یکی از امکانات خوب گوشی‌های امروزی، نوتیفیکیشن است اما گاهی اوقات نمایش نوتیفیکیشن و پخش صدای آن سرسام‌آور می‌شود. خوشبختانه بستن نوتیفیکیشن اندروید برای هر برنامه امکان‌پذیر است و حتی بعضی از برنامه‌ها تنظیماتی برای انواع نوتیفیکیشن دارند!

در این مقاله به نحوه فعال سازی نوتیفیکیشن اندروید و همین‌طور روش بستن نوتیفیکیشن اندروید می‌پردازیم. با ما باشید.

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

در پاسخ به این سوال توجه کنید که غیرفعال کردن نوتیفیکیشن یا صدای نوتیفیکیشن، دو مقوله‌ی جداست.

در سیستم عامل اندروید می‌توانید نوتیفیکیشن هر برنامه را به صورت مجزا فعال یا غیرفعال کنید. روش کار ساده است و اگر سهواً نوتفیکیشن یک برنامه مهم را بسته‌اید و مشکل مثل غیر فعال شدن نوتیفیکیشن پیامک پیش آمده، فعال سازی نوتیفیکیشن اندروید و آن برنامه خاص بسیار ساده است.

اگر مشکل شما نمایش متن نوتیفیکیشن نیست و صرفاً صدای نوتیفیکیشن همه‌ی برنامه‌ها مزاحم کار و فعالیت است، در پاسخ به این سوال که چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم، یک راهکار جامع‌ وجود دارد. با فعال کردن حالت بی‌‌صدا یا مزاحم نشوید یا به زبان دیگر Do Not Disturb، صدای نوتیفیکیشن همه برنامه‌ها را قطع کنید و با غیرفعال کردن این ویژگی، صدای نوتیفیکیشن همه‌ی برنامه‌ها مثل قبل پخش می‌شود.

قابلیت یا حالت DND مختص آیفون یا گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره نیست و این روزها در سیستم عامل‌های مختلف وجود دارد. اما اینکه چگونه نوتیفیکیشن سامسونگ را فعال کنیم به دلیل چیدمان گزینه‌ها و نام گزینه‌ها در صفحه تنظیمات، کمی با روش فعال کردن نوتیفیکیشن در شیائومی و هوآوی و غیره متفاوت است اما با جستجو کردن در برنامه‌ی تنظیمات می‌توانید به سرعت گزینه‌ی DND و تنظیمات آن را پیدا کنید.

غیرفعال کردن صدای نوتیفیکیشن در اندروید

برای برقراری سکوت و غیرفعال کردن صدای همه‌ی نوتیفیکیشن‌ها، ساده‌ترین راهکار این است که بخش تنظیمات سریع که با پایین کشیدن نوار وضعیت باز می‌شود را بررسی کنید و روی آیکونی با عنوان DND که مخفف Do Not Disturb است تپ کنید تا حالت بی‌صدا فعال شود. در این حالت چگونه نوتیفیکیشن را فعال کنیم؟ نوار وضعیت را پایین بکشید و یک بار دیگر روی آیکون DND تپ کنید تا این حالت غیرفعال می‌شود و صدای نوتیفیکیشن‌ها مثل قبل پخش شود.

روش دیگر برای فعالسازی DND این است که از طریق برنامه تنظیمات اندروید اقدام کنید. ابتدا برنامه تنظیمات گوشی را اجرا کنید و روی Notifications تپ کنید و در صفحه‌ی بعدی روی Do Not Disturb تپ کنید. سپس Turn on now را انتخاب کنید.

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

حالت بی‌صدا یا DND تنظیماتی نیز دارد. به عنوان مثال می‌توانید افراد و برنامه‌های خاصی را استثناء کنید تا در صورت تماس افراد خاص یا دریافت نوتیفیکیشن برنامه‌های خاص، صدا پخش شود و مطلع شوید. این تنظیمات در بخش What can interrupt Do Not Disturb قرار دارد که البته متأسفانه نام و محل این گزینه و تنظیمات در گوشی‌های مختلف یکسان نیست.

در زمانی که DND فعال است، همه‌ی نوتیفیکیشن‌ها مخفی و بی‌صدا می‌شود. برای تغییر دادن تنظیمات جزئی نوتیفیکیشن‌ها در حالت DND روی گزینه‌ی Display options for hidden notifications تپ کنید.

تنظیمات حالت بی صدا یا DND اندروید

در بخش تنظیمات عمومی یا General حالت DND نیز تنظیمات مربوط به پخش صدای برنامه‌ها، پخش صدای فیلم و آهنگ، پخش صدای آلارم و هشدار و مانند آن موجود است.

در اندروید و همین‌طور آیفون و به طور کلی در سیستم عامل‌های امروزی، قابلیت زمان‌بندی کردن Do Not Disturb هم وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانید حالت بی‌صدا را به صورت خودکار و زمان‌بندی شده، در شروع ساعت اداری فعال و در پایان آن غیرفعال کنید و به همین صورت در زمان استراحت و خواب شب، حالت DND را فعال کنید.

برای ایجاد زمان‌بندی جدید، روی Schedules تپ کنید و در صفحه‌ی بعدی روی Add more تپ کنید. اکنون می‌توانید ساعت شروع و زمان پایان حالت بی‌صدا را انتخاب کنید و نامی برای این زمان‌بندی جدید انتخاب کنید و در پایان آن را ذخیره کنید. می‌توانید چندین زمان‌بندی بسازید و به تناسب شرایط، به سرعت موارد دلخواه را فعال کنید.

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

بستن نوتیفیکیشن اندروید برای هر برنامه به صورت جداگانه

برای قطع کردن صدای نوتیفیکیشن و مخفی کردن نوتیفیکیشن یک برنامه یا چند برنامه‌ی خاص، ابتدا برنامه‌ی تنظیمات اندروید را اجرا کنید. سپس روی گزینه‌ی برنامه‌ها یا Apps تپ کنید. البته ممکن است نام این گزینه Applications یا Apps and Notifications باشد. در صفحه‌ی بعدی ابتدا روی See all apps یا دیدن همه برنامه ها تپ کنید، البته اگر برنامه‌ی موردنظر شما در لیست اپ‌ها دیده نمی‌شود. سپس روی نام اپ موردنظر تپ کنید.

بسته به برند و مدل گوشی، ممکن است در صفحه‌ی برنامه گزینه‌ای مثل نوتیفیکیشن‌ها یا Additional settings in the app وجود داشته باشد. روی آن تپ کنید تا تنظیمات کامل‌تر و در نهایت لیستی از انواع نوتیفیکیشن‌های برنامه ظاهر شود. اکنون می‌توانید روی سوییچ ابتدای لیست انواع نوتیفیکیشن تپ کنید تا همه‌ی اقسام نوتیفیکیشن‌های برنامه، غیرفعال شود.

اگر برایتان سوال است که چگونه نوتیفیکیشن را فعال کنیم، کافی است همین مراحل را تکرار کنید و سوییچ نوتیفیکیشن‌های غیرفعال شده را فعال کنید.

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

یک روش ساده‌ی دیگر برای مدیریت کردن نوتیفیکیشن‌های اپ‌ها در اندروید، این است که روی نوتیفیکیشن مربوط به آن اپلیکیشن، تپ و مکث کنید. به این ترتیب گزینه‌هایی نظیر اولویت‌دار یا Priority، حالت پیش‌فرض یا Default و بی‌صدا یا Silent ظاهر می‌شود که می‌توانید یکی از موارد را انتخاب کنید.

قطع کردن نوتیفیکیشن برنامه هایی که تنظیمات نوتیفیکیشن ندارند!

بعضی از اپ‌های اندروید فاقد تنظیمات لازم برای قطع کردن صدای نوتیفیکیشن‌ها هستند. در این صورت برای بستن نوتیفیکیشن برنامه در اندروید می‌بایستی تنظیمات همه‌ی نوتیفیکیشن‌های آن برنامه را تغییر دهید که با مراجعه به منوی Apps و تپ روی نام برنامه و سپس تپ کردن روی سوییچ همه‌ی نوتیفیکیشن‌های برنامه، انجام می‌شود. البته قبل از این کار در مورد نام برنامه جستجو کنید چرا که ممکن است تنظیمات نوتیفیکیشن در خود برنامه و قسمت خاصی موجود باشد.

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

مخفی کردن نوتیفیکیشن در صفحه قفل اندروید

بعضی از برنامه‌های اندروید، نوتیفیکیشن در صفحه قفل نمایش می‌دهند که شاید مطلوب کاربر نباشد و به عنوان مثال برای حفظ حریم خصوصی، تمایلی به نمایش اسم برنامه یا عنوان و متن نوتیفیکیشن در صفحه قفل نداشته باشد. به همین جهت است که کاربران زیادی در مورد اینکه چگونه نوتیفیکیشن پیامک را غیر فعال کنیم سوال می‌کنند.

برای غیرفعال کردن نمایش همه نوتیفیکیشن‌ها در صفحه قفل اندروید، برنامه تنظیمات و بخش نوتیفیکیشن‌ها را باز کنید. سپس روی Notifications on lock screen یا نوتیفیکیشن‌های صفحه قفل تپ کنید و در نهایت گزینه‌ی  Don't show any notifications را فعال کنید.

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

چگونه نوتیفیکیشن گوشی را غیر فعال کنیم؟

علاوه بر این می‌توانید گزینه‌ی Hide silent conversations and notifications را فعال کنید که به نوتیفیکیشن برنامه‌های پیام‌رسان مربوط است و موجب مخفی شدن نوتیفیکیشن مربوط به چت و گفتگوهای بی‌صدا در صفحه قفل می‌شود.