امروزه، در میان کمپانی‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند، رقابت شدیدی در زمینه ساخت و عرضه گوشی­های میان­رده شکل گرفته است. به‌خصوص، دو کمپانی شیائومی و سامسونگ، گوشی­هایی اقتصادی تولید می­کنند که در آن‌ها از تراشه قدرتمند، دوربین عالی، نمایشگر باکیفیت و سایر تجهیزات مخصوص پرچمداران، استفاده می­شود و دوباره ما را در در سر دو راهی سامسونگ یا شیائومی قرار میدهد. کمپانی سامسونگ با رونمایی از گوشی­های سری A همچون a72 و کمپانی شیائومی با تولید گوشی­های ردمی ماننند ردمی نوت 10 پرو، نشان داده­اند که به فکر بهبود کیفیت محصولات میان­رده­ خود هستند. با ما

در ادامه این مطلب همراه باشید تا گوشی‌های Redmi note 10 pro و Samsung A72 را از تمام جهات بررسی و مقایسه کنیم.

از نظر طراحی و قیمت

گوشی Samsung a72 در سال ۲۰۲۱ با قیمتی مناسب وارد بازار شد. در حالی که، گوشی Redmi note 10 pro در بهار سال ۲۰۲۱ با قیمتی رقابتی راهی بازار شد.

از نظر طراحی، A72 مجهز به حفره­ای در وسط و بالای نمایشگر خود است که جایگاه دوربین سلفی آن را تعیین می­کند. به­علاوه a72 دارای سنسور اثر انگشت درون صفحه­ای است که بر روی نمایشگر و در قسمت پایین آن قرار دارد. این گوشی در رنگ­های مشکی، سفید، آبی و بنقش راهی بازار شد.

ظاهر زیبا و جذاب سامسونگ A72 به‌گونه‌ای است که در نگاه اول می‌تواند توجه شما را به خودش جلب کند. شباهت بسیار زیاد سامسونگ A72 با خانواده سامسونگ S21 احتمالاً یکی از دلایلی است که این گوشی را در دیدگاه بسیاری از افراد زیبا جلوه می‌دهد.

در طراحی پنل پشتی Redmi note 10 pro، از ترکیب شیشه و پلاستیک برای کاهش هزینه و وزن دستگاه استفاده شده است. پنل شیشه‌ای این گوشی ظاهری براق دارد؛ درنتیجه، لکه اثر انگشت برروی آن باقی می­ماند. دوربین­های عقب در یک ماژول مستطیلی شکل قرار گرفته­اند و جلوه خوبی در ظاهر دستگاه ایجاد می‌کنند. این گوشی در رنگ­های مشکی، نقره­ای، آبی و صورتی ساخته شده که دست افراد را برای انتخاب باز می­گذارد. در پایین، تصویری از طراحی این دو گوشی را مشاهده می­کنید.

از نظر صفحه نمایش

نمایشگر 6.67 گوشی Redmi note 10 pro از نوع AMOLED است. این نمایشگر از HDR10 پشتیبانی می‌کند و توسط گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود.

سایر مشخصات صفحه نمایش Redmi note 10 pro به صورت زیر است:

رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل

پوشش دادن 85.6 درصد از پنل جلویی

نرخ نوسازی 120 هرتز

نرخ روشنایی 450 تا 1200 نیت

حال نوبت به بررسی نمایشگر Samsung A72 می­رسد. نمایشگر این گوشی 6.7 اینچ و از نوع Super AMOLED Plus است. رزولوشن این نمایشگر 1080 در 2400 پیکسل بوده و برای افزایش مقاومت آن در مقابل خط و خش، به محافظ شیشه­ای گوریلا گلس ۵ مجهز شده است.

از نظر دوربین

از نظر دوربین، سازندگان شیائومی ردمی نوت 10 پرو سنگ تمام گذاشته‌اند و در ساخت آن، از لنزهای واید 108 مگاپیکسل، اولتراواید 8 مگاپیکسل، ماکرو 5 مگاپیکسل و سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسل استفاده کرده­اند. کیفیت بالای دوربین ردمی نوت 10 پرو، یکی از نقاط قوت آن محسوب می­شود.

دوربین عقب سامسونگ a72 از ساختاری چهارگانه شامل لنزهای واید 64 مگاپیکسل، اولتراواید 12 مگاپیکسل، ۸ مگاپیکسل تله‌فوتو و حسگر 5 مگاپیکسل ماکرو، تشکیل می­شود.

دوربین سلفی این دو گوشی به صورت زیر است:

دوربین سلفی Redmi note 10 pro: 16 مگاپیکسل

دوربین سلفی Samsung a72: 32 مگاپیکسل

اگرچه دوربین سلفی a72 نسبت به ردمی نوت 10 پرو کیفیت بیشتری دارد، اما اگر علاقه‌مند به عکاسی با گوشی هستید، قطعا، ردمی نوت 10 پرو گزینه بهتری برای شما است.

مقایسه گوشی شیائومی ردمی نوت 10 پرو با سامسونگ A72

از نظر سخت‌­افزار و نرم­‌افزار

از لحاظ نرم­افزار، Redmi note 10 pro از سیستم عامل اندروید 11 و رابط کاربری MIUI 12 پشتیبانی می­کند. همچنین، این گوشی با دو ظرفیت حافظه 64 و 128 گیگابایت راهی بازار شده است. گوشی Samsung a72 هم در دو مدل راهی بازار شده که ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی دارند. این مدل‌ها را هم می‌توان با ۶ و ۸ گیگابایت رم خریداری کرد. گلکسی A72 سامسونگ با اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.1 راهی بازار شد.

گلکسی A72 به تراشه اسنپ‌دراگون 720G مجهز شده که داخل آن یک پردازنده هشت هسته‌ای و پردازنده گرافیکی Adreno 618 قرار گرفته‌اند. گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو هم به از تراشه اسنپ‌دراگون 732G استفاده می‌کند که یک پردازنده هشت هسته‌ای و پردازنده گرافیکی Adreno 618  را در خود قرار داده است.

از نظر باتری

گوشی Samsung a72 برای تامین انرژی خود، یک باتری لیتیوم پلیمری غیرقابل تعویض با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد. همچنین این گوشی، از شارژ سریع 25 وات پشتیبانی می­کند. در مقابل Redmi note 10 pro از یک باتری لیتیوم پلیمری غیرقابل تعویض با ظرفیت 5020 میلی آمپر ساعتی تغذیه می­کند که توسط شارژ سریع 33 وات، در مدت 65 دقیقه، 100 درصد شارژ می­شود. بنابراین می‌توان گفت که در زمینه باتری و شارژدهی، Redmi note 10 pro اندکی بهتر از Samsung a72 عمل کرده است.

مقایسه گوشی شیائومی ردمی نوت 10 پرو با سامسونگ A72

کلام آخر

میان­رده­هایی که اخیرا توسط کمپانی­های مختلف تولید شده­اند، علاوه­بر داشتن قیمت مناسب، امکانات عالی و جدیدی دارند که ارزش خرید آنها را بسیار افزایش می­دهد. به­طور کلی می­توان گفت، با وجود میان­رده­هایی مانند ردمی نوت 10 پرو و سامسونگ a72، خرید پرچمداران گران­قیمت منطقی به­نظر نمی­رسد. نظر شما چیست؟ اگر قصد خرید یک گوشی جدید داشته باشید، کدام را ترجیح می­دهید، خرید گوشی ردمی نوت 10 پرو یا خرید سامسونگ a72 ؟

گوشی شیائومی ردمی نوت 10 پرو اولین گوشی شیائومی از همان ابتدا با اندروید ۱۱ و رابط کاربری MIUI 12 راهی بازار شد. البته رابط کاربری MIUI 12 قبل از این گوشی منتشر شده بود و خیلی‌ها با آن کار کرده بودند. از طرف دیگر شیائومی اعلام کرده که این گوشی آپدیت رابط کاربری MIUI 12.5 را هم دریافت خواهد کرد. پس خیال‌تان راحت باشد که فعلا به‌روزرسانی جدید برای این گوشی دریافت خواهید کرد.