یکی از کارهایی که باعث کاهش مصرف اینترنت می‌شود، قطع دسترسی برخی از اپ‌های اندروید به اینترنت است. اپ‌هایی که مرتباً فایل عکس و ویدیو دانلود می‌کنند نظیر پیام‌رسان واتس‌اپ، تنظیمات مجزایی برای دانلود کردن مولتی‌مدیا دارند اما برخی از اپ‌ها، چنین تنظیماتی ندارند و در هر صورت فایل حجیم دانلود می‌کنند. برای قطع دسترسی برنامه ها به اینترنت در سامسونگ و شیائومی و هواوی و سایر برندها می‌توانید از تنظیمات خود اندروید استفاده کنید و نیازی به نصب برنامه جدید نیست.

در ادامه نحوه محدود کردن استفاده از اینترنت گوشی با استفاده از تنظیمات شبکه در اندروید را توضیح می‌دهیم. با ما باشید.

ممکن است برای کاهش مصرف اینترنت، حفظ حریم خصوصی و مخفی شدن در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و یا برای محدود کردن استفاده از اینترنت برای کودکان، به دنبال راهی برای قطع دسترسی برنامه به اینترنت اندروید باشید. این کار امکان‌پذیر است و می‌توانید برای محدود کردن استفاده از اینترنت سیم کارت و همین‌طور قطع دسترسی به اینترنت وای-فای اقدام کنید و نیازی به نصب کردن اپی برای این کار نیست.

محدود کردن اینترنت برنامه در اندروید از طریق Data usage

برای شروع کار اپلیکیشن Settings اندروید را اجرا کنید. آیکون این اپ بعد از پایین کشیدن نوار وضعیت ظاهر می‌شود و همین‌طور در لیست اپ‌های نصب شده یا روی صفحات خانه، موجود است. منظور ما آیکون چرخدنده‌ای تنظیمات است.

با توجه به تنوع گوشی‌های اندرویدی و چیدمان متفاوت و نام‌های متنوع در اپ تنظیمات، اگر گزینه‌ای را پیدا نمی‌کنید، از روش جستجو کردن در اپ تنظیمات اندروید استفاده کنید.

بعد از اجرا کردن تنظیمات، به تنظیمات شبکه و اینترنت مراجعه کنید و گزینه‌ای به اسم مصرف داده یا Data usage را پیدا کنید و روی آن تپ کنید.

گام بعدی تپ کردن روی SIM card است، اگر چند سیم کارت دارید، روی موردی که از اینترنت آن استفاده می‌کنید، تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی روی Data usage control یا مدیریت مصرف داده تپ کنید.

محدود کردن استفاده برنامه ها از اینترنت در اندروید

لیست اپ‌ها ظاهر می‌شود و روبروی هر اپلیکیشن، یک منوی کرکره‌ای یا سوییچ وجود دارد که برای محدود کردن مصرف اینترنت در نظر گرفته شده است. اپ موردنظر را پیدا کنید و از منوی روبروی آن، گزینه‌ی Not at all را انتخاب کنید تا مصرف اینترنت سیم کارت و همین‌طور دسترسی به اینترنت شبکه، مسدود شود.

اگر می‌خواهید برنامه فقط در زمان اتصال به شبکه وای فای از اینترنت استفاده کند، گزینه‌ی Wi-Fi only را انتخاب کنید و اگر هدف شما محدود کردن استفاده از اینترنت وای فای اندروید است، گزینه‌ی data only را انتخاب کنید. در این صورت برنامه می‌تواند از اینترنت سیم کارت استفاده کند در حالی که استفاده از اینترنت وای-فای برای برنامه مسدود می‌شود.

محدود کردن استفاده برنامه ها از اینترنت در اندروید

با توجه به توضیحات فوق روشن است که نیازی به برنامه محدود کننده اینترنت ندارید و تنظیمات لازم در خود اندروید موجود است.

دقت کنید که در نسخه‌های قبلی اندروید و در برخی از گوشی‌ها، دسترسی به صفحه مدیریت دسترسی به اینترنت از مسیر زیر انجام می‌شود:

Settings -> Network & Internet -> Mobile network -> Data usage -> Network access

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، طراحی این صفحه ممکن است متفاوت باشد و به جای منوی کرکره‌ای، دو گزینه برای هر اپ در ستون Wi-Fi و Mobile data موجود باشد. در این حالت اگر تیک هر دو گزینه را بردارید، قطع دسترسی برنامه به اینترنت اندروید به صورت کامل انجام می‌شود. اما اگر مسدود کردن استفاده از اینترنت وای فای اندروید موردنظر شماست، فقط تیک موجود در ستون Wi-Fi را حذف کنید. منظور از Mobile data، اینترنت سیم کارت است.

محدود کردن استفاده برنامه ها از اینترنت در اندروید