کمپانی کوآلکام که در عرصه‌ی تولید تراشه‌ی مرکزی برای گوشی‌ها و تبلت‌ها فعالیت می‌کند، تراشه‌ی جدید رده اولی به اسم Snapdragon 888 را معرفی کرد. این تراشه از مودم نسل ۵ با نام X60 برخوردار است که سرعت بالاتر و مصرف باتری پایین‌ترین دارد. بخش محاسبات هوش مصنوعی نسل ۶ و پردازش تصویر جدیدی در آن به کار رفته که توانمندتر است. پردازنده‌ی گرافیکی نیز ارتقا پیدا کرده است.

در ادامه با مشخصات و ویژگی‌های اسنپ‌دراگون ۸۸۸ بیشتر آشنا می‌شویم.

اگر اخبار مربوط به تراشه‌های گوشی‌ها و تبلت‌ها را دنبال کرده باشید، احتمالاً با تراشه‌‌های خانواده‌ی اسنپ‌دراگون (تلفظ صحیح اسنپ‌دراگِن) آشنایی دارید. بهترین مدلی که تاکنون معرفی شده، Snapdragon 865 و نسخه‌ی پلاس آن است. این تراشه در تعدادی از گوشی‌های گران‌قیمت اندرویدی به کار رفته است. اما تراشه‌ی پرچم‌دار بعدی چه مشخصاتی دارد؟ نام تراشه‌ی جدید Snapdragon 888 است و قرار است در سال ۲۰۲۱ در گوشی‌های برتر کمپانی‌های مختلف از جمله شیائومی، سامسونگ، وان‌پلاس، ایسوس، لنوو، ال‌جی و غیره به کار برود. اولین گوشی با این تراشه‌ی جدید، Xiaomi M11 خواهد بود و احتمالاً محصولی با برند Redmi نیز پس از آن رونمایی می‌شود.

مشخصات تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۸۸

اولین ویژگی که برای کاربران اینترنت بسیار مهم است، وجود مودم 5G یا نسل ۵ است. کوآلکام از مودم جدید X60 استفاده کرده که از شبکه‌های مخابراتی مختلف پشتیبانی می‌کند و مصرف انرژی بهینه‌ای دارد. قرار است در سال آتی همه‌ی گوشی‌های رده اول از شبکه‌ی نسل ۵ پشتیبانی کنند و حتی اغلب گوشی‌های میان‌رده نیز از شبکه‌ی نسل ۵ پشتیبانی خواهند کرد.

وجود مودم نسل ۵ در این تراشه یک مزیت مهم نسبت به تراشه‌های اپل A14 که در خانواده‌ی آیفون ۱۲ به کار رفته و تراشه‌ی اکسینوس ۲۱۰۰ سامسونگ محسوب می‌شود. اما در مقایسه با تراشه‌های کرین هوآوی مزیت خاصی وجود ندارد چرا که هوآوی هم مودم 5G را پیشاپیش در تراشه‌های جدید اضافه کرده است. اما به هر حال فرآیند تولید ۵ نانومتری موجب بهینه شدن توان مصرفی این تراشه و همین‌طور مودم نسل ۵ آن می‌شود.

مشخصات اسنپ‌دراگون ۸۸۸، تراشه‌ی مرکزی گوشی‌های برتر ۲۰۲۱ اعلام شد

بخش دیگری که مورد توجه است، واحد پردازش هوش مصنوعی یا AI است. هوش مصنوعی در گوشی‌ها و تبلت‌های امروزی کاربرد بیشتری نسبت به چند سال قبل دارد و وجود چنین واحدی برای اموری نظیر بهینه‌سازی هوشمندانه‌ی عکس‌هایی که با دوربین گرفته می‌شود، ضروری است. در اسنپ‌دراگون ۸۸۸ واحد هوش مصنوعی به مراتب قوی‌تر از نسل قبلی است. 

مشخصات اسنپ‌دراگون ۸۸۸، تراشه‌ی مرکزی گوشی‌های برتر ۲۰۲۱ اعلام شد

بخش پردازش گرافیک این تراشه، پردازنده‌ی گرافیکی جدیدی از خانواده‌ی Adreno است که بنابر ادعای کوآلکام برای اجرا کردن بازی‌ها با سرعت ۱۴۴ فریم بر ثانیه طراحی شده و لذا قدرت بالاتری نسبت به مدل‌های قبلی دارد. این مدل از هم Snapdragon Elite Gaming پشتیبانی می‌کند و گیمرهای موبایل‌دوست می‌توانند درایور پردازنده‌ی گرافیکی را مستقل از سیستم عامل اندروید آپدیت کنند تا عملکرد گوشی و تبلت در اجرا کردن بازی‌های جدید بهینه شود.

بخش پردازش تصویر نیز پیشرفته‌تر است و حدود ۳۵ درصد سریع‌تر از واحد پردازش تصویر پرچم‌دار قبلی است. در واقع اسنپ‌دراگون ۸۸۸ می‌تواند ۱۲۰ عکس ۱۲ مگاپیکسلی را در یک ثانیه پردازش کند!