تبلت‌ها همیشه وضعیت عجیبی در تاریخچه وجود خود داشته‌اند‌،‌ گاهی پرفروش بوده و برخی اوقات توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شد. از تبلت‌های اندرویدی ارزان قیمت و مقرون به صرفه تا سرفیس پروهای گران قیمت مایکروسافت، تنوع تبلت‌ها بسیار بالاست و انتخاب مناسب بسیار سخت، پس یک راهنمای خرید قابل اعتماد امری اجتناب ناپذیر برای خریداران تبلت است.

با اینتوتک همراه باشید تا بهترین تبلت موجود را با توجه به نیازهای خود انتخاب کنید.

تبلت‌ها با ویژگی‌های خاص خود، مانند سبک‌تر بودن نسبت به لپ‌تاپ‌ها و قیمت مناسب‌تر و سخت‌افزار مناسب و مخصوصاً نمایشگر بسیار با کیفیت‌تر از لپ‌تاپ هم‌قیمت خود، انتخابی مناسب برای دانشجویان یا افرادی هستند که معمولا در مسافرت‌اند. البته نباید کاربردهای تبلت‌های امروزه را به موارد مذکور محدود کرد و با توجه به توان پردازشی بالای تبلت‌های امروزی می‌توان پتانسیل بالایی برای آن‌ها قائل بود، از رندرهای سه بعدی گرفته تا طراحی‌های صنعتی و ادیت ویدیوهای 4K و حتی برخی صاحب نظران معتقد هستند که مرز بین لپ‌تاپ و تبلت روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود.

راهنمای خرید بهترین تبلت‌‌ها (خرداد ۱۳۹۹)

در این میان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی خریداران تبلت جدید انتخاب بین صدها نوع مختلف تبلت با طراحی و اندازه‌های مختلف است، اگر فرض را بر این بگذاریم که محدودیت قیمتی برای انتخاب وجود نداشته باشد،‌چگونه بهترین تبلت ممکن را با توجه به سلیقه و نیاز شخصی خود انتخاب کنیم؟

بهترین تبدیل کدام است؟

نیازهای خود را برای خرید یک تبلت جدید مشخص کنید.

روی کاغذ، تمام تبلت‌ها یک سری کار مشخص را انجام می‌دهند اما تفاوت بین آن‌ها زمانی مشخص می‌شود که عملکرد آن‌ها را در بخش‌های مختلف ببینیم. اگر نیاز شما شامل کارهای عمومی، مانند وب‌گردی و تماشای ویدیو و کمی گیمینگ می‌شود، خرید آیپد پرو عاقلانه نیست، زیرا این تبلت از نظر سخت‌افزاری پتانسیل بالایی دارد و برای این موارد خرید یک تبلت ارزان‌قیمت‌تر مناسب‌تر به نظر می‌رسد.

راهنمای خرید بهترین تبلت‌‌ها (خرداد ۱۳۹۹)

 

سخت‌افزار تبلت برای کودکان:

امروزه برخی از کودکان به بازی‌های خاص با گرافیک سنگین علاقه‌مند هستند و به همین دلیل رنج تبلت مناسب برای کودک می‌تواند از یک تبلت ارزان‌قیمت شروع شده و به تبلت‌های گیمینگ برسد!

آیا سیستم عامل تبلت باید برای من مهم باشد؟

تبلت‌ها به طور کلی دارای سه سیستم عامل پرطرفدار،‌ یعنی iPadOS و اندروید و ویندوز هستند که برخی ممکن است در انتخاب بین این سه به مشکل بر بخورند. برای حل این مشکل باید گفت که آسان‌ترین راه حل انتخاب یک تبلت است که آشنایی بیشتری با سیستم عامل آن دارید! زیرا در آن صورت با یکسان بودن رابط کاربری و محیط کار، شما به راحتی می‌توانید از تبلت خود استفاده کنید، هرچند عادت به سیستم عامل جدید کار چندان دشواری نیست ولی برخی از کاربران ممکن است تجربه عادت کردن به سیستم عامل جدید را خسته کننده ببینند.

راهنمای خرید بهترین تبلت‌‌ها (خرداد ۱۳۹۹)

چه مقدار حافظه داخلی برای من کافی است؟

برای کاربران خارج از ایران این مشکل سال‌هاست که با سرویس‌های ذخیره اطلاعات ابر برطرف شده است اما متأسفانه به دلیل بالا بودن هزینه‌ی اینترنت در ایران و کند بودن اینترنت، استفاده از سرویس‌های فضای ابری برای ایرانیان میسر نیست و تنها انتخاب پیش رو خرید تبلت‌هایی با حافظه‌ی داخلی حجیم است. خرید تبلتی که از کارت حافظه پشتیبانی کند، برای کاربرانی که فایل‌های حجیم روی تبلت خود نگه‌داری می‌کنند نکته‌ای مهم است.

باید به خاطر داشته باشید که تبلت‌های اپل هیچگاه از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنند و برای یک کاربر اپل در ایران،‌ خرید یک آیپد با حافظه داخلی پایین پیشنهاد نمی‌شود، هرچند آیپدهای با حافظه ذخیره‌سازی بالا قیمت‌هایی نجومی دارند، پس شاید بهتر باشد در صورت محدودیت بودجه، به سمت خرید iPad نروید!

راهنمای خرید بهترین تبلت‌‌ها (خرداد ۱۳۹۹)

قدرتمندترین تبلت موجود در بازار: iPad Pro مدل ۱۲.۹ اینچی

راهنمای خرید بهترین تبلت‌‌ها (خرداد ۱۳۹۹)

تراشه: اپل A12Z Bionic هشت هسته‌ای

سیستم عامل: iPadOS 13.4

وزن: به همراه کیبورد ۱۳۶۲ گرم

باتری: ۹۷۲۰ میلی‌آمپرساعت لیتیوم پلیمری

دوربین: ۱۲/۱۰ مگاپیکسل سلفی ۷ مگاپیکسل

نمایشگر: ۱۲.۹ اینچی با رزولوشن ۲۰۴۸ x ۲۷۳۲

به صورت کلی آیپدهای اپل با توجه به سیستم عامل آن که iPad OS است مناسب همه کاربران نیست، ولی اگر شما با اکوسیستم اپل آشنا هستید و می‌توانید با محدودیت‌های آن کنار بیایید، سری آیپد پرو می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید یک آیپد جدید باشد.

آیپد‌های اپل به خصوص سری پرو از چیپ‌ست‌های قدرتمندی بهره می‌برند که این مورد اجرای روان بازی‌های سنگین و برنامه‌های رندرینگ را تضمین می‌کند. دوربین این آیپد برای ثبت تصاویر زاویه باز بسیار مناسب است و نمایشگر با کیفیت و طراحی مناسب از دیگر مواردی‌اند که این محصول را از موارد ارزشمند برای خرید می‌کنند، هرچند به یاد داشته باشید که برقراری تماس در نسخه سیم‌کارت خور آن ممکن نیست! 

بهترین تبلت به عنوان جایگزین لپ‌تاپ: Surface Pro X

راهنمای خرید بهترین تبلت‌‌ها (خرداد ۱۳۹۹)

نمایشگر: ۱۳ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۲۸۸۰

دوربین: ۱۰ مگاپیکسل ۵ مگاپیکسل سلفی

تراشه: مایکروسافت SQ1

وزن: ۷۷۴ گرم

رم: ۸ یا ۱۶ گیگابایت وابسته به مدل

سیستم عامل: Windows 10 home

سری سرفیس پرو برای کاربرانی مناسب است که علاقه‌ای به محدودیت آیپد و سیستم عامل آن نداشته و ویندوز را ترجیح می‌دهند. این تبلت از قدرت سخت‌افزاری مناسبی برخوردار بوده و می‌تواند از پس اجرای برنامه‌های سنگین به راحتی بر آید. این تبلت دارای درگاه‌های USB-C و USB-A بوده که تنوع درگاه‌های آن به کاربران برای استفاده از برنامه‌های متفاوت یاری رسانده و تجربه‌ای شبیه به لپ‌تاپ را به کاربر القا کرده و در کنار آن وزن سبک و ابعاد مناسب حمل و نقل آن را آسان می‌کند.

برترین تبلت اندرویدی:‌ Galaxy Tab S4

راهنمای خرید بهترین تبلت‌‌ها (خرداد ۱۳۹۹)

تراشه: Snapdragon 835

دوربین: ۱۳ مگاپیکسل و سلفی ۸ مگاپیکسلی

رم: ۴ گیگابایت 

نمایشگر: ۱۰.۵ اینچ با رزولوشن ۱۶۰۰ در ۲۵۶۰ پیکسل

حافظه داخلی: ۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایتی وابسته به مدل

باتری: ۷۳۰۰ میلی‌آمپرساعت لیتیوم پلیمری

تبلت‌های اندرویدی پرطرفدارترین نوع تبلت‌ها هستند و مخصوصا بین کاربران ایرانی محبوبیت زیادی دارند، هرچند باید توجه داشت که این تبلت‌ها تنوع زیادی داشته و انتخاب مدل مناسب به خصوص در قیمت‌های پایین نیاز به دقت بالایی دارد. البته گلکسی تب اس ۴ با داشتن مشخصات سخت‌افزاری مناسب و رابط کاربری مخصوص سامسونگ و البته قیمت بالا تبلت بدی نیست اما به یاد داشته باشید که پشتیبانی نرم‌افزاری سامسونگ از محصولاتش به مرور زمان کاهش یافته و پس از چند سال قطع می‌شود. اگر از دوست داران اندروید بوده و به دنبال یک تبلت در مجموع خوب هستید، این تبلت را می‌توانید مدنظر قرار دهید.

در پایان نکته مهم آن است که انتخاب نهایی بر عهده کاربر بوده و در این مقاله به هیچ محصولی بر دیگری برتری داده نشده است.