منظور از ریکاوری یا بازیابی فایل، برگرداندن فایلی است که به دلایل مختلف حذف شده است. بسته به سیستم عامل، ممکن است به دنبال برنامه ریکاوری عکس اندروید یا ویندوز و غیره باشید، انتخاب‌ها متعدد است و عملکرد برنامه‌ها متفاوت است. گاهی اوقات آنچه حذف شده یک فایل آفیس مثل ورد و اکسل است اما بیشتر مواقع کاربران به دنبال قویترین برنامه ریکاوری برای بازیابی عکس و ویدیوهای خاطره انگیز هستند.

در این مقاله با تست و بررسی چند برنامه ریکاوری فایل در خدمت شما هستیم و می‌خواهیم یکی از برنامه‌ها را به عنوان بهترین برنامه ریکاوری عکس های پاک شده از کارت حافظه، معرفی کنیم.

آیا ریکاوری صددرصد عکس و فایل ممکن است؟

پاسخ کوتاه به این پرسش عمومی، خیر است. کارت حافظه و درایوهای USB با حافظه‌ی فلش و همین‌طور حافظه‌هایی از نوع هارددیسک، همگی در درازمدت فرسایش و خرابی دارند و ممکن است فایل‌های مهم و خاطره‌انگیز، ناقص شود و حتی به کلی از بین برود. حذف کردن سهوی فایل‌ها، شوک الکتریکی در اثر نوسان برق، خرابی فیزیکی در اثر سقوط و ضربه و خلاصه انواع احتمالات را در نظر بگیرید و بهترین راهکار را قبل از بروز مشکل پیاده‌سازی کنید! منظورمان نگه داشتن کپی در محلی دیگر است و در واقع به جای جستجو برای دانلود برنامه ریکاوری عکس برای کامپیوتر یا اندروید، از فایل‌های مهم و حیاتی، بکاپ نگه دارید. می‌توانید روی سرویس‌های فضای ابری به صورت آنلاین بکاپ ذخیره کنید و یا روی یک هارد اکسترنال یا فلش‌درایو، کپی فایل‌های مهم را نگهداری کنید.

ممکن است با استفاده از بهترین نرم افزار ریکاوری عکس ویندوز 10 یا 11 و یا به کمک بهترین برنامه ریکاوری گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره، بتوانید فایل‌های حذف شده را برگردانید اما معمولاً شانس برگشتن فایل‌ها کم است!

تست ساده برای انتخاب بهترین نرم افزار ریکاوری ویندوز

برای پیدا کردن بهترین نرم افزار ریکاوری ویندوز از میان برنامه‌های زیر:

  • Recuva (رایگان و پولی) 
  • Recoverit Photo Recovery (پولی)
  • PhotoRec (رایگان)
  • Puran File Recovery (رایگان)
  • Exif Untrasher (رایگان)

یک تست ساده انجام می‌دهیم، به این صورت که ابتدا ده‌ها عکس روی کارت حافظه کپی می‌کنیم و سپس همه‌ی عکس‌ها را دیلیت کرده و از سطل زباله نیز حذف می‌کنیم. به عبارت دیگر با نگه داشتن Shift و زدن Del، عکس‌ها را بدون فرستادن به سطل زباله ویندوز، حذف می‌کنیم.

برای کاهش احتمال بازگشت عکس‌ها، عمل فرمت کردن را نیز انجام می‌دهیم که جزو اشتباهات رایج در میان کاربران مبتدی است و باعث از بین رفتن فایل‌ها می‌شود.

گام بعدی استفاده از برنامه‌های ریکاوری عکس کامپیوتر ویندوزی است. در واقع ممکن است کارت حافظه در گوشی یا دوربین دیجیتال قرار داشته و عکس و فیلم روی آن ذخیره شده باشد و به دلایلی حذف شده باشد. ریکاوری عکس های قدیمی پاک شده گوشی رایگان و ساده ممکن است پاسخگو نباشد و کاربر سراغ دانلود نرم افزار ریکاوری عکس برای کامپیوتر رایگان برود.

دقت کنید که کپی کردن فایل روی کارت حافظه قبل از انجام مراحل ریکاوری، ممکن است ریکاوری را غیرممکن است چرا که موجب بازنویسی شدن خانه‌هایی از حافظه که محل فایل‌های حذف شده است، می‌شود.

بهترین برنامه ریکاوری عکس های پاک شده و فرمت شده برای ویندوز کدام است؟

دقت کنید که انتخاب بهترین برنامه‌ی ریکاوری عکس کامپیوتر یا اندروید کار ساده‌ای نیست چرا که صرفاً عملکرد و شانس بازگردانی فایل‌ها مهم نیست بلکه داشتن رابط کاربری خوب و ساده، بخش مدیریت فایل ساده و قدرتمند و همین‌طور اسکن سریع و ریکاوری سریع نیز مهم است. بعضی از برنامه‌های اندروید یا ویندوز، به جای ریکاوری فایل اصلی عکس، عکس‌های بندانگشتی یا Thumbnail را پیدا می‌کنند که احتمالاً هدف کاربر نیست. به همین جهت کاربر پس از تست کردن این نوع برنامه‌ها، مجدداً در مورد بهترین برنامه ریکاوری عکس با کیفیت بالا جستجو می‌کند و به دنبال دانلود قویترین نرم افزار ریکاوری عکس های پاک شده است.

در ادامه نتیجه‌ی استفاده از برنامه‌های اشاره شده را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

Recuva برنامه ریکاوری ساده و قدرتمند برای ویندوز

این برنامه با اسکن عمیق یا Deep scan می‌تواند فایل‌های خراب و ناقص و فایل‌های حذف شده را برگرداند. نسخه‌ی رایگان برنامه امکانات اساسی را دارد و نسخه‌ی پرو امکانات اضافی مثل آپدیت کردن خودکار و پشتیبانی از ایمیج هارددیسک مجازی و چند قابلیت جانبی دیگر را در خود جای داده است. اگر به دنبال دانلود برنامه ریکاوری عکس برای کامپیوتر هستید، می‌توانید از Recuva استفاده کنید چرا که قابلیت جستجو کردن فرمت‌های خاص نظیر فرمت‌های عکس در آن پیش‌بینی شده است.

در تست این برنامه، چند فایل عکس پیدا شده اما متأسفانه پس از چند ساعت اسکن توسط قابلیت Deep Scan، همه‌ی فایل‌ها ریکاوری نمی‌شود. در واقع Recuva در ریکاوری حافظه فرمت شده عملکرد خوبی ندارد!

بهترین برنامه ریکاوری عکس های پاک شده و فرمت شده برای ویندوز کدام است؟

برنامه پولی ریکاوری عکس: Recoverit Photo Recovery

طبعاً افرادی که به دنبال دانلود نرم افزار ریکاوری عکس برای کامپیوتر رایگان هستند، این برنامه را انتخاب نمی‌کنند یا در مورد نسخه‌ی کرک شده آن جستجو می‌کنند. این برنامه نسبتاً گران است و سالانه ۶۰ دلار هزینه‌ی آن است. رابط کاربری چندان حرفه‌ای و مدرن به نظر نمی‌رسد.

بهترین برنامه ریکاوری عکس های پاک شده و فرمت شده برای ویندوز کدام است؟

اما با وجود ظاهر ساده و قدیمی، این برنامه تمام عکس‌هایی که با دیلیت و سپس فرمت کردن، حذف شده بود را برمی‌گرداند! لذا شاید بهترین برنامه ریکاوری عکس با کیفیت بالا برای ویندوز باشد. اما دقت کنید که ریکاوری صددرصد عکس همیشه ممکن نیست.

PhotoRec برنامه ریکاوری متن باز و رایگان

یکی از برنامه‌های رایگان و متن باز برای ریکاوری فایل که معمولاً به همراه نرم‌افزار دیگری به اسم TestDisk منتشر می‌شود، برنامه‌ی PhotoRec است. البته هر دو برنامه پرتابل بوده و نیازی به نصب کردن نیست. برنامه‌ی PhotoRec رابط کاربری ساده و گرافیکی دارد در حالی که اپلیکیشن دیگر، برای کاربران واسط خط دستور جذاب است و کار کردن با آن ساده نیست.

بهترین برنامه ریکاوری عکس های پاک شده و فرمت شده برای ویندوز کدام است؟

این برنامه هم تمام عکس‌هایی که دیلیت شده و سپس با فرمت کردن کارت حافظه، حذف شده را به صورت کامل بازیابی می‌کند. لذا شاید بهترین برنامه بازیابی عکس برای کامپیوتر ویندوزی باشد.

Puran File Recovery برنامه ریکاوری رایگان برای ویندوز

یکی اپلیکیشن رایگان و حرفه‌ای دیگر برای ریکاوری فایل، Puran File Recovery نام دارد. این اپلیکیشن هم رابط کاربری ساده و شاید قدیمی دارد اما استفاده کردن از آن راحت است.

بهترین برنامه ریکاوری عکس های پاک شده و فرمت شده برای ویندوز کدام است؟

در این برنامه با استفاده از اسکن سریع یا Fast Scan، فایل‌ها شناسایی نمی‌شود اما با استفاده از Deep Scan، این نرم افزار ریکاوری عکس ویندوز 10 به خوبی همه‌ی عکس‌ها را پیدا می‌کند.

برنامه ریکاوری عکس Exif Untrasher برای مک

اگر سیستم شما مک‌بوک یا یکی از مک‌های اپل است و به فکر دانلود برنامه ریکاوری عکس برای مک بوک هستید، می‌توانید از Exif Untrasher که برنامه‌ای رایگان است، استفاده کنید. متأسفانه این اپلیکیشن به ایمیجی کامل از پارتیشن نیاز دارد و در واقع باید به اندازه‌ی حجم کارت حافظه، فضای خالی داشته باشید تا ایمیج آن را ذخیره کنید.

بهترین برنامه ریکاوری عکس های پاک شده و فرمت شده برای ویندوز کدام است؟

در ادامه هم این اپلیکیشن ناامیدکننده ظاهر می‌شود چرا که هیچ یک از عکس‌ها را پیدا نمی‌کند! علاوه بر این فقط از فرمت JPEG پشتیبانی می‌کند و سایر فرمت‌های عکس مثل RAW یا PNG را بازیابی نمی‌کند.

در پایان یادآوری می‌کنیم که اگر عکس‌ها در حافظه‌ی داخلی گوشی یا تبلت اندروید ذخیره شده باشد، استفاده از برنامه ریکاوری عکس اندروید نتیجه‌ی چندان خوبی نخواهد داشت چرا که در گذر زمان برای بهبود امنیت و حفظ حریم خصوصی، زمانی که کاربر عکس یا ویدیویی را حذف می‌کند، آثار به جا مانده از فایل با دقت بیشتری حذف می‌شود و ریکاوری مشکل‌تر شده است. اما در صورت استفاده از کارت حافظه، می‌توانید آن را به کامپیوتر متصل کنید و با دانلود قویترین نرم افزار ریکاوری عکس های پاک شده برای ویندوز، شانس خود را امتحان کنید.

شما از چه برنامه‌ای برای ریکاوری عکس استفاده کرده‌اید و نتیجه رضایت‌بخش بوده است؟