شارژرها پس از مدتی استفاده، همانند روز اول خوب شارژ نمی کنند.شاید زدگی سیم جریان کمتری را به گوشی و تبلت شما منتقل کند. توسط Ampere جریان شارژر را ببینید و از صحت شارژر خود مطمئن شوید.

در ادامه با شیوه‌ی مانیتور کردن جریان شارژرها و سیم‌های شارژ مختلف به کمک یک اپ ساده به اسم Ampere آشنا می‌شویم.

شارژهای مختلفی که تاکنون برای گوشی‌های اندرویدی طراحی شده‌اند، سرعت‌ شارژ متفاوتی دارند. شاید از اطرافیان خود شنیده باشید که بعضی از آن‌ها گوشی را بسیار دیر شارژ می‌کنند. زمانی که شارژر بنا به دلایلی مشکل داشته باشد، مثلا زدگی سیم، سرعت شارژ کمتر می‌شود و گاهی به حدی می‌رسد که روی اعصابمان راه می‌رود.

شارژ جریان الکتریکی لازم برای شارژ گوشی را، به باتری می‌رساند. یکی از مشکلات شارژها این است که جریان الکتریکی را به درستی منتقل نمی‌کنند و نشانه‌ی آن هم این است که مثل روز اول کار نمی کنند. با ما همراه باشید تا ببینید چگونه می‌توان جریان یک شارژر را اندازه گرفت. شاید با این روش بتوانید مشکل شارژر خود را کشف کنید.

اولین قدم نصب نرم‌افزار اندرویدی Ampere (همان آمپر در فارسی) برای گرفتن مقدار جریان است که می‌توانید آن را از فروشگاه گوگل پلی دانلود کنید. Ampere در هر پلتفرمی که اندروید 4.0 یا جدیدتر روی آن نصب باشد قابل اجراست. شایان ذکر است که این نرم‌افزار در گوشی‌های اچ‌تی‌سی‌ وان ام7 و اچ‌تی‌سی‌ وان ام8 اجرا نمی‌شود. در صورتی که یکی از این دو مدل گوشی را دارید به فکر راه دیگری باشید.

نصب نرم‌افزار Ampere

تست شارژر

شارژر خود را به برق وصل کنید و نرم افزار Ampere را اجرا کنید. حدوداً ده ثانیه طول می‌کشد تا میزان شارژ باتری نشان داده شود. اگر نسخه‌ی پرو Ampere را تهیه کنید، می‌توانید از شر تبلیغات آن راحت شوید. همچنین اطلاعات مربوط به باتری را در بخش نوتیفیکیشن‌ها گوشی ببینید.

اندازه‌گیری جریان و محیط Ampere

اگر گوشی به برق وصل باشد نوشته‌ها آبی رنگ خواهند بود و در غیر این صورت نارنجی هستند. رنگ نارنجی به این معنی است که گوشی یا تبلت اندرویدی شما در حال استفاده از شارژ باتری است. در این حالت شدت جریانی که دستگاه با آن کار می‌کند به صورت عددی منفی  ذکر می‌شود که نشان دهنده‌ی خالی شدن باتری است. عدد مثبت هم به شارژ شدن باتری اشاره می‌کند.

در ضمن طراحی Ampere برای مطابقت با اندروید 5.0 رنگارنگ است، همان چیزی که از طراحی متریال گوگل انتظار داریم.

دو حالت را در نظر بگیرید که در یکی شدت روشنایی را زیاد و در دیگری کم قرار داده‌ایم. در حالت اول جریان -240 میلی آمپر و در حالت دوم -510 میلی آمپر است. پس واضح است که روشنایی صفحه تاثیر نسبتا زیادی در میزان مصرف باتری دارد. اگر کنجکاوید که هر تغییری در گوشیتان چقدر روی جریان مصرفی موثر است، بقیه‌ی عوامل را ثابت نگه دارید. مثلا نرم افزاری آپدیت نشود و وای فای را خاموش کنید، حالا اگر روشنایی گوشی را کم و زیاد کنید می‌توانید تنها تاثیر آن را در جریان شارژر ببینید.

تاثیر روشنایی صفحه نمایش در نرم‌افزار Ampere

دقت کنید که شارژرها قدرت متفاوتی دارند و جریان الکتریکی متفاوتی تولید می‌کنند. ممکن است گوشیتان در حال شارژ باشد و در عین حال مشغول بررسی جریان در Ampere باشید و عدد مثبتی را ببینید. پس مشخص می‌شود میزان تولید جریان توسط شارژر بیشتر از مصرف انرژی در گوشی است.

با دیدن اعداد مثبت  و منفی خیلی ساده تقصیر را گردن Ampere  یا خراب بودن شارژر نیندازید و کمی مقایسه انجام دهید.

ابتدایی‌ترین روشی که می‌توان فهمید خصوصیات شارژر چیست، مثلا در چه زمانی گوشیتان را شارژ می‌کند، مراجعه به برچسب یا حکاکی روی پلاستیک شارژر است. البته در برخی شارژرهایی که بسیار ارزان هستند، هیچ علامتی موجود نیست!

برچسب روی شارژر

مشخصه‌ی Output حداکثر جریان شارژر است. اگر همزمان چندین کار با گوشی انجام دهید، قاعدتاً عدد کمتری در Ampere  نمایش داده می شود. اگر تفاوت زیادی بین اطلاعاتی که از برچسب روی شارژر خواندید و کارایی واقعی آن دیدید، با خاموش کردن نمایشگر یا قرار دادن آن در ایر‌پلین‌مود (که وای‌فای و اطلاعات بی‌سیم را خاموش می‌کند)  یا خاموش کردن صفحه‌ نمایش نیاز به شارژ گوشی را کمتر کنید.

شاید احساس کرده باشید وقتی که گوشی را توسط کامپیوتر شارژ می‌کنید، بیشتر از شارژ مستقیم توسط پریز برق طول می‌کشد. مادربوردها در حالت عادی جریان الکتریکی بالایی در اختیار وسایل یواس‌بی قرار نمیدهند.مگر آنکه از پورت‌های خاص و وسایل ویژه استفاده کنید که البته در تمام مادربوردها وجود ندارد. ASRock XFast Charge  و ASUS Quick Charge. اگر می‌خواهید گوشی را با کامپیوترتان شارژ کنید، دقت کنید که آن را در کنار خروجی هوای گرم لب‌تاب یا پی‌سی قرار ندهید، چون گرما برای باتری آن بسیار مضر است.

تفاوت شارژ با کامپیوتر و پریز برق

کارخانه‌ی تولید کننده قطعا شارژری با جریان متناسب با گوشیتان  طراحی کرده است که در عمر آن بی تاثیر نیست. سرعت شارژ پایین‌تر مشکل ساز نیست. امّا شارژری با جریان الکتریکی بالا که باتری را سریع‌تر شارژ می کند، روی عمر آن اثری منفی دارد. لذا به شما توصیه می‌کنم به جای استفاده از شارژر ثانویه، حتی‌الامکان از شارژر اصلی آن استفاده کنید.