زمانی که دکمه ولوم گوشی سامسونگ و شیائومی و هوآوی و سایر برندها خراب می‌شود، مراجعه به مراکز تعمیرات سخت‌افزار گوشی ضروری است. ممکن است تمیز کردن قطعات زیر دکمه‌ها مشکل را حل کند اما گاهی تعویض کامل قطعات زیر دکمه‌ها ضروری است و هزینه‌ی تعمیرات بیشتر می‌شود. خوشبختانه روش‌های دیگری برای تنظیم صدای گوشی یا تبلتی که دکمه‌ی ولوم آن خراب شده وجود دارد. اگر رطوبت به داخل گوشی نفوذ نکرده باشد، می‌توانید از روش‌های نرم‌افزاری برای کم و زیاد کردن صدای گوشی استفاده کنید.

در این مقاله به روش‌های تغییر بلندی صدا در اندروید می‌پردازیم که در زمان خراب شدن دکمه ولوم گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره مفید واقع می‌شود. با ما باشید.

مشکل بالا نیامدن اندروید در گوشی یا تبلت خیس شده!

خرابی دکمه‌ی ولوم گوشی یا تبلت به چند نوع تقسیم می‌شود. گاهی اوقات روی گوشی یا تبلتی که ضد آب نیست، آب پاشیده شده باشد و نفوذ آب به زیر کلیدهای صدا، اشکالات جدی به وجود آورده باشد. به عنوان یک مشکل عجیب این است که گوشی پس از روشن شدن، وارد منوی ریکاوری می‌شود و اندروید بالا نمی‌آید!

علت ورود خودکار به منوی ریکاوری یا منوی بوت لودر این است که زمانی که کاربر کلید پاور را نگه می‌دارد تا گوشی روشن شود، کلیدی مثل ولوم پایین که خیس شده نیز فعال است و در این حالت منوی ریکاوری بعضی از گوشی‌ها و تبلت‌ها ظاهر می‌شود. در چنین شرایطی باید مشکل خیس شدن زیر دکمه‌های صدا را حل کرد.

علت کم و زیاد شدن خودکار صدای گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره که آب و رطوبت به آن نفوذ کرده، معمولاً خیس شدن قطعات زیر دکمه‌های ولوم است.

توجه کنید که ممکن است قرار دادن گوشی در برنج خشک یا مواد جاذب رطوبت، مشکل را دیر یا زود حل کند اما فقط در حالتی که مطمئن هستید که رطوبت به بخش‌های آسیب‌پذیر نفوذ نکرده، از این روش برای خشک شدن رطوبت استفاده کنید.

نوع دیگر خرابی کلید ولوم گوشی یا تبلت، در درازمدت اتفاق می‌افتد. در این حالت باید دکمه‌های ولوم را بسیار محکم فشار داد تا صدا کم و زیاد شود. اگر نخواهید هزینه‌ای برای تعمیرات گوشی قدیمی صرف کنید، می‌توانید با روش‌های نرم‌افزاری مختلف، صدا را کم و زیاد کنید.

تغییر ولوم گوشی از طریق اسلایدر صدا در تنظیمات سریع

در اغلب گوشی‌ها و تبلت‌ها بخشی با عنوان تنظیمات سریع یا Quick Settings وجود دارد که با پایین کشیدن نوار وضعیت از گوشه‌ی سمت راست و بالای صفحه، ظاهر می‌شود. در این بخش به طور معمول اسلایدری برای کم و زیاد کردن صدا و روشنایی صفحه موجود است. طراحی اسلایدر ولوم و اسلایدر روشنایی صفحه بسته به اینکه برند و مدل گوشی چیست، متفاوت است. با حوصله و دقت این بخش را بررسی کنید و صدا را کم و زیاد کنید.

استفاده از تنظیمات سریع بسیار ساده است و شاید نیازی به نصب برنامه برای اضافه کردن دکمه ولوم شناور اندروید نداشته باشید.

کم و زیاد کردن صدا با تنظیمات صدای گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره

یک روش ساده و عمومی دیگر برای تغییر دادن بلندی صدای گوشی یا تبلتی که کلید ولوم آن خراب شده، استفاده از برنامه‌ی تنظیمات یا Settings اندروید است که البته به سادگی باز کردن تنظیمات سریع نیست.

در تنظیمات گوشی روی گزینه‌ی صدا و ویبره که با عنوانی شبیه به Sound & vibration مشخص می‌شود، تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی اسلایدرهایی برای تنظیم صدای زنگ تلفن گوشی یا Ringtone و همین‌طور اسلایدر رسانه یا Media برای تنظیم صدای فیلم و آهنگ در برنامه‌های مختلف موجود است. اسلایدر نوتیفیکیشن نیز برای تغییر دادن بلندی صدای اعلان‌های اندروید کاربرد دارد.

دقت کنید که تنظیمات صدای گوشی سامسونگ یا بعضی از برندها کمی متفاوت است، به عنوان مثال در گوشی سامسونگ باید ابتدا تنظیمات را باز کرد و روی گزینه‌ی Sounds and vibration تپ کرد. در صفحه‌ی بعدی روی Volume تپ کنید تا اسلایدرهای تنظیم صدا ظاهر شود.

روش کم و زیاد کردن صدا در زمان خرابی دکمه ولوم گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره

روش کم و زیاد کردن صدا در زمان خرابی دکمه ولوم گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره

روش کم و زیاد کردن صدا در زمان خرابی دکمه ولوم گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره

کم و زیاد کردن صدای اندروید به کمک دستیار صوتی

اگر برای کارهای مختلف از دستیار صوتی گوگل اسیستنت یا بیکسبی سامسونگ استفاده می‌کنید، امکان تغییر دادن بلندی صدا بدون استفاده از دکمه ولوم وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانید با گفتن عبارت Hey Google، دستیار صوتی را فعال کنید و سپس  جمله‌ای مثل increase volume با مضمون افزایش صدا بیان کنید. خوشبختانه دستیار صوتی گوگل یا سامسونگ و غیره، عبارت‌های مختلف که به معنی کاهش یا افزایش صدا است را درک می‌کند و نیازی به گفتن یک عبارت خاص نیست.

تغییر ولوم گوشی با استفاده از هندزفری

زمانی که هندزفری به گوشی متصل باشد، می‌توانید از کلیدهای روی هندزفری برای کم و زیاد کردن صدا استفاده کنید. اگر از هندزفری بلوتوث یا اصطلاحاً ایرپاد سامسونگ و شیائومی و غیره استفاده می‌کنید و روی هندزفری دکمه‌های ولوم وجود داشته باشد هم تغییر دادن بلندی صدا به کمک هندزفری ساده است.

روش کم و زیاد کردن صدا در زمان خرابی دکمه ولوم گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره

توجه کنید که بعضی از ایرپادها سطح لمسی دارند و با حرکت انگشت روی سطح لمسی، کارهای مختلفی انجام می‌شود. ممکن است با یک نوع حرکت خاص، صدای هندزفری کم و زیاد شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد مدل و برند ایرپادی که استفاده می‌کنید و نحوه کم و زیاد کردن صدای آن جستجو کنید.

در پایان یادآوری می‌کنیم که اگر نفوذ آب کم باشد و فقط دکمه‌های ولوم مشکل پیدا کرده باشد، با صبر کردن و استفاده از مواد جاذب، مشکل حل می‌شود. اما همیشه احتمال نفوذ آب به قسمت‌های خطرناک وجود دارد. لذا به جای جستجو کردن در مورد اینکه چرا ولوم گوشی خود به خود کم میشود و چطور صدای گوشی خیس شده را کم و زیاد کنیم، هر چه سریع‌تر گوشی را به افراد متخصص بسپارید تا آن را باز کرده و به صورت کامل خشک کنند.