سازگاری با بازی‌های قدیمی یکی از سوالات مهم در خرید کنسول بازی جدید است. پلی‌استیشن ۵ سونی قدرت پردازشی بالایی دارد و می‌تواند بازی‌های سنگین و گرافیکی را با سرعت بالا اجرا کند اما برخی گیمرها با بازی‌های قدیمی خاطره دارند و از طرفی بازی‌های اورجینال هزینه‌ی زیادی دارد. لذا شاید بخواهید بازی‌های قدیمی دوران پلی‌استیشن ۲ یا ۳ را بازی کنید.

در ادامه به مسأله‌ی سازگاری PS5 سونی با بازی‌های قدیمی مخصوص PS2 و PS3 می‌پردازیم.

یکی از نقاط ضعف کنسول بازی پلی‌استیشن ۴ این بوده که بازی‌هایی که برای دو نسل قبلی پلی‌استیشن منتشر شده بود را اجرا نمی‌کرد مگر آنکه سازنده‌ی بازی برای پورت کردن بازی و انتشار نسخه‌ی مخصوص این کنسول اقدام می‌کرد. در مقابل مایکروسافت در طراحی ایکس‌باکس، مسأله‌ی سازگاری با بازی‌های قدیمی را مورد توجه قرار داده و سازگاری با بازی‌های قدیمی وضعیت بهتری دارد.

 

بسیاری از علاقه‌مندان PlayStation 5 کنجکاوند که آیا این کنسول بازی می‌تواند بازی‌های مخصوص پلی‌استیشن ۳ یا پلی‌استیشن ۴ را اجرا کند. پاسخ این سوال ساده نیست اما خبر خوش این است که سونی این بار مقوله‌ی سازگاری با بازی‌های قدیمی را جدی گرفته است.

آیا PS5 بازی‌های PS4 را اجرا می‌کند؟

خبر خوش این است که پلی‌استیشن ۵ می‌تواند بازی‌های مخصوص PS4 را اجرا کند! اما اینکه چطور از این بازی‌ها لذت ببرید، بستگی دارد به اینکه کدام نسخه‌ای پلی‌استیشن ۵ را خریداری کرده‌اید.

اگر PS5 دارای درایو نوری خریده‌اید، می‌توانید دیسک بازی مخصوص پلی‌استیشن ۴ را در آن قرار دهید و بازی را اجرا کنید. علاوه بر این می‌توانید بازی‌های PS4 که دانلود کرده‌اید را اجرا کنید. زمانی که با اکانت PlayStation Network لاگین می‌کنید، بازی‌هایی که خریداری کرده‌اید در دسترس قرار می‌گیرد.

آیا پلی استیشن ۵ بازی‌های مخصوص PS4 و PS3‌ را اجرا می‌کند؟

اما اگر نسخه‌ی دیجیتالی یا PS5 Digital Edition را خریداری کرده‌اید، طبعاً درایو نوری در کار نیست و نمی‌توانید بازی‌های پلی‌استیشن ۴ که به صورت دیسک بلوری دارید را اجرا کنید. اما خوشبختانه بازی‌های دیجیتالی قابل اجراست.

نکته‌ی دیگر به بازی‌های واقعیت مجازی یا VR مربوط می‌شود: می‌توانید این بازی‌ها را هم در پلی‌استیشن ۵ اجرا کنید. البته به هدست PS VR و دوربین PlayStation Camera و آداپتور آن برای اتصال به کنسول جدید نیاز دارید. خوشبختانه سونی این آداپتور را به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

آیا PS5 بازی‌های مخصوص PS3 را اجرا می‌کند؟

متأسفانه کنسول جدید سونی با بازی‌های مخصوص پلی‌استیشن ۳ سازگاری خوبی ندارد و در واقع نمی‌توانید دیسک بازی‌ها را در درایو نوری قرار دهید و بازی را اجرا کنید. اما خوشبختانه امکان اجرا کردن برخی بازی‌های خاص وجود دارد که تعدادشان زیاد نیست اما بازی‌های پرطرفداری هستند. در واقع نسخه‌ی ریمستر شده‌ی تعدادی از بازی‌های محبوب با گرافیک بهتر و تغییراتی چند، برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر شده و می‌توانید نسخه‌ی ریمستر شده را به کمک کنسول پلی‌استیشن ۵ نیز اجرا کنید.

آیا پلی استیشن ۵ بازی‌های مخصوص PS4 و PS3‌ را اجرا می‌کند؟

علاوه بر این اگر اینترنت سریع و ارزان در اختیار شما باشد، می‌توانید از سرویس PlayStation Now برای استریم کردن بازی‌ها استفاده کنید. در واقع بازی روی سرورهای ابری اجرا می‌شود و ویدیوی بازی به صورت سریع و آنی برای سیستم شما ارسال می‌شود. البته همه‌ی بازی‌ها را نمی‌توانید اجرا کنید. تعدادی از بازی‌های پلی‌استیشن ۳ و پلی‌استیشن ۲ در این سرویس پیش‌بینی شده است. به علاوه باید ماهانه هزینه‌ای پرداخت کنید. لذا این روش برای گیمرهای ایرانی چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

شاید بهتر باشد کامپیوتری قوی تهیه کنید و بازی‌های پلی‌استیشن ۲ و پلی‌استیشن ۳ را به کمک نرم‌افزارهای شبیه‌ساز، اجرا کنید.

بازی‌های قدیمی مخصوص PS1 و PS2 را چطور بازی کنیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم راهی برای اجرا کردن مستقیم بازی‌های پلی‌استیشن ۳ وجود ندارد. در مورد کنسول‌های قدیمی‌تر هم وضعیت همین‌طور است. می‌توانید نسخه‌ی ریمستر یا بازسازی شده را اجرا کنید اما فقط برخی بازی‌ها بازسازی شده‌اند.

آیا پلی استیشن ۵ بازی‌های مخصوص PS4 و PS3‌ را اجرا می‌کند؟

چرا نمی‌توانیم بازی‌های پلی‌استیشن ۳ را در کنسول جدید سونی اجرا کنیم؟

مسأله‌ی سازگاری کنسول بازی با بازی‌های مخصوص کنسول‌های قدیمی‌تر به این بستگی دارد که معماری و ساختار داخلی کنسول بازی چگونه است. معماری پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی کنسول‌های جدید متفاوت است و علاوه بر این API یا رابط برنامه‌نویسی که در اختیار توسعه‌دهندگان بازی‌ها قرار گرفته، دقیقاً مثل قبل نیست. لذا امکان اجرا کردن بازی‌هایی که برای معماری قدیمی طراحی شده، وجود ندارد.

آیا پلی استیشن ۵ بازی‌های مخصوص PS4 و PS3‌ را اجرا می‌کند؟

سونی در طراحی کنسول جدید، از معماری جدیدی استفاده کرده که تا حد زیادی شبیه به معماری PS4 است اما شباهت زیادی به معماری PS3 ندارد. لذا PS5 با بازی‌های مخصوص PS4‌ سازگار است اما بازی‌های PS3 را اجرا نمی‌کند.