یکی از سوالات کاربران مبتدی در مورد جیمیل یا هر سرویس ایمیل دیگری این است که ایا ایمیل قابل هک است و برای ضدهک کردن چه باید کرد؟ پاسخ مثبت است اما هک کردن به این سادگی‌ها نیست که با مراجعه به یک مغازه خدمات موبایل و کامپیوتر، سفارش هک کردن بدهید و با هزینه و صرف کمترین زمان ممکن، جیمیل دیگران را هک کنید. علاوه بر این برای جلوگیری از هک جیمیل باید چند نکته ساده را در نظر گرفت و نیاز به کارهای پیچیده و تخصصی نیست! در واقع هک جیمیل خیلی راحت و ساده نیست که هر کسی از پس آن بر بیاید و معمولاً کسانی که مدعی می‌شوند که جیمیل شخص دیگری را هک کرده‌اند، صرفاً رمز عبور حساب وی را حین تایپ کردن دیده‌اند یا به هر شکل ممکن، پسورد را متوجه شده‌اند.

در ادامه به چند راهکار ساده برای ضدهک کردن جیمیل می‌پردازیم که خیال شما را از جهت هک جیمیل راحت می‌کند. با ما باشید.

انتخاب رمز عبور امن و پیچیده

مهم‌ترین ویژگی یک حساب کاربری آنلاین نظیر ایمیل، پسورد است. پسورد نباید ساده باشد و همین‌طور نباید قابلیت حدس زدن داشته باشه.به عنوان مثال یک پسورد ساده مثل شماره موبایل، چیزی است که هر کسی حدس می‌زند و در واقع کسی که هیچ تخصصی در برنامه نویسی و هک ندارد هم می‌تواند حین وارد کردن پسورد، از شماره شناسنامه، شماره تلفن، تاریخ تولد، شماره پلاک خودرو، شماره دانشجویی، اطلاعاتی مثل آدرس منزل، نام و نام خانوادگی خودتان یا خانواده و افراد نزدیک به شما و خلاصه انواع اطلاعات شخصی و خانوادگی استفاده کند و با امتحان کردن این موارد و حتی حالت‌های ترکیبی مثل ترکیب شماره تلفن با نام یا ترکیب شماره شناسنامه افراد خانواده شما، در نهایت پسورد را کشف کند. این کار نیازی به دانش خاصی ندارد و در واقع چنین شخصی هکر محسوب نمی‌شود اما به راحتی مالک جدید حساب ایمیل شما شده است و علت این بوده که خود شما در انتخاب پسورد، دقت و حوصله نداشته‌اید.

نکته‌ی مهم بعدی این است که بسیاری از کاربران اندروید برای کار با گوشی و لاگین در برنامه‌هایی مثل اینستاگرام از جیمیل استفاده می‌کنند. لذا اگر پسورد جیمیل ساده باشد، هک گوشی از طریق جیمیل نیز امکان‌پذیر می‌شود و افراد سودجو به راحتی صاحب صفحه اینستاگرام شما می‌شوند و خرابکاری‌های متعدد دیگری نیز انجام خواهد شد.

صفحه تنظیمات امنیت جیمیل را چک کنید

اولین کاری که برای بهبود امنیت حساب گوگل یا همان جیمیل می‌توان انجام داد و مشکلات و توصیه‌ها را در یک نگاه مشاهده کرد، باز کردن صفحه چکاپ امنیتی یا Security Checkup در سایت گوگل است. بعد از ورود به حساب کاربری به آدرس صفحه‌ی Sign in & security مراجعه کنید و هشدارها و توصیه‌ها را بررسی کنید.

جلوگیری از هک جیمیل با رعایت نکات مهم امنیتی

برای افزایش امنیت جیمیل و ضدهک کردن جیمیل ابتدا روی گزینه‌ی Protect Your Account که به معنی حفاظت از حساب کاربری است، کلیک کنید. در صفحه بعدی چند بخش مهم در ارتباط با تنظیمات حساب جیمیل مثل پسورد جیمیل و لاگین دو مرحله ای و روش‌های ریکاوری جیمیل وجود دارد که نیاز به بررسی دقیق دارد. چند دقیقه‌ای برای بررسی این موارد مهم وقت بگذارید تا جلوی هک جیمیل خیلی راحت و ساده را بگیرید.

تنظیمات بازیابی جیمیل با ایمیل و تلفن

زمانی که پسورد شما فاش شده و کسی وارد حساب شده و آن را تغییر داده، اگر راهی برای ریکاوری در نظر گرفته باشید، می‌توانید حساب خود را برگردانید و رمز عبور جدید برای آن انتخاب کنید. برای این کار می‌بایست تنظیماتی که در بخش Recovery قرار دارد را بررسی کنید. این تنظیمات صرفاً در جیمیل وجود ندارد بلکه در اغلب سرویس‌های جیمیل و سایت‌هایی که امکان ساخت حساب کاربری وجود دارد هم راهی برای ریکاوری اکانت در نظر گرفته شده است.

در تنظیمات امنیتی حساب گوگل، برای ریکاوری جیمیل می‌توانید شماره تلفن یا ایمیل ثانویه وارد کنید. اگر هیچ راهکاری در نظر نگرفته‌اید یا می‌خواهید روش جدیدی برای ریکاوری اضافه کنید، روی دکمه‌ی Add کلیک کنید.

جلوگیری از هک جیمیل با رعایت نکات مهم امنیتی

پس از وارد کردن ایمیل ریکاوری یا شماره موبایل ریکاوری، گوگل نیاز به تأیید کردن آن دارد و برای این کار پیام یا ایمیلی ارسال می‌کند و از شما می‌خواهد که کد ارسال شده را وارد کنید. به این ترتیب فرآیند تنظیم کردن ایمیل ریکاوری یا شماره تلفن ریکاوری تکمیل می‌شود. به همین سادگی راهی برای ریکاوری کردن حساب کاربری خودتان دارید.

تنظیمات دسترسی به اطلاعات حساب جیمیل

در حفظ حریم خصوصی در فضای آنلاین، مسأله صرفاً این نیست که آیا جیمیل هک میشود یا خیر، گاهی اوقات افراد و سایت‌ها به دنبال اطلاعات شخصی شما هستند و نه هک کردن جیمیل شما. برای حفظ حریم خصوصی و امنیت در فضای وب، بخش دسترسی‌های حساب کاربری یا Account Permissions را بررسی کنید. در این بخش همه‌ی اپ‌ها و سرویس‌های آنلاین که به اطلاعات حساب شما در گوگل دسترسی دارند، لیست شده است. ممکن است چند سال قبل دسترسی برنامه یا سایتی را مجاز کرده باشد و اکنون نیازی به فعال بودن آن نباشد.

در هر صورت اگر نیازی به دسترسی برخی سایت‌ها و برنامه‌ها به اطلاعات حساب گوگل نمی‌بینید، روی دکمه‌ی Remove روبروی نام سایت یا اپ موردنظر کلیک کنید تا دسترسی آن قطع شود. اگر اشتباهاً یکی از دسترسی‌ها را لغو کرده‌اید، جای نگرانی نیست چرا که می‌توانید مجدداً به آن سایت یا برنامه مراجعه کنید و در تنظیمات دسترسی به حساب گوگل، دسترسی لازم را به آن بدهید.

جلوگیری از هک جیمیل با رعایت نکات مهم امنیتی

 

بخش بعدی از تنظیمات امنیتی حساب جیمیل به وسایل متصل به حساب جیمیل شما مربوط می‌شود. در این بخش فقط لازم است که نام وسایل را بررسی کنید و اگر گوشی یا تبلتی که متعلق به خودتان نیست، علاوه بر حذف دسترسی آن، برای تغییر دادن پسورد و بررسی مجدد تمام تنظیمات امنیتی حساب جیمیل اقدام کنید. گوگل وسایلی که مدت زیادی به حساب جیمیل شما متصل نشده‌اند را در ابتدای لیست قرار می‌دهد. دسترسی‌ها بر اساس سیستم عامل مرتب می‌شود و در واقع دسترسی از طریق گوشی و تبلت اندروید، کامپیوتر ویندوزی، آیفون و غیره در دسته‌های مجزا نمایش داده می‌شود.

در لیست گوشی‌ها و سایر وسایل متصل به حساب گوگل شما، ممکن است موقعیت مکانی آخرین مرتبه اتصال به حساب گوگل شما نیز روبروی وسایل نمایش داده شود که این موضوع برای شناسایی دسترسی‌های مشکوک مفید واقع می‌شود. اگر دسترسی خاصی مشکوک است، روی دکمه‌ی Remove کلیک کنید.

جلوگیری از هک جیمیل با رعایت نکات مهم امنیتی

لیست پسوردهای ذخیره شده در حساب جیمیل

کاربران مرورگر گوگل کروم و اندروید می‌توانند پسورد و نام کاربری در سایت‌ها و بعضی از برنامه‌ها را در حساب جیمیل ذخیره کنند و همین‌طور از پسوردهای پیشنهاد شده کروم در ساخت اکانت در سایت‌های مختلف استفاده کنند. اگر بعضی از پسوردهای انتخاب شده توسط کاربر، امن و پیچیده نباشد، هشدار در مورد ساده بودن پسورد نمایش داده می‌شود و می‌توانید آن را تغییر دهید. از طرفی گوگل با بررسی پسوردهایی که اخیراً فاش شده، اگر پسوردی شبیه آن در حساب شما پیدا کند، به صورت نوتیفیکیشن هشدار می‌دهد.

برای بررسی کردن پسوردها و تغییر دادن موارد خطرناک، روی دکمه‌ی Check your password کلیک کنید.

جلوگیری از هک جیمیل با رعایت نکات مهم امنیتی

در صفحه بعدی مراحل احراز هویت را طی کنید، گوگل برای اطمینان از اینکه شما مالک واقعی اکانت هستید، قبل از نمایش لیست پسوردهای ذخیره شده در حساب جیمیل، نیاز به احراز هویت دارد. در صفحه‌ی بعدی پسوردهای ناامن در چند دسته نمایش داده می‌شود. پسوردهایی که نیاز به تغییر فوری دارد و امن نیست، در دسته‌ای با هشدار قرمز قرار می‌گیرد.

جلوگیری از هک جیمیل با رعایت نکات مهم امنیتی

بررسی فعالیت های امنیتی اخیر در جیمیل

اگر اخیراً مشکوک شده‌اید که آیا جیمیل هک میشود و جیمیل شما هک شده یا خیر، بهتر است نگاهی دقیق به بخش فعالیت‌های امنیتی اخیر یا Recent Security Activity داشته باشید که لیستی از اقدامات شما به ترتیب تاریخ در آن نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال زمانی که با گوشی جدیدی لاگین می‌کنید یا حتی زمانی که پس از ریست فکتوری کردن گوشی و تبلت اندروید، مجدداً ستاپ انجام می‌دهید و وارد جیمیل می‌شوید، این موارد در بخش فعالیت‌های اخیر ثبت می‌شود.

با حوصله و به دقت موارد مشکوک را بررسی کنید و مطمئن شوید که خودتان کارهایی مثل تغییر دادن پسورد و روش ریکاوری اکانت و غیره را انجام داده‌اید.اگر موردی توسط شما صورت نگرفته، طبعاً احتمال دسترسی به اکانت شما توسط دیگران بالا است و باید در اولین فرصت با تغییر دادن پسورد و تنظیمات امنیتی و حذف دسترسی دیوایس‌ها، مشکل را حل کنید.

برای اقدام هر چه سریع‌تر، روی دکمه‌ی See unfamiliar activity زیر لیست کلیک کنید و برای تغییر پسورد و خروج از حساب در تمام وسایل اقدام کنید.

جلوگیری از هک جیمیل با رعایت نکات مهم امنیتی

وب‌گردی امن با Enhanced Safe Browsing گوگل

یکی از تنظیماتی که در صفحه تنظیمات امنیت و حریم خصوصی دیده می‌شود، قابلیت وب‌گردی امن به کمک گوگل است. با فعال کردن ویژگی Enhanced Safe Browsing، گوگل برخی از سایت‌ها و حملات آنلاین را دفع می‌کند و امنیت شما در فضای سایبری بیشتر می‌شود. این کار برای مقابله با روش‌های دستیابی به پسورد حساب جیمیل نیز مفید واقع می‌شود.

جلوگیری از هک جیمیل با رعایت نکات مهم امنیتی

فعال کردن لاگین امن دو فاکتوری یا دو مرحله‌ای

یک روش عالی برای افزایش امنیت جیمیل و ضدهک کردن جیمیل این است که همیشه در فرآیند لاگین، علاوه بر پسورد، وارد کردن کد تأیید ضروری باشد. به عنوان مثال کد تأیید می‌تواند از طریق SMS برای کاربر ارسال شود یا از طریق ایمیل ریکاوری یا ایمیل دوم برای وی ارسال شود. روش دیگر نمایش کد تأیید در گوشی یا تبلتی است که به حساب جیمیل کاربر متصل است. روش بعدی استفاده از اپ‌های احراز هویت برای نهایی کردن لاگین است که نمونه‌ی معروف آن، اپلیکیشن Google Authenticator است.

در هر صورت وجود ۲ فاکتور برای لاگین کردن، امنیت را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد چرا که هکر صرفاً با کشف کردن پسورد، نمی‌تواند وارد حساب شما بشود.

لاگین دو مرحله‌ای یا لاگین دو فاکتوری که به اختصار 2FA گفته می شود، یک راه موثر برای ضدهک کردن اکانت جیمیل است و این روزها در بسیاری از برنامه‌ها و سرویس‌های آنلاین نیز این قابلیت کاربردی وجود دارد.

برای فعال کردن لاگین دو فاکتوری جیمیل، در صفحه تنظیمات امنیتی بخش How You Sign In To Google یا چگونه وارد حساب گوگل می‌شوید را بررسی کنید و برای شروع ستاپ لاگین دو مرحله‌ای روی 2 Step Verification کلیک کنید. مرحله‌ی اول لاگین، وارد کردن پسورد است و در صورت نیاز آن را تغییر بدهید.

مرحله‌ی دوم قابل انتخاب است و می‌توانید یکی از روش‌های ارایه شده را به تناسب نیاز و سلیقه انتخاب کنید. برای تغییر دادن مرحله‌ی دوم نیز می‌توانید از تنظیماتی که در بخش Set up alternative second step ارایه شده استفاده کنید.

جلوگیری از هک جیمیل با رعایت نکات مهم امنیتی

سایر اطلاعات و تنظیمات در صفحه امنیت حساب گوگل به فعالیت دیوایس‌های متصل به حساب جیمیل فعلی و همین‌طور نوتیفکیشن‌ها و برنامه‌ها و سایت‌های متصل شده مربوط می‌شود که می‌توانید نگاهی گذرا به آن داشته باشید. مهم‌ترین موارد تنظیمات امنیتی جیمیل که برای جلوگیری از هک جیمیل ضروری است را توضیح دادیم.