بعضی از گوشی‌ها و تبلت‌های امروزی قابلیت شارژر وایرلس دارند و با وجود اینکه چند سالی از معرفی تکنولوژی‌ها و استانداردهای شارژ بی‌سیم گذشته است، بعضی از کاربران از خرید شارژر وایرلس سامسونگ و شیائومی و غیره پرهیز می‌کنند و حتی بعضی از کاربران سوال می‌کنند که آیا شارژر وایرلس ضرر دارد؟

در این مقاله از بخش دانش‌نامه اینتوتک به بررسی و مقایسه شارژر وایرلس با شارژر سیمی می‌پردازیم تا مزایا و معایب دو روش شارژ روشن شود.

شارژ وایرلس چگونه انجام می‌شود؟

شارژر وایرلس طرز کار عجیب و پیچیده‌ای ندارد و در واقع ایده و تئوری آن بسیار قدیمی‌تر از چیزی است که برخی افراد تصور می‌کنند. شارژر وایرلس با روش القای الکترومغناطیسی کار می‌کند، به این صورت که با حرکت آهنربا و میدان مغناطیسی داخل سیم‌پیچ، جریان الکتریکی در آن القا می‌شود. بنابراین شارژر وایرلس ساعت هوشمند یا گوشی و تبلت، یک میدان مغناطیسی متغیر ایجاد می‌کند و در سیم‌پیچی که داخل ساعت یا گوشی و تبلت موجود است، جریان الکتریکی القا می‌شود. به این ترتیب بدون اینکه سیمی در کار باشد، جریان الکتریکی ایجاد شده و باتری شارژ می‌شود.

سال‌ها از عملیاتی شدن تئوری شارژر بی‌سیم گذشته است و برای هماهنگ شدن محصولات، استاندارد تدوین شده است. استاندارد Qi محبوب‌ترین استاندارد شارژ بی‌سیم است که تقریباً تمام تولیدکنندگان گوشی و ساعت و تبلت از آن استفاده می‌کنند. حتی اپل که معمولاً روش خاص خود را انتخاب می‌کند، از همین استاندارد استفاده کرده است.

شارژرهای Qi توان الکتریکی در حد 5 تا 15 وات دریافت می‌کنند که در مقایسه با شارژرهای سیمی با توان ۳۳ وات و بالاتر، توان الکتریکی نسبتاً پایینی است. به طور معمول برای اینکه باتری وسایلی نظیر گوشی از 0 تا 50 درصد به روش شارژ بی‌سیم شود، چیزی در حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان لازم است و این در حالی است که با استفاده از شارژرهای سیمی ۲۰ واتی، برای ۵۰ درصد شارژ شدن باتری زمان لازم کمتر از ۲ ساعت است.

دقت کنید که بازدهی شارژ بی‌سیم پایین‌تر از شارژ سیمی است، به طور معمول فقط ۵۰ درصد توان الکتریکی به روش القای الکترومغناطیسی منتقل می‌شود! بخشی از آن به شکل حرارت هدر می‌رود و موجب داغ شدن گوشی می‌شود.

در سال‌های اخیر سرعت شارژرهای بی‌سیم و در واقع توان الکتریکی القایی شارژر بی‌سیم افزایش پیدا کرده و محصولاتی با عنوان شارژر بی‌سیم سریع معرفی شده است.

چه گوشی هایی قابلیت شارژ وایرلس دارند و سرعت شارژ چقدر است؟

برای اطلاع از اینکه یک مدل شارژ وایرلس شیائومی یا سامسونگ و غیره چه توان و سرعت شارژی دارد، به مشخصات آن توجه کنید. از طرف دیگر به مدل گوشی یا تبلت و یا ساعت هوشمند توجه کنید و متناسب با آن، شارژر بی‌سیم خریداری کنید. بعضی از افراد این موضوع را بررسی نمی‌کنند و برای گوشی که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند یا سرعت شارژ بی‌سیم آن پایین است، شارژر بی‌سیم قدرتمند و گران‌قیمت می‌خرند. وجود سیم‌پیچ داخل بدنه برای القای الکترومغناطیسی ضروری است و از طرفی با توجه به اینکه بدنه‌ی فلزی محدودیت مهمی در القای خاصیت آهنربایی به حساب می‌آید، طراحی بدنه محصولاتی که قابلیت شارژ بی‌سیم دارند متفاوت است.

اگر برای شما سرعت شارژ بسیار مهم است، توجه کنید که سرعت شارژ بی‌سیم محصولات امروزی تنوع زیادی دارد. به عنوان مثال سرعت شارژ بی‌سیم گوشی آنر مجیک ۴ پرو که در سال اخیر سریع‌ترین سرعت شارژ بی‌سیم را داشته، ۱۰۰ وات است و لذا ظرف ۱۵ دقیقه باتری آن از صفر تا ۵۰ درصد شارژ می‌شود! البته برای رسیدن به این سرعت شارژ لازم است که شارژر بی‌سیم SuperCharge برند آنر را خریداری کنید.

مقایسه شارژر وایرلیس با شارژر سیمی، کدام بهتر است؟

آیا شارژر وایرلس ضرر دارد و عمر باتری را کم می‌کند؟

به طور کلی استفاده از شارژر وایرلس یا شارژر سیمی در شرایطی که بدنه گوشی و در نتیجه باتری داغ نشود، مضر نیست و تفاوت خاصی بین این دو روش وجود ندارد. اما اگر حین استفاده از پد شارژ وایرلس بدنه گوشی یا تبلت یا ساعت شما بیش از روش شارژ سیمی داغ می‌شود، می‌توان گفت که شارژر وایرلس برای باتری مضر است و بهتر است راهکاری برای خنک کردن آن پیدا کنید. فن در برخی از مدل‌های شارژر بی‌سیم برای خنک‌کاری بهینه تعبیه شده و مشکل را حل می‌کند.

در مورد شارژر وایرلس نیز بعضی از کاربران تصور می‌کنند که استفاده از گوشی حین شارژ شدن باتری بلامانع است اما در واقع حین شارژ بی‌سیم نیز بدنه از حالت معمول داغ‌تر است. فاصله‌ی بدنه گوشی از سطح شارژر بی‌سیم بسیار کم است و در نتیجه انتقال حرارت مشکل می‌شود در حالی که در صورت استفاده از شارژر سیمی، بخشی از حرارت از طریق کلگی شارژ دفع می‌شود.

از طرف دیگر در نظر بگیرید که بازدهی شارژ وایرلس حدود ۵۰ درصد است و این یعنی بخشی از توان الکتریکی به شکل حرارت پراکنده می‌شود و گوشی و پد شارژ بی‌سیم را داغ می‌کند. به همین دلیل است که معمولاً داخل شارژرهای بی‌سیم فن تعبیه شده تا گردش هوا موجب خنک شدن سطح شارژر شود. اگر شارژر بی‌سیم سرعت بالایی داشته باشد، معمولاً حرارت بیشتری تولید می‌شود و بدنه نیز داغ‌تر می‌شود.

مقایسه شارژر وایرلیس با شارژر سیمی، کدام بهتر است؟

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که شارژر سریع بهتر است یا شارژر بی‌سیم؟

پاسخ این سوال روشن نیست و ممکن است با استفاده از سیستم خنک‌کاری قوی برای باتری و قطعات داغ، حتی در زمان شارژ سریع یا شارژ بی‌سیم، بدنه و باتری خنک بماند. در حالی که در محصول دیگری با وجود پایین بودن توان شارژ، بدنه و باتری داغ شود.

دمای بالا دشمن درجه ۱ عمر باتری است! سرعت شارژ پایین از نظر زمان مطلوب کاربران نیست و اغلب افراد دوست دارند که باتری سریعاً شارژ شده و به سطح ۱۰۰ درصد شارژ برسد. اما برای حداکثر شدن عمر باتری، بهتر است که سرعت شارژ معمولی باشد تا دمای بدنه و فشاری که به باتری می‌آید، کاهش پیدا کند.

در واقع زمانی که باتری گوشی شارژ می‌شود، بدنه گوشی کم و بیش داغ می‌شود. هر چه سرعت شارژ بیشتر باشد، بدنه نیز بیشتر داغ می‌شود مگر آنکه سازنده برای خنک‌کاری باتری و قطعات داغ داخل گوشی، از صفحات فلزی یا گرافیتی و لوله‌های حرارتی و خلاصه روش خاص و بهینه‌ای استفاده کرد باشد. در گوشی‌هایی که سرعت شارژ سریع سرسام‌آور و عجیب است، قطعاً راهکاری برای خنک‌کاری عالی پیش‌بینی شده است.

 دقت کنید که شرایط محیط و میزان استفاده از گوشی نیز موثر است، به عنوان مثال اگر صفحه گوشی روشن باشد و نور آن زیاد باشد و همین‌طور برنامه یا به خصوص بازی سنگین اجرا شود، طبعاً حین شارژ شدن دمای بدنه بیشتر می‌شود.

به طور کلی حین شارژ کردن باتری گوشی با هر روشی، استفاده از آن توصیه نمی‌شود!

سهولت استفاده از شارژر وایرلس و شارژر سیمی

شارژر وایرلس نیازی به کابل USB یا لایتنینگ یا کابل‌های خاص دیگر ندارد و در واقع استاندارد Qi یک استاندارد عمومی است. لذا زمانی که شارژر بی‌سیم برای آیفون می‌خرید، با گوشی اندروید یا ساعت هوشمند نیز سازگار است. البته برای شارژ کردن انواع وسایل باید سرعت شارژ را در نظر گرفت و در خرید شارژ وایرلس شیائومی یا سامسونگ و سایر برندها، مدلی که بهینه است را انتخاب کرد.

مزیت دیگری که شارژر بی‌سیم دارد این است که کابلی در کار نیست و مشکل کشیده شدن کابل و خراب شدن پورت USB مطرح نمی‌شود.

صرف‌نظر از سرعت شارژ و مسأله‌ی داغ شدن، یک عیب مهم شارژر بی‌سیم این است که حین شارژ شدن نمی‌توانید به سادگی از گوشی استفاده کنید چرا که با کج کردن گوشی که روی پد شارژ قرار گرفته، ممکن است شارژ شدن متوقف شود! در واقع زاویه‌ی قرار گرفتن و فاصله گوشی از سطح شارژر وایرلس، بسیار مهم است و محدودیت ایجاد می‌کند. در مقابل زمانی که از شارژر سیمی و سریع استفاده می‌کنید، باتری سریعاً شارژ می‌شود و می‌توانید پس از مدت کوتاهی، از گوشی استفاده کنید.

مقایسه شارژر وایرلیس با شارژر سیمی، کدام بهتر است؟

خوشبختانه اتحادیه‌ی اروپا الزام وجود پورت USB C در وسایل هوشمند را تصویب کرده و از این پس خرید کابل USB و شارژر USB برای شارژ کردن انواع وسایل ساده‌تر می‌شود.

قیمت شارژر وایرلس ساعت هوشمند و گوشی

به طور کلی هزینه‌ی کلگی شارژر و کابل USB کمتر از هزینه‌ی تمام شده برای خرید شارژر بی‌سیم و کابل رابط و آداپتور آن است. اگر بخواهیم متوسط قیمت را در نظر بگیریم، هزینه‌ی تجهیزات لازم برای شارژ سیمی کمتر از یک سوم هزینه‌ی شارژر وایرلس است!

اما اگر چند وسیله‌ی مختلف داشته باشید و هر یک نوعی کابل و شارژر خاص لازم داشته باشد، هزینه‌ی تمام شده شارژر سیمی افزایش پیدا می‌کند در حالی که هزینه‌ی تجهیزات شارژر وایرلس افزایش کمتری خواهد داشت. در نتیجه در این شرایط تفاوت هزینه‌ی شارژر سیمی و بی‌سیم نسبتاً کم می‌شود.

در گذر زمان هزینه‌ی تجهیزات شارژ بی‌سیم کمتر می‌شود و پشتیبانی از آن در محصولات هوشمند گسترده‌تر می‌شود. لذا ممکن است در آینده استفاده از شارژر بی‌سیم مقرون به صرفه‌تر باشد.

شما در خرید گوشی و تبلت و ساعت هوشمند تا چه حد به پشتیبانی از شارژ بی‌سیم توجه می‌کنید و آیا آن را الزامی می‌دانید؟