در راهنمای خرید کارت گرافیک، علاوه بر جدول کارت های گرافیک به ترتیب قدرت خام پردازشی، به سرعت اجرای بازی نیاز داریم و میبایست قیمت کارت گرافیک را با عملکردی که در بازی ها دارد، مقایسه کنیم. این کار ساده نیست و نیاز به تست و بررسی دقیق و به عبارت دیگر بنچمارک دارد.
در این مقاله که هر ماه بروزرسانی میشود، به معرفی بهترین کارت گرافیک با توجه به عملکرد و قیمت میپردازیم و برای بودجههای مختلف، بهترین کارت گرافیک مناسب برای بازیها را معرفی میکنیم.
بروزرسانی آبان
در ماه اخیر تعدادی مدل جدید پردازندهی گرافیکی توسط دو کمپانی اصلی تولید تراشههای گرافیکی یعنی NVIDIA و AMD معرفی شده که معماری متفاوتی ندارند و در حقیقت در نسلهای موجود قرار میگیرند اما به لحاظ سرعت کلاک هسته و حافظه، کمی بهینهتر هستند. میبایست تا انتشار بنچمارکهای رسمی صبر کنیم و سرعت اجرای بازی های مختلف توسط این مدلها را بررسی کنیم.
مدلهای جدید RX 6950 XT و RX 6750 XT و RX 6550 XT ایامدی و RTX 3090 Ti انویدیا است. اینتل هنوز مدل دستاپی کارت گرافیک Intel Arch Alchemist را معرفی نکرده ولیکن این محصول در حد کارت گرافیکهای رده اول ایامدی و انویدیا نیست. لذا اگر به فکر خرید سیستم گیمینگ برای اجرا کردن بازیها با بالاترین تنظیمات گرافیکی و رزولوشن 4K هستید، نیازی به انتظار کشیدن برای محصولات جدید اینتل نیست.
تا ۲ ماه آینده احتمالاً محصول جدید و جالب توجهی معرفی نمیشود. البته ممکن است در اواخر ماه آتی، اولین اخبار از معرفی نسل بعدی کارت گرافیکهای انویدیا با معماری جدید Ada منتشر شود ولیکن چند ماه بعد شاهد عرضهی محصولات به صورت گسترده در بازارها خواهیم بود. لذا تا چند ماه آتی، اگر قصد خرید کارت گرافیک دارید، میبایست از محصولات سری RX 6000 ایامدی و یا RX 30 انویدیا مدلهای بهینه و خوشقیمت را انتخاب کنید.
نحوه مقایسه کارت گرافیک و مشخصات کارت گرافیک
اگر به فکر خرید کارت گرافیک دست دوم هستید، حتماً به میزان استفاده از کارت گرافیک توجه کنید چرا که کارت گرافیکهایی که مرتباً برای بازی سنگین استفاده میشوند، عمر مفید محدودی دارند. البته عمر مفید اغلب محصولات، بیش از ۵ سال است ولیکن اگر کارت گرافیک به صورت اورکلاک شده و در محیط گرم و بدون خنککاری بهینه استفاده شده باشد، ممکن است پس از ۲ یا ۳ سال کار سنگین، قطعات بورد آن و حتی ماژولهای حافظه و هستهی کارت گرافیک خراب شود!
اصولاً خرید کارت گرافیک دست دوم نیاز به تست ۱ هفتهای دارد و در طول یک هفته میبایست مرتباً بنچمارکهای سنگین نظیر FurMark اجرا کنید و پایداری عملکرد را کنترل کنید. خاموش شدن سیستم، هنگ کردن، شطرنجی و سیاه شدن تصویر، همگی علایم خرابی کارت گرافیک است.
اگر تخصصی در تست کارت گرافیک ندارید، بهتر است با افراد آگاه مشورت کنید و یا به کلی از خرید کارت گرافیک دست دوم صرفنظر کنید.
بعضی از گیمرها به دنبال قیمت کارت گرافیک ارزان برای بازی هستند. اگر رزولوشن و تنظیمات گرافیکی بازیهای سنگین را کاهش دهید، میتوانید هزینه را چند برابر کمتر کنید و از بازیهای امروزی لذت ببرید. به خصوص که بازیها برای رزولوشن 4K طراحی میشوند و اگر رزولوشن به فول اچدی کاهش پیدا کند، سرعت اجرا ۲ تا ۳ برابر بهتر میشود. در نتیجه هزینهی کارت گرافیک موردنیاز هم چند برابر کمتر خواهد شد.
اما به موضوع اصلی بپردازیم که راهنمای خرید کارت گرافیک و در حقیقت انتخاب کارت گرافیک بهینه برای بازی های کامپیوتری است و اشتباهات مهم را مرور کنیم:
اشتباه رایج در خرید کارت گرافیک، توجه به مقدار رم ویدیویی کارت گرافیک است در حالی که مهمترین فاکتور، قدرت پردازشی خام هستهی کارت گرافیک است. به عنوان مثال ممکن است کارت گرافیک RTX 3070 Ti با وجود اینکه فقط ۸ گیگابایت حافظه دارد، از کارت گرافیک RTX 6750 XT با رم ۱۲ گیگابایت، در بازیها کمی سریعتر عمل میکند!
اشتباه رایج بعدی، توجه مطلق به تعداد شیدر، سرعت هستهی کارت گرافیک و یا نوع RAM و سرعت آن است. همان مثال قبل را در نظر بگیرید، به مشخصات RTX 3070 Ti توجه کنید:
- تعداد شیدر: 6144 با معماری RX 30
- سرعت هسته: 1770 مگاهرتز
- مقدار رم: 8 گیگابایت
- نوع حافظه: GDDR6X
- پهنای باند حافظه (حاصلضرب سرعت در پهنای باس): 608 گیگابایت بر ثانیه
و این ارقام را با مشخصات RX 6750 XT قیاس کنید:
- تعداد شیدر: 2560 با معماری RDNA 2
- سرعت هسته: 2600 مگاهرتز
- مقدار رم: 12 گیگابایت
- نوع رم: GDDR6X
- پهنای باند حافظه: 432 گیگابایت بر ثانیه
همانطور که متوجه شدهاید، نحوه مقایسه کارت گرافیک به این صورت نیست که فقط به ۲ یا ۳ مشخصه نگاه کنیم و تصمیم بگیریم که کدام کارت گرافیک برای اجرا کردن بازیها، بهتر است و سریعتر عمل میکند.
یک ترفند ساده: اگر معماری کارت گرافیکهای نسلهای مختلف را بشناسید، میتوانید با توجه به گیگافلاپس یا قدرت خام پردازشی، تصمیم بگیرید که کدام کارت گرافیک را بخرید. به عنوان مثال اگر قدرت محصولات جدید انویدیا مثل RTX 3080 را ۳۰ تا ۳۵ درصد کم کنید و با قدرت محصولات جدید ایامدی نظیر RX 6800 مقایسه کنید، قضاوت خوبی از عملکرد در بازیها خواهید داشت. البته اگر تکنولوژی رهگیری پرتو یا Ray Tracing را در بازیها نیاز داشته باشید، لازم است فقط ۱۰ یا ۱۵ درصد کسر کنید. در مقابل میبایست قدرت خام سری 900 نظیر GTX 980 را حدود ۲۰ درصد افزایش دهید و این به دلیل تفاوت معماری نسلهای مختلف است!
بنابراین اگر به دنبال کارت های گرافیک به ترتیب قدرت هستید، به هیچ عنوان از افرادی که آگاهی کافی ندارند و به سادگی مشخصات را مقایسه میکنند، مشاوره نگیرید!
نحوه مقایسه کارت گرافیک و مرتب کردن به ترتیب قدرت این است که سرعت اجرا کردن تعداد زیادی بازی با تنظیمات گرافیکی مختلف را بررسی کنید و این کاری است که توسط سایتهای تخصصی انجام میشود. ما نیز نتایج بررسیها را در کنار قیمت کارت گرافیک ها مرور میکنیم و هر ماه مدلهایی که در بازههای مختلف قیمت، از نظر قدرت برتری دارند را معرفی میکنیم.
نکتهی مهم:
اگر به دنبال خرید کارت گرافیک بهینه برای محاسبات مهندسی، رندرینگ، نرمافزارهای تدوین ویدیو، ویرایش ویدیو و فشردهسازی ویدیو و استخراج رمزارز و غیره هستید، دقت کنید که کارت گرافیکی که بازیها را سریعتر اجرا میکند، همیشه در این امور نیز سریعترین نیست!
راهنمای خرید کارت گرافیک
خرید کارت گرافیک ۴ مرحله دارد:
اولین گام بررسی مشخصات سیستم خودتان و سازگاری با کارت گرافیکهای مختلف است:
- این است که بررسی کنید که پاور سیستم شما چند واتی است و چند کابل ۶ پین و ۸ پین برای تأمین برق مورد نیاز کارت گرافیک دارد.
- به همین ترتیب بررسی کنید که مادربورد سیستم شما، اسلات PCIe 2.0 یا PCIe 3.0 دارد یا به PCIe 4.0 و نسخههای بعدی تجهیز شده است. البته میتوانید کارت گرافیکی با کانکتور PCIe 4.0 را در اسلات نسخهی پایینتر قرار دهید ولیکن ممکن است عملکرد کارت گرافیک در حد اوج خودش نباشد!
البته تفاوت عملکرد بسیار زیاد نیست و برای آگاهی از میزان تفاوت میبایست جستجو و بررسی کنید. بهتر است مقالهی زیر را مطالعه کنید که در مورد بهترین کارت گرافیکهای امروزی است:
- پردازنده و رم سیستم را حتماً بررسی کنید چرا که اگر کارت گرافیک بسیار قویتر از پردازنده باشد، سرعت اجرا کردن بازی به دلیل محدودیت پردازنده، کمتر از حد انتظار خواهد بود. در این حالت اصطلاحاً گلوگاه یا Bottle Neck سیستم شما، CPU میشود که نیاز به ارتقا دارد.
- به ابعاد کیس و فضایی که کارت گرافیک در آن جای میگیرد نیز توجه کنید که مبادا کارت گرافیکی بزرگتر از کیس خودتان بخرید و در جا دادن آن با مشکل روبرو شوید.
گام دوم انتخاب مدل کارت گرافیک است:
- اکنون لازم است قدرت کارت گرافیک ها در بازیها را بدانید. ما در ادامه سرعت اجرا کردن چند بازی سنگین و محبوب امروزی را از وبسایت تامزهاردور جمعآوری کردهایم. جدول قدرت کارت گرافیکها را هنگام مراجعه به بازار یا خرید اینترنتی، دم دست داشته باشید!
- از قیمتهای بالا و در واقع از گرانترین مدل شروع کنید در جدول ردهبندی بر اساس سرعت اجرا کردن بازیها پایین بروید تا به مدلهایی برسید که توان خریدشان را دارید.
- در مورد مشخصات مدلی که به آن رسیدهاید تحقیق کنید که توان الکتریکی و کابلهای برق و کانکتور PCIe آن چگونه است و با سیستم شما سازگاری دارد یا خیر. ابعاد را حتماً چک کنید! اگر این مدل سازگار نیست، سراغ مدلهای پایینتر در جدول قدرت بروید.
- حداقل ۵ یا ۶ مدل در حدود بودجهای که دارید انتخاب کنید و به سایتها و بازار مراجعه کنید. به عنوان مثال قیمت RTX 3060 نزدیک به RX 6600 XT است، ولیکن ممکن است نوع خاصی از RTX 3060 تفاوت قیمت زیادی با سایر انواع موجود در بازار داشته باشد. در واقع انویدیا و ایامدی مدل مرجع را تولید میکنند و در عین حال تراشهی گرافیکی را در اختیار کمپانیهای شریک نظیر ASUS و گیگابایت و ازراک و MSI و Zotac و Sapphire و Palit و ... قرار میدهند و این کمپانیها بورد مدار چاپی و سیستم خنککاری دلخواه خودشان را طراحی کرده و به جای یک نوع، چندین نوع عرضه میکنند. قیمت این محصولات و سیستم خنککاری و کیفیت قطعات متفاوت است. با توجه به سیستم خنککاری و کیفیت قطعات و از همه مهمتر قیمت، یکی از این انوع را برای خرید نهایی انتخاب کنید.
جدول کارت گرافیک ها به ترتیب قدرت
در جدول زیر روبروی هر کارت گرافیک، ۴ یا ۳ و یا ۲ سرعت مختلف دیده میشود. هر سرعت مربوط به تنظیمات گرافیکی اولترا (بالاترین حد تنظیمات گرافیکی در بازی) و تنظیمات متوسط است و بازیها در ۳ رزولوشن فول اچدی یا 1080p و یا 1440p و یا 4K اجرا شدهاند. سرعت اجرا طبق معمول بر حسب فریم بر ثانیه است. برای تیک نزدن و عدم وجود لگ در بازی، لازم است سرعت اجرا بالاتر از ۳۰ فریم بر ثانیه باشد و گیمرهای حرفهای سرعت ۵۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه به بالا را لازم میدانند.
در کنار سرعت اجرا، عددی به صورت درصد نیز در جدول موجود است که سرعت اجرا کردن بازیها را با بالاترین سرعت اجرا توسط قویترین کارت گرافیک مقایسه میکند که در حال حاضر، RX 6950 XT ایامدی است. البته اگر به دنبال رزولوشن 4K هستید، گرانقیمتترین کارت گرافیک انویدیا برای گیمرها که RX 3090 Ti است، ۷.۶ درصد بهتر عمل میکند.
دقت کنید که این جدول بر اساس سرعت اجرای بازیهای زیر است:
- Borderlands 3 (DX12)
- Far Cry 6 (DX12), Flight Simulator (DX12)
- Forza Horizon 5 (DX12)
- Horizon Zero Dawn (DX12)
- Red Dead Redemption 2 (Vulkan)
- Total War Warhammer 3 (DX11)
- Watch Dogs Legion (DX12)
و در نهایت میانگین سرعت اجرا در رزولوشنهای مختلف در جدول زیر ذکر شده است. مشخصات کارت گرافیکها شامل معماری، تعداد شیدر، سرعت هسته، مقدار حافظه یا رم ویدیویی، پهنای باند حافظه بر حسب گیگابایت بر ثانیه (GB/s) و توان مصرفی بر حسب وات در آخرین ستون موجود است.
کارت گرافیک | 1080p Ultra | 1080p Medium | 1440p Ultra | 4K Ultra | مشخصات |
---|---|---|---|---|---|
Radeon RX 6950 XT | 100.0% (137.3fps) | 100.0% (190.1fps) | 100.0% (115.4fps) | 100.0% (70.3fps) | Navi 21, 5120 shaders, 2310MHz, 16GB GDDR6@18Gbps, 576GB/s, 335W |
GeForce RTX 3090 Ti | 96.5% (132.4fps) | 94.8% (180.1fps) | 98.7% (113.9fps) | 107.6% (75.7fps) | GA102, 10752 shaders, 1860MHz, 24GB GDDR6X@21Gbps, 1008GB/s, 450W |
Radeon RX 6900 XT | 94.5% (129.7fps) | 97.1% (184.6fps) | 91.4% (105.5fps) | 89.7% (63.1fps) | Navi 21, 5120 shaders, 2250MHz, 16GB GDDR6@16Gbps, 512GB/s, 300W |
GeForce RTX 3090 | 92.2% (126.6fps) | 93.7% (178.1fps) | 92.3% (106.5fps) | 97.8% (68.8fps) | GA102, 10496 shaders, 1695MHz, 24GB GDDR6X@19.5Gbps, 936GB/s, 350W |
GeForce RTX 3080 12GB | 90.7% (124.5fps) | 93.8% (178.2fps) | 90.1% (104.0fps) | 94.3% (66.3fps) | GA102, 8960 shaders, 1845MHz, 12GB GDDR6X@19Gbps, 912GB/s, 400W |
Radeon RX 6800 XT | 90.0% (123.5fps) | 94.2% (179.1fps) | 86.5% (99.8fps) | 83.2% (58.5fps) | Navi 21, 4608 shaders, 2250MHz, 16GB GDDR6@16Gbps, 512GB/s, 300W |
GeForce RTX 3080 Ti | 89.9% (123.4fps) | 92.0% (174.9fps) | 89.6% (103.4fps) | 94.5% (66.5fps) | GA102, 10240 shaders, 1665MHz, 12GB GDDR6X@19Gbps, 912GB/s, 350W |
GeForce RTX 3080 | 84.7% (116.3fps) | 91.2% (173.4fps) | 82.8% (95.5fps) | 86.2% (60.6fps) | GA102, 8704 shaders, 1710MHz, 10GB GDDR6X@19Gbps, 760GB/s, 320W |
Radeon RX 6800 | 80.7% (110.7fps) | 90.9% (172.7fps) | 75.9% (87.5fps) | 71.9% (50.6fps) | Navi 21, 3840 shaders, 2105MHz, 16GB GDDR6@16Gbps, 512GB/s, 250W |
GeForce RTX 3070 Ti | 75.8% (104.1fps) | 85.4% (162.4fps) | 71.5% (82.6fps) | 66.6% (46.8fps) | GA104, 6144 shaders, 1770MHz, 8GB GDDR6X@19Gbps, 608GB/s, 290W |
Radeon RX 6750 XT | 73.7% (101.2fps) | 88.4% (168.0fps) | 65.3% (75.4fps) | 59.6% (41.9fps) | Navi 22, 2560 shaders, 2600MHz, 12GB GDDR6@18Gbps, 432GB/s, 250W |
Titan RTX | 73.6% (101.0fps) | 83.2% (158.2fps) | 69.7% (80.5fps) | 68.7% (48.3fps) | TU102, 4608 shaders, 1770MHz, 24GB GDDR6@14Gbps, 672GB/s, 280W |
GeForce RTX 3070 | 72.7% (99.8fps) | 82.9% (157.7fps) | 67.2% (77.5fps) | 61.4% (43.2fps) | GA104, 5888 shaders, 1725MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 448GB/s, 220W |
GeForce RTX 2080 Ti | 69.9% (96.0fps) | 79.8% (151.6fps) | 65.3% (75.3fps) | 63.4% (44.6fps) | TU102, 4352 shaders, 1545MHz, 11GB GDDR6@14Gbps, 616GB/s, 250W |
Radeon RX 6700 XT | 69.8% (95.8fps) | 84.1% (159.8fps) | 61.3% (70.8fps) | 56.1% (39.4fps) | Navi 22, 2560 shaders, 2581MHz, 12GB GDDR6@16Gbps, 384GB/s, 230W |
GeForce RTX 3060 Ti | 66.7% (91.5fps) | 78.8% (149.7fps) | 60.4% (69.7fps) | GA104, 4864 shaders, 1665MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 448GB/s, 200W | |
GeForce RTX 2080 Super | 61.9% (84.9fps) | 72.5% (137.8fps) | 56.3% (64.9fps) | 49.1% (34.5fps) | TU104, 3072 shaders, 1815MHz, 8GB GDDR6@15.5Gbps, 496GB/s, 250W |
GeForce RTX 2080 | 59.9% (82.2fps) | 70.1% (133.1fps) | 54.1% (62.4fps) | TU104, 2944 shaders, 1710MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 448GB/s, 215W | |
Radeon RX 6650 XT | 58.2% (79.9fps) | 72.8% (138.4fps) | 49.2% (56.7fps) | Navi 23, 2048 shaders, 2635MHz, 8GB GDDR6@18Gbps, 280GB/s, 180W | |
Radeon RX 6600 XT | 56.9% (78.1fps) | 71.8% (136.5fps) | 47.6% (54.9fps) | Navi 23, 2048 shaders, 2589MHz, 8GB GDDR6@16Gbps, 256GB/s, 160W | |
GeForce RTX 2070 Super | 55.7% (76.4fps) | 65.3% (124.1fps) | 49.8% (57.4fps) | TU104, 2560 shaders, 1770MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 448GB/s, 215W | |
Radeon RX 5700 XT | 53.7% (73.7fps) | 66.2% (125.8fps) | 46.2% (53.3fps) | 41.6% (29.3fps) | Navi 10, 2560 shaders, 1905MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 448GB/s, 225W |
GeForce RTX 3060 | 51.1% (70.2fps) | 62.5% (118.8fps) | 45.6% (52.6fps) | GA106, 3584 shaders, 1777MHz, 12GB GDDR6@15Gbps, 360GB/s, 170W | |
Radeon VII | 50.8% (69.7fps) | 60.0% (114.0fps) | 45.9% (53.0fps) | 44.7% (31.4fps) | Vega 20, 3840 shaders, 1750MHz, 16GB HBM2@2.0Gbps, 1024GB/s, 300W |
GeForce RTX 2070 | 49.5% (67.9fps) | 58.2% (110.7fps) | 44.2% (51.0fps) | TU106, 2304 shaders, 1620MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 448GB/s, 175W | |
Radeon RX 6600 | 48.6% (66.7fps) | 62.0% (117.8fps) | 40.0% (46.1fps) | Navi 23, 1792 shaders, 2491MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 224GB/s, 132W | |
GeForce GTX 1080 Ti | 48.5% (66.5fps) | 58.2% (110.6fps) | 43.6% (50.3fps) | 42.0% (29.5fps) | GP102, 3584 shaders, 1582MHz, 11GB GDDR5X@11Gbps, 484GB/s, 250W |
GeForce RTX 2060 Super | 47.4% (65.1fps) | 55.7% (105.9fps) | 41.8% (48.2fps) | TU106, 2176 shaders, 1650MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 448GB/s, 175W | |
Radeon RX 5700 | 47.2% (64.8fps) | 58.5% (111.3fps) | 40.9% (47.2fps) | Navi 10, 2304 shaders, 1725MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 448GB/s, 180W | |
Radeon RX 5600 XT | 42.3% (58.1fps) | 52.9% (100.6fps) | 36.4% (42.0fps) | Navi 10, 2304 shaders, 1750MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 336GB/s, 160W | |
Radeon RX Vega 64 | 41.4% (56.8fps) | 49.6% (94.3fps) | 36.1% (41.6fps) | 33.4% (23.5fps) | Vega 10, 4096 shaders, 1546MHz, 8GB HBM2@1.89Gbps, 484GB/s, 295W |
GeForce RTX 2060 | 40.2% (55.2fps) | 50.9% (96.8fps) | 33.6% (38.7fps) | TU106, 1920 shaders, 1680MHz, 6GB GDDR6@14Gbps, 336GB/s, 160W | |
GeForce GTX 1080 | 38.7% (53.1fps) | 47.3% (90.0fps) | 34.2% (39.4fps) | GP104, 2560 shaders, 1733MHz, 8GB GDDR5X@10Gbps, 320GB/s, 180W | |
GeForce RTX 3050 | 37.5% (51.4fps) | 47.0% (89.4fps) | 32.6% (37.6fps) | GA106, 2560 shaders, 1777MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 224GB/s, 130W | |
GeForce GTX 1070 Ti | 37.2% (51.1fps) | 45.1% (85.8fps) | 32.9% (37.9fps) | GP104, 2432 shaders, 1683MHz, 8GB GDDR5@8Gbps, 256GB/s, 180W | |
Radeon RX Vega 56 | 36.9% (50.6fps) | 44.4% (84.4fps) | 32.0% (37.0fps) | Vega 10, 3584 shaders, 1471MHz, 8GB HBM2@1.6Gbps, 410GB/s, 210W | |
GeForce GTX 1070 | 32.6% (44.8fps) | 33.7% (64.0fps) | 33.6% (38.8fps) | GP104, 1920 shaders, 1683MHz, 8GB GDDR5@8Gbps, 256GB/s, 150W | |
GeForce GTX 1660 Super | 32.4% (44.4fps) | 43.6% (82.8fps) | 27.3% (31.5fps) | TU116, 1408 shaders, 1785MHz, 6GB GDDR6@14Gbps, 336GB/s, 125W | |
GeForce GTX 1660 Ti | 32.0% (43.9fps) | 43.1% (81.9fps) | 27.4% (31.6fps) | TU116, 1536 shaders, 1770MHz, 6GB GDDR6@12Gbps, 288GB/s, 120W | |
GeForce GTX 1660 | 29.1% (39.9fps) | 39.5% (75.1fps) | 24.7% (28.5fps) | TU116, 1408 shaders, 1785MHz, 6GB GDDR5@8Gbps, 192GB/s, 120W | |
Radeon RX 5500 XT 8GB | 29.0% (39.8fps) | 38.2% (72.6fps) | 24.7% (28.5fps) | Navi 14, 1408 shaders, 1845MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 224GB/s, 130W | |
Radeon RX 590 | 28.7% (39.4fps) | 36.1% (68.6fps) | 25.2% (29.1fps) | Polaris 30, 2304 shaders, 1545MHz, 8GB GDDR5@8Gbps, 256GB/s, 225W | |
GeForce GTX 980 Ti | 26.1% (35.9fps) | 32.9% (62.6fps) | 23.1% (26.7fps) | GM200, 2816 shaders, 1075MHz, 6GB GDDR5@7Gbps, 336GB/s, 250W | |
Radeon R9 Fury X | 25.8% (35.4fps) | 33.9% (64.4fps) | Fiji, 4096 shaders, 1050MHz, 4GB HBM2@2Gbps, 512GB/s, 275W | ||
Radeon RX 580 8GB | 25.8% (35.3fps) | 32.5% (61.7fps) | 22.5% (26.0fps) | Polaris 20, 2304 shaders, 1340MHz, 8GB GDDR5@8Gbps, 256GB/s, 185W | |
Radeon RX 5500 XT 4GB | 24.4% (33.5fps) | 35.2% (66.9fps) | Navi 14, 1408 shaders, 1845MHz, 4GB GDDR6@14Gbps, 224GB/s, 130W | ||
GeForce GTX 1650 Super | 24.2% (33.2fps) | 35.7% (67.9fps) | 19.9% (23.0fps) | TU116, 1280 shaders, 1725MHz, 4GB GDDR6@12Gbps, 192GB/s, 100W | |
GeForce GTX 1060 6GB | 23.5% (32.2fps) | 30.5% (58.0fps) | 20.0% (23.0fps) | GP106, 1280 shaders, 1708MHz, 6GB GDDR5@8Gbps, 192GB/s, 120W | |
Radeon RX 6500 XT | 22.2% (30.4fps) | 34.4% (65.4fps) | 15.6% (18.0fps) | Navi 24, 1024 shaders, 2815MHz, 4GB GDDR6@18Gbps, 144GB/s, 107W | |
Radeon R9 390 | 21.7% (29.8fps) | 26.9% (51.2fps) | Grenada, 2560 shaders, 1000MHz, 8GB GDDR5@6Gbps, 384GB/s, 275W | ||
GeForce GTX 980 | 21.1% (28.9fps) | 28.2% (53.7fps) | GM204, 2048 shaders, 1216MHz, 4GB GDDR5@7Gbps, 256GB/s, 165W | ||
Radeon RX 570 4GB | 20.6% (28.3fps) | 28.2% (53.6fps) | 17.3% (20.0fps) | Polaris 20, 2048 shaders, 1244MHz, 4GB GDDR5@7Gbps, 224GB/s, 150W | |
GeForce GTX 1060 3GB | 20.2% (27.8fps) | 27.7% (52.6fps) | GP106, 1152 shaders, 1708MHz, 3GB GDDR5@8Gbps, 192GB/s, 120W | ||
GeForce GTX 1650 | 19.4% (26.6fps) | 26.9% (51.1fps) | TU117, 896 shaders, 1665MHz, 4GB GDDR5@8Gbps, 128GB/s, 75W | ||
GeForce GTX 970 | 19.3% (26.5fps) | 25.9% (49.1fps) | GM204, 1664 shaders, 1178MHz, 4GB GDDR5@7Gbps, 256GB/s, 145W | ||
GeForce GTX 780 | 16.0% (22.0fps) | 20.3% (38.5fps) | GK110, 2304 shaders, 900MHz, 3GB GDDR5@6Gbps, 288GB/s, 230W | ||
GeForce GTX 1050 Ti | 14.4% (19.8fps) | 20.0% (38.0fps) | GP107, 768 shaders, 1392MHz, 4GB GDDR5@7Gbps, 112GB/s, 75W | ||
GeForce GTX 1050 | 10.8% (14.8fps) | 15.7% (29.8fps) | GP107, 640 shaders, 1455MHz, 2GB GDDR5@7Gbps, 112GB/s, 75W | ||
Radeon RX 560 4GB | 10.8% (14.8fps) | 16.8% (31.8fps) | Baffin, 1024 shaders, 1275MHz, 4GB GDDR5@7Gbps, 112GB/s, 60-80W | ||
Radeon RX 550 4GB | 0.7% (1.0fps) | 10.3% (19.6fps) | Lexa, 640 shaders, 1183MHz, 4GB GDDR5@7Gbps, 112GB/s, 50W |
در اجرا کردن بازیها از تکنولوژی DLSS و Ray Tracing استفاده نشده است. تکنولوژی Ray Tracing موجب بهبود رندرینگ بازتاب روی سطوح صاف و سطح آب و غیره میشود و جذابیت خاصی دارد. انویدیا برای بهینهسازی این محاسبات، واحدهای پردازشی مجزا در نظر گرفته و در نتیجه سرعت عمل کارت گرافیکهای جدید انویدیا و همینطور نسل RX 20 در محاسبات رهگیری پرتو یا Ray Tracing بالاتر از محصولات ایامدی است.
اگر به فعال کردن Ray Treacing علاقهمند هستید، جدول ردهبندی قدرت کارت گرافیکها در بازیها به صورت زیر تغییر میکند.
کارت گرافیک | 1080p Medium | 1080p Ultra | 1440p Ultra | 4K Ultra | مشخصات |
---|---|---|---|---|---|
GeForce RTX 3090 Ti | 100.0% (118.2fps) | 100.0% (84.4fps) | 100.0% (57.2fps) | 100.0% (29.1fps) | GA102, 10752 shaders, 1860MHz, 24GB GDDR6X@21Gbps, 1008GB/s, 450W |
GeForce RTX 3090 | 91.7% (108.4fps) | 89.7% (75.7fps) | 88.7% (50.8fps) | 87.2% (25.4fps) | GA102, 10496 shaders, 1695MHz, 24GB GDDR6X@19.5Gbps, 936GB/s, 350W |
GeForce RTX 3080 Ti | 89.3% (105.6fps) | 87.6% (73.9fps) | 86.0% (49.2fps) | 84.6% (24.7fps) | GA102, 10240 shaders, 1665MHz, 12GB GDDR6X@19Gbps, 912GB/s, 350W |
GeForce RTX 3080 12GB | 88.5% (104.7fps) | 85.8% (72.4fps) | 83.7% (47.9fps) | 81.4% (23.7fps) | GA102, 8960 shaders, 1845MHz, 12GB GDDR6X@19Gbps, 912GB/s, 400W |
GeForce RTX 3080 | 81.5% (96.3fps) | 78.5% (66.3fps) | 76.3% (43.7fps) | 72.2% (21.0fps) | GA102, 8704 shaders, 1710MHz, 10GB GDDR6X@19Gbps, 760GB/s, 320W |
Radeon RX 6950 XT | 70.4% (83.2fps) | 66.7% (56.2fps) | 62.9% (36.0fps) | 59.0% (17.2fps) | Navi 21, 5120 shaders, 2310MHz, 16GB GDDR6@18Gbps, 576GB/s, 335W |
GeForce RTX 3070 Ti | 66.3% (78.4fps) | 63.0% (53.1fps) | 59.2% (33.9fps) | GA104, 6144 shaders, 1770MHz, 8GB GDDR6X@19Gbps, 608GB/s, 290W | |
Radeon RX 6900 XT | 63.0% (74.5fps) | 59.0% (49.8fps) | 55.2% (31.6fps) | 51.7% (15.1fps) | Navi 21, 5120 shaders, 2250MHz, 16GB GDDR6@16Gbps, 512GB/s, 300W |
Titan RTX | 62.5% (73.9fps) | 58.2% (49.1fps) | 55.4% (31.7fps) | 52.5% (15.3fps) | TU102, 4608 shaders, 1770MHz, 24GB GDDR6@14Gbps, 672GB/s, 280W |
GeForce RTX 3070 | 62.1% (73.4fps) | 58.7% (49.6fps) | 54.9% (31.4fps) | GA104, 5888 shaders, 1725MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 448GB/s, 220W | |
GeForce RTX 2080 Ti | 59.2% (70.0fps) | 55.1% (46.5fps) | 52.0% (29.7fps) | TU102, 4352 shaders, 1545MHz, 11GB GDDR6@14Gbps, 616GB/s, 250W | |
Radeon RX 6800 XT | 59.0% (69.7fps) | 54.6% (46.1fps) | 51.3% (29.4fps) | 48.2% (14.0fps) | Navi 21, 4608 shaders, 2250MHz, 16GB GDDR6@16Gbps, 512GB/s, 300W |
GeForce RTX 3060 Ti | 55.2% (65.3fps) | 51.3% (43.3fps) | 47.8% (27.4fps) | GA104, 4864 shaders, 1665MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 448GB/s, 200W | |
Radeon RX 6800 | 50.4% (59.6fps) | 46.6% (39.3fps) | 43.6% (24.9fps) | Navi 21, 3840 shaders, 2105MHz, 16GB GDDR6@16Gbps, 512GB/s, 250W | |
GeForce RTX 2080 Super | 49.6% (58.6fps) | 45.0% (37.9fps) | 41.6% (23.8fps) | TU104, 3072 shaders, 1815MHz, 8GB GDDR6@15.5Gbps, 496GB/s, 250W | |
GeForce RTX 2080 | 47.5% (56.2fps) | 42.5% (35.9fps) | 39.1% (22.4fps) | TU104, 2944 shaders, 1710MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 448GB/s, 215W | |
GeForce RTX 2070 Super | 43.6% (51.5fps) | 39.2% (33.1fps) | 35.5% (20.3fps) | TU104, 2560 shaders, 1770MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 448GB/s, 215W | |
Radeon RX 6750 XT | 41.7% (49.3fps) | 39.1% (33.0fps) | 35.6% (20.4fps) | Navi 22, 2560 shaders, 2600MHz, 12GB GDDR6@18Gbps, 432GB/s, 250W | |
GeForce RTX 3060 | 41.2% (48.7fps) | 38.3% (32.3fps) | 35.1% (20.1fps) | GA106, 3584 shaders, 1777MHz, 12GB GDDR6@15Gbps, 360GB/s, 170W | |
Radeon RX 6700 XT | 38.8% (45.9fps) | 36.4% (30.7fps) | 32.9% (18.8fps) | Navi 22, 2560 shaders, 2581MHz, 12GB GDDR6@16Gbps, 384GB/s, 230W | |
GeForce RTX 2070 | 38.5% (45.5fps) | 34.9% (29.4fps) | 31.6% (18.1fps) | TU106, 2304 shaders, 1620MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 448GB/s, 175W | |
GeForce RTX 2060 Super | 36.9% (43.6fps) | 33.0% (27.9fps) | 29.9% (17.1fps) | TU106, 2176 shaders, 1650MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 448GB/s, 175W | |
GeForce RTX 2060 | 31.8% (37.6fps) | 26.7% (22.5fps) | TU106, 1920 shaders, 1680MHz, 6GB GDDR6@14Gbps, 336GB/s, 160W | ||
Radeon RX 6650 XT | 31.6% (37.3fps) | 29.0% (24.5fps) | Navi 23, 2048 shaders, 2635MHz, 8GB GDDR6@18Gbps, 280GB/s, 180W | ||
Radeon RX 6600 XT | 30.8% (36.4fps) | 28.0% (23.6fps) | Navi 23, 2048 shaders, 2589MHz, 8GB GDDR6@16Gbps, 256GB/s, 160W | ||
GeForce RTX 3050 | 29.4% (34.8fps) | 27.0% (22.8fps) | GA106, 2560 shaders, 1777MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 224GB/s, 130W | ||
Radeon RX 6600 | 25.8% (30.5fps) | 23.3% (19.6fps) | Navi 23, 1792 shaders, 2491MHz, 8GB GDDR6@14Gbps, 224GB/s, 132W | ||
Radeon RX 6500 XT | 7.9% (9.4fps) | Navi 24, 1024 shaders, 2815MHz, 4GB GDDR6@18Gbps, 144GB/s, 107W |
در پایان یادآوری میکنیم که اگر به دنبال قیمت کارت گرافیک ارزان برای بازی هستید، به ستون 1080p و جدول سرعت اجرا بدون Ray Tracing توجه کنید. در واقع میتوانید با کارت گرافیک ۵ میلیونی هم بسیاری از بازیهای امروزی را تجربه کنید ولیکن لازم است تنظیمات گرافیکی را کاهش دهید.
اینتوتک