زبان برنامه‌نویسی پایتون در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده که علت اصلی آن، ساده کردن برنامه‌نویسی و وجود کتابخانه‌های متنوع برای امور برنامه‌نویسی هوش مصنوعی و محاسبات مهندسی و حتی ساخت بازی است. برای شروع برنامه‌نویسی به زبان پایتون، لینک نصب پایتون برای ویندوز 10 یا 7 موردنیاز کاربر است اما قبل از دانلود پایتون دقت کنید که کدام ورژن را نیاز دارید و سپس با مراجعه به وب‌سایت رسمی پایتون یا سایت‌های دانلود نرم‌افزار، لینک نصب پایتون برای ویندوز را تهیه کنید.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که نحوه نصب پایتون در لپ تاپ و کامپیوتر ویندوزی چگونه است. با ما باشید.

پایتون چیست؟

Python یک زبان برنامه‌نویسی است که به دلیل کاربرد زیادی که برای مهندسین در برخی علوم نظیر توسعه هوش مصنوعی دارد، بعضی از افراد تصور می‌کنند که خود یک برنامه هوش مصنوعی است!

پایتون اولین بار در سال 1991 به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا برای همه نوع کاربرد معرفی شد. در طراحی این زبان روی خوانایی کد تأکید زیادی شده و به همین علت از زمان معرفی محبوبیت پیدا کرد. در سال‌های اخیر محبوبیت این زبان به شکل تصاعدی افزایش پیدا کرده و در حال حاضر جزو محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سطح جهانی است. در سایت رسمی پایتون، نسخه مخصوص ویندوز و لینوکس و مک‌اواس و سایر سیستم عامل‌ها ارایه شده است و می‌توانید به صورت رایگان آن را دانلود کرده و نصب کنید.

منظور از سطح بالا بودن زبان برنامه‌نویسی این است که نوشتن مراحل برنامه و دستورات ساده است و سینتکس‌ها به شکلی طراحی شده که برنامه‌نویس به سرعت آنچه در ذهن دارد را به کد تبدیل می‌کند.

دانلود پایتون برای ویندوز 10 و انتخاب ورژن

اگر قبلاً از پایتون استفاده‌ی جدی نکرده‌اید و در مراحل آغاز یادگیری یا آغاز یک پروژه برنامه‌نویسی هستید، طبعاً بهترین کاردانلود آخرین نسخه پایتون برای ویندوز 11 یا سایر نسخه‌های ویندوز است. برای این کار می‌توانید به وب‌سایت رسمی پایتون به آدرس python.org مراجعه کنید و در صفحه Downloads لینک نصب پایتون آخرین نسخه را پیدا کرده و دانلود کنید.

آموزش نصب پایتون برای ویندوز 7 و 10 و 11

چند سال پیش بروزرسانی مهمی برای پایتون منتشر شد و از آن زمان مسیر توسعه به صورت مجزا دنبال شده است و به همین علت تیم‌های برنامه‌نویسی ممکن است برای دانلود پایتون ورژن ۲ برای پروژه‌های قدیمی‌شان اقدام کنند در حالی که آخرین نسخه، ورژن ۳ است. به علاوه Python 2 از سال ۲۰۲۰ به صورت رسمی منسوخ شده است. هر دو نسخه در سایت رسمی برای دانلود قرار داده شده است.

آموزش نصب پایتون برای ویندوز 7 و 10 و 11

تفاوت‌های تکنیکی خاصی بین نسخه ۲ و ۳ پایتون وجود دارد اما برای یادگیری پایتون نیازی به یادگیری پایتون ۲ نیست. پس از دانلود پایتون برای ویندوز 7 یا ویندوز 10 و 11، محتوای آموزشی مرتبط با پایتون ۳ را تهیه کنید چرا که این نسخه هم از نظر خوانایی کد و هم از نظر سرعت نوشتن برنامه، بهتر از نسخه‌ی ۲ است و علاوه بر این کاربران آن به مراتب بیشتر است و پاسخ سوالات و ابهامات خود را راحت‌تر در فروم‌ها و سایت‌ها پیدا می‌کنید.

لینک دانلود پایتون برای ویندوز 7 ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی

معمولاً برای نصب محیط‌های برنامه‌نویسی، بسته به اینکه سیستم عامل ۳۲ بیتی است ۶۴ بیتی، باید نسخه‌ی صحیح را دانلود کرد اما در مورد پایتون کار ساده شده است چرا که لینک نصب پایتون که در سایت رسمی ارایه شده، هم برای نسخه‌‌ی ۳۲ بیتی ویندوز است و هم برای نسخه‌ی ۶۴ بیتی ویندوز. به تناسب نوع ویندوز، فایل‌های موردنیاز نصب می‌شود.

آموزش نصب پایتون برای ویندوز 10 و غیره

برای نصب پایتون در ویندوز 11 یا 10 و همین‌طور نسخه‌های قدیمی ویندوز مثل ویندوز 7، فایل نصب پایتون را اجرا کنید. در مرحله‌ی نخست تیک گزینه‌ی Add Python.exe PATH را فعال کنید و روی Install Now کلیک کنید.

آموزش نصب پایتون برای ویندوز 7 و 10 و 11

گام بعدی تصمیم‌گیری در مورد طول محدودیت طول مسیرها است. با فعال کردن گزینه‌ی Disable path length limit محدودیت متغیر MAX_PATH از بین می‌رود. با این کار مشکلی پیش نمی‌آید بلکه Python می‌تواند از مسیرهایی که آدرس طولانی دارند، استفاده کند. بیشتر برنامه‌نویسانی که با پایتون کار می‌کنند، در محیط لینوکس برنامه‌نویسی می‌کنند و برای مسیرهای طولانی مشکل خاصی ندارند. لذا فعال کردن پشتیبانی از مسیرهای طولانی در ویندوز برای هماهنگ شدن با برنامه‌نویسان لینوکسی، توصیه می‌شود.

مراحل بعدی نصب ساده است و با کلیک روی Next انجام می‌شود. در پایان روی Close کلیک کنید و پنجره نصب پایتون برای ویندوز را ببندید.

پس از نصب کردن پایتون، برای چک کردن اینکه پایتون 3 درست نصب شده، می‌توانید در واسط خط دستور، دستور زیر را وارد کنید تا ورژن نصب شده نمایش داده شود:

python --version

آموزش نصب پایتون برای ویندوز 7 و 10 و 11

برنامه نویسی به زبان پایتون در Venv

اگر نخواهید پایتون را به شکل معمول در ویندوز نصب کنید بلکه یک محیط مجازی برای برنامه‌نویسی پایتون داشته باشید، می‌توانید از برنامه‌های مختلفی برای مدیریت محیط مجازی برنامه‌نویسی پایتون استفاده کنید. یکی از برنامه‌های توصیه شده در وب‌سایت رسمی پایتون، برنامه‌ای به اسم Venv است. برنامه‌ی محبوب و قدرتمند دیگری که در این زمینه توصیه می‌شود، VirtualEnv است که از نظر سازگاری با پایتون 2 نیز گزینه‌ی بهتری است.

در کنار استفاده از این محیط‌های مجازی، می‌توانید از برنامه‌های تحت عنوان IDE یا محیط توسعه یکپارچه نیز استفاده کنید. در این نوع برنامه‌ها، امکانات و قابلیت‌های زیادی که ممکن است برنامه‌نویس نیاز داشته باشد، پیش‌بینی شده و یک جا جمع شده است. اگر به چنین محیط‌هایی علاقه دارید، برنامه‌ی PyCharm را توصیه می‌کنیم، البته تعداد زیادی IDE برای برنامه‌نویسی به زبان پایتون موجود است و هر یک نقاط قوت خاصی دارد.

شما برای برنامه‌نویسی به زبان پایتون از چه IDE یا محیط مجازی خاصی استفاده می‌کنید و علت انتخاب شما چیست؟