اسکن کد qr با گوشی این روزها کاربرد زیادی پیدا کرده به طوری که روی بسته بندی کالا و کارت ویزیت و غیره، آدرس سایت و اطلاعات تماس به صورت QR Code درج می‌شود. حتی سایت‌هایی برای اسکن کیو آر کد آنلاین طراحی شده و امکان اسکن کد qr در گوگل نیز فراهم شده است. اما در نهایت ممکن است در اسکن کردن کیو آر کد با مشکل روبرو شوید و به دنبال برنامه اسکن کد qr کد باشید.

در این مقاله به چند روش ساده برای حل مشکل اسکن کد qr در گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره می‌پردازیم.

آیا QR Code سالم و واضح است؟

اسکن بارکد با گوشی اندروید یا آیفون به QR Code واضح و سالم نیاز دارد. گاهی اوقات زمانی که با برنامه دوربین گوشی QR Code را اسکن می‌کنیم، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و علت مشکل برنامه اسکن کد QR یا روش اشتباه اسکن QR Code نیست. البته اگر در مورد روش کار مطمئن نیستید، در مورد اینکه چگونه کد را اسکن کنیم در ایفون یا اندروید، جستجو کنید و مراحل را به دقت انجام دهید. اما فراموش نکنید که اگر QR Code کثیف و ناواضح باشد، اسکن کردن آن مشکل یا غیرممکن می‌شود.

وجود نور کافی و واضح دیده شدن مربع‌های سفید و سیاه QR Code لازمه‌ی اسکن شدن صحیح آن است. البته منظور این نیست که باید نور زیاد باشد و QR Code بسیار واضح دیده شود، معمولاً حتی در نور کم و زمانی که تصویر کاملاً واضح نیست هم QR Code به خوبی اسکن می‌شود.

یک QR Code دیگر را اسکن کنید

اصولاً اسکن QR Code و به طور کلی اسکن بارکد با گوشی اندروید کار پیچیده‌ای نیست و به سادگی با کمک برنامه دوربین یا برخی از برنامه‌ها انجام می‌شود. اگر روش اسکن کردن کد QR در یک گوشی یا تبلت اندرویدی خاص را نمی‌دانید و شک دارید که مراحل اسکن را به درستی طی کرده‌اید، قبل از دانلود برنامه اسکن QR Code جدید بهتر است یک یا چند QR Code دیگر که در دسترس است را اسکن کنید. به این ترتیب مطمئن می‌شوید که روش کار صحیح است و برنامه‌ای که برای اسکن کیو آر کد استفاده می‌کنید، درست کار می‌کند یا خیر.

تست کردن اسکن کیو آر کد برای اطمینان از کافی بودن نور محیط و وضوح کافی تصویر نیز مفید است.

حل مشکل اسکن بارکد با گوشی با پاک کردن لنز دوربین

گاهی اوقات در محیطی که گرد و خاک زیاد است، از گوشی یا تبلت استفاده می‌کنیم و لنز دوربین کاملاً کثیف می‌شود به طوری که حین عکس گرفتن، تصویر واضح نیست. در این شرایط طبعاً اسکن بارکد با گوشی اندروید یا آیفون دشوار می‌شود و شاید اسکن کیو آر کد نتیجه‌ای نداشته باشد.

زمانی که لنز کثیف است، می‌توانید با دستمال نرم آن را پاک کنید تا مشکل حل شود. نیازی به دستمال خیس و استفاده از شوینده و پاک‌کننده قوی نیست. دستمال نرم که فقط کمی نم داشته باشد، گلس محافظ لنز دوربین را به خوبی پاک می‌کند.

حل مشکل اسکن کیو آر کد با گوشی اندروید

حل مشکل فوکوس دوربین حین اسکن کد qr در گوگل و غیره

یکی دیگر از مشکلات مربوط به اسکن کد qr در گوشی سامسونگ و هوآوی و شیائومی و غیره، مسأله‌ی فوکوس کردن دوربین روی کد QR است. زمانی که فوکوس دقیق نباشد، تصویر تار می‌شود و طبعاً الگوریتم‌های تشخیص محتوای کد QR درست عمل نمی‌کند. فرقی نمی‌کند که از چه برنامه‌ای برای اسکن کد کیو آر استفاده می‌کنید، حتی در صورت اسکن بارکد با گوشی انلاین هم لازم است که فوکوس نسبتاً دقیق باشد و تصویر کد کیو آر تار دیده نشود.

اگر فوکوس دقیق نیست، اجسامی که در اطراف کد کیو آر قرار گرفته را از کادر تصویر خارج کنید. اگر با دست و انگشتان خودتان جعبه و بسته بندی یک کالا یا کارت ویزیت و هر چیز دیگری را گرفته‌اید، دقت کنید که ممکن است دوربین روی دست شما فوکوس کند. بنابراین جعبه یا کارت ویزیت و غیره را روی سطحی قرار دهید تا دست شما از کادر تصویر خارج شود. ثابت بودن سطحی که کد کیو آر روی آن درج شده، به فوکوس سریع‌تر و دقیق‌تر کمک می‌کند.

کمی عقب و جلو بردن گوشی یا تبلت حین اسکن کد qr با گوشی یا تبلت برای تنظیم شدن فوکوس مفید است.

نکته‌ی دیگر این است که بسته به برنامه‌ای که برای اسکن کردن کد QR استفاده می‌کنید، ممکن است قابلیت تنظیم فوکوس روی ناحیه‌ی موردنظر با تپ کردن روی تصویر وجود داشته باشد. در این صورت در صفحه نمایش گوشی یا تبلت، روی تصویر QR Code یا اطراف آن تپ کنید تا فوکوس تنظیم شود.

تنظیمات برنامه اسکن کیو آر کد

گاهی اوقات برنامه اسکن کردن کد کیو آر از نظر دسترسی به دوربین محدود شده و تصویری در آن نمی‌بینیم که در این حالت باید دسترسی به دوربین را مجاز کرد. برای این کار به صفحه تنظیمات اندروید و بخش برنامه‌ها یا Applications مراجعه کنید و روی اپ موردنظر تپ کنید. سپس گزینه‌ی دسترسی‌ها یا Permissions را لمس کنید و گزینه‌ی مربوط به دسترسی به دوربین را فعال کنید.

گاهی اوقات محدودیت در تنظیمات برنامه اعمال شده و قابلیت اسکن کد qr فعال نیست. در این صورت باید تنظیمات را بررسی کرد و موارد مربوط به اسکن QR Code را فعال کرد.

حل مشکل اسکن کیو آر کد با گوشی اندروید

اسکن کد qr در گوگل لنز

اگر به دنبال برنامه اسکن کد qr با گوشی اندروید هستید، یکی از برنامه‌های قدرتمند، اپلیکیشن معروف Google Lens است. گوگل لنز از این جهت که امکان شناسایی محتویات عکس و حتی شناسایی متن دارد، معروف و پرکاربرد است. قابلیت اسکن QR Code هم جزو امکانات این برنامه است.

دقت کنید که در بیشتر گوشی‌ها قابلیت استفاده از گوگل لنز به واسطه‌ی برنامه‌ی دستیار صوتی Google Assistant که نام آن به اپ Google تغییر کرده وجود دارد. بنابراین نیازی به جستجو در مورد اپ مجزا و دانلود Google Lens نیست. اما اگر در پیدا کردن گزینه‌ی Google Lens در اپلیکیشن جستجوی Google با مشکل روبرو شده‌اید، می‌توانید اپلیکیشن مستقل Google Lens را دانلود و نصب کنید.

پر بودن حافظه گوشی و مشکل اسکن QR Code

در موارد نادر ممکن است پر بودن حافظه‌ی گوشی یا تبلت موجب نقص عملکرد بسیاری از برنامه‌ها و از جمله برنامه دوربین بشود و در این حالت احتمال بروز مشکل در شناسایی محتوای QR Code اسکن شده وجود دارد. بنابراین بررسی کنید که گوشی شما از نظر حافظه‌ی رم و فضای ذخیره‌سازی وضعیت خوبی دارد و برنامه‌ها درست کار می‌کنند.