روی گوشی یا تبلت اندروید تعدادی برنامه موجود است که شاید برای کاربر مفید و ضروری نباشد. با وجود اینکه حذف برنامه از گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره، ساده است، حذف برنامه های اصلی گوشی سامسونگ و شیائومی و هوآوی و غیره ساده نیست و در واقع با روش معمول، غیرممکن است. البته حذف برنامه های سیستمی با روت و همین‌طور از طریق ADB امکان‌پذیر است.

اگر مشکل کمبود حافظه داخلی یا کمبود Memory دارید، می‌توانید به جای حذف برنامه های غیرقابل حذف اندروید، بعضی از برنامه‌ها را غیرفعال کنید و همین‌طور آپدیت‌های نصب شده را حذف کنید. در ادامه به روش حذف برنامه در اندروید و روش غیرفعال کردن برنامه‌های بلااستفاده می‌پردازیم. با ما باشید

چرا حذف برنامه های سیستمی آندروید بدون روت مفید است؟

اگر گوشی شما از نظر میزان Memory یا همان رم، وضعیت خوبی ندارد و به عنوان مثال ۲ یا ۳ گیگابایت رم دارد،‌ نمی‌توانید برنامه‌ها و بازی‌های متعدد نصب کنید، حتی اگر حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی شما ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت باشد و مقدار فضای خالی قابل توجه باشد. در این شرایط باید ابتدا برنامه‌هایی که استفاده نمی‌کنید را حذف کنید. به همین علت است که کاربران اندروید به دنبال راهی برای حذف برنامه های سیستمی بدون روت هستند. در بعضی از گوشی‌ها تعداد برنامه‌های پیش‌فرض زیاد است و ممکن است کاربر از تعداد زیادی از برنامه‌ها استفاده نکند. در این صورت حذف برنامه های سیستمی شیائومی و سامسونگ و هوآوی و غیره مقدار زیادی حافظه‌ی رم اشغال شده را آزاد می‌کند.

حتی اگر گوشی شما مقدار زیادی رم و حافظه داخلی داشته باشد و در واقع جزو گوشی‌های گران‌قیمت بازار باشد هم بهتر است برنامه‌ای که استفاده نمی‌کنید را حذف کنید. منظور حذف از صفحه اصلی یا صفحه خانه نیست بلکه حذف نصب یا Uninstall که در بعضی از گوشی‌ها Remove گفته می‌شود، مورد نظر است. خوشبختانه تعدادی از برنامه‌های اصلی گوشی قابلیت حذف کردن دارد.

با روت کردن و برنامه حذف برنامه های سیستمی اندروید، حذف کردن همه‌ی برنامه‌های اندروید شامل برنامه‌های اصلی که از همان روز اول روی گوشی موجود بوده، ساده است. اما روت کردن معمولاً موجب باطل شدن گارانتی می‌شود. راهکار دیگری که برای کاربران حرفه‌ای اندروید مناسب است، حذف برنامه های سیستمی اندروید با adb است. البته روش کار بسیار عجیب و پیچیده نیست اما به هر حال برای کاربر مبتدی، فعال کردن USB Debugging و اجرا کردن دستور در کامپیوتر برای حذف برنامه‌های اندروید کم و بیش مشکل است.

روش عادی حذف برنامه های اصلی گوشی سامسونگ و شیائومی و هوآوی و غیره

بعضی از برنامه‌های سیستمی اندروید بدون دسترسی روت و بدون استفاده از ADB، قابلیت حذف کردن دارد. منظور حذف عادی برنامه است، درست مثل برنامه‌هایی که خود کاربر نصب می‌کند. برای این کار نیازی به برنامه حذف برنامه های سیستمی اندروید نیست!

روش پیدا کردن این برنامه‌ها و حذف نصب به این صورت است:

نوار وضعیت را از بالای صفحه پایین بکشید و روی آیکون چرخدنده تپ کنید تا صفحه تنظیمات باز شود.

در تنظیمات روی گزینه‌ی برنامه‌ها یا Apps یا Apps & Notifications تپ کنید، نام دقیق گزینه بسته به برند گوشی متفاوت است.

در صفحه‌ی بعدی روی گزینه‌ی See all apps یا دیدن همه برنامه‌ها تپ کنید.

لیستی از تمام برنامه‌های سیستمی و غیرسیستمی ظاهر می‌شود، برنامه موردنظر را پیدا کنید و روی آن تپ کنید.

آموزش غیرفعال کردن و حذف برنامه از گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره بدون روت

در صفحه برنامه اگر گزینه Remove یا Uninstall یا حذف نصب دیده می‌شود، روی آن تپ کنید.

در ادامه روی OK تپ کنید تا حذف برنامه تأیید شود.

آموزش غیرفعال کردن و حذف برنامه از گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره بدون روت

با این روش ساده می‌توانید برنامه‌هایی که خودتان نصب کرده‌اید و استفاده نمی‌کنید را نیز حذف کنید. اگر مشکل کمبود حافظه داخلی دارید، در صفحه برنامه به آنچه زیر عبارت Storage یا فضای ذخیره‌سازی ذکر شده توجه کنید که مقدار حافظه‌ی استفاده شده است. بازی یا برنامه‌ای که حجم زیادی اشغال کرده را حتی‌الامکان حذف کنید و در مورد برنامه‌هایی که فضای کمی اشغال کرده‌اند، بیشتر فکر کنید. شاید نیازی به حذف کردن اپ‌های کوچک نباشد.

روش Disable کردن برنامه در اندروید

برای برنامه‌هایی که امکان حذف کردن به روش ساده فعال نیست و از طرفی نمی‌خواهید سراغ ADB یا روت کردن بروید، یک راه دیگر به جز حذف نصب وجود دارد که تا حدی فضای ذخیره‌سازی و حافظه رم را آزاد می‌کند. می‌توانید از گزینه‌ی غیرفعال کردن یا Disable استفاده کنید که در صفحه برنامه موجود است. روش کار به این صورت است:

برنامه تنظیمات را اجرا کنید.

روی گزینه‌ی برنامه‌ها یا Apps یا گزینه‌ای شبیه به آن تپ کنید تا لیست برنامه‌ها ظاهر شود.

در صفحه لیست برنامه‌ها روی See all apps تپ کنید تا همه برنامه‌ها لیست شود.

آموزش غیرفعال کردن و حذف برنامه از گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره بدون روت

برنامه موردنظر را پیدا کنید و روی آن تپ کنید.

در صفحه اطلاعات برنامه اگر دکمه‌ی Disable را مشاهده می‌کنید، روی آن تپ کنید.

پیام تأیید ظاهر می‌شود، اگر اشتباهی رخ نداده روی Disable App تپ کنید.

آموزش غیرفعال کردن و حذف برنامه از گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره بدون روت

اکنون برای حذف از صفحه اصلی یا صفحه خانه اقدام کنید. برنامه‌ای که غیرفعال شده در لیست کامل برنامه‌ها نمایش داده می‌شود آما آیکون آن غیرفعال است. اگر بخواهید آن را مجدداً فعال کنید، می‌توانید مراحل فوق را تکرار کنید و روی گزینه‌ی Enable تپ کنید.

با قابلیت غیرفعال کردن برنامه در اندروید، شاید حذف برنامه های سیستمی شیائومی و سامسونگ و غیره ضروری نباشد و مشکل گوشی که رم و حافظه داخلی کم است، حل شود و در مورد گوشی‌های رده اول نیز ممکن است سرعت گوشی و مصرف باتری کاهش پیدا کند چرا که تعدادی برنامه‌ی بلااستفاده به کلی غیرفعال شده است.

باز کردن صفحه حذف برنامه با روش سریع

یک روش ساده‌تر برای دسترسی به صفحه‌ی مدیریت برنامه یا اطلاعات برنامه در اندروید وجود دارد که در بیشتر گوشی‌ها پشتیبانی می‌شود. می‌توانید در صفحه‌ی اصلی یا در لیست برنامه‌ها که اصطلاحاً App Drawer گفته می‌شود، روی آیکون برنامه تپ و مکث کنید. با چند ثانیه نگه داشتن انگشت روی آیکون برنامه، یک منوی کوچک ظاهر می‌شود. در منو روی گزینه‌ی App info یا اطلاعات برنامه تپ کنید.

دقت کنید که در بعضی از گوشی‌ها، گزینه‌ی اطلاعات اپ یا App info به صورت یک آیکون کوچک یا حرف i است.

آموزش غیرفعال کردن و حذف برنامه از گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره بدون روت

حذف آپدیت برنامه‌ها در اندروید برای خالی کردن حافظه

بعضی از کاربران عادت دارند که گوگل پلی را اجرا کنند و به صفحه مدیریت برنامه‌ها مراجعه کرده و روی گزینه‌ی Update All یا بروزرسانی همه تپ کنند تا همه‌ی برنامه‌ها ساده و سریع بروزرسانی شود. به طور معمول زمانی که برنامه‌ای را در درازمدت بروزرسانی می‌کنیم، حجم آن در گذر زمان بیشتر می‌شود!

یک روش دیگر برای کاهش استفاده از حافظه‌ی داخلی و رم گوشی یا تبلت اندروید این است که آپدیت‌های برنامه‌هایی که استفاده نمی‌کنیم را حذف کنیم. البته بهتر است از همان ابتدای کار، چنین برنامه‌هایی را آپدیت نکنید و در واقع به جای استفاده از گزینه‌ی بروزرسانی همه، فقط گزینه‌ی آپدیت روبروی برنامه‌هایی که زیاد استفاده می‌کنید را لمس کنید.

روش حذف کردن بروزرسانی‌های برنامه نیز بسیار ساده است و از طریق صفحه اطلاعات برنامه صورت می‌گیرد، درست مثل غیرفعال کردن برنامه و حذف نصب برنامه. بنابراین صفحه اطلاعات برنامه موردنظر را باز کنید و اگر گزینه‌ی Uninstall updates‌ را مشاهده می‌کنید، روی آن تپ کنید. سپس روی OK تپ کنید تا حذف بروزرسانی‌ها تأیید شود.

آموزش غیرفعال کردن و حذف برنامه از گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره بدون روت

روش دیگر برای حذف بروزرسانی‌های یک اپلیکیشن و همین‌طور حذف کردن برنامه در اندروید، اجرا کردن برنامه گوگل پلی است. یادآوری می‌کنیم که در مورد برنامه‌های سیستمی، حذف برنامه های سیستمی شیائومی و سامسونگ و غیره با این روش نیز امکان‌پذیر نیست و تنها راه روت کردن یا استفاده از ADB است.

شما برای حذف برنامه های غیرقابل حذف اندروید چه راهکار و ترفند جالبی می‌شناسید و آیا تاکنون با استفاده از ADB برنامه‌های اضافی گوشی یا تبلت را حذف کرده‌اید و نتیجه رضایت‌بخش بوده است؟