نحوه استفاده از گوگل درایو بسیار ساده است، اما شاید تاکنون فقط اسم آن را شنیده باشید و برایتان سوال شده باشد که گوگل درایو چیست و چه کاربردی دارد؟ گوگل درایو یکی از سرویس‌های فضای ابری است که گوگل برای آپلود کردن فایل‌های مختلف و اشتراک‌گذاری فایل طراحی کرده است و با حساب کاربری گوگل یا همان جیمیل، می‌توانید از آن به صورت رایگان استفاده کنید. البته با خرید پلن‌های پولی، فضای اکانت شما بیشتر می‌شود.

یکی از مشکلات متداول که شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد، مشکل دانلود فایل از گوگل درایو است. معمولاً علت مشکل این است که شخصی که برای ارسال فایل با گوگل درایو اقدام کرده، لینک فایل را در اختیار افراد زیادی گذاشته و به دلیل حجم بالای دانلود فایل، گوگل محدودیت در نظر گرفته است. در ادامه به روش رفع مشکل گوگل درایو می‌پردازیم.

گوگل درایو چیست؟

در مورد اینکه گوگل درایو چیست توضیح مختصر دادیم اما این سرویس فضای ابری با بسیاری از سرویس‌های آپلود و اشتراک‌گذاری فایل متفاوت است چرا که فایل‌های آفیس آنلاین گوگل یعنی Google Docs و Google Sheets و غیره و همین‌طور فایل‌هایی که به صورت پیوست به جیمیل کاربر ارسال می‌شود و فایل‌هایی که در سرویس Google Photos ذخیره می‌کند، همگی در Google Drive ذخیره می‌شود. بنابراین فضای حساب رایگان شما بین این سرویس‌ها به صورت مشترک استفاده می‌شود و اگر فایل‌های حجیم آپلود یا ذخیره کنید، به پاک کردن حافظه جیمیل و گوگل فوتوز و سایر سرویس‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

کاربران مبتدی در مورد نحوه ساخت گوگل درایو سوال می‌کنند، دقت کنید که با ساخت اکانت جیمیل، می‌توانید از گوگل درایو نیز استفاده کنید و در واقع گوگل درایو یک سرویس مستقل از سایر سرویس‌های گوگل نیست و در حال حاضر ساخت حساب گوگل درایو به صورت مجزا انجام نمی‌شود.

گوگل درایو به صورت تحت وب قابل استفاده است اما برای راحتی بیشتر می‌توانید اپ موبایل آن را روی اندروید یا آیفون نصب کنید و همین‌طور برای دانلود گوگل درایو برای ویندوز 10 یا ویندوز 11 اقدام کنید. نحوه نصب گوگل درایو در کامپیوتر بسیار ساده است.

دقت کنید که ارسال فایل با گوگل درایو بسیار ساده است و کافی است پس از آپلود کردن فایل، در مورد دسترسی دادن در گوگل درایو برای عموم افراد یا برای افرادی که جیمیل ایشان را دارید، تصمیم بگیرید و سپس لینک فایل را در اختیار دیگران قرار دهید.

دانلود فایل از Google Drive نیز بسیار ساده است و امکان دانلود فایل بدون ورود به گوگل درایو برای دیگران وجود دارد. حتی می‌توانید به جای دانلود فایل روی کامپیوتر یا گوشی خودتان، یک نسخه کپی از فایل روی فضای اکانت خودتان ذخیره کنید و در مجالی دیگر، آن را دانلود کنید. البته دقت کنید که فضای حساب رایگان و بدون ارتقای پولی، محدود است و در صورت ذخیره کردن فایل‌های متعدد، می‌بایست برای پاکسازی فایل‌های اضافی اقدام کنید.

در ادامه چند راهکار ساده برای مشکل دانلود فایل از گوگل درایو را بررسی می‌کنیم.

چند ساعت قبل از تلاش برای دانلود فایل از گوگل درایو صبر کنید

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، ارسال فایل با گوگل درایو ساده است اما برخی از کاربران، لینک فایلی که آپلود کرده‌اند را در اختیار هزاران نفر می‌گذارند و تعداد دانلود فایل به ویژه در اولین ساعات، بسیار بالاست. در نتیجه گوگل برای دانلود فایل محدودیت ایجاد می‌کند.

چاره‌ی کار معمولاً این است که پس از چند ساعت یا چند روز، برای دانلود فایل اقدام کنید.

آیا اینترنت وصل است و پایدار است؟

حین استفاده از google drive و آپلود کردن یا دانلود کردن فایل، می‌بایست کانکشن اینترنت برقرار باشد. نحوه نصب گوگل درایو در کامپیوتر ساده است و با این کار، حتی در زمانی که اینترنت قطع و وصل می‌شود، می‌توانید فایل‌ها را به صورت خودکار، همگام‌سازی کنید. منظور از همگام‌سازی، دانلود و آپلود خودکار فایل‌ها برای یکسان شدن محتویات فولدر گوگل درایو در سیستم شما و سرورهای گوگل است.

اما در صورت قطع و وصل شدن بسیار زیاد اینترنت و در واقع ناپایداری شدید، ممکن است در دانلود فایل از گوگل درایو مشکل پیش بیاید. در این حالت صبر کنید تا اتصال به اینترنت، پایدار شود.

دانلود تکی فایل از Google Drive

راهکار بعدی برای دانلود فایل از گوگل درایو این است که فایل‌های کوچک را در یک مرحله و به صورت زیپ دانلود کنید تا سرعت کار بیشتر شود و احتمال اختلال کاهش پیدا کند. اما در مقابل گاهی اوقات با دانلود فایل‌ها به صورت یکجا و زیپ شده، مشکل ایجاد می‌شود، به خصوص اگر فایل‌ها حجم زیادی داشته باشند. در این حالت برعکس عمل کنید و فایل‌ها را یکی یکی دانلود کنید.

در توضیح نحوه استفاده از گوگل درایو و دانلود فایل دقت کنید که برای دانلود تکی کافی است روی فایل راست‌کلیک کنید و Download را انتخاب کنید.

روش حل مشکل دانلود از گوگل درایو

دانلود فایل بدون ورود به گوگل درایو به صورت ناشناس

یک راهکار ساده‌ی دیگر برای رفع مشکل دانلود از google drive این است که بدون ورود به اکانت گوگل خودتان و به صورت ناشناس، برای دانلود فایل اقدام کنید. البته این در حالتی است که فایل به صورت عمومی یا Public، به اشتراک گذاشته شده باشد. برای فایل‌هایی که با اکانت‌های جیمیل خاصی اشتراک‌گذاری شده باشند، ورود به گوگل درایو به منظور دانلود کردن فایل ضروری است.

منظور از حالت ناشناس یا Incognito مرورگرهایی نظیر گوگل کروم و یا حالت Private Browsing یا وب‌گردی شخصی در مرورگرهایی نظیر موزیلا فایرفاکس این است که بدون لاگین در حساب گوگل و برای حفظ حریم خصوصی و به جا نگذاشتن رد پا، از اینترنت استفاده کنید.

اما مزیت حالت ناشناس برای حل مشکل دانلود از Google Drive چیست؟

در این حالت خاص، اکستنشن‌هایی که نصب شده، اغلب غیرفعال می‌شود مگر آنکه خودتان در تنظیمات، اکستنشن را در حالت ناشناس نیز فعال کرده باشید. اگر اکستنشن یا افزونه‌ی خاصی که روی مرورگر نصب شده، در دانلود از گوگل درایو مشکل ایجاد کرده باشد، با غیرفعال شدن آن در حالت ناشناس، ممکن است مشکل دانلود رفع شود.

غیرفعال کردن برنامه دانلود منیجر

یک راهکار ساده دیگر برای حل مشکل دانلود فایل از گوگل درایو این است که اگر افزونه یا اکستنشن خاصی برای مدیریت دانلود روی مرورگر نصب کرده‌اید، آن را غیرفعال کنید و به همین صورت برنامه‌های مدیریت دانلود مثل اینترنت دانلود منیجر را ببندید و برای دانلود، فقط از مرورگر اینترنت استفاده کنید.

دقت کنید که بستن بعضی از برنامه‌های دانلود منیجر می‌بایست کامل انجام شود چرا که در پس‌زمینه، پردازشی برای شروع خودکار دانلود در مرورگرها اجرا می‌کنند و در زمان کلیک روی لینک دانلود، پنجره‌ی پاپ‌آپ دانلود فایل باز می‌کنند.

دانلود فایل از گوگل درایو با سایر برنامه ها

اگر پس از دسترسی دادن در گوگل درایو متوجه شده‌اید که دیگران در دانلود فایل مشکل دارند، بهتر است به ایشان توصیه کنید که از مرورگر دیگری که به خصوص هیچ افزونه‌ای روی آن نصب نشده، برای دانلود کردن فایل استفاده کنند. در واقع ممکن است نصب نبودن افزونه‌ها و عدم ورود به گوگل درایو با اکانت جیمیل، موجب حل مشکل دانلود بشود و نیازی به کارهای مختلف برای رفع مشکل نباشد.

استفاده از یک مرورگر متفاوت، از این نظر که فایل‌های کش و کوکی آن با گوگل کروم متفاوت است هم مزیت مهمی برای حل مشکلات عجیب و خاص محسوب می‌شود.

ریست کردن تنظیمات مرورگر برای دانلود فایل

روش بعدی رفع مشکل دانلود از گوگل درایو این است که فایل‌های کش و کوکی را در مرورگری که همیشه استفاده می‌کنید، پاکسازی کنید. فایل‌های کش یا فایل‌های موقت و همین‌طور کوکی‌ها، حین مراجعه به سایت‌های مختلف روی سیستم ذخیره می‌شوند تا در مراتب بعدی مراجعه به سایت، سرعت باز شدن صفحات بیشتر شود و بعضی از تنظیمات سابق نیز بارگذاری شود. معمولاً مشکل خاصی در این مورد وجود ندارد اما گاهی اوقات فایل‌های کش شده، ناقص یا قدیمی و خراب است و در نتیجه مشکلات عجیب اتفاق می‌افتد.