عکاسی ماکرو به عکاسی از اجسام کوچک گفته می‌شود. برای عکاسی ماکرو به لنز ماکرو نیاز دارید تا کیفیت عکس عالی باشد. ولیکن عکاسی ماکرو با گوشی نیز امکان‌پذیر است و حتی سازندگان نرم‌افزار، برنامه عکاسی ماکرو طراحی می‌کنند. بعضی از عکس‌های گرفته شده توسط گوشی‌های امروزی بسیار عالی به نظر می‌رسد.

در ادامه با ماکروگرافی بیشتر آشنا می‌شویم . کاربرد عکاسی ماکرو را بررسی می‌کنیم.

عکاسی ماکرو چیست؟

بیشتر اوقات کاربران گوشی و تبلت از منظره و اجسام بزرگ عکس می‌گیرند و برخی نیز به عکس پرتره و عکس سلفی علاقه دارند. عکاسی ماکرو به عکس گرفتن از اجسام کوچک نظیر حشرات، گل و گیاه کوچک و غیره گفته می‌شود. این کار معمولاً از فاصله‌ی کم صورت می‌گیرد تا اثر حرکت و لرزش به حداقل برسد و عکس با جزئیات خوب و کامل ثبت شود.

تعریف دقیق‌تر و سخت‌گیرانه‌تر از عکاسی ماکرو این است که عکس با حسگری که تقریباً هم‌اندازه‌ی سوژه است، ثبت شود.

در گذشته ماکروگرافی با تجهیزات خاص انجام میشد و عکاسان حرفه‌ای از لنز ماکرو استفاده می‌کردند اما در حال حاضر تجهیزات عکاسی ماکرو، چندان خاص نیست و حتی با آیفون و گوشی اندروید نیز می‌توان عکس ماکرو ثبت کرد.

عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی چیست؟ + کاربرد عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو با گوشی

بیشتر گوشی‌های امروزی به جای یک دوربین، چند دوربین دارند و برای هر دوربین، لنزی متفاوت تدارک دیده شده است. در کنار دوربین اصلی که لنز معمولی دارد، از دوربین دیگری با لنز زاویه باز یا به زبان دیگر Wide و حتی اولتراواید استفاده می‌شود و لنز دوربین بعدی از نوع تله‌فوتو است که به عبارت دیگر برای عکس از فاصله‌ی دور و زوم کردن کاربرد دارد.

برای عکاسی ماکرو باید از دوربینی استفاده کنید که امکان فوکوس کردن روی اجسام نزدیک را داشته باشد و به عنوان مثال دوربین بتواند روی فاصله‌ی ۲ سانتی‌متری فوکوس کند که فاصله‌ی بسیار کمی است. در بعضی از گوشی‌های میان‌رده و حتی ارزان، چنین دوربینی وجود دارد ولیکن دوربین اصلی نیست و رزولوشن حسگر آن پایین است. در نتیجه اگر با این دوربین عکس ماکرو بگیرید، حاصل کار احتمالاً کیفیت قابل قبولی ندارد. اما در بعضی گوشی‌های رده اول ممکن است دوربینی که برای عکاسی ماکرو طراحی شده، رزولوشن بالایی داشته باشد. در نتیجه عکس‌ها از نظر جزئیات و کیفیت، عالی خواهد بود.

در بعضی از گوشی‌ها نظیر آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس اپل و همین‌طور گلکسی اس ۲۱ سامسونگ، روش دیگری برای عکاسی ماکرو در نظر گرفته شده به این صورت که از لنز زاویه باز یا واید استفاده می‌شود و فاصله‌ی کانونی کاهش پیدا می‌کند تا فوکوس روی فاصله‌ی کم، امکان‌پذیر شود.

عکاسی ماکرو با گوشی اندروید یا آیفون

برای عکاسی ماکرو به برنامه عکاسی ماکرو نیاز پیدا می‌کنید مگر آنکه در اپلیکیشن دوربین که به صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب شده، Macro Mode یا حالت ماکرو پیش‌بینی شده باشد. اپل در iPhone 13 Pro و Pro Max این قابلیت را در نظر گرفته است و زمانی که فاصله با سوژه بسیار کم می‌شود، به صورت خودکار حالت عکاسی ماکرو فعال می‌شود. متأسفانه تا نسخه‌ی 15.1 سیستم عامل iOS، تنظیماتی برای کنترل کردن دستی این حالت وجود ندارد.

عکاسی ماکرو یا ماکروگرافی چیست؟ + کاربرد عکاسی ماکرو

در برخی از گوشی‌های دیگر هم قابلیت مشابه وجود دارد. به عنوان مثال در Galaxy S21 Ultra سامسونگ، اگر از دوربین واید استفاده کنید، زمانی که فاصله دوربین از سوژه بسیار کم می‌شود، حالت بهینه‌سازی فوکوس یا Focus Enhancer فعال می‌شود که در واقع چیزی شبیه به حالت ماکرو است.

اگر در اپ دوربین گزینه‌ای به اسم عکاسی ماکرو نمی‌بینید، از اپ‌های عکاسی تخصصی و حرفه‌ای نظیر Open Camera برای تنظیم کردن دستی فوکوس استفاده کنید. بد نیست در گوگل پلی در مورد برنامه عکاسی ماکرو جستجو کنید و اپ‌هایی که ارایه شده را تست کنید. دانلود Macro Photography Camera ایده‌ی خوبی است اما به خاطر داشته باشید که بسته به حسگر و لنز دوربین گوشی، ممکن است نتیجه مطلوب نباشد.

یک ترفند دیگر برای عکاسی ماکرو توسط گوشی‌هایی که لنزی برای این مقصود ندارند این است که با دوربین اصلی و از فاصله‌ی دورتر عکس بگیرید تا فوکوس امکان‌پذیر باشد و پس از عکاسی، عکس را برش بزنید و بخشی که سوژه در آن واقع شده را جدا کنید.