در گذشته از پردازنده‌های اینتل در لپ تاپ اپل و کامپیوترهای اپل استفاده میشد اما چند سالی است که مک بوک با پردازنده M1 و M2 و نسل‌های بعدی تراشه‌ی اپل روانه‌ی بازار شده و دیگر از پردازنده‌های اینتل استفاده نمی‌شود. برنامه‌های قدیمی برای پردازنده اینتل طراحی شده‌اند و با این محصولات جدید سازگار نیستند اما خوشبختانه قابلیت شبیه‌سازی و اجرا به کمک برنامه‌ای به اسم Rosetta 2 وجود دارد. البته این برنامه به صورت پیش‌فرض روی مک‌های اپل نصب نشده است!

در این مقاله به نحوه نصب کردن برنامه Rosetta 2 رو لپ تاپ و کامپیوتر اپل می‌پردازیم.

دقت کنید که برنامه‌ی Rosetta 2 برای اجرا کردن برنامه‌های سازگار با پردازنده اینتل روی محصولات جدید اپل با پردازنده‌ی M1 یا نسل‌های بعدی و با سیستم عامل macOS Big Sur و نسخه‌های جدیدتر طراحی شده است و ارتباطی با نرم افزار مجموعه آموزشی رزتا استون ندارد! موضوع این مقاله نیز دانلود rosetta stone مک و نصب کردن آن نیست. از طرفی دقت کنید که در محصولات قدیمی‌تر اپل که معماری پردازنده x86 اینتل است، نیازی به Rosetta ندارید!

۲ راهکار ساده برای نصب کردن برنامه‌ی Rosetta 2 روی مک بوک و آی مک و سایر انواع کامپیوتر اپل وجود دارد: روش اول استفاده از ترمینال یا همان واسط خط دستور و تایپ کردن دستور نصب است و روش دوم تلاش برای اجرا کردن برنامه‌های قدیمی یا به عبارتی برنامه‌های x86 روی محصولات جدید اپل که موجب نمایش پیام نصب Rosetta می‌شود.

روش نصب Rosetta 2 حین اجرا کردن برنامه های قدیمی

اگر اپلیکیشن مورد نظر شما برای سازگاری با محصولات جدید اپل بروزرسانی نشده باشد و آن را با دبل کلیک کردن، اجرا کنید، پیامی شبیه به تصویر زیر دریافت می‌کنید که به برنامه‌ی Rosetta اشاره می‌کند. برای اجرا کردن این اپلیکیشن می‌بایست روی دکمه‌ی Install کلیک کنید تا برنامه Rosetta نصب شود. طبعاً دسترسی به اینترنت برای دانلود برنامه و نصب آن ضروری است.

آموزش نصب Rosetta 2 برای اجرا برنامه قدیمی در مک بوک

دستور نصب Rosetta 2 روی مک بوک و سایر مک‌ها

اگر به استفاده از ترمینال یا واسط خط دستور علاقه دارید، روش دیگری که برای نصب کردن برنامه‌ی رزتا وجود دارد، استفاده از دستور زیر است، این دستور را در اپلیکیشن Terminal یا همان واسط خط دستور وارد کنید و کلید Enter را فشار دهید تا دستور اجرا شود:

softwareupdate --install-rosetta

به این ترتیب فایل نصب رزتا اجرا می‌شود و در مرحله‌ی نخست می‌بایست قوانین استفاده را بپذیرید و نصب را ادامه دهید. البته برای حذف کردن مرحله‌ی پذیرش قوانین کاربر، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

/usr/sbin/softwareupdate --install-rosetta --agree-to-license

در آینده با سازگار شدن اغلب برنامه‌های مهم و کاربردی، دیگر نیازی به نصب Rosetta نخواهد بود اما در حال حاضر تعداد زیادی از برنامه‌های قدیمی و کاربردی با تراشه‌ی M1 و M2 و غیره سازگار نیستند و به Rosetta 2 نیاز پیدا خواهید کرد.