اینتوتک

اینتوتک دری رو به دنیای تکنولوژی

آشنایی با گرافیک مجتمع اینتل، قدرت پردازشی و ویژگی‌های آن

در این مقاله به بررسی پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع در CPUهای اینتل، قدرت پردازشی مدل‌های مختلف و ویژگی‌هایی مثل کوئیک سینک و مجازی‌سازی گرافیکی می‌پردازیم. HD Graphics و Iris پردازنده‌های Core و پنتیوم و سلرون، موضوع اصلی این مطلب است.

پردازنده‌های اینتل برخلاف محصولات AMD، دارای پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع یا به اختصار iGPU هستند. AMD برای پردازنده‌هایی که در کنار خود پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع دارند، نام APU را انتخاب کرده است و لذا CPU و APU در مقال AMD، مفهومی متفاوت دارد اما اینتل به تمام پردازنده‌های با یا بدون گرافیک مجتمع، CPU می‌گوید.

رم DDR4 چه فرقی با رم DDR3 دارد؟ نگاهی به تفاوت‌ها و عملکرد DDR4 و DDR3

سوال بسیار ساده است: رم DDR4 چه فرقی با رم DDR3 دارد؟ شاید این دو نوع رم، کاملاً متفاوت به نظر برسند و تصور شود که نسل جدید، تفاوتی بسیار زیاد دارد. در ادامه نگاهی کوتاه به تفاوت‌های تکنولوژی جدید رم با نسل قبلی خواهیم داشت.

از چند سال پیش رم‌های DDR4 به بازار سرورها راه یافتند اما تا معرفی پلتفرمی ارزان و مقرون به صرفه، کمتر در مورد DDR4 خواندیم و شنیدیم. اکنون با معرفی نسل ششم پردازنده‌های Core اینتل و مادربوردهای سری 10، بالاخره DDR4 انتخابی منطقی برای کاربران حرفه‌ای شده و می‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

در ادامه مروری بر تفاوت‌های رم DDR4 و DDR3 خواهیم داشت.

آشنایی با انواع رم، رم دو کاناله، پهنای باند، کنترلر حافظه و …

پهنای باند انواع حافظه‌ی DDR3 و DDR4 و GDDR5 و ساختار حافظه، کنترلر حافظه، باس داده، آدرس و دستور و پیکربندی رم دو کاناله و دیگر مشخصات حافظه‌های DRAM در تراشه‌های دستاپی، کارت گرافیک‌ها و سیستم روی چیپ‌های گوشی و تبلت، از موضوعاتی است که در این مقاله مرور می‌کنیم.

با حوصله و دقت ما را همراهی کنید.

رزولوشن زاویه‌ای نمایشگر و رزولوشن کافی برای ابعاد مختلف نمایشگر را بشناسیم

مفهوم تراکم پیکسلی را قبلاً در دانش‌نامه‌ی اینتوتک توضیح دادیم. تعداد پیکسل در یک اینچ یا تراکم پیکسل‌ها با توجه به فاصله‌ی کاربر از نمایشگر گوشی، تبلت، مانیتور، تلویزیون و ... خوب یا معمولی و کم است. تراکم پیکسلی بدون در نظر گرفتن فاصله از نمایشگر، مفهوم کاربردی ندارد و در حقیقت اگر فاصله زیاد باشد، هر نمایشگری خوب محسوب می‌شود. در ادامه با رزولوشن زاویه‌ای نمایشگر و چشم آشنا می‌شویم.

با توضیحی که در ابتدا دادیم، روشن است که توانایی چشم انسان در تفکیک عناصر کوچک، بسته به فاصله متفاوت است. به عنوان مثال یک پیکسل سوخته روی نمایشگر 1080p گوشی، از فاصله‌ی یک متری شناسایی نمی‌شود اما از فاصله‌ی 20 یا 15 سانتی‌متری، احتمالاً همه‌ی کاربران آن را می‌بینند.

چند گیگابایت رم لازم داریم؟ تفاوت عملکرد رم 8 و 16 گیگابایتی چقدر است؟

چند گیگابایت رم لازم داریم؟ سوالی که خیلی‌ها هنگام خرید کامپیوتر و لپ‌تاپ از خودشان می‌پرسند و معمولاً پاسخ این است که هر چه بیشتر، بهتر! اما آیا واقعاً به 16 گیگابایت رم گران‌قیمت نیاز داریم؟ در این مقاله به دنبال پاسخ این پرسشیم و با توجه به بنچ‌مارک‌ها به پاسخ آن خواهیم رسید.

اسکای‌لیک اینتل هم از رم‌های DDR4 پشتیبانی می‌کند و هم از انواع کم‌مصرف DDR3 که DDRL3L نام دارند. قبلاً در دو مقاله‌ی جداگانه، عملکرد رم‌های DDR3 و DDR4 که روی مادربوردهای چیپ‌ست Z170 نصب شده‌اند را مرور کردیم و اثر جالب تایمینگ و سرعت رم را زیر ذره‌بین گذاشتیم.

سوال امروز نوع رم و تایمینگ و سرعت آن نیست. بحث این است که چند گیگابایت رم برای سیستم گیمینگ، مهندسی و اداری و معمولی نیاز داریم؟

رم DDR4 در برابر DDR3 در بازی‌ها، کدام به صرفه‌تر است؟

در بررسی پلتفرم اسکای‌لیک از جنبه‌‎های مختلف، یکی از موضوعات اصلی بررسی رم DDR4 و مقایسه با DDR3 است. سوالی که در این مقاله به پاسخ آن می‌رسیم این است که برای سیستم گیمینگ و در بازی‌ها، رم DDR4 بهتر است یا DDR3 ؟ با ما باشید.

قبلاً به مقایسه DDR4 و DDR3 از نظر قیمت، تایمینگ، سرعت و ... پرداختم و به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر برتری زیادی متوجه DDR4 نیست. بسته به نرم‌افزاری که برای آزمایش انتخاب می‌شود، نتیجه گاهی به نفع DDR4 است و گاهی DDR3های بهینه‌ای که در بازار موجود است، پیشتاز هستند.

تبلیغات متنی

نرم افزار crm سیاره‌ی آی‌تی