یکی از مشکلات مشتریان اپل، تشخیص اصل بودن وسایل جانبی است. به عنوان مثال برای تشخیص شارژر اصلی آیفون 12 پرو مکس چه می‌توان کرد یا کابل اصلی آیفون 11 را چطور تشخیص بدهیم؟ البته اصل نبودن، به معنی بی‌کیفیت و خراب بودن نیست ولیکن اگر هزینه‌ی زیادی برای خرید یک کابل یا شارژر ساده کرده باشید، بهتر است مطمئن شوید که جنس اصلی را خریداری کرده‌اید و خیالتان از کارکرد خوب آن راحت باشد.

تشخیص کابل اصلی آیفون 11 و آیفون‌های قدیمی‌تر که پورت لایتنینگ دارند، با استفاده از یک نرم‌افزار ساده، امکان‌پذیر است! در ادامه روش چک کردن اصل بودن کابل شارژ را توضیح می‌دهیم.

یکی از انتقادات تند و تیز کاربران محصولات اپل، گران بودن وسایل جانبی است. گاهی اپل قیمت یک کابل یا یک پارچه ساده را چند برابر قیمت تولید آن در نظر می‌گیرد. به همین جهت مشتریان محصولات اپل، روی اصلی بودن جنسی که می‌خرند، حساسیت ویژه‌ای دارند. البته در خرید کابل و شارژر یا دستمالی برای پاک کردن صفحه نمایش گوشی، لزوماً نباید از وسایل جانبی که توسط اپل تولید شده، استفاده کنید و انتخاب‌ها متعدد است.

تفاوت کابل اصلی آیفون با کابل تقلبی، بسته به کیفیت کابل تقلبی ممکن است زیاد و یا برعکس، ناچیز باشد! به عنوان مثال ممکن است سرعت شارژ کردن باتری با استفاده از کابل اصلی، مشابه سرعت شارژ با کابل تقلبی باشد و یا برعکس، سرعت شارژ ۲ برابر بیشتر باشد.

در کنار توجه به ظاهر و بسته‌بندی کابل و خرید از فروشنده‌ صادق و معتبر، روش دیگری هم برای تشخیص اصل بودن کابل وجود دارد و آن استفاده از یک نرم‌افزار ساده است که روی ویندوز نصب می‌شود.

روش تشخیص کابل اصلی آیفون از کابل تقلبی

برای چک کردن اصل بودن کابل لایتنینگ یا به عبارتی کابل شارژ آیفون، نرم‌افزاری به اسم 3uTools را دانلود و نصب کنید. این نرم‌افزار برای بکاپ گرفتن و مدیریت بکاپ‌های آیفون طراحی شده است و کارهای دیگری نیز انجام می‌دهد. به عنوان مثال می‌توانید آیفون را جیلبریک کنید که کاری شبیه روت کردن اندروید است و در واقع محدودیت‌های سیستم عامل را تا حد زیادی از بین می‌برد.

اما موضوع چک کردن کابل اصلی آیفون 13 و سایر آیفون‌ها: پس از نصب و اجرا کردن این نرم‌افزار، آیفون را با کابل موردبحث به کامپیوتر متصل کنید. پیغام اعتماد کردن به کامپیوتر فعلی روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود. روی Trust تپ کنید تا دسترسی مجاز شود.

اکنون نرم‌افزار 3uTools را اجرا کنید و مراحل زیر را طی کنید:

در بالای پنجره‌ی این نرم‌افزار روی گزینه‌ی Toolbox کلیک کنید.

سپس در پایین صفحه روی گزینه‌ی Genuine Accessories کلیک کنید.

در پنجره‌ی باز شده روی Test Data Cable کلیک کنید.

نحوه تشخیص شارژر و کابل اصلی آیفون در ویندوز و چک کردن سریال نامبر آداپتور اپل

پنجره‌ای باز می‌شود که در آن در مورد اصل بودن کابل اطلاعاتی درج شده و اگر کابل اصل نباشد، عبارت This accessory is produced by a third party manufacturer درج می‌شود که معنی آن این است که این وسیله‌ی جانبی توسط تولیدکنندگان فرعی تولید شده است.

شاید هدف شما چک کردن سریال نامبر آداپتور اپل است، در این صورت به عبارت روبروی Product Serial No توجه کنید. شماره سریال سایر وسایل جانبی نیز روبروی همین عبارت ذکر می‌شود.

نحوه تشخیص شارژر و کابل اصلی آیفون در ویندوز و چک کردن سریال نامبر آداپتور اپل

با استفاده از این ابزار می‌توانید اصل بودن ایرپاد و سایر وسایل جانبی که به آیفون متصل می‌کنید را هم چک کنید. روش کار مشابه است. البته در خصوص ایرپاد دقت کنید که می‌بایست ایرپاد به آیفون متصل شود و آیفون نیز از طریق وای-فای به سیستم متصل شود.