با پیشرفت تکنولوژی، بالاترین رزولوشن مانیتور به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند اما گیمرهای حرفه‌ای در خرید مانیتور گیمینگ صرفاً به رزولوشن توجه نمی‌کنند بلکه ابعاد مانیتور و نرخ نوسازی یا Refresh Rate و همین‌طور نوع و کیفیت پنل نیز مهم است. از طرفی انتخاب بالاترین رزولوشن مانیتور، نیاز به کارت گرافیک قوی‌تر و گران‌تری دارد چرا که بار پردازشی برای رندر کردن تصویر بزرگ‌تر، بیشتر است. در نتیجه با یک کارت گرافیک قدیمی و ضعیف، نمی‌توان از حداکثر رزولوشن بهترین مانیتور های گیمینگ 8k در سال 2023 بهره‌مند شد.

در این مقاله در مورد بهترین رزولوشن استاندارد مانیتور که مناسب بازی باشد و سایر فاکتورهای مهم در خرید مانیتور گیمینگ صحبت می‌کنیم. با ما باشید.

انواع رزولوشن بازی

در بازی‌های کامپیوتری معمولاً منوی تنظیمات گرافیکی یا تنظیمات صفحه نمایش یا Display Settings، گزینه‌ای برای انتخاب رزولوشن وجود دارد. در اغلب بازی‌ها در منوی انتخاب رزولوشن، ارقام متنوعی وجود دارد و در بعضی بازی‌ها، رزولوشن‌ها محدودتر است اما در حالت کلی، چند رزولوشن استاندارد مانیتور و تلویزیون در منوی تنظیمات صفحه نمایش موجود است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • 720p
  • 1080p
  • 1440p
  • 2K
  • 4K
  • 8K

دقت کنید که تنظیم رزولوشن مانیتور در ویندوز 10 یا سایر ویندوزها با رزولوشنی که در بازی تنظیم می‌کنید متفاوت است و در واقع زمانی که بازی به صورت تمام صفحه یا Full Screen اجرا می‌شود، رزولوشن طبق تنظیمات بازی تنظیم می‌شود و مستقل از ویندوز است.

در یک نگاه می‌توان ابعاد تصویر با رزولوشن‌های استانداردی که اشاره کردیم، را در تصویر زیر مقایسه کرد:

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ: بهترین رزولوشن مانیتور برای بازی چیست؟

چند سال پیش مانیتور و تلویزیون با رزولوشن Full HD متداول و محبوب بود که در واقع 1920 پیکسل در عرض و 1080 پیکسل در ارتفاع دارد و به صورت اختصاری، رزولوشن 1080p گفته می‌شود. اما در سال‌های اخیر رزولوشن 4K متداول شده است و حتی برخی از گیمرها که هزینه‌ی زیادی برای خرید کارت گرافیک و سیستم قوی گیمینگ صرف کرده‌اند، به خرید بهترین مانیتور های گیمینگ 8k فکر می‌کنند. در سال‌های آتی تدریجاً رزولوشن‌های بالاتر نیز متداول می‌شود.

دقت کنید که رزولوشن ۱۰۸۰ از نظر نسبت تصویر، 16 به 9 است. رزولوشن 720p نیز به همین صورت است و در واقع 1280 پیکسل در عرض و 720 پیکسل در ارتفاع دارد.

در کنسول‌های بازی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس نیز پردازنده‌ی گرافیکی برای اجرا کردن بسیاری از بازی‌ها با رزولوشن 4K قدرت کافی دارد و لذا می‌توان در انتخاب بهترین مانیتور های گیمینگ برای ps5 یا Xbox Series X سراغ تلویزیون 4K و مانیتورهای 4K‌ رفت اما دقت کنید که همه‌ی بازی‌ها با رزولوشن 4K توسط این کنسول‌ها اجرا نمی‌شوند چرا که گرافیک برخی بازی‌ها پیچیده‌تر است و کارت گرافیک این دو کنسول امروزی، قدرت کافی برای رندر کردن تصاویر 4K این نوع بازی‌ها را ندارد.

در حقیقت حین خرید بهترین مانیتورهای گیمینگ 4k می‌بایست قدرت پردازنده‌ی گرافیکی یا کارت گرافیک را در نظر گرفت و اگر کارت گرافیک قدرت کافی ندارد، از مانیتورهای ارزان‌تر با رزولوشن پایین‌تر استفاده کرد. یکی از رزولوشن‌های متداول و محبوب که بین فول اچ دی و اولترا اچ دی (اصطلاحاً 4K) قرار می‌گیرد، 2560 در 1440 پیکسل یا به اختصار 1440p است.

در توضیح رزولوشن‌هایی که کمتر متداول است، دقت کنید که 1080 یا 1440 و سایر ارقام، در حقیقت تعداد خطوط در ارتفاع تصویر را مشخص می‌کند. به عنوان مثال تمام رزولوشن‌های زیر، 1440 پیکسل در ارتفاع دارند اما فقط یک مورد نسبت تصویر 16 به 9 دارد و همین مورد خاص یعنی 2560 در 1440 پیکسل در تلویزیون و مانیتورها متداول است.

  • 5120 × 1440
  • 3440 × 1440
  • 3200 × 1440
  • 3120 × 1440
  • 3040 × 1440
  • 2960 × 1440
  • 2880 × 1440
  • 2560 × 1440
  • 2304 × 1440
  • 2160 × 1440
  • 1920 × 1440

به همین ترتیب در مورد رزولوشن 2K می‌توان گفت که یک رزولوشن خاص نیست بلکه تمام رزولوشن‌هایی که تعداد خطوط در ارتفاع تصویر حدود 2 هزار عدد است یا 2 هزار پیکسل در ارتفاع تصویر موجود است، 2K گفته می‌شود اما رزولوشن متداول، 2048 در 1080 است که نزدیک به رزولوشن استاندارد و محبوب فول اچ دی است.

در مورد 4K نیز دو حالت اولترا اچ دی که 3840 در 2160 پیکسل است و DCI 4K که 4096 در 2160 پیکسل است، نسبت به تمام موارد دیگر، مهم‌تر است چرا که اغلب مانیتورها و تلویزیون‌های 4K با یکی از این دو رزولوشن تولید می‌شود و در انتخاب بهترین مانیتور گیمینگ 2023 می‌بایست یکی از این دو حالت را در نظر بگیرید.

بهترین رزولوشن صفحه نمایش کامپیوتر برای بازی

در اجرا کردن بازی‌های کامپیوتری، اگر پردازنده و کارت گرافیک و رم و خلاصه مجموعه‌ی سخت‌افزار سیستم شما محدودیت ایجاد نکند، طبعاً بالاترین رزولوشن مطلوب است و کیفیت تصویر بالاتر خواهد بود. اما مسأله این است که حین خرید بهترین مانیتور گیمینگ ایسوس و سامسونگ و ال جی و غیره، حتماً باید قدرت پردازشی کارت گرافیک را در نظر گرفت.

به عنوان مثال برای اجرا کردن بازی‌های گرافیکی سال 2023 در حالتی که ابعاد تصویر 4K است و تنظیمات گرافیک بازی حداکثر است، کارت گرافیکی با حداقل قدرت ۱۲ ترافلاپس و در واقع مشابه کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس نیاز دارید. اگر کارت گرافیک شما چند سال پیش معرفی شده باشد، حتی در صورت رده اول و گران بودن، ممکن است قدرت آن بیش از ۶ ترافلاپس نباشد و این یعنی نمی‌توانید همه‌ی بازی‌های جدید را با آخرین تنظیمات گرافیکی و با رزولوشن 4K اجرا کنید. در نتیجه بهتر است به جای بررسی بهترین مانیتورهای گیمینگ 4k، مانیتورهایی که رزولوشن پایین‌تری دارند و طبعاً قیمت کمتری دارند را هم بررسی کنید.

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ: بهترین رزولوشن مانیتور برای بازی چیست؟

دقت کنید که در صورت کافی نبودن قدرت کارت گرافیک و استفاده از آخرین تنظیمات گرافیکی بازی، موجب می‌شود که بازی با سرعت کمتر از 30 فریم بر ثانیه اجرا شود و تیک زدن یا لگ در آن مشهود باشد.

بهترین مانیتور های گیمینگ 8k و کارت گرافیک موردنیاز

برای اجرا کردن بازی‌ها با رزولوشن بسیار بالا نظیر 8K به کارت گرافیک بسیار قوی نیاز دارید که در سال 2023 و با دلار 50 هزار تومانی، قیمت آن بیش از 50 میلیون تومان است و حتی با این مقدار هزینه کردن هم نمی‌توانید همه‌ی بازی‌های گرافیکی سال 2023 را با حداکثر تنظیمات گرافیکی، با سرعت کافی اجرا کنید! به همین جهت است که اصولاً گیمرهای حرفه‌ای که سرعت اجرای بازی و روان بودن حرکات برایشان بسیار مهم است، به دنبال بهترین مانیتور های گیمینگ 8k نیستند بلکه صرفاً پرفروش ترین مانیتور گیمینگ با رزولوشن 1440p را کافی می‌دانند.

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ: بهترین رزولوشن مانیتور برای بازی چیست؟

در خرید مانیتور گیمینگ به همراه سایر قطعات سخت‌افزار، می‌بایست بودجه را در نظر گرفت و رزولوشن صفحه نمایش کامپیوتر را متناسب با قدرت کارت گرافیک انتخاب کرد. برای رزولوشن‌های بالاتر، هزینه به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند چرا که قیمت تمام شده محصولاتی با تکنولوژی‌های برتر، معمولاً چند برابر بیشتر از محصولات معمولی‌تر است.

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ: بهترین رزولوشن مانیتور برای بازی چیست؟

ویژگی‌های بهترین مانیتور گیمینگ 2023

در انتخاب مانیتور برای سیستم گیمینگ، صرفاً مسأله‌ی رزولوشن مهم نیست بلکه چند ویژگی بسیار مهم دیگر را باید در نظر گرفت. حتی نوع استفاده گیمر نیز تعیین‌کننده است. به عنوان مثال بهترین رزولوشن برای مانیتور 19 اینچ یا 22 اینچ و 27 اینچ، بسته به فاصله‌ی شخص از صفحه نمایش، می‌تواند 4K یا 1440p و یا 1080p‌ باشد چرا که اگر بخواهید از فاصله‌ی دور فیلم تماشا کنید یا از بازی لذت ببرید، عملاً پیکسل‌های مانیتور 1080p را نمی‌بینید و نیازی به رزولوشن بالاتر نیست.

در خصوص ویژگی‌های مهم در انتخاب و خرید مانیتور گیمینگ به موارد زیر توجه کنید:

  • سرعت پاسخ‌گویی یا Response time با میلی‌ثانیه که مدت زمان تأخیر در نمایش تصویری سیاه و سپس سفید و مجدداً سیاه است. البته تأخیر به شکل‌های دیگری نیز اندازه‌گیری و تست می‌شود.
  • نرخ نوسازی یا Refresh Rate با واحد هرتز که به معنی تعداد نمایش تصویر در یک ثانیه است.
  • پشتیبانی از G-Sync انویدیا یا FreeSync ای‌ام‌دی که موجب همگام شدن ارسال فریم از کارت گرافیک و نمایش در تلویزیون یا مانیتور می‌شود و نتیجه جلوگیری از بریدگی تصویر و تیک زدن است.

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ: بهترین رزولوشن مانیتور برای بازی چیست؟