اپل در مراسم اخیر از تراشه‌ی Apple M1 با معماری ARM رونمایی کرد و سه مک جدید مجهز به این تراشه را معرفی کرد. مک‌بوک ایر جدید بنابر ادعای اپل، نه تنها چند برابر سریع‌تر از مک‌بوک ایر قبلی است بلکه عمر باتری بالاتری هم دارد! با توجه به اینکه لازم است در برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌ها، تغییراتی اساسی اعمال شود تا با تراشه‌ی جدید سازگاری داشته باشند، هنوز بنچ‌مارک‌ها و مقایسه‌های متعددی صورت نگرفته ولیکن در یکی از بررسی‌های جالب، مقایسه‌ای بین یک پردازنده‌ی Core i5 جدید اینتل و تراشه‌ی M1 صورت گرفته که نتایج جالب توجهی دارد!

برای بررسی نتایج این مقایسه، به ادامه‌ی مطلب توجه کنید.

مقایسه‌ی Apple M1 با Core i5 شش هسته‌ای نسل ۸

قبلاً در مقاله‌ای به خبر رونمایی از مک‌بوک ایر جدید و دو محصول دیگر اپل که از تراشه‌ی Apple M1 بهره می‌برند، پرداختیم. این تراشه از هسته‌های پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی خاصی بهره می‌برد که با محصولات اینتل و ای‌ام‌دی و انویدیا، اساساً متفاوت است. لذا باید صبر کرد تا اپلیکیشن‌های معروفی به جز اپ‌های اصلی اپل، با این تراشه سازگار شده و سپس مقایسه و بررسی جامعی انجام داد.

در مقایسه‌ای که یکی از کاربران علاقه‌مند انجام داده، مک‌بوک ایر جدید در برابر یکی از iMacهای سال ۲۰۱۹ که به پردازنده‌ی نسل ۸ اینتل از خانواده‌ی Core i5 تجهیز شده، قرار داده شده است. نکته‌ی جالب این است که پردازنده‌ی Core i5 موردبحث، ۲ یا ۴ هسته‌ای نیست! بلکه دارای ۶ هسته است و سرعت هسته‌ها در حالت بوست، حداکثر به ۴.۱ گیگاهرتز می‌رسد! لذا در مجموع یکی از پردازنده‌های برتر اینتل در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. در واقع سری ۹۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ پردازنده‌های اینتل، به لحاظ قدرت هر یک از هسته‌های CPU، پیشرفت چشم‌گیری نسبت به سری ۸۰۰۰ نشان نمی‌دهد و این مقایسه به نظر عادلانه می‌رسد.

برای مقایسه از نرم‌افزاری به اسم Affinity Photo استفاده شده که کار آن ویرایش عکس است. این نرم‌افزار ابزار بنچ‌مارک داخلی دارد و به توانمندی‌های پردازنده‌ها، امتیاز می‌دهد. لذا مقایسه کردن ساده می‌شود. خوشبختانه این برنامه با پردازنده‌ی ARM به کار رفته در Apple M1 سازگار است.

کدام بهتر است، Core i5 نسل ۸ یا Apple M1

در تصویر زیر نتیجه‌ی اجرا کردن بنچ‌مارک نرم‌افزار Affinity Photo در مک‌بوک ایر جدید را مشاهده می‌کنید:

مک‌بوک ایر جدید با تراشه‌ی M1 سریع‌تر است یا iMac مجهز به Core i5 نسل ۸ و کارت گرافیک RX 580X؟

 توجه داشته باشید که منظور از گرافیک وکتوری یا برداری، عکس‌هایی با فرمت SVG است و منظور از گرافیکی پیکسلی یا شطرنجی، عکس‌هایی با فرمت PNG و JPG است که با زوم کردن، افت کیفیت اتفاق می‌افتد.

نتایج به صورت زیر است:

  • ۵۰۴ امتیاز در ویرایش گرافیک برداری توسط یک هسته
  • ۲۰۳۲ امتیاز در ویرایش گرافیک برداری توسط چند هسته
  • ۵۳۸ امتیاز در ویرایش گرافیک شطرنجی توسط یک هسته 
  • ۶۹۶۶ امتیاز در ویرایش گرافیک شطرنجی توسط چند هسته
  • امتیاز کلی عملکرد یک هسته‌ای ۵۳۲
  • امتیاز کلی عملکرد چند هسته‌ای ۷۹۰۷

اما در مقابل فکر می‌کنید پردازنده‌ی Core i5 نسل ۸ با ۶ هسته‌ی سریع در کنار کارت گرافیک Radeon Pro 580X که یکی از پردازنده‌های گرافیکی برتر برای لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود، چه رکوردی ثبت کرده است؟

به اسکرین‌شات نتایج بنچ‌مارک توجه فرمایید:

مک‌بوک ایر جدید با تراشه‌ی M1 سریع‌تر است یا iMac مجهز به Core i5 نسل ۸ و کارت گرافیک RX 580X؟

نتایج به صورت زیر است:

  • ۳۱۰ امتیاز در ویرایش گرافیک برداری توسط یک هسته
  • ۱۵۱۵ امتیاز در ویرایش گرافیک برداری توسط چند هسته
  • ۳۹۳ امتیاز در ویرایش گرافیک شطرنجی توسط چند هسته
  • ۸۱۳۳ امتیاز در ویرایش گرافیک شطرنجی توسط کارت گرافیک Radeon Pro 580X
  • امتیاز کلی عملکرد یک هسته‌ای پردازنده‌ی اصلی ۴۰۷
  • امتیاز کلی عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی ۵۵۶۸

همان‌طور که متوجه شده‌اید Apple M1 حدود ۲۵ درصد از پردازنده‌ی Core i5 اینتل سریع‌تر ویرایش عکس انجام داده است و نکته‌ی جالب این است که نسبت به کارت گرافیک قدرتمند RX 580X چندان ضعیف‌تر نیست.

برای اطلاعات بیشتر توجه کنید که کارت گرافیک Radeon Pro 580X توان خام پردازشی در حدود ۵.۵ ترافلاپس دارد! کمی بیشتر از کنسول بازی پلی‌استیشن ۴ پرو و بیش از ۳ برابر پلی‌استیشن ۴. در مقایسه با کنسول‌های بازی جدید مایکروسافت و سونی که توان خام ۱۰ و ۱۲ ترافلاپسی دارند نیز پردازنده‌ی گرافیکی خوبی محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد که اپل واقعاً قوی‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع را در تراشه‌ای به اسم Apple M1 طراحی کرده است و گوی سبقت را از اینتل و ای‌ام‌دی ربوده است!

در پایان یادآوری می‌کنیم که این بنچ‌مارک صرفاً یکی از ابزارهای مقایسه کردن پردازنده‌ها و کارت گرافیک‌ها است و نباید صرفاً به نتایج این بنچ‌مارک تکیه کرد. اما قدر مسلّم این است که تراشه‌ی Apple M1 مصرف باتری پایین و قدرت پردازشی بالاتری نسبت به Core i3های اینتل، حتی مدل‌های نسل ۱۰ دارد که یک پیشرفت شگرف محسوب می‌شود.

امیدواریم که به زودی لپ‌تاپ‌های ویندوزی با تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM معرفی شوند و نرم‌افزارهای مخصوص ویندوز هم به سرعت مراحل سازگاری با این تراشه‌ها را طی کنند.

نظر شما در مورد موفقیت تراشه‌های مشابه M1 اپل در قیاس با محصولات Intel و AMD چیست؟