شاید تاکنون با برنامه‌های امولاتور یا شبیه ساز کار کرده باشید، کار این نوع برنامه‌ها، اجرا کردن بازی‌هایی است که برای دستگاه بازی خاصی طراحی شده‌اند و نسخه‌ی مخصوص اندروید، آیفون، ویندوز و غیره ندارند. به عنوان مثال برای اجرا کردن بازی‌های PSP یا پلی استیشن پرتابل روی کامپیوتر، چند برنامه امولاتور معروف موجود است.

اخیراً در اپ استور اپل، امولاتوری به اسم PPSSPP قرار گرفته که کار آن شبیه‌سازی PSP روی آیفون است. با کمک این برنامه می‌توانید بازی‌های محبوب پلی استیشن پرتابل را روی آیفون اجرا کنید.

دانلود برنامه پی اس پی برای ایفون و محدودیت‌های آن

با دانلود برنامه PSP می‌توانید بازی‌های قدیمی و خاطره‌انگیز که روی پلی استیشن پرتابل بازی کرده‌اید را روی آیفون بازی کنید. شاید به بازی‌های جدید علاقه‌مند هستید و می‌خواهید بازی‌هایی که بین گیمرها بسیار محبوب شده و منتقدین و گیمرهای حرفه‌ای امتیاز بالایی به آن داده‌اند را روی کنسول بازی PSP‌ بازی کنید ولیکن آن را خریداری نکرده‌اید. در این صورت می‌توانید برنامه PPSSPP را دانلود و نصب کنید.

خبر خوبی است اما خبر بد این است که محدودیت‌هایی نیز وجود دارد و در واقع برنامه PPSSPP منتشر شده برای آیفون، دقیقاً همان برنامه‌ای نیست که برای سایر سیستم عامل‌ها طراحی شده است. به عنوان مثال با توجه به اینکه ریکامپایر JIT که اپل در سیستم عامل iOS استفاده می‌کند، تا حدی جلوی اجرا شدن روان و سریع PPSSPP را می‌گیرد. البته با وجود قدرت پردازشی بالایی که آیفون‌ها و آیپدهای امروزی دارند، شاید این مشکل جدی نباشد. به خصوص اگر هدف شما اجرا کردن بازی‌هایی باشد که طراحان امولاتور PPSSPP روی آن کار کرده‌اند تا سرعت اجرای بازی بالا برود و به صورت روان اجرا شود.

بازی‌هایی نظیر God of War: Chains of Olympus و Lumines: Puzzle Fusion و Gran Turismo و Metal Gear Solid: Peace Walker از جمله مواردی است که PPSSPP به خوبی اجرا می‌کند.

توجه کنید که برای اندروید نیز امولاتور PPSSPP از مدت‌ها پیش منتشر شده است. نسخه‌ی ویژه‌تر این اپل، نسخه طلایی یا گلد است که امکانات اصلی آن مثل نسخه‌ی معمولی است. در سایت‌های ایرانی این برنامه به صورت رایگان و قفل شکسته برای دانلود قرار داده شده است. اما دقت کنید که نیازی به جستجو کردن در مورد دانلود PPSSPP gold برای iOS نیست.

با توجه به اینکه طراحی امولاتور کار پیچیده‌ای است و بازی‌ها به صورت شبیه‌سازی شده اجرا می‌شود، برای اجرا کردن روان و سریع و بدون باگ بازی‌ها، به سخت‌افزاری نیاز است که چند برابر دستگاه بازی قدرت داشته باشد. در نتیجه ساخت امولاتور برای اجرا کردن بازی‌های مخصوص کنسول‌های بازی نسل جدید که قدرت پردازشی بسیار بالایی دارند، پیچیده است و به این زودی‌ها نمی‌توان بازی‌های پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ را با همان جزئیات و گرافیک بالا، روی آیفون و آیپد و اندروید اجرا کرد.

برای دانلود شبیه ساز PPSSPP می‌توانید به گوگل پلی یا اپ استور اپل و همین‌طور به سایت رسمی آن به آدرس ppsspp.org نیز مراجعه کنید.