گیمرهای حرفه‌ای از موس گیمینگ به جای موس‌های معمولی استفاده می‌کنند که ویژگی‌هایی نظیر دکمه‌های بیشتر، دقت و سرعت بالاتر و همین‌طور ارگونومی و وزن بهینه دارند. البته قیمت این موس‌ها نیز به طور متوسط بالاتر از موس‌های معمولی است اما اگر تحقیق و بررسی کنید، می‌توانید موس‌های گیمینگ خوش‌قیمتی پیدا کنید.

در این راهنمای خرید، بهترین موس‌های گیمینگ را معرفی می‌کنیم که به نسبت هزینه‌ی پرداخت شده، امکانات و طراحی بهتری نسبت به سایر مدل‌های هم‌قیمت دارند.

در خرید موس گیمینگ باید به چند نکته‌ی مهم و اساسی توجه کرد:

  • مشخصات عملکردی نظیر دقت سنسور و نوع سنسور و کارکرد موس روی موس‌پدهای معمولی و حتی سطوح معمولی میز و غیره.
  • ارگونومی و موقعیت دکمه‌های موس: دقت کنید که دست راحت روی موس و دکمه‌ها قرار بگیرد و دسترسی به کلیدها راحت و سریع باشد.
  • سیم بلند و محکم و در مورد مدل‌های وایرلس، سنسور خوب و کارآمد که میزان قطع و وصل شدن سیگنال به صفر برسد.
  • قابلیت‌های مفید برای بازی‌خورها نظیر کلیدهای متعدد با قابلیت برنامه‌ریزی یا به عبارت دیگر کلیدهای ماکرو.

شاید برخی موس‌های ارزان‌قیمت و معمولی، ویژگی‌های مطرح شده را در حد نیاز گیمر داشته باشند و واقعاً نیازی به خرید موس‌های گران‌قیمت با امکانات اضافی نباشد. در واقع در خرید موس گیمینگ باید به بازی‌هایی که انجام می‌دهید و امکانات موردنیاز در آن بازی‌ها نیز فکر کنید! به عنوان مثال اگر کلید ماکرو موردنیاز نیست یا از این کلیدها به ندرت استفاده می‌کنید، عملاً نیازی به موسی با دکمه‌های ماکرو نیست. در مورد برخی بازی‌ها هم می‌توانید کیبورد گیمینگ با دکمه‌های ماکرو خریداری کنید و هزینه را کاهش دهید.

موضوع دیگر سلیقه و عادت‌های کاربر است. به عنوان مثال برخی از گیمرها عادت دارند که موس را با حالت چنگالی در دست بگیرند تا دقت حرکت موس و نشانه‌روی با تفنگ، بیشتر شود. برخی دیگر به حرکات سریع موس نیاز دارند و طبق عادت، کف دست را کاملاً روی موس قرار می‌دهند. در انتخاب موس با ارگونومی و طراحی بهینه، باید این مسائل شخصی را هم در نظر گرفت.

در ادامه تعدادی از بهترین موس‌های گیمینگ که به لحاظ مشخصات، طراحی، عملکرد و صد البته قیمت، وضعیت بهتری نسبت به مدل‌های هم‌رده دارند، می‌پردازیم.

توجه کنید که قیمت‌های ذکر شده تقریبی است. قیمت در بازار داخل به دلیل نوسانات نرخ ارز و موجودی کم بازار، ممکن است اختلاف زیادی با اعداد ذکر شده داشته باشد.

موس بی‌سیم G604 Lightspeed لاجیتک با قیمت ۶۵ دلار

موس G604 Lightspeed یکی از موس‌های وایرلس برند محبوب Logitech است. این موس مثل اغلب موس‌های لاجیتک، چرخ موسی دارد که دو حالتی است: حالت قفل با حرکت پله‌پله و حالت آزاد با حرکت روان و سریع. لذا اسکرول کردن صفحات طولانی سایت‌ها و لیست‌های طولانی در بازی‌ها، سریع و راحت انجام می‌شود.

راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ با قیمت ارزان و متوسط  [آذر ۹۹]

دقت این موس هم بسیار عالی است: ۱۶۰۰۰ نقطه بر اینچ یا به اختصار DPI. این دقت بالا در کمتر موسی دیده می‌شود و حکایت از سنسوری دقیق و گران‌قیمت دارد. البته حین کار می‌توانید با فشار دادن یکی از کلیدهای موس، دقت را کم و زیاد کنید و در نتیجه سرعت حرکت موس تغییر می‌کند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این موس ۶ کلید شستی (مناسب برای استفاده توسط سمت انگشت شست) دارد. البته دو کلید دیگر نیز در کنار کلید چپ موس در نظر گرفته شده است. ارگونومی آن نیز جالب و راحت است.

راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ با قیمت ارزان و متوسط  [آذر ۹۹]

عمر باتری G604 Lightspeed با وجود سنسور دقیقی که دارد، حدود ۲۴۰ ساعت است! شاید تنها نقص این موس، نداشتن نورپردازی RGB باشد که البته جز زیبایی، کاربرد دیگری ندارد.

موس سیمی DeathAdder V2 ریزر با قیمت ۷۰ دلار

موس‌های گران‌قیمت برند Razer همیشه در میان گیمرها محبوب بوده است و یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها، DeathAdder ورژن ۲ است. این موس سیمی که قیمت آن حدود ۷۰ دلار است، مجموعاً ۸ دکمه دارد و می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی ریزر، عملکرد خاصی برای دکمه‌ها تعریف کنید.

راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ با قیمت ارزان و متوسط  [آذر ۹۹]

Razer DeathAdder V2 از حسگری با دقت ۲۰۰۰۰ نقطه بر اینچ بهره می‌برد. حسگر سفارشی 5G که دقتی در حد ۶۵۰ اینچ بر ثانیه دارد و از شتاب حرکتی حداکثر 50g (یا ۵۰ برابر شتاب جاذبه) پشتیبانی می‌کند.

ارگونومی دِث‌اَدِر ورژن ۲ هم از نقاط قوت آن است که موجب محبوبیت در میان گیمرها شده است. اگر از موس‌های لاجیتک به دلیل مشکل دبل‌کلیک در درازمدت واهمه دارید، بد نیست برند ریزر را برای خرید موس گیمینگ بعدی‌تان در نظر بگیرید.

راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ با قیمت ارزان و متوسط  [آذر ۹۹]

Razer Basilisk v2 با قیمت ۸۰ دلار

موس بازیلیسک ورژن ۲ ریزر هم یکی از موس‌های محبوب برند ریزر است که رابط سیمی دارد. Razer مشکلات گزارش‌شده در خصوص نسخه‌ی اول این موس را برطرف کرده و محصولی با عملکرد بهینه در اختیار گیمرها قرار داده است. ارگونومی موس عالی است و گریپ‌های کناری، حس خوبی به کاربر منتقل می‌کند.

راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ با قیمت ارزان و متوسط  [آذر ۹۹]

ریزر در این موس از حسگر آپتیکال Focus+ استفاده کرده که دقت آن ۲۰۰۰۰ نقطه بر اینچ است و حداکثر سرعت ۶۵۰ اینچ بر ثانیه پشتیبانی می‌شود. حداکثر شتاب پشتیبانی شده هم ۵۰ برابر شتاب جاذبه است.

راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ با قیمت ارزان و متوسط  [آذر ۹۹]

ویژگی دیگر این موس گیمینگ، نورپردازی RGB آن است. ۱۶.۸ میلیون رنگ مختلف پشتیبانی می‌شود و کاربر می‌تواند آن را سفارشی‌سازی کند. همه‌ی دکمه‌ی روی موس قابلیت برنامه‌ریزی و تغییر عملکرد دارد. حتی می‌توانید فاصله‌ی فرود و برخاستن موس را هم تنظیم کنید.

کورسیر M65 RGB Elite با قیمت ۶۵ دلار

موس گیمینگ Corsair M65 RGB Elite هم رابط سیمی دارد و از نورپردازی RGB پشتیبانی می‌کند. ارگونومی و طراحی این موس جالب توجه است و علاوه بر این روی سطح کناری، دکمه‌ی Sniper برای نشان‌روی دقیق تعبیه شده است که در برخی بازی‌های شوتر اول شخص نظیر سری Call of Duty کاربرد فراوانی دارد.

راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ با قیمت ارزان و متوسط  [آذر ۹۹]

موس گیمینگ کورسیر M65 RGB Elite با وجود قیمت نسبتاً پایین، از حسگری با دقت ۱۸۰۰۰ نقطه بر اینچ بهره می‌برد. برای تغییر دادن سریع DPI می‌توانید تنظیمات مطلوب خودتان را در نرم‌افزار iCUE انتخاب کنید.

راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ با قیمت ارزان و متوسط  [آذر ۹۹]

وزن موس گیمینگ کورسیر نسبتاً کم است اما قابلیت افزودن وزنه زیر آن وجود دارد! این موس در سبک‌ترین حالت، ۱۱۵ گرم وزن دارد.

برخی از موس‌های کورسیر هم مشکلی مشابه برخی از موس‌های لاجیتک دارند! منظورمان فرسایش کلیدها و مشکل دبل‌کلیک است که در درازمدت ظاهر می‌شود. البته نمی‌توان گفت که همه‌ی محصولات این دو برند، چنین مشکلی دارند و از طرفی سایر برندها به این مشکل دچار نمی‌شوند.

موس G502 Hero لاجیتک با قیمت ۶۵ دلار

موس گیمینگ سیمی G502 Hero هم محصولی ارزنده از برند Logitech است و یکی از محبوب‌ترین موس‌های گیمینگ محسوب می‌شود. از ویژگی‌های خاص و جالب این موس می‌توان به قابلیت تنظیم کردن وزن اضافه کرد. می‌توانید حداکثر ۵ وزنه‌ی ۳.۶ گرمی به موس اضافه کنید. دقت سنسور به کار رفته، ۱۶۰۰۰ نقطه بر اینچ است.

راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ با قیمت ارزان و متوسط  [آذر ۹۹]

طراحی این موس هم زیبا و جالب است و هم قرار گرفتن در دست را ساده می‌کند. انگشت شست تکیه‌گاه خوبی دارد و استفاده از دکمه‌های جانبی راحت است. این موس مجموعاً ۱۱ کلید دارد که ۲ مورد آن زیر شست قرار می‌گیرد.

راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ با قیمت ارزان و متوسط  [آذر ۹۹]

علی‌رغم اینکه لاجیتک به عمر ۵۰ میلیون کلیک کلیدهای این موس اشاره کرده، کاربران نظر دیگری دارند و مشکل دبل‌کلیک در درازمدت گزارش شده است!

استیل سریز و موس گیمینگ Rival 110 با قیمت ۳۰ دلار

شاید به دنبال موس گیمینگ ارزان‌تری هستید و نیازی به اعداد نجومی نظیر دقت ۲۰ هزار نقطه بر اینچ ندارید! در این صورت می‌توانید موس گیمینگ سیمی Rival 110 را در لیست خرید خود قرار دهید. موسی مقاوم با عمر بالا که ارگونومی ساده اما بهینه‌ای دارد و کیفیت ساخت آن نیز عالی است.

راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ با قیمت ارزان و متوسط  [آذر ۹۹]

برند SteelSeries در میان گیمرها محبوبیت خاصی دارد. موس گیمینگ سیمی SteelSeries Rival 110 یکی از موس‌های خوش‌دست با دقت ۷۲۰۰ نقطه بر اینچ است. حسگر خاصی به اسم TrueMove1 که از حداکثر سرعت ۲۴۰ اینچ بر ثانیه و حداکثر شتاب 30g پشتیبانی می‌کند، در این موس به کار رفته است.

سوییچ‌های مکانیکی به کار رفته در موس رایوِل ۱۱۰ (به غلط ریوال نیز گفته می‌شود) استیل‌سریز، عمر بالا و عملکرد خوبی دارد و بنابر ادعای سازنده، برای حداقل ۳۰ میلیون کلیک طراحی شده است. وزن موس رایول ۱۱۰ فقط ۹۰ گرم است و متأسفانه قابل افزایش نیست! اما علی‌رغم قیمت پایین، از نورپردازی RGB و تغییر رنگ به تناسب بازی به کمک Game Sense پشتیبانی می‌شود.

راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ با قیمت ارزان و متوسط  [آذر ۹۹]

موس SteelSeries Rival 3 با قیمت ۴۵ دلار

شاید موس رایول ۱۱۰ از نظر شما بسیار ساده است و به موسی با کیفیت ساخت و عمر بسیار بالا و حسگری دقیق‌تر نیاز دارید، Rival 3 استیل‌سریز را پیشنهاد می‌کنیم. این موس از حسگر دیگری به اسم TrueMove Core با دقت ۸۵۰۰ نقطه بر اینچ بهره می‌برد. حداکثر سرعت پشتیبانی شده ۳۰۰ اینچ بر ثانیه است و حداکثر شتاب پشتیبانی شده نیز ۳۵ برابر شتاب جاذبه است.

راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ با قیمت ارزان و متوسط  [آذر ۹۹]

رایول ۳ علاوه بر سنسور بهتر، کلیدهای بادوام‌تری نیز دارد. ادعای استیل‌سریز، عمر مفید بالاتر از ۶۰ میلیون کلیک است. علاوه بر این می‌توانید نورپردازی RGB لوگوی روی موس و نوار نورانی دور موس را به دلخواه تغییر دهید.

راهنمای خرید بهترین موس گیمینگ با قیمت ارزان و متوسط  [آذر ۹۹]