هواوی با ارائه گوشی‌های مناسب با قیمت قابل قبول جای خود را در بازار کشور‌های مختلف محکم کرده است. این شرکت با معرفی گوشی‌هایی مانند P40 Lite بسیاری از خریداران را قانع به انتخاب گوشی خود کرده است. باید دید که آیا گوشی جدید هواوی یعنی Nova 7i می‌تواند توجه کاربران ایرانی را به خود جلب کند؟ 

برای بررسی و تحلیل گوشی جدید هواوی با نام Nova 7i با ما همراه باشید.

مشخصات فنی هواوی Nova 7i

چیپست: kirin ۸۱۰

نمایشگر: ۶.۴ اینچی ۲۳۱۰ در ۱۰۸۰

رم: ۸ گیگابایت

سیستم عامل: اندروید ۱۰ به همراه رابط کاربری EMUI 10

دوربین: دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسل با دیافراگم نسبی f/۱.۸ به همراه دوربین‌های ۸ مگاپیکسل f/۲.۴ و ۲ مگاپیکسل f/۲.۴ و ۲ مگاپیکسل f/۲.۴ پرتره به همراه دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی f/2.0 

حافظه داخلی: ۱۲۸ گیگابایت با قابلیت ارتقا با کارت حافظه

اتصالات شبکه: دو سیم کارته با پشتیبانی از 4G

اتصالات: بلوتوث نسخه ۵، USB type C، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

باتری: ۴۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی به همراه شارژ ۴۰ واتی

حسگر اثر انگشت: دارد، در کناره گوشی

رنگ‌ها: صورتی شکوفه‌ای،سبز،سیاه نیمه شب

طراحی و نمایشگر

طراحی گوشی مورد بحث به شکل عجیبی ما را به یاد گوشی سال قبل هواوی به نام Nova 5T می‌اندازد که البته این نوع طراحی در گوشی جدید با بهبود‌هایی همراه شده است. برای مثال نمایشگر Nova 7i اندکی بزرگ‌تر از مدل‌های مشابه قبلی است که به خودی خود می‌تواند برای بسیاری از کاربران نکته مثبتی باشد، هر چند برخی ارگونومی گوشی را دارای ارجحیت می‌دانند.

بررسی گوشی هواوی Nova 7i

زاویه دید این گوشی نیز رضایت‌بخش است که در نتیجه تماشای چند نفره فیلم روی این گوشی را با نمایش صحیح رنگ‌ها ممکن کرده و تجربه کار با گوشی را غنی‌تر می‌سازد. نمایشگر Nova 7i همچنین به لطف بهره گیری از پنل IPS LCD از پس نمایش صحیح و دقیق رنگ‌ها به خوبی بر می‌آید و با رزولوشن ۲۳۱۰ در ۱۰۸۰ تصاویر را با وضوح رضایت بخشی به تصویر می‌کشد، هرچند رنگ سیاه در مقایسه با دیگر گوشی‌های دارای این پنل از عمق کافی برخوردار نیست. میزان روشنایی نمایشگر گوشی جدید هواوی به مقداری است که بتوان در زیر نور مستقیم آفتاب به راحتی با آن کار کرد.

دوربین سلفی در قالب نقطه‌ای در بالای صفحه مشاهده می‌شود،‌ مانند آن چیزی که در گوشی Nova 5T دیده بودیم. رزولوشن دوربین از ۳۲ مگاپیکسل به ۱۶ مگاپیکسل کاهش یافته است،‌ البته قیمت Nova 7i نسبت به Nova 5T کاهش یافته است و به نوعی می‌توان از این موضوع چشم پوشی کرد. در بخش طراحی پشت گوشی، هواوی از طراحی گوشی‌های قبلی خود بهره برده است،‌ رنگ بخش بالایی گوشی از صورتی آغاز می‌شود و با پایین آمدن به حالت آبشاری، رنگ به آبی تغییر می‌کند که به نوبه خود برای برخی جذاب است.

طراحی دوربین‌ها همچنین دستخوش تغییر شده و دوربین‌ها به شکل عرضی چیده نشده‌ است، بلکه چهار دوربین Nova 7i در قالب یک مربع قرار گرفته‌اند در حالی که فلش LED در پایین آن‌ها تعبیه شده است. همان گونه که از تصاویر متوجه شده‌اید، حسگر اثر انگشت در پشت گوشی قرار ندارد، بلکه در کنار و بخش راست گوشی و روی دکمه پاور قرار گرفته است که همچنین موردی در گوشی‌های دیگر از هواوی مانند Y9s دیده شده است. کمی بالاتر از حسگر اثر انگشت، دکمه‌های تنظیم صدا قرار گرفته است.

کیفیت دوربین هواوی Nova 7i

برنامه دوربین گوشی مورد بحث ما، تمام آنچه برای بهره‌وری کامل از دوربین‌های گوشی لازم است را داراست. باز شدن برنامه دوربین آسان و سریع است و با حالت‌های مختلف مانند حرفه‌ای، شب، تصاویر متحرک و غیره مجموعه‌ای کامل را به کاربر ارائه می‌دهد. دوربین اصلی این گوشی ۴۸ مگاپیکسلی و با دیافراگم نسبی f/1.8 است که نور زیادی را وارد لنز نمی‌کند، اما تجربه تصویربرداری با این گوشی آن را نشان می‌دهد که تصاویر ثبت شده در شرایط نوری ضعیف چندان بد نیست، هرچند تصاویر ثبت شده در تاریکی چندان جذاب نمی‌باشند. البته تصاویر ثبت شده در نور روز واضح هستند و برای ثبت تصاویر با جزئیات بالا این مجموعه دوربین قابل استفاده هستند.

بررسی گوشی هواوی Nova 7i

بررسی گوشی هواوی Nova 7i

بررسی گوشی هواوی Nova 7i

بررسی گوشی هواوی Nova 7i

دوربین زاویه باز این گوشی ۸ مگاپیکسلی است با گشادگی دیافراگم f/۲.۲ و این عدد بدان معنی است که ثبت تصاویر در شرایط نوری نامناسب با کیفیت بهتر صورت می‌گیرد. این دوربین رزولوشن کمتری نسبت به دوربین اصلی دارد اما تصاویر ثبت شده توسط آن از جزئیات کافی برخوردارند. تصاویر ثبت شده ممکن است کمی مرده به نظر برسند اما با چند افکت می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

سخت‌افزار و باتری

همان گونه که در قبل گفته شد، این گوشی از باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد و درگاه USB type C برای شارژ گوشی و انتقال داده در Nova 7i استفاده می‌شود. می‌توان به شکل خلاصه باتری این گوشی را رضایت‌بخش سنجید. با یک بار شارژ کامل این گوشی شما می‌توانید یک روز کامل را بگذرانید و با استفاده سبک حتی صبح بعد را نیز طی کنید.

بررسی گوشی هواوی Nova 7i

بررسی گوشی هواوی Nova 7i

بررسی گوشی هواوی Nova 7i

همان گونه که پیش تر گفته شد، این گوشی از باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد و درگاه USB type C برای شارژ گوشی و انتقال داده استفاده می‌شود. می‌توان به شکل خلاصه باتری این گوشی را رضایت‌بخش ارزیابی کرد. برای توضیح دقیق‌تر می‌توان از بخش سنجش عمر باتری بنچمارک PCmark work 2.0 بهره برد. در این بنچمارک نور نمایشگر و صدای بلندگو در حالت متوسط قرار می‌گیرد و با این حال، این گوشی می‌تواند بیش از ۱۳ ساعت در استفاده مداوم دوام بیاورد که میزان مناسبی ارزیابی می‌شود. نکته جالب دیگر، قرارگیری شارژری با استاندارد سری پرچمداران هواوی در جعبه یک گوشی میان‌رده از این شرکت است. این شارژر ۴۰ واتی می‌تواند باتری ۴۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی را در حدود یک ساعت شارژ کند.

آیا Nova 7i ارزش خرید دارد؟

گوشی مورد بحث از هواوی با توجه به برچسب قیمتی خود، در مجموع گوشی ارزشمندی ارزیابی می‌شود، هرچند مواردی مانند عدم پشتیبانی از سرویس‌های گوگل می‌تواند برای بسیاری از کاربران یک مشکل اساسی باشد زیرا این بدان معنی است که برخی از اپ‌های گوگل که جایگزینی در  اپ مارکت اختصاصی هواوی ندارند قابل دسترس نخواهند بود. همچنین ارتقای حافظه داخلی هزینه زیادی را به کاربر تحمیل می‌کند زیرا این گوشی صرفاً از کارت حافظه نانو پشتیبانی کرده و این در مقایسه با سری کارت حافظه میکرو که قابلیت‌های مشابهی را ارائه می‌دهد، مقرون به صرفه نیست. البته به دلیل وجود چیپستی قدرتمند در سری میان‌رده و دوربینی مجموعا خوب به همراه یک نمایشگر بزرگ‌تر،‌ بسیاری چشم خود را روی عدم پشتیبانی نرم‌افزاری گوگل بسته و توجهی به تصاویر رنگ پریده دوربین فوق عریض آن نمی‌کنند.

بررسی گوشی هواوی Nova 7i

در مجموع این محصول هدف نهایی یک گوشی میان‌رده را متحقق می‌کند: عملکرد خوب با قیمت مناسب. و به همین دلیل است که در مجموع این گوشی ارزش هزینه کردن را دارد.