مشکل داغ کردن لپ تاپ و صدای فن زیاد لپ تاپ برای بیشتر افراد اتفاق افتاده است. علت داغ شدن لپ تاپ لنوو یا سایر برندها، برنامه‌های سنگین و بازی است. معمولاً حین بازی کردن یا استفاده از برنامه‌هایی که پردازش سنگین نیاز دارند، میزان مصرف انرژی پردازنده اصلی یا همان CPU و کارت گرافیک یا GPU بالا می‌رود و گرمای بیشتری تولید می‌کنند. طبعاً دما نیز بالا می‌رود و مشکل صدای فن لپ تاپ پیش می‌آید.

برای حل مشکل داغی لپ تاپ یا مشکل صدای زیاد فن لپ تاپ، بعضی از کاربران کارهای عجیب و عجولانه انجام می‌دهند که بسیار مضر است! برای حل مشکل می‌بایست علت داغ شدن لپ تاپ ایسوس یا اچ پی و غیره را بدانید و مشکل را به شکل اصولی و ریشه‌ای حل کنید.

با توجه به اینکه عوارض داغ شدن لپ تاپ متعدد است و در درازمدت احتمال آسیب سخت‌افزاری و خراب شدن جدی وجود دارد، همیشه باید مسأله‌ی دمای قطعات مهم مثل پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی را بررسی کرد و در مورد دمای مجاز و بهینه جستجو کرد و اگر دما بیش از حد مجاز و توصیه شده است، برای حل مشکل اقدام کرد.

اینکه چگونه از داغ شدن لپ تاپ جلوگیری کنیم، نیاز به آگاهی از علت دقیق داغ شدن لپ‌تاپ دارد اما صرف نظر از اینکه علت داغ شدن لپ تاپ اچ پی یا لنوو و غیره چیست، می‌بایست راه‌های درست و اصولی برای کاهش دمای لپ تاپ انتخاب کنید.

صرفاً با کارهای ساده و عجیب مثل نصب برنامه خنک کننده لپ تاپ ، مشکل حل نمی‌شود! در ادامه چند راهکار عجیب که نه تنها مفید نیست بلکه مشکل‌ساز است را بررسی می‌کنیم.

جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ هنگام بازی با قرار دادن در یخچال!

یکی از راه‌های عجیب و بسیار خطرناک که بعضی از گیمرها برای خنک کردن لپ تاپ گیمینگ انتخاب می‌کنند، استفاده از یخچال است. در مورد علت داغ شدن لپ تاپ هنگام بازی توضیح دادیم، اما آیا با قرار دادن در یخچال که موجب پایین آمدن دمای قطعات حساس نظیر کارت گرافیک و پردازنده می‌شود، مشکل حل خواهد شد؟

دو نکته و هشدار مهم را در نظر بگیرید:

  • اینکه دمای قطعات خیلی سریع و آنی افت پیدا کند، در اتصالات لحیم شده و همین‌طور خود تراشه‌ها مشکل ایجاد می‌کند. کاهش دما می‌بایست تدریجی اتفاق بیافتد.
  • هشدار بعدی این است که در محیط سرد یخچال، بخار آب به قطرات آب تبدیل می‌شود. ممکن است این اتفاق درون لپ‌تاپ بیافتد و روشن است که آب برای مدارات الکترونیکی که پوشش ضد آب ندارند، خطرناک است و ممکن است مشکل اتصال کوتاه پیش بیاید.

علت داغ شدن لپ تاپ چیست؟ + روش های اشتباه خنک کردن لپ تاپ

بنابراین اگر به فکر ساخت خنک کننده لپ تاپ هستید که شبیه یخچال کار کند یا اگر فکر استفاده از یخچال برای خنک کردن لپ تاپ گیمینگ هستید، دو هشدار فوق را جدی بگیرید.

تشک خنک کننده لپ تاپ حاوی یخ و بستنی و غیره!

یک راهکار عجیب که مشابه استفاده از یخچال است و آسیب به دنبال دارد، استفاده از بسته یخ یا امثال آن نظیر بستنی است! شاید بازی‌خور برای شوخی و خنده، این کار را انجام بدهد اما در واقع کار خطرناکی انجام داده که ممکن است آسیب سخت‌افزاری و اتصال کوتاه به دنبال داشته باشد.

در انتخاب بهترین خنک کننده لپ تاپ دقت کنید که طراحی به صورتی نباشد که لپ‌تاپ به شکل ناگهانی و سریع خنک شود و میعان بخار آب اتفاق بیافتد. ممکن است تشک خنک کننده لپ تاپ حاوی یخ باشد یا دمای آن بسیار پایین و غیرمنطقی باشد. چنین خنک کننده ای ممکن است دما را واقعاً عالی کاهش دهد اما این به معنی تأیید شدن و استاندارد بودن آن نیست. می‌توانید در اینترنت و سایت‌های تخصصی، مقالات بررسی خنک کننده لپ تاپ را به دقت مطالعه کنید.

استفاده از کول پد غیراستاندارد با طراحی غیراصولی نیز اشتباه محسوب می‌شود. برای حل مشکل داغ شدن لپ تاپ در ویندوز 10 و بازی‌ها، از کول پدهای استاندارد استفاده کنید.

جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ هنگام بازی با رها کردن موس و کیبورد

یک راهکار عجیب و غریب دیگر برای جلوگیری از مشکل داغ شدن لپ تاپ و خاموش شدن لپ‌تاپ این است که گیمر سیستم را به حال خود رها می‌کند در حالی که در صفحه بازی قرار دارد و کارهای مربوط به رندرینگ صحنه و محاسبات فیزیکی به روال قبل در حال انجام است!

اینکه به موس و کیبورد دست نزنید و کاری انجام ندهید، موجب توقف پردازش سنگین برای به تصویر کشیدن محیط بازی نمی‌شود. بنابراین اگر واقعاً به فکر کاهش دما هستید،  از بازی خارج شوید و برای ادامه بازی از کول پد استفاده کنید.

موضوع صرفاً بازی کردن نیست، زمانی که سیستم هنگ کرده و یک اشکال نرم‌افزاری موجب پردازش سنگین شده که متوقف نمی‌شود هم نباید لپ تاپ را به حال خود رها کرد. در این شرایط باید علت داغ شدن لپ تاپ ایسوس و لنوو و اچ پی و غیره را به صورت دقیق کشف کنید و اگر ویروس یا برنامه ای مشکل ایجاد کرده، آن را ببندید.

سطح پارچه‌ای و نرم علت داغ شدن لپ تاپ اچ پی و غیره

بعضی از کاربران عادت دارند که روی تخت و تشک و ... از لپ تاپ استفاده کنند، یک روش نادرست و خطرناک. اما چرا؟

در این شرایط علت داغ شدن لپ تاپ لنوو و ایسوس و غیره این است که راه ورود هوا به داخل بسته می‌شود چرا که معمولاً زیر لپ تاپ منافذ ورود هوا وجود دارد. حتی ممکن است ونت یا دریچه خروج هوا که در ضلع کنار یا پشت قرار دارد هم بسته شود و در این شرایط واقعاً گردش هوا مختل می‌شود.

علت داغ شدن لپ تاپ چیست؟ + روش های اشتباه خنک کردن لپ تاپ

برای خنک‌تر کار کردن لپ‌تاپ، آن را روی سطح صاف قرار دهید و چه بهتر است که با استفاده از کول پد پایه دار، لپ تاپ از سطح میز فاصله بگیرد و هوا به راحتی وارد آن شود.

جدا کردن باتری لزوماً لپ تاپ را خنک نمی کند

بعضی از لپ تاپ ها باتری جداشدنی دارند و گیمر تصور می‌کند که علت داغ شدن لپ تاپ هنگام بازی این است که باتری جلوی گردش هوا را گرفته است! معمولاً اصلاً این طور نیست و طراحی به گونه ای نیست که باتری جلوی ورود هوا را بگیرد.

بنابراین برای جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ و خاموش شدن آن حین کار با برنامه های سنگین و بازی کردن، سراغ باتری نروید. البته می‌توانید یک بار به صورت دقیق و اصولی تست کنید که آیا برداشتن باتری، دما را کاهش می‌دهد یا خیر. منظور از تست اصولی این است که همه شرایط و محیط را یکسان در نظر بگیرید و با استفاده از برنامه‌های خاصی، میزان استفاده از CPU و کارت گرافیک را به ۱۰۰ درصد نزدیک کنید. سپس دما را مانیتور کنید.

ویروس و برنامه مشکل دار و عوارض داغ شدن لپ تاپ

همان‌طور که اشاره کردیم، بعضی از ویروس‌ها و برنامه‌های عادی، مشکلاتی از نظر استفاده از پردازنده یا کارت گرافیک به وجود می‌آورد و این قطعات که منبع اصلی تولید حرارت هستند، همواره کار سنگین انجام می‌دهند و گرمای زیادی تولید می‌کنند.

کاربران مبتدی با ابزار تاسک منیجر ویندوز یا اکتیویتی مانیتور مک‌های اپل آشنایی ندارند و هیچ‌گاه برنامه‌ها و بازی‌ها را از نظر میزان استفاده از سخت‌افزار، بررسی نمی‌کنند. اما برای کشف عوارض داغ شدن لپ تاپ لازم است که با این ۲ ابزار آشنایی کامل داشته باشید و هر از گاهی زمانی که صدای فن لپ تاپ بالا می‌رود و داغ می‌شود و حتی در حالت عادی! هم چک کنید که آیا میزان استفاده از پردازنده و گرافیک، به شکل غیرعادی بالا نرفته باشد.

علت داغ شدن لپ تاپ چیست؟ + روش های اشتباه خنک کردن لپ تاپ

در پایان یادآوری می‌کنیم که استفاده از کول پد و تشک خنک کننده لپ تاپ با طراحی بهینه و اصولی، کمک زیادی به کاهش دمای لپ تاپ می‌کند و ممکن است حتی بیش از ۱۰ درجه سانتی گراد، دمای پردازنده و گرافیک کاهش پیدا کند.