در خرید گوشی یا تبلت زمانی که توضیحات در مورد محافظ صفحه نمایش یا دوربین و یا جنس سطوح شیشه ای پشت برخی از گوشی‌ها را بررسی می‌کنیم، معمولاً نسخه‌ای از Gorilla Glass در مشخصات ذکر شده است اما در برخی از محصولات از شیشه مقاوم Dragon Tail استفاده می‌شود. این سوال مطرح می‌شود که گوریلا گلس چیست و چه تفاوتی با دراگون تیل (تلفظ صحیح دراگِن تیل) دارد و آیا بهتر است یا خیر؟

در این مقاله در مورد گوریلا گلس و دراگن تیل صحبت می‌کنیم و تفاوت تفاوت گوریلا گلس 5 با ویکتوس یا سایر نسخه‌ها را توضیح می‌دهیم. با ما باشید.

بیشتر گوشی‌ها و تبلت‌های امروزی از شیشه محافظ از جنس گوریلا گلس بهره می‌برند که البته نسخه‌های مختلف دارد و هر نسخه از آن، ویژگی‌های خاصی دارد. در پاسخ به این سوال که چه گوشی هایی گوریلا گلس دارند ، می‌توان گفت که تقریباً تمام گوشی‌ها و تبلت‌ها! به عبارت دیگر سایر انواع شیشه محافظ کمتر محبوب است و سهم اعظم بازار شیشه محافظ را نسخه‌های مختلف گوریلا گلس تشکیل می‌دهد.

اما برندها و نام‌های متفاوت دیگری نیز در مشخصات برخی محصولات به چشم می‌خورد که نمونه‌ی معروف آن، Dragontrail Glass است. این انواع از نظر قیمت، مشخصات فیزیکی و در واقع میزان مقاومت به ضربه و خراش، متفاوت هستند.

گوریلا گلس چیست ؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که ویژگی نسخه‌ای مختلف گوریلا گلس چیست، بد نیست به تاریخچه‌ی این برند معروف اشاره کنیم.

کشف شیشه سرامیکی به سال ۱۹۲۸ برمی‌گردد. بله شیشه یک نوع سرامیک است که به صورت تصادفی کشف شد. قرار بر این بود که فوتوفرم تا ۶۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم شود اما به دلیل خرابی کوره، تا ۹۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد داغ شد و با داغ کردن فوتوفرم در حد 600 درجه‌ی سانتی‌گراد ساخته می‌شود. مواد خارج شده از کوره حالت شفاف داشت و به جای اینکه با برخورد به زمین بشکند، سالم می‌ماند!

گوریلا گلس ویکتوس چیست؟ + بررسی مشخصات انواع گوریلا گلس و دراگون تیل

در سال 2007 اولین آیفون معرفی شد که صفحه نمایش آن پلاستیکی بود. استیو جابز مدیر فقید اپل، متوجه این مشکل جدی شد که صفحه نمایش به راحتی خش برمی‌دارد و مناسب استفاده لمسی نیست. ۲ هفته بعد یکی از مدیریت کمپانی نام‌آشنای Corning که سازنده‌ی گوریلا گلس است، با استیو جابز تماس گرفت و در مورد گوریلا گلس و خواص آن توضیح داد و باقی ماجرا را خودتان حدس می‌زنید، آیفون به گوریلا گلس مجهز شد و تا سال 2010 بیش از ۲۰۰ میلیون دیوایس مختلف به کمک شیشه گوریلا گلس حفاظت شد.

در حال حاضر تقریباً همه‌ی گوشی‌ها و تبلت‌ها از شیشه محافظ گوریلا گلس بهره می‌برند مگر آنکه کاربری خاصی در نظر گرفته شد باشد و استفاده از گوریلا گلس محدودیت خاصی ایجاد کند. در حال حاضر هفتمین نسل از شیشه محافظ گوریلا گلس رونمایی شده و در برخی محصولات به کار می‌رود.

آشنایی با گوریلا گلس ویکتوس و سایر نسخه‌ها

اولین نسخه گوریلا گلس در سال 2007 معرفی شد که 1.5 میلی‌متر ضخامت داشت و روکش ضد آب در آن به کار رفته بود تا اثر انگشت به راحتی روی آن باقی نماند.

 

  • در سال 2012 نسخه‌ی بعدی یعنی Gorilla Glass 2 رونمایی شد که ضخامت آن ۲۰ درصد کمتر بود و مقاومت آن افزایش پیدا کرده بود تا جایی که حداکثر 50 کیلوگرم فشار را تحمل می‌کرد.
  • در سال 2013 گوریلا گلس 3 رونمایی شد که در برابر خش مقاوم‌تر از نسل‌های قبلی بود.
  • در سال 2014 نسل چهارم گوریلا گلس معرفی شد که در برابر سقوط وسایل مقاوم‌تر بود و در واقع ۲ برابر گوریلا گلس 3 مقاوم بود.
  • Gorilla Glass 5 در سال 2016 معرفی شد که مقاومت آن در برابر سقوط حدود ۴ برابر گوریلا گلس 4 است! با این حساب حتی با سقوط از ارتفاع بیش از ۱ متر روی سطوح سخت نیز احتمال سالم ماندن محافظ صفحه نمایش وجود دارد. البته این نسخه بیشتر در گوشی‌های رده‌اول و گران‌قیمت به کار رفت تا تدریجاً در گوشی‌های میان‌رده و ارزان استفاده شود.
  • در سال 2016 ورژن دیگری از گوریلا گلس به اسم SR+ معرفی شد که از نظر مقاومت در برابر خش، بهتر است و همین‌طور شفافیت و حساسیت صفحه لمسی، بهتر است و در نتیجه کاربرد اصلی آن در ساعت‌های هوشمند است.
  • در سال 2018 نسل ششم گوریلا گلس معرفی شد که در برابر سقوط حتی از ارتفاع 1.6 متری نیز به خوبی مقاومت می‌کند و شاید چند بار سقوط، باعث شکسته شدن آن نشود! این نسخه در واقع ۲ برابر گوریلا گلس 5 مقاوم است.
  • دو مدل دیگر گوریلا گلس در سال 2019 معرفی شده که DX و DX+ نام دارد. این دو نسخه تا حدی از بازتاب نور جلوگیری می‌کنند و همچنین مقاومت در برابر خش بیش از گوریلا گلس 6 است. کاربرد اصلی این دو نسخه هم مثل گوریلا گلس SR+ در ساعت‌های هوشمند است.

گوریلا گلس ویکتوس چیست؟ + بررسی مشخصات انواع گوریلا گلس و دراگون تیل

  • اما به سوال مهم عموم کاربران می‌رسیم که گوریلا گلس ویکتوس چیست و تفاوت گوریلا گلس 5 با ویکتوس در چیست؟ گوریلا گلس Victus در مقابل سقوط از ارتفاع حتی مقاوم‌تر از گوریلا گلس 6 و 5 است و در واقع تفاوت گوریلا گلس 5 با ویکتوس در سقوط وسایل مشخص می‌شود. گوریلا گلس ویکتوس در برابر خش هم مقاوم‌تر است و حدود ۲ برابر مقاوم‌تر از گوریلا گلس 6 محسوب می‌شود.
  • گوریلا گلس ویکتوس 2 نیز بعدها معرفی شده که حتی مقاوم‌تر از نسل قبلی است و در صورت سقوط از ارتفاع ۳ متر نیز ممکن است جان سالم به در ببرد! این نسخه از گوریلا گلس در گوشی‌ها و تبلت‌های سنگین‌تر که طبعاً حساسیت بیشتری به سقوط دارند، به کار می‌رود.

آیا گوریلا گلس قابل تعویض است؟

اگر برایتان سوال است که آیا گوریلا گلس قابل تعویض است؟ پاسخ مثبت است. اما بسته به اینکه گوریلا گلس به لایه‌ی نمایش تصویر یعنی LCD متصل و چسبیده باشد یا خیر، ممکن است روش کار ساده یا پیچیده باشد و به ابزار خاصی نیاز داشته باشید.

دقت کنید که گلس یا همان گوریلا گلس که بسیاری از کاربران روی صفحه نمایش گوشی و تبلت می‌چسبانند تا استحکام آن بیشتر شود، به راحتی تعویض می‌شود و با شیشه محافظ مونتاژ شده در گوشی یا تبلت متفاوت است.

دراگن‌تیل گلس چیست؟

نوع معروف دیگری از شیشه محافظ، Dragontail Glass نامیده شده است. این شیشه مقاوم در سال 2011 معرفی شد که سبک و مقاوم است و به نوعی رقیب گوریلا گلس محسوب می‌شود. سازنده‌ی آن یک کمپانی ژاپنی به اسم Asahi است که از فرآیند شناوری شیمیایی برای مقاوم‌سازی شیشه استفاده می‌کند در حالی که در گوریلا گلس از تبادل یون‌ها برای ساخت شیشه مقاوم استفاده می‌شود.

گوریلا گلس ویکتوس چیست؟ + بررسی مشخصات انواع گوریلا گلس و دراگون تیل

دراگون‌تیل یا درست تلفظ کنیم، دراگِن تِیل هم چند نسخه و نسل مختلف دارد:

  • Dragontrail Pro در سال 2016 معرفی شد که گوشه‌های آن گرد است و مقاومت بیشتر در برابر سقوط دارد و همین‌طور سخت‌تر از نسخه‌ی اول خم می‌شود.
  • Dragontrail X حدود 30 درصد مقاوم‌تر از اولین نسل است و برای کاربری در گوشی‌ها و تبلت‌های گران‌قیمت مناسب‌تر است.
  • Dragontrail Star 2 نسخه‌ی بعدی است که در برخی محصولات رده اول نظیر گوشی Oppo Reno 9 به کار رفته است و مقاومت بالاتری دارد.

سایر برندهای شیشه مقاوم کاربرد کمتری نسبت به گوریلا گلس و دراگون تیل دارند و در واقع محبوب نیستند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در مورد اینکه پاندا گلس چیست و چه خواصی دارد و همین‌طور در مورد دیگر اقسام مواد شفاف نظیر یاقوت جستجو کنید.

فرق دراگون تیل با گوریلا گلس ویکتوس چیست؟

از نظر مشخصات فیزیکی، هر دو شیشه بسیار مقاوم هستند و کاربری فراوان دارند. اما اگر برایتان سوال است که گوریلا گلس بهتر است یا دراگون تیل، پاسخ ساده نیست چرا که مقاومت در برابر سقوط با مقاومت در برابر خش، ذاتاً متفاوت است.

به عنوان مثال مواد شکننده‌ای از نوع سرامیک معمولاً در برابر سایش و خش برداشتن، بسیار عالی هستند اما در مقابل به علت شکنندگی، ممکن است به راحتی خرد شوند و ترک‌های متعدد بردارند!

اگر صرفاً از سختی صحبت کنیم، در آزمون سختی‌سنجی ویکرز مقاومت گوریلا گلس ویکتوس 2 حدود ۵۹۵ تا ۶۷۳ واحد است در حالی که دراگون تیل استار 2 در این آزمون مقاومت 570 تا 640 کسب می‌کند. لذا گوریلا گلس ویکتوس 2 مقاوم‌تر است.

چه گوشی هایی گوریلا گلس دارند؟

تقریباً تمام محصولات امروزی از گوریلا گلس بهره می‌برند. ممکن است در مدل‌های ارزان‌تر از نسل‌های قبلی Gorilla Glass استفاده شود و در محصولات بروز و گران‌تر از نسل‌های جدید نظیر Gorilla Glass Victus 2 استفاده شود. بنابراین با توجه به تنوع نسخه‌های گوریلا گلس و تنوع خواص فیزیکی، صرفاً به دنبال این نباشید که چه گوشی هایی گوریلا گلس دارند بلکه در مورد نسخه‌ی گوریلا گلس به کار رفته در محصولات مختلف تحقیق کنید و متناسب با نیاز و کاربری خودتان تصمیم بگیرید.

نکته‌ی بسیار مهم دیگر این است که گوریلا گلس ضد ضربه نیست! به هر حال پس از چند بار سقوط، می‌شکند و هزینه‌ی تعویض آن نسبتاً زیاد است. حتی استفاده از گوریلا گلس ویکتوس 2 برای جلوگیری از ترک خوردن صفحه کافی نیست و باید از محافظ استفاده کرد، به خصوص محافظ‌های ضخیم که حالت ژله‌ای دارند و ضربه را پخش می‌کنند.