اپل از چند سال پیش تدریجاً پردازنده‌های اینتل را کنار گذاشته و در مک‌بوک و انواع مک، از پردازنده‌های M1 و M2 و غیره که مبتنی بر معماری ARM است، استفاده می‌کند. برنامه‌های قدیمی که برای پردازنده‌های اینتل طراحی شده، روی مک‌های جدید اجرا نمی‌شود اما با استفاده از برخی برنامه‌ها، قابلیت شبیه‌سازی و اجرای برنامه‌های قدیمی وجود دارد. به عبارت دیگر برای حل مشکل نصب برنامه در مک یا کامپیوترهای جدید اپل، نیاز به برنامه‌های خاصی دارید. به همین ترتیب در نصب بازی برای مک بوک M1 دقت کنید که بازی‌های قدیمی مناسب این مک‌ها و مک بوک‌های جدیدتر نیست.

در ادامه به نحوه نصب برنامه روی لپ تاپ اپل با پردازنده‌های ARM می‌پردازیم. با ما باشید.

برنامه و بازی برای مک های M1 و M2 و غیره متفاوت است

نصب نرم افزار روی مک قدیمی بسیار ساده بود چرا که همه‌ی مک‌های قدیمی از پردازنده‌های متنوع اینتل بهره می‌بردند اما چند سالی است که پردازنده‌های M که توسط اپل طراحی شده، جای پردازنده‌های اینتل را گرفته و این پردازنده‌ها از نظر معماری، شبیه پردازنده‌های به کار رفته در آیفون و آیپد است. به این ترتیب مشکلاتی برای نصب و اجرای برنامه های قدیمی روی مک‌های جدید وجود دارد که کاربران را به استفاده از برنامه‌های جدید و سازگار با پردازنده‌های M1 و M2 و غیره، سوق می‌دهد.

در مک‌ها می‌توانید اپ‌های قدیمی که فعلاً نسخه سازگار با پردازنده‌های جدید ندارند را به کمک Rosetta اجرا کنید. البته اجرا کردن برنامه‌ها با روش شبیه سازی کردن معماری پردازنده، کار بهینه‌ای نیست و ممکن است سرعت اجرای بازی یا برنامه، پایین‌تر از حالت معمول باشد و مصرف باتری نیز افزایش پیدا کند اما به هر حال در مواقعی یک برنامه یا بازی برای مک بوک m1 بروز نشده و سازگار نیست، به ناچار از روش شبیه‌سازی استفاده می‌شود.

برنامه‌ی Rosetta دقیقاً برای همین کار طراحی شده تا کاربران بتوانند برنامه یا بازی قدیمی را روی مک‌های جدید اجرا کنند. نکته‌ی دیگر این است که نصب برنامه های ویندوز در مک‌های قدیمی با استفاده از Bootcamp امکان‌پذیر است.

حل مشکل نصب برنامه در مک های جدید

برای اجرا کردن برنامه یا بازی قدیمی در مک بوک و مک‌های مجهز به تراشه‌ی M1 و M2 و نسل‌های بعدی تراشه‌های اپل، ابتدا فولدر برنامه‌ها یا Applications را باز کنید. این فولدر محل نصب برنامه ها در مک است و از طریق ستون کناری در برنامه مدیریت فایل، می‌توانید آن را باز کنید.

حل مشکل نصب برنامه در مک با پردازنده M1 و M2 و غیره

اکنون برنامه قدیمی را پیدا کنید و روی آن راست‌کلیک کنید و از گزینه‌ی Get Info برای بررسی کردن اطلاعات برنامه استفاده کنید.

حل مشکل نصب برنامه در مک با پردازنده M1 و M2 و غیره

در پنجره‌ی Get Info و در بخش General یا اطلاعات عمومی برنامه، تیک گزینه‌ی Open using Rosetta را بزنید تا از این پس اپلیکیشن یا بازی، توسط Rosetta اجرا شود. سپس پنجره را ببندید. به این ترتیب با داشتن فایل برنامه یا بازی قدیمی، قابلیت نصب برنامه روی لپ تاپ اپل جدید وجود دارد.

حل مشکل نصب برنامه در مک با پردازنده M1 و M2 و غیره

خوشبختانه برای بسیاری از برنامه‌های پرکاربرد و محبوب، نسخه‌ی مخصوص تراشه‌های اپل ارایه شده اما هنوز هم بعضی از برنامه‌ها برای این نوع مک‌ها پورت نشده‌اند. می‌توانید از قابلیت اجرا توسط Rosetta برای حل مشکل نصب و اجرای برنامه روی مک‌های جدید استفاده کنید.