اپل تکنولوژی شارژ وایرلس را در خانواده‌ی آیفون ۱۲ پیاده‌سازی کرده و استانداردی با عنوان MagSafe برای اتصال شارژر و وسایل جانبی به آیفون طراحی کرده است. لذا MagSafe امروزی، همان چیزی نیست که چند سال پیش در مک‌بوک‌های اپل دیده‌ایم.

در این مقاله با استاندارد MagSafe، مزایا و معایب آن آشنا می‌شویم. اینتوتک را دنبال کنید.

MagSafe نامی تکراری اما استانداردی جدید

در گذشته اپل از عنوان MagSafe استفاده کرده بود و در واقع MagSafe شارژری برای مک‌بوک‌ها بود، البته نه شارژر وایرلس یا بی‌سیم. شارژر MagSafe به گونه‌ای طراحی شده بود که به راحتی وصل و جدا میشد و کاربر حتی در تاریکی هم به راحتی شارژر را به مک‌بوک متصل می‌کرد. نوع اتصال مغناطیسی بود و حوادثی که در اثر اتصال بد رخ می‌دهد، به حداقل می‌رسید.

اما منظور از MagSafe در آیفون ۱۲ چیست؟

در حال حاضر MagSafe یک استاندارد شارژ بی‌سیم است که البته کاربرد آن فقط شارژ کردن نیست بلکه راه را به سمت حذف شدن پورت لایتنینگ هموار می‌کند! با حذف شدن پورت لایتنینگ از آیفون‌ها، طبعاً ساخت گوشی ضدآب ساده‌تر می‌شود و فضای بیشتری برای قرار دادن باتری بزرگ‌تر ایجاد می‌شود.

آشنایی با MagSafe در آیفون ۱۲ و مزایا و معایب آن

تکنولوژی MagSafe در آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس پیاده‌سازی شده و برای اتصال برخی لوازم جانبی و همین‌طور شارژ کردن باتری آیفون کاربرد دارد. اما ممکن است در آینده، دامنه‌ی کاربر آن بیشتر شود و Lightning port که برای شارژ کردن و انتقال داده از گوشی به کامپیوتر در آیفون‌ها تعبیه شده، حذف شود.

Wireless Charging Takes Center Stage

اپل اولین بار در زمان معرفی آیفون ۸ از تکنولوژی شارژ بی‌سیم استفاده کرد. در آن زمان حداکثر توان الکتریکی قابل انتقال به صورت بی‌سیم، ۷.۵ وات بود. اما اکنون با معرفی MagSafe، انتقال توان دو برابر یعنی ۱۵ وات نیز امکان‌پذیر شده است که عدد در حد سرعت شارژ بی‌سیم در گوشی‌های اندرویدی است.

آشنایی با MagSafe در آیفون ۱۲ و مزایا و معایب آن

اما یک محدودیت وجود دارد: برای اینکه آیفون با سرعت ذکر  شده شارژ شود می‌بایست شارژرهایی خریداری کنید که دقیقاً توسط اپل تأیید شده است. اگر شارژرهای دیگری که طبق استاندارد Qi ساخته شده را خریداری کنید، توان شارژ شدن به ۷.۵ محدود می‌شود.

اما MagSafe یک مزیت مهم دیگر هم دارد که سهولت استفاده است. در استفاده از شارژ وایرلس، قرار دادن دیوایس در موقعیت بهینه یک اصل مهم است. اگر گوشی یا تبلت مجهز به تکنولوژی شارژ بی‌سیم را کمی این طرف‌تر یا آن‌طرف‌تر بگذارید، سرعت شارژ به مراتب کمتر می‌شود و شاید اصلاً باتری شارژ نشود!

 

اما MagSafe روش استفاده‌ی متفاوتی دارد به این صورت که می‌بایست شارژر را به سطح پشت گوشی بچسبانید. اتصال مثل دوران مک‌بوک‌های مجهز به MagSafe، مغناطیسی است و قدرت آهنربا به اندازه‌ی کافی است و در نتیجه شارژر در موقعیت صحیح و محکم به سطح گوشی می‌چسبد.

شارژرهای جانبی مبتنی بر استاندارد MagSafe تدریجاً بیشتر و بیشتر می‌شوند و در حال حاضر مدل‌هایی موجود است که چند کار انجام می‌دهد. به عبارت دیگر شارژ کردن آیفون، اپل واچ و ایرپادس امکان‌پذیر است.

آشنایی با MagSafe در آیفون ۱۲ و مزایا و معایب آن

البته اولین شارژر بی‌سیم تأیید شده، محصولی از خود اپل است که قیمت آن ۳۹ دلار است. مدل دیگری به اسم MagSafe Duo نیز معرفی می‌شود که برای شارژ کردن Apple Watch و iPhone در مسافرت‌ها مناسب است.

کاربرد MagSafe در وسایل جانبی

تکنولوژی MagSafe برای کمپانی‌هایی که وسایل جانبی و کیس و کاور برای آیفون می‌سازند نیز بسیار جالب و مفید است چرا که امکان ساخت کاورها و کیس‌های جدید که با روش آهنربایی به سطح پشت گوشی می‌چسبند فراهم شده است. از این پس ممکن است کیس‌هایی معرفی شود که جدا کردن آن از آیفون ساده‌تر است. در واقع اپل همزمان با معرفی iPhone 12، دو کیس پلاستیکی شفاف و رنگی و همین‌طور یک کیس مغناطیسی معرفی کرده است.

آشنایی با MagSafe در آیفون ۱۲ و مزایا و معایب آن

البته در مورد استحکام کیس‌هایی که به سادگی جدا و وصل می‌شوند، ابهاماتی وجود دارد. معمولاً کیس‌هایی که ضربه‌گیری عالی دارند، دور تا دور گوشی را می‌پوشانند تا ضربه که نیروی ضربه که از لبه‌ها به داخل پخش می‌شود، تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

اما وسایل جانبی جالب مبتنی بر MagSafe هنوز معرفی نشده است. انتقال توان الکتریکی حداکثر ۱۵ واتی و شناسایی وسایل جانبی از طریق NFC و همین‌طور وجود مغناطیس‌سنج در آیفون‌های جدید، پیاده‌سازی ایده‌های جدید و جالب در خصوص وسایل جانبی را امکان‌پذیر می‌کند. حتی برخی از تولیدکنندگان وسایل جانبی، از همین حالا قول‌هایی داده‌اند!

آشنایی با MagSafe در آیفون ۱۲ و مزایا و معایب آن

شاید حتی وسایل جانبی برای ذخیره کردن فایل معرفی شود چرا که MagSafe قابلیت انتقال دیتا نیز دارد اما هنوز مشخص نیست که محدودیت سرعت چقدر است. ممکن است وسایل جانبی مرتبط با فیلم‌برداری نظیر لنز و میکروفون نیز معرفی شود.

آیا آهنربای آیفون‌های جدید کارت‌های بانکی و غیره را خراب می‌کند؟

یکی از سوالات کاربران کنجکاو و نکته‌بین این است که آیا آهنربای موجود در سری آیفون ۱۲، اثر بدی روی کارت‌های بانکی و اعتباری و کارت‌های مغناطیسی که نقش کلید اتاق را بازی می‌کنند، نمی‌گذارد و خرابی اتفاق نمی‌افتد؟

اپل مدعی است که چنین اتفاقی نمی‌افتد و در واقع با سپر مغناطیسی که در کیف تعبیه شده، خنثی می‌شود. اما اگر یکی از گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲ را بدون کیف کنار وسایل حساس به مغناطیس بگذارید چطور؟

به نظر می‌رسد که احتمال آسیب دیدن وجود دارد و اگر این طور باشد، این یک اشکال مهم است.

لذا بهتر است فعلاً از قرار دادن آیفون ۱۲ در کنار کارت‌های اعتباری و کارت‌های مغناطیسی دیگر پرهیز کنید. البته بیشتر کارت‌های اعتباری در مقابل میدان مغناطیسی مقاوم هستند اما نباید بی‌احتیاطی کرد.