سرویس مکان‌یابی یکی از امکاناتی است که در گوشی‌های امروزی کاملاً متداول شده است. در سیستم عامل اندروید مکان‌یابی به دو شکل انجام می‌شود. حالت تقریبی یا Approximate و حالت دقیق یا Precise. در این دو حالت علاوه بر اینکه دقت تخمین موقعیت متفاوت است، میزان مصرف باتری نیز فرق می‌کند.

در ادامه‌ی مطلب به این سوال می‌پردازیم که چه فرقی بین مکان‌یابی دقیق و تقریبی در اندروید وجود دارد و مزایا و معایب هر یک چیست. با ما باشید.

مکان‌یابی تقریبی و مکان‌یابی دقیق مختص سیستم عامل اندروید نیست و در سایر سیستم عامل‌ها نیز وجود دارد. در واقع گوگل واژههای Precise و Approximate را مشابه اپل انتخاب کرده و در آیفون نیز مکان‌یابی به دو شکل انجام می‌شود. نکته‌ی جالب این است که در نسخه‌ی جدید اندروید که اندروید ۱۲ است، کاربر علاوه بر اینکه می‌تواند برای هر یک از اپلیکیشن‌ها، دسترسی به سرویس مکان‌یابی را مجاز یا غیرمجاز کند، می‌تواند نوع مکان‌یابی که دقیق یا تقریبی است را به تناسب نیاز انتخاب کند.

تفاوت مکان‌یابی دقیق و تقریبی در اندروید

تفاوت بین دو حالت با توجه به نامشان روشن است. اما شیوه‌ی کارکرد چیست و چرا میزان مصرف باتری متفاوت است؟

در حالت دقیق یا Precise، مکان‌یابی با استفاده از حسگر GPS انجام می‌شود. اگر ارتباط گوشی یا تبلت شما با تعداد زیادی ماهواره‌ی GPS که در اطراف کره‌ی زمین در گردش است، برقرار شود، دقت مکان‌یابی با استفاده از حسگر GPS نسبتاً بالا خواهد بود و معمولاً خطا کمتر از ۵ متر است.

در حالتی که از مکان‌یابی تخمینی یا تقریبی استفاده می‌کنید، دقت پایین‌تر است و مکان‌یابی با استفاده از شبکه‌ی مخابراتی تلفن همراه و شبکه‌های وای-فای عمومی صورت می‌گیرد. به همین علت خطای این حالت ممکن است به بیش از ۵۰ متر نیز برسد!

و اما میزان مصرف باتری: در حالت اول که مکان‌یابی با استفاده از حسگر GPS صورت می‌گیرد، میزان مصرف باتری بیشتر است. گاهی به دلیل ضعیف بودن آنتن‌دهی ماهواره‌ها، گوشی یا تبلت مرتباً برای یافتن ماهواره‌ای دیگر تلاش می‌کند تا دقت تخمین موقعیت را افزایش دهد و به همین علت مصرف باتری بیشتر می‌شود. در مکان‌یابی تخمینی، با توجه به اینکه از شبکه‌ی مخابراتی تلفن همراه استفاده می‌شود، میزان مصرف باتری به مراتب کمتر است و حتی ممکن است اثر زیادی روی شارژدهی باتری نداشته باشد. به همین علت برخی کاربران همواره سرویس مکان‌یابی گوشی را در حالت تقریبی یا Approximate تنظیم کرده و آن را روشن می‌گذارند.

مکان‌یابی Precise‌ بهتر است یا Approximate؟

بعضی از اپ‌های اندروید برای نمایش اطلاعات به موقعیت کاربر نیاز دارند. به عنوان مثال برای مسیریابی و دریافت راهنمای قدم به قدم، تخمین جهت قبله، دانستن وضعیت آب و هوا در روزهای آتی، اطلاع از نزدیک‌ترین فروشگاه‌ها، آشنایی با کاربران شبکه‌های اجتماعی که هم‌محلی شما هستند و برخی اطلاعات دیگر، دانستن موقعیت مکانی ضروری است. به همین جهت است که حین اجرا کردن برخی از اپلیکیشن‌ها، پیام دسترسی به موقعیت مکانی ظاهر می‌شود.

مسأله این است که برای نیازهای فوق، کدام مکان‌یابی بهینه است؟

در اغلب اپ‌ها، دسترسی به مکان دقیق ضروری نیست. لذا می‌توانید مکان‌یابی تقریبی را انتخاب کنید که شارژ باتری گوشی را کمتر خالی می‌کند و در حد کافی دقیق است. اما برای اپ‌های مسیریابی و نقشه، بهتر است حالت دقیق را انتخاب کنید.

تفاوت مکان‌یابی تقریبی یا Approximate و دقیق یا Precise در اندروید چیست؟

به عنوان مثال حین استفاده از اپلیکیشن اینستاگرام، مکان‌یابی دقیق ضرورتی ندارد اما در مقابل زمانی که از Google Maps استفاده می‌کنید، ۵۰ متر خطا در نمایش موقعیت، مشکل‌ساز است و ممکن است به جای حرکت در یک خیابان یا کوچه، در خیابان یا کوچه‌ی مجاور حرکت کنید!

دقیق ضرورتی ندارد.

کدام اپ‌ها از مکان‌یابی دقیق و تقریبی پشتیبانی می‌کنند؟

برخی از اپلیکیشن‌های قدیمی اندروید، صرفاً به فعال بودن سرویس مکان‌یابی نیاز دارند و امکان انتخاب کردن مکان‌یابی دقیق یا تقریبی در اپ پیش‌بینی نشده و لذا کاربر می‌تواند هر حالتی که می‌پسندد را انتخاب کند و معمولاً مشکلی وجود ندارد. اما گاهی اوقات تداخل بین تنظیمات دیده می‌شود. به عنوان مثال اگر برای اینستاگرام، دسترسی به موقعیت مکانی تقریبی را انتخاب کنید، حین استفاده از اپ پیامی مبنی بر فعال کردن مکان‌یابی دقیق ظاهر می‌شود!

خوشبختانه در برخی از اپ‌ها گزینه‌ی Keep Approximate Location نمایش داده می‌شود که به معنی ادامه‌ی استفاده از مکان‌یابی تقریبی است و کاربر مجبور نمی‌شود که حالت دقیق را فعال کند.

اپ‌هایی که برای اندروید ۱۲ و نسخه‌های بعدی اندروید طراحی می‌شود، می‌بایست از هر دو حالت پشتیبانی کنند. دو حالت مکان‌یابی پشتیبانی می‌کنند.