انتخاب بهترین پردازنده های گیمینگ ارزان کار ساده‌ای نیست به خصوص با توجه به اینکه قیمت مادربورد و کولینگ متناسب با مدل پردازنده متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است قیمت دو مدل پردازنده که عملکرد مشابهی در بازی‌ها دارند، یکسان باشد اما یکی از پردازنده به دلیل توان طراحی حرارتی بالاتر، نیاز به کولینگ گران‌تر و بهتری داشته باشد و قیمت مادربوردهای مناسب آن پردازنده نیز بالاتر باشد!

در این مقاله که راهنمای بهترین سی پی یو گیمینگ با بودجه‌های مختلف است، تعدادی از مدل‌های برتر را با توجه به عملکرد پردازنده‌ها در بازی‌ها و بنچ‌مارک‌ها معرفی می‌کنیم.

نکات مهم در خرید بهترین پردازنده گیمینگ

توجه کنید که در خرید پردازنده و کارت گرافیک و رم و غیره، همواره بهتر است چند گزینه‌ی برتر را در لیست خرید بگذارید و زمانی که به بازار مراجعه می‌کنید، با توجه به تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه یکی از موارد را خریداری کنید. به عنوان مثال ممکن است بهترین مادربرد گیمینگ که انتخاب کرده‌اید، موجود نباشد یا به دلیل کم بودن موجودی، قیمت آن به شکل غیرمنطقی بالا باشد. در این صورت خرید محصولات مشابه و جایگزین بهتر است.

برای خرید بهترین cpu برای کارهای گرافیکی سراغ لیست پردازنده‌های بهینه برای بازی‌های امروزی نروید! اگر همیشه از برنامه‌ی خاصی استفاده می‌کنید، به نتیجه‌ی تست عملکرد پردازنده‌های امروزی در آن برنامه‌ی خاص بیشتر توجه کنید. لزوماً پردازنده‌ای که در بازی‌های امروزی بهترین است، برای کار طراحی و رندرینگ بهترین گزینه نیست.

به طور کلی در انتخاب بهترین cpu گیمینگ بهتر است تعداد هسته‌ها در حدود ۴ الی ۸ هسته باشد و سرعت کلاک هسته‌ها بالاتر باشد. پردازنده‌هایی با بیش از ۱۲ یا ۱۶ هسته که سرعت کلاک هسته‌ها کمتر است، حتی ممکن است در بازی‌ها عملکرد ضعیف‌ترین نسبت به یک مدل ۸ هسته‌ای با سرعت بالاتر داشته باشند! در حقیقت حین اجرا کردن بازی‌های سنگین، از همه‌ی هسته‌ها استفاده نمی‌شود در حالی که برای رندرینگ یا کار با برخی برنامه‌ها، هسته‌های بیشتری مورداستفاده قرار می‌گیرد و خرید پردازنده‌هایی با تعداد هسته‌ی بیشتر، مزیت محسوب می‌شود.

زمانی که محدودیت بودجه ندارید می‌توانید سریع‌ترین و گران‌ترین پردازنده‌ها را انتخاب کنید ولیکن عملکرد گران‌ترین مدل‌ها، فقط چند درصد بهتر از مدل‌های کم و بیش ارزان‌تر است. به عنوان مثال Core i7-14700K در بازی‌ها حدود ۳ درصد ضعیف‌تر از 14900K اینتل است در حالی که قیمت آن ۱۸۰ دلار کمتر است!

زمانی که پردازنده‌های گران‌قیمت خریداری می‌کنید، معمولاً به دلیل تعداد زیاد هسته‌ها و بالا بودن گرمای تولید شده، خرید کولینگ مایع یا کولینگ هوایی گران‌قیمت نیز ضروری می‌شود. در سال‌های اخیر توان مصرفی پردازنده‌های ای‌ام‌دی که تعداد هسته‌ها ۸ یا کمتر است، ارقام مناسبی است و به علاوه AMD کولینگ هوایی نسبتاً خوبی برای پردازنده‌ها ارایه کرده است. به همین جهت خرید پردازنده AMD برای سیستم مخصوص بازی توسط بسیاری از علاقه‌مندان به پردازنده‌های اینتل نیز توصیه می‌شود. البته با معرفی هر نسل جدید از پردازنده‌های اینتل و ای‌ام‌دی، لازم است که شرایط مجدد بررسی و مقایسه شود.

در میان پردازنده‌های ای‌ام‌دی مدل‌هایی که کش ویژه برای امور سه‌بعدی و بازی‌ها دارند، در بنچ‌مارک‌های گرافیکی و بازی‌ها واقعاً خوب عمل می‌کنند و همیشه در لیست بهترین cpu برای گیم قرار می‌گیرند.

AMD Ryzen 7 7800X3D بهترین پردازنده برای بازی

پردازنده‌ی Ryzen 7 7800X3D ای‌ام‌دی با قیمتی در حدود ۴۰۰ دلار بهترین و سریع‌ترین پردازنده برای کسانی است که سیستم گیمینگ جمع می‌کنند. البته تصور نکنید که وجود کش سه‌بعدی در بهینه‌سازی سرعت اجرای همه‌ی بازی‌ها یا برنامه‌ها موثر است، اما به طور متوسط این پردازنده در صدر لیست خرید بهترین پردازنده گیمینگ قرار می‌گیرد. تعداد هسته‌ها ۸ عدد و سرعت کلاک در حالت پایه و بوست به ترتیب ۴.۲ و ۵ گیگاهرتز است. این پردازنده توان طراحی حرارتی ۱۲۰ وات دارد که در قیاس با پردازنده‌های ۸ هسته‌ای امروزی، توان مصرفی پایینی است. دقت کنید که Ryzen 7 7800X3D روی سوکت AM5 نصب می‌شود. کش سطح سوم این مدل، ۹۶ مگابایت است و در کنار این پردازنده رم DDR5 نصب می‌شود.

راهنمای خرید بهترین پردازنده گیمینگ | فروردین ۱۴۰۳

شاید محدودیت بودجه نداشته باشید و بخواهید پردازنده‌ای برای سیستم رندرینگ و محاسبات مهندسی و امور ویرایش و تدوین ویدیو و گاهی بازی کردن بخرید. در واقع پردازنده‌ی در این صورت پردازنده‌ی ۷۰۰ دلاری Ryzen 9 7950X3D را توصیه می‌کنیم که از کش سه‌بعدی نیز برخوردار است. مدل دیگر پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای Ryzen 7 7900X3D است.

بهترین پردازنده اینتل برای گیمرها Core i7-14700K

پردازنده 7800X3D انتخاب بهینه‌ای برای گیم است ولیکن پردازنده‌ی Core i7-14700K اینتل نیز عملکرد خوب و نزدیکی دارد. البته هزینه‌ی سیستم خنک‌کاری برای این پردازنده بیشتر خواهد بود چرا که توان طراحی حرارتی آن بالاتر است. افزایش هزینه‌ی پاور را نیز فراموش نکنید. بنابراین اولویت خرید برای گیمرها، Ryzen 7 7800X3D است. دقت کنید که عملکرد پردازنده‌ی ۴۰۰ دلاری اینتل Core i7-13700K در عموم برنامه‌ها کمی بهتر است.

تعداد هسته‌های کم‌مصرف و قوی در پردازنده‌ی Core i7-14700K به ترتیب ۱۲ و ۸ عدد است. سرعت پایه ۳.۴ و سرعت بوست ۵.۶ گیگاهرتز است. توان طراحی حرارتی این مدل در حالت پایه، ۱۲۵ وات است در حالی که در زمان پردازش و کار سنگین، توان مصرفی آن حداکثر ۲۵۳ وات است!

دقت کنید که در عموم بازی‌ها و برنامه‌ها، عملکرد Core i9-14900K فقط ۳ درصد بهتر از این مدل است و خرید آن مقرون به صرفه نیست.

در کنار پردازنده‌های اینتل از رم DDR4 و DDR5 استفاده می‌شود، به مشخصات مادربوردی که انتخاب می‌کنید، توجه کنید تا اشتباهی در خرید رم اتفاق نیافتد، ممکن است مادربوردی با اسلات رم DDR4 بخرید به همراه رم DDR5 بخرید!

بهترین cpu برای بازی با قیمت کمتر از ۲۵۰ دلار

اگر بودجه شما محدودتر است، یکی از مدل‌های ۶ هسته‌ای و جدید اینتل یا ای‌ام‌دی بهترین گزینه است. به عنوان مثال می‌توانید AMD Ryzen 5 7600X با قیمت حدود ۲۱۰ دلار را خریداری کنید که توان طراحی حرارتی آن ۱۰۲ وات است و البته حداکثر به ۱۴۲ وات می‌رسد. بنابراین خرید کولینگ مناسب برای این مدل، هزینه‌ی زیادی ندارد. در کنار این پردازنده فقط رم‌های DDR5 قابل استفاده است که خوشبختانه قیمت‌شان در گذر زمان کاهش پیدا کرده است.

پردازنده‌ی دیگری که سرعت آن کمی پایین‌تر است و در واقع ۳ درصد در بازی‌ها ضعیف‌تر عمل می‌کند، AMD Ryzen 5 7600 است. می‌توانید این پردازنده را روی مادربوردهایی با چیپ‌ست B650 نصب کنید که قیمت نسبتاً پایینی دارند و در گذر زمان نیز افت قیمت این نوع مادربوردها بیشتر بوده است.

اگر انتخاب شما سیستم اینتلی است، پردازنده‌ی ۲۲۵ دلاری Core i5-14400 گزینه‌ی خوبی است ولیکن در عموم بازی‌ها و برنامه‌ها حدود ۳ تا ۶ درصد کندتر از Ryzen 5 7600X عمل می‌کند و قیمت آن نیز کمی بیشتر است. دقت کنید که این پردازنده ۱۰ هسته‌ای است ولیکن ۶ مورد از هسته‌ها، پرمصرف و سریع است و ۴ هسته از نوع کم‌مصرف و ضعیف است.

راهنمای خرید بهترین پردازنده گیمینگ | فروردین ۱۴۰۳

گزینه‌ی مشابه از میان محصولات اینتل، Core i5-13400 است. پردازنده‌ای با توان طراحی حرارتی 65 وات که در حالت اوج به ۱۴۸ وات می‌رسد. با چنین توانی، طبعاً هزینه‌ی کولینگ نیز کمی بیشتر می‌شود.

اگر خرید پردازنده‌های رایزن سری ۵۰۰۰ نیز برایتان جالب است، مدل AMD Ryzen 7 5800X3D گزینه‌ی خوبی است. اما دقت کنید که در صورت خرید پردازنده رایزن سری ۵۰۰۰ از PCIe 5.0 محروم می‌شوید. دقت کنید که سوکت پردازنده نیز AM4 است و در کنار آن نیز رم DDR4 نصب می‌شود و از DDR5 پشتیبانی نمی‌کند. با توجه به افت قیمت رم‌های DDR5 و کاهش قیمت مادربوردهای نسل جدید، خرید Ryzen 7 5800X3D اولویت کمتری نسبت به Ryzen 7 7800X3D دارد اما شاید گزینه‌ی بهتری نسبت به Intel Core i5-13400 باشد.

بهترین cpu تا 10 میلیون

در سال ۱۴۰۳ بیشتر گیمرها با توجه به وضعیت نرخ ارز سراغ سیستم بسیار گران نمی‌روند بلکه به دنبال پردازنده‌ها و مادربوردهایی با قیمت کمتر از ۱۰ میلیون تومان هستند و در مقابل تلاش می‌کنند که بخش بیشتری از بودجه را برای مهم‌ترین قطعه سیستم گیمینگ که کارت گرافیک است، کنار بگذارند. تصمیم خوبی است ولیکن دقت کنید که در صورت خرید کارت گرافیک رده اول، لازم است که پردازنده و رم در حد متوسط باشد. لذا خرید پردازنده‌ای از سری پنتیوم یا سلرون اینتل که پایین‌ترین و ارزان‌قیمت‌ترین رده از پردازنده‌های اینتل است، انتخاب اشتباهی است. به همین ترتیب خرید رم با ظرفیت ۴ گیگابایت نیز ایده‌ی بدی است.

بهترین پردازنده با قیمتی در حدود ۱۲۰ دلار، پردازنده‌ی Intel Core i3-13100F است. با توجه به پسوند F روشن است که این مدل بدون پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع است و لذا نصب کردن کارت گرافیک مجزا روی مادربورد ضروری است.

راهنمای خرید بهترین پردازنده گیمینگ | فروردین ۱۴۰۳

پردازنده‌ی Intel Core i3-13100F از نسل ۱۳ است، لذا از PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند. در کنار آن رم DDR4 نصب می‌شود و با توجه به اینکه حداکثر توان مصرفی آن به ۸۹ وات محدود می‌شود، نیازی به هزینه کردن برای سیستم خنک‌کاری قوی نیست. تعداد هسته‌های این مدل ۸ عدد است که ۴ مورد پرمصرف و قوی است. سرعت آن نیز در حالت پایه و بوست به ترتیب ۳.۴ و ۴.۵ گیگاهرتز است.

راهنمای خرید بهترین پردازنده گیمینگ | فروردین ۱۴۰۳

انتخاب بعدی پردازنده‌ی Ryzen 5 5600 است، یک مدل ۶ هسته‌ای با سرعت حداکثر ۴.۶ گیگاهرتز که روی سوکت AM4 و در واقع مادربوردهای سری ۳۰۰ ای‌ام‌دی نصب می‌شود و البته از PCIe 5.0 و PCIe 4.0 پشتیبانی نمی‌کند. قیمت این مدل حدود ۱۳۵ دلار است. این پردازنده توان طراحی حرارتی ۶۵ وات دارد و جزو پردازنده‌های کم‌مصرف است. دقت کنید که این مدل نیز دارای پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع نیست.