مایکروسافت اخیر نسل جدید کنسول بازی ایکس‌باکس را معرفی کرده اما این بار به جای یک مدل، ۲ مدل هم‌زمان معرفی شده که Xbox Series X و Xbox Series S نام دارد. این دو مدل به جز مقوله‌ی درایو نوری، تفاوت‌های دیگری هم دارند و البته مدل X قوی‌تر و بهتر است.

در این مقاله به تفاوت‌های ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس می‌پردازیم. با ما باشید.

مزیت درایو نوری و نسخه‌ی دیجیتالی بازی‌ها

مایکروسافت کنسول بازی ایکس‌باکس جدید را به دو شکل طراحی کرده است. یک نسخه فقط برای بازی‌هایی است که به صورت دیجیتالی و در واقع دانلودی به فروش می‌رسند. در گذشته کنسول بازی Xbox One S Digital Edition به این صورت طراحی شده بود و این بار هم Xbox Series S با همین سبک، طراحی شده است.

اما نسخه‌ی دیگر ایکس‌باکس، نسخه‌ای است که درایو نوری دارد و نام آن Xbox Series X است. البته بیشتر گیمرهای حرفه‌ای عادت کرده‌اند که بازی‌ها را روی هارددیسک یا SSD نصب کنند تا بازی با سرعت بالاتری لود شود. حتی بسیاری از بازی‌های AAA جدید و گرافیکی، لزوماً باید روی درایو هارددیسک یا درایو حالت جامد (SSD) نصب شوند.

بررسی تفاوت‌های Xbox Series X و Xbox Series S

اما به هر حال استفاده از دیسک برای گیمرها مزایایی دارد که نسخه‌ی دیجیتالی ندارد. در صورت خرید دیسک بازی، گیمر می‌تواند بازی را به دوستان و اطرافیان قرض بدهد و همین‌طور پس از تکمیل کردن بازی، آن را بفروشد. اجاره کردن بازی از فروشگاه‌ها نیز امکان‌پذیر است. لذا وجود درایو نوری روی Xbox Series X، از نگاه برخی، یک مزیت مهم است.

نکته‌ی دیگر این است که می‌توانید دیسک‌های بلوری حاوی فیلم‌های 4K را در این کنسول بازی قرار دهید و مشغول تماشای فیلم شوید. البته فیلم‌های رزولوشن پایین‌تر نیز قابل استفاده است. اما برخی افراد سرویس اینترنت سریعی دارند و به جای تماشا کردن فیلم‌های بلوری، از وب‌سایت‌های استریم ویدیو استفاده می‌کنند و فیلم‌ها را به صورت آنلاین تماشا می‌کنند. در این صورت تفاوتی بین دو نسخه‌ی جدید ایکس‌باکس وجود ندارد.

مقایسه‌ی اندازه‌ی Xbox Series X و Series S

کنسول ایکس‌باکس سری ایکس با ابعاد ۶ در ۶ در ۱۲ اینچ، نسبت به ایکس‌باکس‌های قبلی بزرگ‌تر است. دقت کنید که هر اینچ حدود ۲.۵۴ سانتی‌متر است. لذا ابعاد چندان بزرگ هم به نظر نمی‌رسد اما Xbox Series S با ابعاد تقریبی ۶ در ۲.۶ در ۱۱ اینچ، واقعاً کوچک‌تر است. در واقع حجم این کنسول بازی، حدود ۶۰ درصد کمتر از همزاد خویش است!

وزن ایکس‌باکس سری اس حدود ۱۰ پوند و وزن ایکس‌باکس بزرگ‌تر حدود ۱۴ پوند است. هر پوند تقریباً ۴۵۴ گرم است.

بررسی تفاوت‌های Xbox Series X و Xbox Series S

صرف‌نظر از ابعاد و وزن، می‌توانید این کنسول‌ها را به صورت عمودی یا افقی قرار دهید اما دقت کنید که گردش هوا کافی باشد.

مقایسه‌ی قدرت پردازشی ایکس‌باکس‌های جدید

در ایکس‌باکس سری ایکس، ظرفیت درایو حالت جامد داخلی ۱ ترابایت است که دو برابر ایکس‌باکس سری اس است و درایو نوری نیز دارد. لذا توان مصرفی آن کمی بالاتر است اما مسأله‌ی اصلی در مقال توان مصرفی، قدرت پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی است. در Xbox Series X از پردازنده‌ی گرافیکی ضعیف‌تری استفاده شده که تقریباً قدرت آن یک سوم است! پردازنده‌ی اصلی هر دو، ۸ هسته‌ای است و تفاوت کمی در سرعت کلاک آن وجود دارد.

برای مقایسه‌ی دقیق مشخصات این دو کنسول، به جدول زیر توجه فرمایید:

بررسی تفاوت‌های Xbox Series X و Xbox Series S

ایکس‌باکس سری اس با توان خام ۴ ترافلاپس، بازی‌ها را با رزولوشن 1440p و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌کند در حالی که ایکس‌باکس سری ایکس برای رزولوشن 4K و سرعت ۶۰ فریم‌ بر ثانیه و همین‌طور فعال کردن ویژگی‌های گرافیکی خاص نظیر Ray Tracing که نیاز به محاسبات سنگینی دارد، طراحی شده است. حتی ممکن از تلویزیون‌های 8K نیز پشتیبانی می‌کند.

جای تعجب ندارد که قیمت ایکس‌باکس سری ایکس تقریباً ۲.۵ برابر ایکس‌باکس سری اس است. بزرگ‌تر، گران‌تر، قوی‌تر و مجهز به درایو نوری!

بررسی تفاوت‌های Xbox Series X و Xbox Series S

بازی‌های سازگار با ایکس‌باکس‌های جدید

یک سوال مهم و اساسی این است که آیا ایکس‌باکس سری ایکس از نظر تنوع بازی‌ها، برتری دارد؟

پاسخ منفی است. بنابر آنچه تاکنون مایکروسافت اعلام کرده، همه‌ی بازی‌های جدید با هر دو کنسول بازی سازگاری دارند اما طبعاً کیفیت تصویر در ایکس‌باکس گران‌تر، بهتر است و بازی با رزولوشن بالاتری اجرا می‌شود.

سازگاری با بازی‌های مخصوص ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس ۳۶۰ هم وضعیت مشابهی دارد. این دو کنسول با هزاران بازی قدیمی که بعضاً حتی مربوط به دوران اولین Xbox است، سازگاری دارند. می‌توانید بازی‌های مخصوص نسل‌های قبلی ایکس‌باکس را با گرافیک بهتر و عملکرد روان‌تر بازی کنید.