برای ویرایش پی دی اف در کامپیوتر برنامه‌های مختلفی وجود دارد اما زمانی که صحبت از ویرایش پی دی اف فارسی باشد، انتخاب‌ها محدود می‌شود چرا که بسیاری از برنامه‌ها، حروف زبان فارسی را به درستی نمی‌شناسند و جهت حروف برعکس و متن به هم ریخته می‌شود! اگر به دنبال ویرایش پی دی اف فارسی آنلاین باشید هم انتخاب‌ها محدود است.

اگر آفیس مایکروسافت یا به عبارت دیگر برنامه‌ی Word را نصب کرده باشید، نیازی به دانلود برنامه ویرایش پی دی اف در کامپیوتر نیست و می‌توانید مستقیماً فایل پی‌دی‌اف حتی فارسی را باز کرده و ویرایش کنید!

موضوع این مطلب، پاسخ به این سوال است که چگونه پی دی اف را ویرایش کنیم در کامپیوتر و می‌خواهیم به صورت تصویری مراحل باز کردن پی دی اف در ورد را توضیح دهیم. دقت کنید که آموزش ما در مورد Word برای ویندوز است و در مورد اپ موبایل Word برای اندروید بحث نمی‌کنیم. در واقع نحوه ویرایش فایل pdf در اندروید موضوع دیگری است که در این مقاله بررسی نمی‌شود.

برای ویرایش pdf فارسی کدام نسخه ورد را نصب کنیم؟    

برای ویرایش pdf فارسی در ویندوز می‌توانید از Word استفاده کنید ولیکن ورژن نرم‌افزار بسیار مهم است. در آموزش تصویری ویرایش فایل پی دی اف به نحوه باز کردن و ویرایش PDF در ورد 2013 به بعد می‌پردازیم اما برای PDF فارسی، به ورد ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۹ و نسخه‌های جدیدتر نیاز دارید.

پس از ویرایش کردن فایل، می‌توانید آن را با فرمت PDF ذخیره کنید. البته هر فایل متنی که در Word باز کنید، در نهایت قابلیت ذخیره کردن با فرمت PDF وجود دارد و در واقع به هیچ برنامه‌ی خاصی برای تبدیل ورد به پی دی اف بدون بهم ریختگی نیاز ندارید چرا که در نسخه‌های جدید Word، با انتخاب Save As می‌توانید فرمت PDF را به عنوان فرمت خروجی انتخاب کنید.

آموزش باز کردن فایل PDF در ورد

برای ویرایش پی دی اف فارسی به کمک Word، گام اول باز کردن و در واقع Import کردن فایل است. برای این منظور ابتدا ورد را اجرا کنید و سپس از منوی File گزینه‌ی Open را انتخاب کنید.

نحوه ویرایش فایل پی دی اف در کامپیوتر با برنامه Word

لیستی از فایل‌های اخیراً باز شده ظاهر می‌شود. روی Browse کلیک کنید و سپس فولدر حاوی فایل موردنظر را باز کنید. در نهایت روی فایل PDF موردنظر کلیک کنید.

اگر در لیست فایل‌ها، فایل PDF دیده نمی‌شود، دقت کنید که نوع فرمت را روی All Files قرار داده باشید تا همه‌ی انواع فایل نمایش داده شود.

در صورت باز کردن فایل PDF در ورد، پیامی شبیه زیر ظاهر می‌شود. روی OK کلیک کنید تا فرآیند کانورت یا تبدیل فرمت انجام شود. باز شدن فایل PDF بیش از باز شدن فایل‌های ورد طول می‌کشد، لذا صبور باشید تا فرآیند تبدیل فرمت تکمیل شود.

نحوه ویرایش فایل پی دی اف در کامپیوتر با برنامه Word

زمانی که تبدیل پی دی اف به ورد انجام شد، احتمالاً بخش‌هایی از فایل به هم ریخته می‌شود و می‌بایست با حوصله و دقت، بخش‌های مختلف را از نظر نوع فونت و اندازه و رنگ فونت ویرایش کنید تا فایل شما شبیه به پی دی اف اصلی به نظر برسد ولیکن برای ویرایش پی دی اف فارسی، انتخاب‌ها محدود است و در برنامه‌های دیگر نیز مشکلات مختلفی وجود دارد. به علاوه ویرایش فایل پی دی اف بدون نرم افزار امکان‌پذیر نیست!

نحوه ویرایش فایل پی دی اف در کامپیوتر با برنامه Word

ویرایش pdf فارسی در Word

گام بعدی ویرایش کردن جملات و عکس‌ها و خلاصه بخش‌های موردنظر است. می‌توانید بلوک‌های جدید متن در صفحات موردنظر اضافه کنید یا بلوک‌های قبلی را ویرایش کنید. طبعاً تغییر دادن جدول‌ها و شکل‌ها و افکت‌ها نیز با استفاده از ابزارهای ویرایشی خوبی که در Word موجود است، امکان‌پذیر است.

نحوه ویرایش فایل پی دی اف در کامپیوتر با برنامه Word

به عنوان مثال در مورد عکس‌ها می‌توانید عکس‌های قبلی را جایگزین کنید، برش بزنید، افکت‌هایی نظیر سایه و بازتاب و حتی افکت‌های هنری روی عکس‌ها اعمال کنید. چیدمان متن در اطراف عکس نیز به شکل‌های مختلف قابل تغییر است. می‌توانید روی عکس راست‌کلیک کنید و از گزینه‌های مختلف استفاده کنید.

نحوه ویرایش فایل پی دی اف در کامپیوتر با برنامه Word

با وجود اینکه Word رایگان نیست، بسیاری از کاربران ایرانی از نسخه کرک شده این برنامه استفاده می‌کنند و عملاً ویرایش رایگان pdf با ورد، یکی از بهترین روش‌های ویرایش فایل PDF محسوب می‌شود چرا که امکانات ورد برای ویرایش فایل متنی، بسیار عالی است.

تبدیل ورد به پی دی اف بدون بهم ریختگی

در پایان نوبت به ذخیره کردن فایل با فرمت PDF می‌رسد که نیازی به برنامه‌ی مجزا ندارد. از منوی File گزینه‌ی Save As را انتخاب کنید. در پنجره‌ی باز شده، از منوی کشویی Save as Type، فرمت PDF را انتخاب کنید.

نحوه ویرایش فایل پی دی اف در کامپیوتر با برنامه Word

مسیر و نام فایل را مشخص کنید. دقت کنید که دو گزینه‌ی مرتبط با حجم فایل پی دی اف نیز وجود دارد که بسته به نیاز می‌توانید یکی از این دو را انتخاب کنید.

  • Standard که برای کاربری عموم فایل PDF مناسب است و کیفیت خوب است.
  • Minimum size که موجب فشرده و کم‌حجم شدن پی دی اف می‌شود و در مقابل کیفیت عکس‌ها کمی پایین می‌آید.

روش دیگر برای تبدیل ورد به پی دی اف بدون به هم ریختگی این است که از منوی File  گزینه‌ی Export استفاده کنید و سپس گزینه‌ی Create PDF/XPS Document را انتخاب کنید.

نحوه ویرایش فایل پی دی اف در کامپیوتر با برنامه Word

ورد گزینه‌ی خوبی خوبی برای باز کردن و ویرایش PDF فارسی محسوب می‌شود. اگر اکانت Office 365 داشته باشید، می‌توانید برای ویرایش PDF به صورت آنلاین نیز از ورد استفاده کنید. البته ممکن است در آینده، وب‌سایت‌ها و سرویس‌های تحت وب خوبی برای ویرایش پی دی اف فارسی آنلاین راه‌اندازی شود که حتی بهتر از Word باشد. در حال حاضر ویرایش کردن پی‌دی‌اف‌های ساده با ورد به خوبی انجام می‌شود اما در مورد پی‌دی‌اف‌های پیچیده، به هم ریختگی متن در ورد قابل توجه خواهد بود.

نحوه ویرایش فایل پی دی اف در کامپیوتر با برنامه Word

آیا از برنامه ویرایش پی دی اف در کامپیوتر استفاده کرده‌اید و نتیجه رضایت‌بخش بوده؟ در این صورت تجربه‌ی خودتان را در بخش نظرات با ما و خوانندگان اینتوتک در میان بگذارید.