یکی از انواع حسگر اثر انگشت که این روزها متداول و محبوب است، حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش است. در واقع سازندگان گوشی و تبلت می‌خواهند دوربین سلفی و اسکنر اثر انگشت از سطح جلوی گوشی حذف شود و حداکثر فضای ممکن به صفحه نمایش اختصاص پیدا کند.

اما فکر می‌کنید حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش چطور کار می‌کند؟ در ادامه‌ی مطلب به این موضوع می‌پردازیم.

حسگر اثر انگشت زیر کلید خانه یا پاور

حسگر اثر انگشت یکی از روش‌های لاگین امن محسوب می‌شود که به سادگی قابل دور زدن نیست. علت این است که اثر انگشتان دست هر شخص با دیگری متفاوت است. حتی انگشتان دست هم طرح متفاوتی دارند و یکی نیستند. حسگر اثر انگشت مدت‌ها قبل از آنکه در گوشی‌ها استفاده شود، در برخی لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شد.

شاید برایتان سوال شده که اولین بار در کدام گوشی از حسگر اثر انگشت استفاده شده است؟

پاسخ آیفون یا گوشی‌های گلکسی سامسونگ نیست! در واقع ۹ سال بعد از معرفی اولین گوشی مجهز به حسگر اثر انگشت، اپل در iPhone 5s از حسگر اثر انگشت استفاده کرد.

گوشی Pantech GI100 که در سال ۲۰۰۴ رونمایی شده، اولین نمونه است.

در اولین سال‌های استفاده از حسگر اثر انگشت، تعبیه کردن آن در سطح جلوی گوشی و در واقع حسگر اثر انگشت زیر دکمه‌ی خانه یا Home مرسوم بود. اپل نام این حسگر را Touch ID گذاشت و سایر کمپانی‌ها نیز به شکل مشابهی آن را پیاده‌سازی کردند اما نام خاصی برای آن انتخاب نکردند.

آشنایی با دو نوع حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش: آپتیکال و اولتراسونیک

سایر کمپانی‌های مطرح در عرصه‌ی تولید گوشی نیز در آغاز این حسگر را در سطح جلو تعبیه می‌کردند اما ال‌جی تصمیم گرفت که آن را پشت گوشی قرار دهد، جایی که لمس کردن حسگر با استفاده از انگشت اشاره ساده است. در ادامه گوشی‌هایی با حسگر اثر انگشت در سطح کنار رونمایی شد.

اما در نهایت آنچه امروز در گوشی‌های برتر متداول شده، استفاده از حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش است. البته در برخی گوشی‌ها نیز به جای این حسگر از حسگر تشخیص چهره استفاده می‌شود. نمونه‌ی آن آیفون‌های جدید اپل است که از حسگر Face ID بهره می‌برند.

روش استفاده از حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش

حسگر اثر انگشت در گوشی‌های رده اول امروزی، در ناحیه‌ی خاصی از صفحه نمایش پنهان شده و باید انگشت را روی این ناحیه قرار داد تا حسگر عمل کند و تصویری از طرح انگشت تهیه کند. اگر اثر انگشت با آنچه قبلاً ثبت شده یکی باشد، گوشی آنلاک می‌شود.

یکی از اشکالات حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش این است که باید کاربر محل دقیق حسگر را بداند. البته حسگر بسیار کوچک نیست و علاوه بر این در راهنمای فعالسازی حسگر اثر انگشت، ناحیه‌ی مربوطه نمایش داده می‌شود که معمولاً بخشی از پایین صفحه نمایش است. در صورت روشن کردن دیوایس نیز محل حسگر روی صفحه نقش می‌بندد، لذا در حال حاضر پیدا کردن موقعیت آن کار سختی نیست.

آشنایی با دو نوع حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش: آپتیکال و اولتراسونیک

ممکن است سرعت اسکن کردن اثر انگشت بسیار بالا باشد و گوشی سریعاً آنلاک شود و در عین حال ممکن است عملکرد آن کند باشد. سرعت اسکن کردن به تکنولوژی حسگر اثر انگشت بستگی دارد.

حسگر آپتیکال در برابر حسگر اولتراسونیک

در حال حاضر دو نوع حسگر اثر انگشت برای زیر صفحه نمایش موجود است. نوع آپتیکال یا نوری و نوع مبتنی بر امواج فراصوت یا Ultrasonic.

حسگر آپتیکال نوری روی انگشت می‌تاباند که معمولاً با انیمیشنی جالب همراه است. در این حالت با دوربینی که زیر صفحه پنهان شده، از سطح انگشت عکس می‌گیرد. اگر عکس شبیه به اثر انگشت ثبت شده باشد، گوشی آنلاک می‌شود.

آشنایی با دو نوع حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش: آپتیکال و اولتراسونیک

بیشتر کاربران فکر می‌کنند که حسگر آپتیکال امنیتی پایین‌تری دارد چرا که با دوربین ساده، عکس تهیه می‌کند و طبعاً می‌توان با قرار دادن عکس روی صفحه نمایش، آن را فریب داد! اما فریب دادن این نوع حسگر اثر انگشت، به همین سادگی نیست. بسته به بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری و سرعت مقایسه کردن عکس با طرح ثبت شده‌ی اثر انگشت، ممکن است این حسگر در کسری از ثانیه عمل کند و گوشی به سرعت آنلاک شود.

حسگر آپتیکال اثر انگشت در گوشی‌های میان‌رده کاربرد بیشتری دارد چرا که ارزان‌تر است.

اما نوع دوم حسگر اثر انگشت که نوع اولتراسونیک است: شیوه‌ی کارکرد این حسگر به این صورت است که امواجی فراصوت پخش می‌کند که با برخورد به سطح انگشت، برمی‌گردد. با توجه به مدت زمان رفت و برگشت امواج، طرحی سه‌بعدی از اثر انگشت تهیه می‌شود! در واقع دقت سنسور به قدری است که پستی و بلندی‌های ظریف نوک انگشت را با توجه به مدت زمان رفت و برگشت موج صوتی، تشخیص می‌دهد. بدیهی است که این حسگر اثر انگشت دقت و امنیت بالاتری دارد اما متأسفانه گران‌تر است و معمولاً در گوشی‌های گران‌قیمت‌تر استفاده می‌شود.

البته می‌توان این حسگر را هم با ساخت یک انگشت مصنوعی که سطح آن مشابه سطح انگشت مالک گوشی است، فریب داد اما مطمئناً این کار سخت‌تر از فریب دادن حسگر آپتیکال است و نیاز به تجهیزات خاص‌تری دارد.

علاوه بر امنیت بیشتر، مزیت کارکرد در شرایط خاص نیز مطرح است. به عنوان مثال زمانی که انگشت خیس یا کثیف است هم این حسگر عملکرد قابل‌قبولی دارد.

آینده‌ی گوشی‌ها و حسگر اثر انگشت

با قرار گرفتن حسگر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش، یکی از عناصری که سطح جلوی گوشی را پر می‌کرد، حذف شده است. عنصر دیگر دوربین سلفی است. نکته‌ی جالب این است که قرار است چندین گوشی جدید با دوربین سلفی زیر صفحه نمایش روانه‌ی بازار شود. البته این ایده از مدت‌ها پیش در نمونه‌های اولیه پیاده‌سازی شده بود اما چند روز پیش، سرانجام ZTE مدل Axon 20 5G را معرفی کرده که چنین ویژگی جالبی دارد. به علاوه هم در برخی از گوشی‌ها از دوربین پاپ‌آپ که از بالای گوشی بیرون می‌آید، استفاده شده است.

لذا در سال‌های آتی آنچه در سطح جلو باقی می‌ماند، فقط صفحه نمایش است و حاشیه‌ی دور آن. کاهش حاشیه نیز در دستور کار کمپانی‌های مطرح است و مرتباً باریک‌تر می‌شود. البته به دلیل ملاحظات مقاومتی، کاهش حاشیه ساده نیست چرا که احتمال شکستن و ترک برداشتن صفحه نمایش حین ضربه، بیشتر می‌شود.

آشنایی با دو نوع حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش: آپتیکال و اولتراسونیک

در خرید گوشی اگر امنیت برایتان بسیار مهم است، سراغ مدل‌هایی بروید که از حسگر اثر انگشت اولتراسونیک بهره می‌برند اما اگر محدودیت بودجه دارید، شاید نتوانید یکی از این مدل‌ها را خریداری کنید و به ناچار باید مدل‌هایی بخرید که حسگر اثر انگشت آپتیکال دارند.

حسگر تشخیص چهره نیز راهکار امنی برای آنلاک کردن گوشی است اما دقت کنید که در محصولات ارزان، از حسگری دو‌بعدی استفاده می‌شود حال آنکه حسگر به کار رفته در آیفون‌های اپل، اسکن سه‌بعدی از صورت تهیه می‌کند و روش کار آن متفاوت است.