سامسونگ با معرفی گوشی‌های میان‌رده با مشخصات متنوع،‌ کاربران زیادی را به خرید گلکسی‌هایش قانع می‌کند. این شرکت کره‌ای این بار اما با معرفی A51 با قیمت رقابتی توجه‌های زیادی را به خود جلب نموده است. این میان‌رده برخلاف سنت همیشگی سامسونگ، دارای طراحی و بدنه شیک و باکیفیتی است که ممکن است نظر برخی مخالفان این شرکت را برگرداند. 

با ما در اینتوتک همراه شوید تا بیشتر درباره این میان‌رده جدید سامسونگ بدانیم.

سامسونگ با معرفی A51 یک رقیب مناسب برای آیفون اس ای معرفی نموده تا نظر کاربران گوشی‌های میان‌رده را به خود جلب کند. این گوشی با طراحی مناسب و سخت‌افزار قابل قبول به همراه قیمت مناسب عرضه شده تا بازار میان‌رده را اشغال کند.

طراحی و نمایشگر گلکسی A51

نمایشگر ۶/۵ اینچی از نوع آمولد با رزولوشن فول‌اچ‌دی+

ضخامت ۷/۹ میلیمتری به همراه جک ۳/۵ میلیمتری هدفون

وزن ۱۷۲ گرمی 

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر

نمایشگر و طراحی مناسب در گوشی‌های میان‌رده با قیمت مناسب چیزی نیست که به آسانی یافت شود، سامسونگ با معرفی A51 به گونه‌ای از پس آن بر آمده و در این زمینه عملکرد مناسبی داشته است. طراحی آن برخلاف اغلب گوشی‌های سامسونگ شیک بوده و ظاهری جذاب دارد. گوشی مذکور ۷/۹ میلیمتر ضخامت داشته و دارای وزن ۱۷۲ گرمی است. در بالای نمایشگر در مرکز یک دوربین سلفی به چشم می‌خورد که از این نظر مشابه طراحی گلکسی اس ۲۰ است. 

بررسی گوشی گلکسی A51

گوشی گلکسی آ ۵۱ دارای جک ۳/۵ میلیمتری هدفون است که می‌تواند برای برخی از کاربران خبر خوبی باشد که البته این مورد به ضخامت بیشتر گوشی انجامیده و شاید نبود این ویژگی برای اکثر کاربران عادی شده باشد. بدنه گوشی مورد نظر پلاستیکی است که البته برای گوشی‌های گلکسی چیز جدیدی به شمار نمی‌رود و اگر از کاربران همیشگی سامسونگ باشید احتمالا با کیفیت ساخت این گوشی نیز مشکلی نخواهید داشت. گوشی در مجموع در زمینه طراحی عملکرد رضایت‌بخشی دارد و می‌توان آن را برای سری میان‌رده خوب ارزیابی کرد.

بررسی گوشی گلکسی A51

حال بگذارید کمی درباره نمایشگر Galaxy A51 باهم صحبت کنیم، نمایشگر گوشی یاد شده ۶/۵ اینچی بوده و رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ و تراکم پیکسلی ۴۰۴ پیکسل بر اینچ در مجموع نمایشگر خوبی محسوب می‌شود. از آن جا که اکثر گوشی‌های سامسونگ نمایشگرهای آمولد دارند احتمالاً شما هم حدس زده‌اید که A51 نیز اینگونه است که باید بگوییم درست است. A51 با نمایشگر آمولد خود رنگ‌ها را زنده نشان داده و در کل همان چیزی که از نمایشگر یک گلکسی انتظار می‌رود را عرضه می‌کند. 

گوشی مورد بحث اما، از نعمت وجود فناوری HDR بهره نبرده و ریفرش‌ریت بالایی نیز ندارد که البته با توجه به قیمت آن انتظار وجود چنین فناوری‌هایی بیجا است. این گوشی دارای حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر است که می‌تواند به زیبایی بیشتر طراحی کمک کند هرچند در رقابت با دیگر حسگرهای بکار رفته در دیگر دیوایس‌ها شاید عالی عمل نکند.

سخت‌افزار گلکسی A51

تراشه اگزینوس ۹۶۱۱ 

۴ گیگابایت رم

۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی با پشتیبانی از کارت حافظه

باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی

گوشی جدید سامسونگ با وجود عملکرد پردازشی کلی مناسب به علت وجود ۴ گیگابایت رم و تراشه اگزینوس ۹۶۱۱ در زمینه پردازش گرافیکی عملکرد درخشانی نداشته و شاید بهتر است بگوییم آ‌ ۵۱ یک گوشی مناسب برای گیمینگ نیست. عملکرد گوشی در اجرای بازی‌های ساده و معمولی مشکلی ندارد اما مشکل از آن‌جا شروع می‌شود که شما بخواهید یک بازی سنگین مانند Call Of Duty نسخه موبایل را اجرا کنید و آن‌جا است که احتمالا به مشکل بر می‌خورید زیرا گوشی برای اجرای روان بازی مجبور به کاستن کیفیت بافت می‌شود و در مجموع اگر اجرای بازی‌های سنگین از نظر گرافیکی برای شما یک باید است شاید بهتر باشد به فکر تهیه گوشی بهتری باشید.

بررسی گوشی گلکسی A51

اجرای برنامه‌های روزمره به سرعت انجام شده و از این بابت به مشکلی برنخواهید خورد، هرچند وقتی که نوبت به اجرای برنامه دوربین می‌رسد، لود شدن برنامه کمی بیشتر از شما وقت می‌گیرد! نکته عجیبی که درباره سخت‌افزار این گوشی وجود دارد آنتن بلوتوث بوده که با قرار دادن دست خود یا یک جسم عملکرد آن مختل می‌شود که مثال آن هنگام استفاده از هدفون‌های بلوتوثی است.

باتری حجیم این گوشی در عرض دو ساعت و چهارده دقیقه از صفر درصد تا صد در صد شارژ شده که مقداری رقابتی نیست. در عرض نیم ساعت این گوشی به میزان ۳۵ درصد شارژ شده که مقداری معمولی است و چندان قابل تحسین نمی‌باشد. باتری A51 به میزان تقریبی ۱۴ ساعت زمان برای وب‌گردی و به همین میزان زمان برای تماشای ویدیو را برای شما فراهم می‌کند. عمر باتری این گوشی در مجموع ۸۶ ساعت می‌باشد. در مجموع عملکرد باتری بد ارزیابی نمی‌شود اما شما نباید انتظار چیزی فراتر از یک میان‌رده داشته باشید.

عملکرد دوربین گلکسی آ 51

دوربین چهارگانه در پشت گوشی 

دوربین ۳۲ مگاپیکسلی سلفی

ضبط ویدیوهای ۴K

دوربین‌های موجود در این گوشی شامل دوربین چهارگانه در پشت گوشی و یک دوربین ۳۲ مگاپیکسلی سلفی است. دوربین‌های پشتی شامل لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با گشادگی دریچه f/2.0 بوده و در کنار آن لنز ۱۲ مگاپیکسلی عریض و ۵ مگاپیکسلی ماکرو به همراه ۵ مگاپیکسلی عمق تصویر قرار دارد. 

در مجموع می‌توان گفت دوربین‌های این گوشی با آن که عملکرد مناسبی دارند اما در مقایسه با سری گلکسی اس حرف چندانی برای گفتن ندارند مخصوصا وقتی شرایط نوری مناسب نیست،‌ اما عملکرد کلی آن با توجه به رده قیمتی خوب ارزیابی می‌شود، مخصوصا لنز عریض که با آن می‌توان تصاویر با کیفیتی گرفت.

پردازش اچ‌دی‌آر نیز با وجود موجود بودن در تنظیمات این گوشی، عملکرد درخشانی ندارند و این مورد مخصوصا زمانی به چشم می‌آید که با سری اس مقایسه می‌شوند. تصاویر ثبت شده توسط لنز ماکرو نیز بد نیست و در صورت علاقه می‌توانید تصاویر خوبی را با آن ثبت کنید.

در بخش زیر می‌توانید نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی را ببینید:

بررسی گوشی گلکسی A51

بررسی گوشی گلکسی A51

بررسی گوشی گلکسی A51

نرم‌افزار Galaxy A51

اندروید ۱۰ 

رابط کاربری One UI 2.0

عملکرد نرم افزاری این گوشی با توجه به یکسان بودن رابط کاربری سامسونگ در اکثر گوشی‌هایش تفاوت چندانی با سری اس نداشته و در واقع تفاوت اصلی مربوط به تراشه میان رده به کار رفته شده در آن است که می‌تواند به نوعی مشکل‌زا باشد. گوشی مورد بحث از نسخه دهم اندروید بهره برده و رابط کاربری نسخه دوم سامسونگ در آن اجرا می‌شود. 

بررسی گوشی گلکسی A51

رابط کاربری سامسونگ مملو از قابلیت‌های نرم‌افزاری مختلف شامل قابلیت شخصی‌سازی بالا است، یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب رابط کاربری سامسونگ وجود حالت تیره یا Dark mode بوده که از نظر زیبایی بیشتر و مصرف بهینه‌تر باتری می‌تواند یک ویژگی کاربردی باشد.

آیا خرید Galaxy A51 منطقی است؟

اگر گوشی مناسب برای شما،‌ دارای تراشه قدرتمند در زمینه بازی‌های گرافیکی بوده و توانایی بالایی در اجرای برنامه‌های سنگین گرافیکی دارد و توانایی ثبت تصاویر عالی در شرایط بد نوری را دارست و اگر طراحی فلزی برای شما یک باید است شاید این گوشی برای شما مناسب نباشد. در صورتی که تاکید شما بر خرید یک گوشی از برند سامسونگ است که طراحی پلاستیکی زیبایی داشته باشد و باتری حجیم خط قرمز برای شماست می‌توان این گوشی را به شما پیشنهاد کرد.

بررسی گوشی گلکسی A51

  • طراحی شیک
  • باتری با دوام
  • نمایشگر با کیفیت
  • تراشه نه چندان قوی
  • عملکرد ضعیف دوربین در نور کم