لپ تاپ بدنه آلومینیومی یا لپ تاپ با بدنه‌ای از جنس آلیاژهای خاص‌تر و محکم‌تر، معمولاً از نظر دوام و استحکام و همین‌طور انتقال حرارت بهتر از لپ‌تاپ‌های معمولی با بدنه‌ی پلاستیکی است. اما اگر لپ تاپ با بدنه فلزی از نظر پردازنده و کارت گرافیک و مقدار رم و حافظه‌ی ذخیره سازی، وضعیت خوبی نداشته باشد، خرید آن توصیه نمی‌شود و بهتر است سراغ مدل‌هایی با بدنه‌ی پلاستیکی برویم. در واقع عملکرد مناسب، مهم‌تر از شکل و ظاهر و بدنه است.

در این مقاله به مقایسه مزایا و معایب لپ تاپ بدنه آلومینیومی با لپ تاپ معمولی می‌پردازیم. با ما باشید.

عملکرد مهم‌تر است یا استحکام و ظاهر؟

در سال 1402 و با توجه به قیمت‌های فعلی، راهنمای خرید لپ تاپ تا 15 میلیون یا کمتر، با توجه به محدودیت بودجه، شاید لپ تاپ با بدنه فلزی جزو انتخاب‌ها نباشد و به کلی در مورد آن بحث نشود اما اگر بودجه بیشتر باشد، می‌توان لپ تاپ فلزی ایسوس یا اچ پی و سایر برندها را به جای لپ تاپ هایی با بدنه پلاستیکی خریداری کرد. اما اگر بخواهیم بهینه انتخاب و خرید کنیم، بهتر است ابتدا کاربردهای لپ‌تاپ را بررسی کنیم و سپس در مورد بدنه تصمیم بگیریم.

به عنوان مثال اگر کاربری شما از نوع پرتابل هست و مرتباً لپ تاپ را بین محل کار و منزل و نمایشگاه‌ها و جلسات مختلف با خود حمل می‌کنید، با توجه به احتمال سقوط کیف لپ‌تاپ یا برخورد اجسام مختلف، طبیعتاً استحکام و سبک بودن مهم می‌شود و بهتر است حتی الامکان لپ تاپ با بدنه فلزی خریداری کنید. انتخاب دیگر برای این نوع کاربری، لپ تاپ با بدنه‌ی کامپوزیتی و به خصوص فیبر کربن است. در واقع بدنه کامپیوزیتی با وزن مساوی، استحکام بالاتری نسبت به بدنه فلزی دارد و لذا از نظر دوام و حساسیت در برابر سقوط، احتمالاً گزینه‌ی بهتری است.

مثال دیگر لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ برای کارهای گرافیکی است. در راهنمای خرید لپ تاپ برای کارهای گرافیکی می‌توان بدنه‌ی فلزی را یک مزیت از جهت انتقال حرارت در نظر گرفت چرا که کارت گرافیک این نوع لپ تاپ ها مصرف انرژی بالایی دارد و مقدار زیادی گرما تولید می‌کند که می‌بایست از بدنه خارج شود تا دمای کاری پردازنده و کارت گرافیک و سایر قطعات بیش از حد بالا نرود.

اما در مقابل بدنه‌ی فلزی هزینه‌ی بیشتری نسبت به بدنه‌ی پلاستیکی دارد و در نتیجه اگر هزینه را ثابت در نظر بگیرید، با خرید لپ تاپ با بدنه فلزی، عملکرد سیستم ضعیف‌تر می‌شود و در مقابل زیبایی و دوام آن بالاتر است.

بنابراین در پاسخ به این سوال عمومی که لپ تاپ فلزی ایسوس و اچ پی و اپل و غیره بهتر است یا لپ تاپ پلاستیکی، اگر بودجه مشخص و محدود باشد، باید طبق نیازها و نوع کاربری تصمیم‌گیری کرد. در راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم نیز بسته به نوع کاربرد تصمیم بگیرید.

در ادامه مزایا و معایب لپ تاپ بدنه آلومینیومی یا فلزی را موردبررسی قرار می‌دهیم.

دوام بیشتر و کیفیت ساخت بالاتر لپ تاپ با بدنه فلزی

زمانی که از دوام و استحکام صحبت می‌کنیم، طبعاً بدنه‌ی فلزی گزینه‌ی بهتری است. به علاوه با توجه به اینکه بدنه‌ی فلزی انعطاف‌پذیری کمتری دارد، نمی‌توان با فشار دادن، سطوح و لبه‌ها را بر هم منطبق کرد و پیچ‌ها را سفت کرد! لذا در حالت کلی کیفیت ساخت و کیفیت مونتاژ در لپ تاپ فلزی ایسوس و اپل و اچ پی و غیره، بیشتر از مدل‌هایی با بدنه‌ی معمولی است.

از حالت کلی صحبت کردیم، اگر مدل خاصی مدنظر شماست، لازم است که در مورد استحکام بدنه تحقیق کنید و بررسی‌ها را مطالعه کنید چرا که ممکن است بدنه فلزی لپ‌تاپ، نازک طراحی شده باشد و در این صورت نه تنها استحکام آن بیشتر از لپ‌تاپ‌های معمولی نیست بلکه ممکن است راحت‌تر آسیب ببیند و خم شود!

لپ تاپ با بدنه کامپیوزیت یا لپ تاپ با بدنه فیبر کربن، برای کسانی که به دنبال محصولات سبک و مستحکم هستند، گزینه‌ی جالب توجهی محسوب می‌شود و ممکن است حتی بهتر از لپ تاپ بدنه آلومینیومی دوام داشته باشد.

زیبایی لپ تاپ با بدنه فلزی

لپ تاپ بدنه آلومینیومی معمولاً رنگ نقره ای یا روشن دارد و معمولاً سازنده روی طراحی زیبا مانور می‌دهد. در نتیجه به طور کلی لپ تاپ با بدنه فلزی از نظر زیبایی، مورد پسند عموم قرار می‌گیرد.

لپ تاپ با بدنه فلزی بخریم یا پلاستیکی؟ بررسی مزایا و معایب

به عنوان مثال اپل در طراحی مک بوک ایر همواره ظرافت و زیبایی و بدنه باریک و شیک را مورد توجه قرار داده است. در لپ‌تاپ‌های ویندوزی با سخت‌افزار قوی نیز زیبایی و استحکام به شکل دیگری موردتوجه قرار می‌گیرد. شاید بدنه بسیار باریک نباشد اما به هر حال زیبایی طراحی بدنه موردتوجه است. نمونه‌ی آن لپ تاپ فلزی ام اس آی Stealth است.

در خرید لپ تاپ فلزی ایسوس و ام اس آی و غیره، حتی ممکن است با مدل‌هایی که رنگ نیمه براق طلایی و طلایی مایل به صورتی دارند نیز مواجه شوید که از نگاه برخی کاربران بسیار جذاب است. معمولاً رنگ بدنه لپ تاپ فلزی پایدارتر از لپ‌تاپ پلاستیکی است و زیبایی آن در طولانی‌مدت حفظ می‌شود.

انتخاب لپ تاپ بر اساس مشخصات سخت‌افزاری

در راهنمای خرید لپ تاپ برنامه نویسی یا مخصوص کارهای گرافیکی و همین‌طور راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ، بدنه چندان اهمیتی ندارد بلکه سرعت عمل قطعات مهم شامل پردازنده یا CPU و کارت گرافیک یا GPU و همین‌طور حافظه RAM و SSD مهم در نظر گرفته می‌شود. مورد بسیار مهم بعدی، کم و کیف عملکرد سیستم خنک‌کاری است که به خصوص در لپ تاپ گیمینگ یا لپ تاپ مخصوص کارهای سنگین پردازشی و محاسباتی، موردتوجه است.

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، اینکه بدنه فلزی باشد، دفع حرارت را ساده‌تر می‌کند اما نه آنقدر که تصور می‌کنید! علت این است که در لپ تاپ ها از لوله حرارتی برای جذب گرمای پردازنده و کارت گرافیک استفاده می‌شود و گرما با چرخش فن‌ها از طریق بخش‌های رادیاتورمانند در گوشه‌های بدنه، دفع می‌شود. سهم انتقال حرارت از بدنه فلزی در قیاس با کاری که لوله‌های حرارتی و فن‌ها انجام می‌دهند، به مراتب کمتر است.

با توضیحات فوق، در انتخاب لپ‌تاپ گیمینگ روی بدنه فلزی حساب ویژه باز نکنید و صرفاً آن را مزیت کوچک در نظر بگیرید.

وزن کمتر و استحکام بیشتر برای جابجایی

برای کسی که رفت و آمد زیادی دارد و همیشه لپ‌تاپ را همراه خود جابجا می‌کند، لپ تاپ با بدنه فلزی گزینه‌ی بهتری نسبت به لپ‌تاپ معمولی است، به خصوص مدل‌های سبک و کوچک که قابلیت تبدیل شدن به تبلت دارند.

زمانی که بودجه شما محدود است و لپ تاپ برای کارهای پرتابل لازم دارید، ممکن است از پس خرید لپ تاپ با بدنه فلزی و دارای مشخصات سخت افزاری بهینه بر نیایید اما در این شرایط با توجه به اهمیت وزن و استحکام، می‌توان سخت‌افزاری پایین‌تری در نظر گرفت و مدلی که بدنه فلزی دارد را خریداری کرد.

می‌توانید با افراد متخصص در بررسی محصولات کار کرده مشورت کنید و از راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم استفاده کنید تا یک لپ تاپ بدنه آلومینیومی دست دوم با سخت‌افزار مناسب خریداری کنید.

قیمت لپ تاپ فلزی ایسوس و اپل و غیره

در حالت کلی لپ تاپ با بدنه فلزی یک محصول درجه یک و به قول معروف پریمیوم است و قیمت آن بالاتر از لپ تاپ پلاستیکی است اما این جمله صرفاً یک جمله‌ی کلی است! بسته به اینکه چه سخت‌افزاری در سیستم به کار رفته باشد، ممکن است قیمت لپ تا بدنه آلومینیومی حتی کمتر از لپ تاپ بدنه پلاستیکی باشد.

اما اگر قیمت را مساوی در نظر بگیرید و فرضاً به دنبال راهنمای خرید لپ تاپ تا 15 میلیون یا 20 میلیون باشید، معمولاً لپ تاپ بدنه فلزی زیباتر و محکم‌تر است و در مقابل سخت‌افزار ضعیف‌تری دارد و البته تنوع سخت‌افزاری لپ‌تاپ‌هایی با بدنه فلزی کمتر است. بنابراین اگر عملکرد برای شما مهم‌تر از زیبایی و استحکام است، بهتر است در میان مدل‌های متنوعی از لپ‌تاپ‌های پلاستیکی به دنبال بهترین انتخاب باشید.