خرید مانیتور مناسب برای لذت بردن از بازی‌ها کار ساده‌ای نیست. در گذشته گیمرها بیشتر سراغ مانیتورهایی با پنل TN می‌رفتند که پاسخ‌گویی سریع‌تری دارد و در مقابل کیفیت رنگ و کنتراست آن جالب نیست. پنل‌های IPS کیفیت رنگ بسیار خوبی دارند ولیکن تأخیر یا زمان پاسخ‌گویی بیشتر است. اما در حال حاضر مانیتورهای گیمینگ با پنل IPS نیز فراوان است و زمان پاسخ‌گویی کاهش پیدا کرده است. حتی نرخ نوسازی نیز بیشتر شده ولیکن هنوز هم نرخ نوسازی مانیتورهایی با پنل TN بالاتر است.

در ادامه به معرفی بهترین مانیتورهای گیمینگ با پنل IPS که قیمت نسبتاً پایینی دارد می‌پردازیم.

پنل IPS و پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر

قیمت مانیتورهایی که پنل IPS دارد و به عبارت دیگر زاویه‌ی دید، کیفیت رنگ و کنتراست تصویر بالاتر است، بیش از مانیتورهایی با پنل TN است. اما اگر مدتی از این نوع مانیتورها استفاده کنید، به این نتیجه می‌رسید که ارزش بیشتر هزینه کردن را دارند. در واقع تفاوت کیفیت رنگ و کنتراست پنل‌های IPS با TN و VA، قابل‌توجه و کاملاً محسوس است.

این روزها قیمت مانیتورهایی با پنل IPS، معمولاً بیش از ۳۰۰ دلار است. البته اگر مانیتوری با رزولوشن پایین‌تر و ابعاد کوچک‌تر لازم داشته باشید، مدل‌هایی با قیمت کمتر از ۲۵۰ دلار هم در بازار موجود است. در ادامه به معرفی بهترین مانیتورهای IPS که برای بازی‌خورها مناسب است، می‌پردازیم.

پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر برای کسانی که مانیتور را با هدف اصلی اجرای بازی خریداری می‌کنند بسیار مهم است. لذا دقت کنید که مانیتوری که انتخاب می‌کنید از G-Sync انویدیا یا FreeSync ای‌ام‌دی پشتیبانی کند. موضوع صرفاً اتصال مانیتور به کامپیوتر نیست بلکه کنسول‌های بازی نسل جدید هم از نرخ نوسازی متغیر پشتیبانی می‌کنند. لذا تلویزیون یا مانیتوری خریداری کنید که نرخ نوسازی متغیر را پشتیبانی کند.

دقت کنید که قیمت‌ها تقریبی است و با توجه به موجودی بازار و نوسانات نرخ ارز، ممکن است قیمت نهایی آنچه در بازار پیدا می‌کنید به مراتب بیش از قیمت منطقی محصول باشد. در این صورت بهتر است روی خرید یک محصول خاص اصرار نکنید و سراغ مدل دیگری بروید.

ال‌جی 27GL650F-B UltraGear با قیمت ۳۰۰ دلار

مشخصات اصلی این مانیتور به صورت زیر است:

رزولوشن: ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

قطر: ۲۷ اینچ

نرخ نوسازی: ۱۴۴ هرتز

پورت‌ها: ۲ عدد HDMI 1.4 و ۱ عدد DIsplayPort 1.2 و جک ۳.۵ میلی‌متر صدا

این محصول LG، نرخ نوسازی متغیر دارد و در واقع از تکنولوژی G-Sync انویدیا و همین‌طور FreeSync پشتیبانی می‌کند. بنابر ادعای سازنده این مانیتور از ۹۸ درصد گستره‌ی رنگ sRGB پشتیبانی می‌کند. لذا کیفیت رنگ‌ها عالی است. این مانیتور از عمق رنگ ۱۰ بیت و محتوای HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند. خوشبختانه سرعت پاسخ‌گویی و تأخیر مانیتور بسیار خوب است و برای بازی‌ها مناسب است.

بهترین مانیتورهای گیمینگ IPS ارزان‌قیمت (آپدیت دی ۹۹)

شاید رزولوشن مانیتور شما را ناامید کرده باشد. اما در حال حاضر قیمت مانیتورهای 4K بالاست و از طرفی برای اجرا کردن روان و سریع بازی‌ها با رزولوشن 4K به کارت گرافیک بسیار قوی نیاز دارید که شاید از محدودیت بودجه‌ی شما تجاوز کند.

پورت‌های این مانیتور نسبتاً کم است. هیچ پورت USB روی آن دیده نمی‌شود و فقط دو پورت HDMI و یک پورت دیسپلی‌پورت دارد.

مانیتور گیمینگ ایسوس VG279Q با قیمت ۳۲۰ دلار

مشخصات اصلی مانیتور گیمینگ ایسوس به صورت زیر است:

رزولوشن: ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

قطر: ۲۷ اینچ

نرخ نوسازی: ۱۴۴ هرتز

پورت‌ها: یک عدد DisplayPort 1.2 و یک عدد HDMI 1.4، یک عدد DVI و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا

سرعت پاسخ‌گویی این مانیتور فقط ۳ میلی‌ثانیه است که با مدل‌های مجهز به پنل TN قابل‌قیاس است. ایسوس در این محصول از تکنولوژی GameFast استفاده کرده که تأخیر ورودی را کاهش می‌دهد و علاوه بر تأثیر مثبت در بازی‌ها، در نمایش تصاویر سریع هم موثر است.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، حاشیه‌ی صفحه نمایش بسیار باریک است. استند مانیتور هم  علاوه بر طراحی زیبا، قابلیت چرخش ۹۰ درجه‌ای مانیتور را فراهم می‌کند و می‌توانید به صورت عمودی از مانیتور استفاده کنید.

بهترین مانیتورهای گیمینگ IPS ارزان‌قیمت (آپدیت دی ۹۹)

نرخ نوسازی آن که البته متغیر است، بین ۴۰ تا ۱۴۴ هرتز است و اغلب بازی‌خورها را کاملاً راضی می‌کند. اگر این مانیتور را با رابط HDMI 1.4a متصل کنید، نرخ نوسازی آن به ۱۲۰ هرتز محدود می‌شود. این مانیتور از FreeSync پشتیبانی می‌کند اما به شرط آنکه از DisplayPort برای اتصال کارت گرافیک یا کنسول بازی به مانیتور استفاده کنید.

مانیتور گیمینگ AOC 27G2 با قیمت ۲۸۰ دلار

مشخصات اصلی مانیتور گیمینگ AOC 27G2 به صورت زیر است:

رزولوشن: ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

قطر: ۲۷ اینچ

ریفرش ریت: ۱۴۴ هرتز

پورت‌ها: ۲ عدد HDMI 1.4 و ۱ عدد DisplayPort 1.2 و ۱ عدد VGA و ۴ پورت USB 3.0

کمپانی AOC هم با استفاده از پنل‌های مرغوب IPS مانیتورهای گیمینگ جالب تولید می‌کند. مدل 27G2 با نرخ‌نوسازی متغیر که حداکثر ۱۴۴ هرتز است، یکی از محصولات خوش‌قیمت بازار محصول می‌شود. این مانیتور از تکنولوژی FreeSync و همین‌طور G-Sync انویدیا برای ریفرش ریت متغیر پشتیبانی می‌کند.

حاشیه‌ی صفحه نمایش این مدل هم بسیار کم است و پایه‌ی آن قابلیت تنظیم ارتفاع و همین‌طور چرخش مانیتور را فراهم می‌کند. به علاوه می‌توانید مانیتور را به دیوار یا به پایه‌هایی که مطابق با استاندارد VESA طراحی شده، متصل کنید.

بهترین مانیتورهای گیمینگ IPS ارزان‌قیمت (آپدیت دی ۹۹)

AOC علاوه بر دو پورت HDMI و یک پورت دیسپلی‌پورت، پورت قدیمی VGA و همین‌طور ۴ پورت USB 3.0 روی مانیتور پیش‌بینی کرده تا نیازهای مختلف کاربر برآورده شود.

مانیتور گیمینگ ViewSonic XG2705 با قیمت ۲۲۰ دلار

مشخصات اصلی این مانیتور IPS ارزان‌قیمت به صورت زیر است:

رزولوشن: ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

قطر: ۲۷ اینچ

ریفرش ریت: ۱۴۴ هرتز

پورت‌ها: ۲ عدد HDMI 1.4 و ۱ عدد دیسپلی‌پورت، جک خروجی صدا

کمپانی ViewSonic هم از تولیدکنندگان مطرح مانیتور است و مدل‌های گیمینگ بسیار خوش‌قیمتی تولید می‌کند. مدل XG2705 مانیتوری ۲۷ اینچی است که از FreeSync و نرخ نوسازی متغیر حداکثر ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند. بنابر ادعای سازنده، ۱۰۰ درصد گستره‌ی رنگ sRGB پشتیبانی می‌شود اما در عمل کیفیت تصویر کمی پایین‌تر از مدل‌های گران‌قیمت‌تری نظیر AOC 27G2 است. البته با توجه به IPS بودن پنل نمایشگر، به هر حال کیفیت تصویر آن بالاتر از مانیتورهای TN است.

بهترین مانیتورهای گیمینگ IPS ارزان‌قیمت (آپدیت دی ۹۹)

تأخیر و پاسخ‌گویی این مانیتور بسیار عالی است. در تست‌های واقعی، تأخیر ورودی این مانیتور حدود ۸ میلی‌ثانیه و زمان پاسخ‌گویی آن حدود ۳ میلی‌ثانیه بوده که با توجه به قیمت پایین محصول، عالی است.

طراحی پنل با حاشیه‌های باریک و همین‌طور استند مانیتور نیز جالب است و نظر گیمرها را جلب می‌کند.