در محیط کار و کلاس و غیره، معمولاً کاربران اندروید حالت بی‌صدا یا Silent را فعال می‌کنند. اگر لرزش فعال باشد، با ویبره متوجه دریافت پیام یا SMS و همین‌طور سایر نوتیفیکیشن‌ها می‌شوید اما اگر حتی لرزش را غیرفعال کنید، تنها راهی که متوجه نوتیفیکیشن جدید می‌شوید، چراغ نوتیفیکیشن است. به همین جهت است که بعضی از کاربران اندروید که تنظیمات چراغ نوتیفیکیشن را در گوشی یا تبلت پیدا نمی‌کنند، به دنبال دانلود چراغ نوتیفیکیشن سامسونگ یا هوآوی و غیره هستند و در واقع برنامه‌ای نیاز دارند که چراغ نوتیفیکیشن را فعال کند ولیکن همه‌ی گوشی‌ها چراغ نوتیفیکیشن ندارند!

در این مقاله به یک راهکار جایگزین می‌پردازیم که استفاده از فلاش دوربین برای اطلاع از نوتیفیکیشن جدید است. با ما باشید.

چگونه چراغ نوتیفیکیشن را فعال کنیم؟

فعال کردن چراغ نوتیفکیشن به این صورت است که نوتیفیکیشن‌های یک برنامه یا بعضی از نوتیفیکیشن‌های یک برنامه، فعال است و در این حالت هر زمان نوتیفیکیشن جدیدی ظاهر شود، چراغ LED نوتیفیکیشن چشمک می‌زند.

برای مدیریت نوتیفیکیشن برنامه‌ها در اندروید، نیازی به دانلود برنامه چراغ چشمک زن اعلان نیست. با مراجعه به تنظیمات گوشی یا تبلت و بخش مدیریت برنامه‌ها و نوتیفیکیشن‌ها، شاید گزینه‌ی مربوط به چراغ نوتیفیکیشن را پیدا کنید، مگر آنکه برنامه‌ی خاصی فاقد نوتیفیکیشن یا تنظیمات جزئی برای انواع نوتیفیکیشن باشد. به هر حال نیازی به جستجو در مورد برنامه چراغ نوتیفیکیشن شیائومی و سامسونگ و غیره نباشد.

همان‌طور که اشاره کردیم همه‌ی گوشی‌ها چراغ نوتیفیکیشن و تنظیمات مربوطه را ندارند که موضوع مهمی است. به همین جهت توصیه می‌کنیم که قبل از خرید گوشی یا تبلت، بررسی کنید که کدام گوشی ها چراغ نوتیفیکیشن دارند. گوشی فاقد چراغ نوتیفیکیشن برای کسانی که مرتباً در کلاس و جلسه و غیره شرکت می‌کنند، موضوع مهمی است. افرادی که در محیط کارگاه کار می‌کنند هم معمولاً با چشمک زدن چراغ نوتیفیکیشن متوجه می‌شوند که پیامی دریافت شده یا رویداد دیگری در برنامه‌ها اتفاق افتاده است.

نکته‌ی جالب این است که می‌توانید از فلاش LED کنار دوربین گوشی یا تبلت برای اطلاع از نوتیفیکیشن‌ها استفاده کنید. یک روش دیگر دو بار روشن و خاموش شدن صفحه است که دریافت نوتیفیکیشن جدید را نشان می‌دهد. البته فلاش LED بسیار نورانی است و با وجود اینکه به راحتی متوجه روشن شدن یا چشمک زدن آن می‌شوید ممکن است مزاحم اطرافیان باشد و یا خودتان را نیز غافل‌گیر کند!

چشمک زدن فلاش دوربین و چشمک زدن صفحه هنگام دریافت نوتیفیکیشن

قابلیت استفاده از چراغ LED دوربین برای گوشزد کردن نوتیفیکیشن در اندروید 14 اضافه شده است. برای دسترسی به تنظیمات مربوطه، برنامه تنظیمات را باز کنید و روی Notifications یا گزینه‌ای شبیه به آن تپ کنید.

نحوه فعال کردن فلاش دوربین و چشمک زدن صفحه برای نوتیفیکیشن جدید

در صفحه بعدی اسکرول کنید تا به گزینه‌ی Flash Notifications برسید و روی آن تپ کنید.

نحوه فعال کردن فلاش دوربین و چشمک زدن صفحه برای نوتیفیکیشن جدید

اکنون دو راهکار برای اطلاع از نوتیفیکیشن‌ها موجود است، چمشک زدن صفحه نمایش گوشی یا چشمک زدن فلاش LED دوربین. هر راهکاری که به نظرتان مناسب‌تر است را با فعال کردن سوییچ روبروی آن، انتخاب کنید. برای چک کردن پیش‌نمایش حالتی که انتخاب کرده‌اید، روی Preview تپ کنید.

در حالتی که روشن شدن صفحه نمایش را انتخاب کرده باشید، رنگ صفحه نیز قابل انتخاب کنید.

در گوشی‌های سامسونگ در منوی Accessibility این قابلیت پیش‌بینی شده و نیازی به اندروید ۱۴ نیست اما در بیشتر گوشی‌ها چنین قابلیتی وجود ندارد و یک روش جدید اطلاع‌رسانی در مورد نوتیفیکیشن محسوب می‌شود.