویندوز ۱۱ در ابتدای راه است، اشکالات عجیبی در آن دیده می‌شود. برای رفع این اشکالات می‌بایست بسته‌های بروزرسانی مایکروسافت و کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات را نصب کنیم. یکی از اشکالات ویندوز ۱۱ این است که از کش پردازنده‌های ای‌ام‌دی به درستی استفاده نمی‌کند و در نتیجه عملکرد آن کندتر از ویندوز ۱۰ و نسخه‌های قبلی است. امروز AMD برای رفع این مشکل، اولین پچ را ارایه کرده است.

در ادامه به جزئیات این خبر می‌پردازیم.

اولین پچ رفع باگ پردازنده‌های ای‌ام‌دی در ویندوز ۱۱ امروز منتشر شده است. این پچ به صورت درایور چیپ‌ست است و درایور CPPC2 که به توزیع تردهای پردازشی به هسته‌های پردازنده است را تصحیح می‌کند. اگر ویندوز ۱۱ را نصب کرده‌اید و از پردازنده‌های نسبتاً جدید این کمپانی در سیستم گیمینگ خویش استفاده می‌کنید، بهتر است پچ موردبحث را سریعاً دانلود و نصب کنید تا عملکرد سیستم شما بهتر شود. برای دانلود این درایور چیپ‌ست می‌توانید به وب‌سایت AMD مراجعه کنید.

اما در نهایت مایکروسافت این پچ را در بسته‌های بروزرسانی ویندوز و در واقع از طریق Windows Update در اختیار همه‌ی کاربران قرار می‌دهد. لذا اگر عجله ندارید، می‌توانید کمی صبر کنید تا بسته‌های بروزرسانی بعدی ویندوز ۱۱ منتشر شود.

اما توضیح بیشتر در مورد پچ ای‌ام‌دی:

اولین پچ به درایور CPPC2 که مخفف Collaborative Power and Performance Control 2 است، مربوط می‌شود. در واقع این درایور با بررسی بار پردازشی هسته‌های متعدد پردازنده، تردهای پردازشی را به هسته‌ای که مناسب‌تر است، می‌سپارد تا پردازش انجام شود. به عنوان مثال در زمانی که سیستم بی‌کار است و صرفاً پردازش‌های سبک و ساده صورت می‌گیرد، اگر پردازش جدیدی موردنیاز باشد، درایور موردبحث آن را به سریع‌ترین هسته واگذار می‌کند.

بدون نصب کردن این پچ جدید، در پردازنده‌هایی که هسته‌های متعدد دارند و به خصوص مدل‌هایی با بیش از ۸ هسته و توان مصرفی بیش از ۶۵ وات، عملکرد بهینه نیست و عملکرد کندتر از ویندوز ۱۰ و نسخه‌های قبلی ویندوز است.

و اما دومین پچ که هنوز منتشر نشده و در انتظار آن هستیم، به مقوله‌ی استفاده از حافظه‌ی کش سطح سوم یا به اصطلاح کش L3 مربوط می‌شود. متأسفانه ویندوز ۱۱ در استفاده از این کش با خطا روبروست و پهنای باند و همین‌طور تأخیر بیش از حد معمول است. در بررسی‌های دقیق مشخص شده که تأخیر در دسترسی به کش سطح سوم، حدود ۶ برابر ویندوز ۱۰ است و پهنای باند نیز ۱۲ برابر کمتر است. در نتیجه عملکرد پردازنده در پردازش‌های خاصی که به کش سطح سوم متکی است، به مراتب پایین‌تر از ویندوز ۱۰ خواهد بود.

کمپانی AMD اعلام کرده که تأخیر زیاد در دسترسی به کش L3 در ویندوز ۱۱، می‌تواند سرعت اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارها را بین ۳ تا ۱۵ درصد کاهش دهد!

اما یک سوال مهم:

باگ‌های موردبحث روی چه مدل‌هایی از پردازنده‌های ای‌ام‌دی موثر بوده؟

تمام پردازنده‌های Ryzen با معماری Zen+ و Zen 2  و Zen 3 و در واقع سری ۲۰۰۰ الی ۵۰۰۰ پردازنده‌های رایزن با باگ‌های کش سطح سوم و توزیع تردهای پردازشی روبرو هستند. برخی از مدل‌های پردازنده‌های EPYC نیز همین مشکل را دارند.