اپل با معرفی آیفون 12 پرو، قابلیتی به اسم ProRAW را به اپ دوربین و سیستم عامل iOS اضافه کرد. این حالت خاص برای کسانی که می‌خواهند حرفه‌ای‌تر عکاسی کنند و پس از گرفتن عکس با دوربین آیفون، آن را در اپ‌های ویرایش تصویر یا برنامه‌های تخصصی کامپیوتر نظیر فتوشاپ ادیت کنند، گزینه‌ی مفیدی است و برای سایر کاربران کاربرد خاصی ندارد.

در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که Apple ProRAW چیست و چه کاربردهایی دارد. با ما باشید.

قابلیت Apple ProRAW چیست؟

در تنظیمات عکاسی آیفون‌های جدید و در واقع از زمان معرفی iPhone 12 Pro به بعد، اپل فرمت خام را به اپ دوربین یا Camera اضافه کرده است. منظور از فرمت خام یا RAW، چیزی شبیه به عکاسی با فرمت RAW در دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای است، به این معنی که اطلاعات دریافت شده از حسگر، به صورت عکس ذخیره می‌شود و پردازش تصویر خاصی صورت نمی‌گیرد.

دقت کنید که وقتی با دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری یا دوربین گوشی‌ها، عکس می‌گیرید، پسوند فایل عکس معمولاً JPG یا JPEG است. فرمت JPG یک فرمت فشرده و کم‌حجم است. به عبارت دیگر واحد پردازش تصویر پس از آنکه اطلاعات از حسگر دوربین دریافت شد، آن را پردازش می‌کند و هر چیزی که به نظر نویز می‌رسد را حذف می‌کند و افکت‌هایی مثل بهبود توازن رنگ سفید و بهبود روشنایی و کنتراست و غیره را روی بخش‌ها مختلف عکس پیاده می‌کند. در نهایت یک فایل کم‌حجم با فرمت JPG به دست می‌آید.

با توضیحات فوق روشن است که فرمت RAW حجیم‌تر از فرمت JPG است و اطلاعات کاملی که از حسگر دوربین دریافت شده، در فایل عکس موجود است و اشکال این فرمت به خصوص برای کاربران معمولی این است که عکس به قدر کافی زیبا و تمیز و به اصلاح حاضر و آماده نیست. فرمت RAW نیاز به پردازش تصویر به کمک نرم‌افزارهای ویرایش عکس دارد تا به عکسی کم‌حجم و زیبا تبدیل شود.

در تصویر زیر، سمت چپ حالت ProRAW است و سمت راست،‌ فرمت معمولی HEIC. همان‌طور که می‌بینید تصویر سمت راست ظاهر جذاب‌تری دارد.

قابلیت Apple ProRAW چیست؟ + آموزش فعال کردن ProRAW در دوربین آیفون

نکته‌ی دیگر این است که اپل در سیستم عامل iOS، از چند نسخه قبل تا به امروز، فرمت دیگری به جز JPEG برای عکاسی در نظر گرفته که HEIF است. این فرمت کم‌حجم‌تر است و هدف این بوده که حجمی که عکس‌ها در حافظه‌ی داخلی اشغال می‌کنند، کاهش یابد.

مزیت قابلیت Apple ProRAW در آیفون

فرمت ProRAW در حقیقت پیاده‌سازی فرمت RAW در آیفون است که اپل نام خاص و متفاوتی برای آن انتخاب کرده است. اما اساساً ProRAW همان RAW است. این فرمت امروزه در برخی از گوشی‌های رده اول اندرویدی نیز وجود دارد چرا که افراد حرفه‌ای به چنین فرمتی نیاز دارند.

با توجه به توضیحاتی که در مورد مفهوم فرمت RAW دادیم، مزیت اصلی فرمت ProRAW، حفظ اطلاعات کامل عکس است. عکاس حرفه‌ای می‌تواند از اطلاعات کاملی که توسط حسگر دوربین دریافت شده، استفاده کند و عکس را به شکلی که می‌خواهد، ویرایش کند تا تصویر نهایی، همان چیزی باشد که می‌خواهد. البته ویرایش کردن فرمت JPG یا HEIF هم امکان‌پذیر است اما با توجه به اینکه اپ دوربین، بخشی از اطلاعات را پردازش و حذف کرده، کار برای کسی که به اطلاعات کامل نیاز دارد، سخت‌تر می‌شود.

قابلیت Apple ProRAW چیست؟ + آموزش فعال کردن ProRAW در دوربین آیفون

اپل در طراحی فرمت ProRAW از فرمت DNG استفاده کرده و لذا می‌توانید فایل عکس با فرمت ProRAW را در اغلب نرم‌افزارها و اپ‌های ویرایش تخصصی عکس که از فرمت DNG پشتیبانی می‌کنند، باز کنید. اما توصیه و پیشنهاد اپل این است که برای ویرایش ProRAW از نرم‌افزاری استفاده کنید که این فرمت را به صورت کامل پشتیبانی می‌کنند.

نکته‌ی دیگر این است که ProRAW به نوع فایل عکس مربوط می‌شود. لذا می‌توانید از هر لنزی روی دوربین آیفون استفاده کنید و عکس بگیرید. به علاوه این فرمت با قابلیت SmartHDR و Deep Fusion و Night Mode یا حالت شب دوربین آیفون سازگاری کامل دارد.

آیا گزینه Apple ProRes همان ProRAW است؟

برخی از کاربران آیفون با دیدن گزینه‌ی ProRes RAW در تنظیمات فیلم‌برداری آیفون، به اشتباه فکر می‌کنند که این گزینه همان ProRAW است در حالی که قابلیت ProRes در دوربین آیفون، به فیلم‌برداری مربوط می‌شود و نه عکاسی! به عبارت دیگر این قابلیت ارتباطی با فرمت ProRAW ندارد.

اشکال قابلیت ProRAW ایفون

در عکاسی با فرمت ProRAW بزرگ‌ترین اشکال این نیست که عکس‌ها از نظر ظاهری،‌ جذاب نیستند بلکه اشکال اصلی حجم تصاویر است که به طور معمول بیش از ۱۰ برابر فرمت HEIF‌ یا JPG است! هر عکسی که با این فرمت ثبت می‌کنید، حدود ۲۵ مگابایت فضا اشغال می‌کند و به این ترتیب با ۱۰ گیگابایت فضای خالی فقط می‌توانید ۴۰۰ عکس بگیرید! بنابراین اگر به فکر عکاسی با قابلیت Apple ProRAW هستید، آیفونی با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت خریداری کنید یا در اواسط عکاسی، عکس‌ها را به لپ‌تاپ ویندوزی یا مک‌بوک منتقل کنید تا مرتباً حافظه خالی شود. گزینه‌ی دیگر استفاده از سرویس ابری iCloud اپل است که البته هزینه‌ی کمی ندارد و نیاز به اینترنت سریع و ارزان نیز وجود دارد.

قابلیت Apple ProRAW چیست؟ + آموزش فعال کردن ProRAW در دوربین آیفون

نکته‌ی دیگر در خصوص استفاده از فرمت ProRAW این است که اگر این قابلیت را فعال کنید، در کنار عکس ProRAW یک فایل JPG نیز ایجاد نمی‌شود! این حالت در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد و امیدواریم اپل نیز این قابلیت که هم‌زمان عکس با دو فرمت ذخیره شود را اضافه کند. قطعاً به اشتراک گذاری یک عکس ۲۵ مگابایتی در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، کار جالبی نیست و در نتیجه عکاس مجبور می‌شود عکس‌های ProRAW را ویرایش کند و به فرمت JPG تبدیل کرده و سپس به اشتراک بگذارد.

آموزش فعال کردن قابلیت Apple ProRAW در دوربین آیفون

برای فعال کردن عکاسی با فرمت خام ProRAW در آیفون و آیپدهایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند، کافی است اپ تنظیمات یا Settings را اجرا کنید و روی Camera تپ کنید و سپس سوییچ روبروی Apple ProRAW را در حالت فعال قرار دهید. به همین سادگی!

قابلیت Apple ProRAW چیست؟ + آموزش فعال کردن ProRAW در دوربین آیفون

در مورد پشتیبانی از ProRAW دقت کنید که این قابلیت در آیفون 12 پرو با سیستم عامل iOS 14.3 و نسخه‌های جدیدتر iOS قابل استفاده است. اگر این گزینه را در iPhone 12 Pro نمی‌بینید، احتمالاً سیستم عامل را بروزرسانی نکرده‌اید.

پس از فعال کردن قابلیت ProRAW آیفون، زمانی که با اپ دوربین مشغول عکاسی هستید، دکمه‌ای با عبارت RAW در گوشه‌ی صفحه دیده می‌شود. اگر روی این دکمه تپ کنید تا فعال شود، عکس با فرمت RAW ثبت می‌شود و اگر یک مرتبه‌ی دیگر روی آن تپ کنید تا تیره و غیره فعال شود، عکس با فرمت پیش‌فرض که HEIF یا JPG‌ است، ذخیره می‌شود.

With ProRAW turned on under Settings, launch the Camera app either from your home screen, via Control Center, or by asking Siri. In all supported modes, you’ll see a “RAW” button near the Live Photos toggle. When inactive, it will have a line through it. Tap on it to activate it and shoot in RAW.

قابلیت Apple ProRAW چیست؟ + آموزش فعال کردن ProRAW در دوربین آیفون

عکاسی با فرمت RAW در آیفون‌های قدیمی

عکاسی کردن با فرمت RAW در آیفون‌های قدیمی‌تر نیز امکان‌پذیر است، البته گزینه‌ای به اسم ProRAW در تنظیمات وجود ندارد که آن را فعال کنید اما می‌توانید از راهکار جایگزین استفاده کنید که استفاده از اپ‌هایی نظیر VSCO است. اپ‌های پولی نیز برای عکاسی با فرمت RAW منتشر شده است که با جستجو در وب پیدا خواهید کرد. اشکال این روش این است که کیفیت عکس‌ها به خوبی چیزی که در آیفون ۱۲ پرو تجربه می‌کنیم، نیست. به عبارت دیگر ProRAW در آیفون ۱۲ پرو، کیفیت بالاتری نسبت به خروجی اپ‌های خاص در آیفون‌های قدیمی دارد.

در پایان یادآوری می‌کنیم که گزینه ProRAW اپل برای کاربران معمولی طراحی نشده است، لذا اگر حوصله‌ی ویرایش عکس در ادوبی فتوشاپ، ادوبی لایت‌روم و اپ‌های خاص دیگر را ندارید، این فرمت را فعال نکنید!