سال‌ها پیش تلویزیون‌هایی با صفحه نمایش پلاسما محبوب بود و تدریجاً LCD جای آن را گرفت. در ادامه تلویزیون‌هایی با نور پس‌زمینه LED وارد بازار شد و اکنون نوبت به تکنولوژی OLED و MicroLED رسیده است. اغلب افرادی که می‌خواهند تلویزیون جدید خریداری کنند و به راهنمای خرید تلویزیون نیاز دارند، در مورد تفاوت OLED و میکرو ال‌ای‌دی سوال می‌کنند و می‌خواهند مزایا و معایب این دو تکنولوژی را مقایسه کنند.

در این مقاله به بحث پیرامون OLED و MicroLED می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که کدام تکنولوژی بهتر و مقرون به صرفه‌تر است. با ما باشید.

قیمت تلویزیون‌های OLED و کیفیت نمایشگرهای OLED بالاتر از تلویزیون‌های قدیمی‌تر با تکنولوژی LED و LCD است. تکنولوژی میکرو ال ای دی به نوعی حد واسط محسوب می‌شود، به عبارت دیگر گران‌تر از LED و ارزان‌تر از OLED است و از نظر کیفیت نیز مابین این دو است. در ادامه با بحث در مورد اینکه OLED چیست؟ و MicroLED چیست و چه تفاوتی با LED دارد، موضوع روشن‌تر خواهد شد.

LCD چیست؟

تکنولوژی LCD اگرچه کیفیت بالاتری نسبت به تکنولوژی‌های ماقبل آن دارد، اما در حال حاضر تدریجاً کنار گذاشته می‌شود. در تکنولوژی LCD، صفحه نمایش نیاز به نور پس‌زمینه دارد و در واقع پنل‌های LCD به تنهایی نور ندارند! پنل LCD مثل یک فیلتر رنگی عمل می‌کند و با محدود کردن عبور نور قرمز و سبز و آبی، رنگ‌های مختلف را می‌سازد.

از عیوب اصلی LCD می‌توان به رنگ سیاه اشاره کرد که عمق لازم را ندارد و در واقع کمی روشن یا مشکی است در حالی که در پنل‌های OLED و AMOLED این نقص وجود ندارد و رنگ سیاه واقعاً روشنایی صفر دارد.

نکته و عیب دیگر در تکنولوژی LCD این است که به دلیل وجود لایه‌ی تولید نور و لایه‌ی فیلتر نور، ضخامت کلی بیشتر از تکنولوژی‌های جدیدتر یعنی OLED است.

تلویزیون OLED بهتر است یا MicroLED؟ بررسی مزایا و معایب

البته دقت کنید که معایب صفحه نمایش LCD به مرور زمان کمتر شده است. به عنوان مثال با ایجاد نور ناحیه‌ای در نقاط مختلف، تلاش شده که میزان مصرف انرژی کمتر شود و کنتراست و کیفیت تصویر افزایش پیدا کند. اما در نهایت تکنولوژی LCD جایگزین‌های بهتر و مدرن‌تری دارد و به تدریج کنار گذاشته می‌شود.

اما مزیت LCD: مهم‌ترین مزیت تلویزیون و مانیتور LCD این است که هزینه‌ی تولید آن کمتر است. به عنوان مثال می‌توانید با هزینه‌ی نسبتاً کمی، یک تلویزیون 4K بزرگ خریداری کنید در حالی که تلویزیونی با پنل OLD چند برابر گران‌تر تمام می‌شود.

OLED چیست و چه فرقی با LED دارد؟

دقت کنید که در تلویزیون یا مانیتور با پنل LCD، نور پس‌زمینه توسط لامپ‌های LED تولید می‌شود و به همین علت استفاده از واژه‌ی تلویزیون LED و مانیتور LED کاملاً متداول شده است.

اما تکنولوژی OLED چیست؟ در تکنولوژی OLED هر پیکسل تصویر نور تولید می‌کند و لذا نیازی به نور پس‌زمینه نیست. یک مزیت مهم OLED نسبت به LCD این است که رنگ سیاه واقعاً سیاه و بدون نور است چرا که پیکسل به کلی خاموش می‌شود. در این حالت مصرف انرژی نیز بسیار پایین می‌آید. بنابراین تلویزیون یا مانیتور OLED از نظر توان مصرفی نیز برتری دارد. به مرور زمان این تکنولوژی نیز بهینه‌تر می‌شود و توان مصرفی بیش از پیش کاهش پیدا می‌کند. به همین جهت در برخی از گوشی‌ها و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های جدید، از صفحه نمایش OLED استفاده شده است.

تلویزیون OLED بهتر است یا MicroLED؟ بررسی مزایا و معایب

اما به مزایا و مقایسه این تکنولوژی با تکنولوژی‌های قدیمی‌تر بپردازیم:

  • تکنولوژی OLED از نظر ضخامت کلی صفحه نمایش نیز نسبت به تکنولوژی‌های قدیمی مثل پلاسما و LCD برتری دارد.
  • کیفیت تصویر در پنل‌های OLED بالاتر است و این در بررسی کنتراست و میزان روشنایی منعکس می‌شود. به علاوه رنگ‌ها به حالت اشباع یا تند نزدیک می‌شوند. البته این موضوع به تنظیمات و سلیقه‌ی کاربر بستگی دارد که رنگ‌ها بیش از حد تند و اشباع به نظر برسند یا حالت استاندارد و متعادل را انتخاب کند.
  • در پنل‌های OLED با توجه به اینکه لایه‌ی تولید نور و لایه‌ی فیلتر کردن نور در کار نیست و فقط یک لایه وجود دارد، زاویه دید نیز بهتر است و در واقع به ۱۸۰ درجه نزدیک‌تر است.
  • مزیت دیگری که تکنولوژی OLED دارد و برای گیمرها جذاب است، مدت زمان پاسخ‌گویی یا Response Time است که کاهش پیدا کرده و در واقع تصویر با سرعت بیشتری تغییر می‌کند.

اما عیب تلویزیون OLED چیست؟

  • در مورد مسأله‌ی قیمت صحبت کردیم، قیمت این نوع پنل بالاتر است ولیکن در گذر زمان هزینه‌ی تولید کاهش پیدا می‌کند.
  • عیب دیگری که OLED دارد، دوام و عمر مفید آن است که نسبت به LCD پایین‌تر است. پدیده‌ی سوختگی پیکسل نیز در این تلویزیون‌ها و مانیتورها بیشتر گزارش می‌شود و زودتر اتفاق می‌افتد.

تلویزیون OLED بهتر است یا MicroLED؟ بررسی مزایا و معایب

در بعضی از محصولاتی که صفحه نمایش از نوع OLED است، برای دوام بیشتر از نمایش تصاویر متنوع استفاده می‌شود تا مشکل سوختگی پیکسل دیرتر بروز پیدا کند.

MicroLED چیست و چه فرقی با LED دارد؟

تکنولوژی میکرو ال ای دی در سال 2018 توسط سامسونگ رونمایی شد. سامسونگ با یک نمایش 146 اینچی در نمایشگاه CES آن سال، کیفیت این تکنولوژی جدید را به تصویر کشید.

اما میکروال‌ای‌دی چیست و چه فرق با LED معمولی دارد؟ به صورت خلاصه می‌توان گفت که میکروال‌ای‌دی از لامپ‌های LED بسیار کوچک و به اصطلاح مینیاتوری یا میکرو برای تأمین نور پس‌زمینه هر یک از پیکسل‌ها بهره می‌برد که مزیت بزرگی نسبت به تکنولوژی LED و LCD ایجاد می‌کند. به عنوان مثال قابلیت ایجاد نور کاملاً سیاه در یک پیکسل وجود دارد چرا که ال‌ای‌دی مربوط به آن پیکسل به صورت مجزا قابلیت خاموش شدن دارد. سرعت پاسخ‌گویی نیز در میکرو‌ال‌ای‌دی بالاتر است.

سامسونگ با استفاده از LEDهای کوچک، برخی از مزایای OLED را در تکنولوژی قدیمی LED اضافه کرده و البته این کار هزینه‌ی تولید را افزایش می‌دهد.

تلویزیون OLED بهتر است یا MicroLED؟ بررسی مزایا و معایب

تلویزیون OLED بهتر است یا تلویزیون MicroLED؟

مزایای OLED نسبت به میکرو ای ای دی به صورت خلاصه:

  • تکنولوژی پیشرفته‌تر تولید پنل و کیفیت تصویر بهتر
  • تنوع بیشتر مدل‌ها و برندها
  • کاهش قیمت محصولات OLED به مرور زمان

و مزیت MicroLED نسبت به اولد به صورت خلاصه:

  • عمر مفید و دوام بیشتر کیفیت تصویر
  • بروز اشکالات کمتر در کیفیت تصویر در درازمدت
  • قابلیت ساخت پنل‌های بزرگ‌تر

شاید اگر این روزها بخواهیم در مورد خرید MicroLED یا انتخاب OLED به جای آن تصمیم بگیریم، کارمان دشوار باشد چرا که مزایا و معایب به نوعی در تعادل هستند اما در آینده با بهینه‌تر شدن پنل‌های OLED، احتمالاً این تکنولوژی از نظر دوام و عمر مفید و قیمت تمام شده، قابل قیاس با MicroLED خواهد بود و با توجه به برتری کیفیت تصویر و کنتراست و روشنایی و سرعت پاسخ‌گویی، گزینه‌ی بهتری برای خرید خواهد بود.

در حال حاضر در تعدادی از گوشی‌ها و تبلت‌های رده اول و حتی در ساعت هوشمند از OLED استفاده شده و این به معنی حرکت جمعی سازندگان به سمت استفاده از تکنولوژی OLED است.