در سال‌های اخیر استفاده از لامپ‌های رنگارنگ LED در سخت‌افزار کامپیوتر و لپ تاپ گسترش پیدا کرده و به سیستم گیمینگ یا وسایل جانبی گران‌قیمت محدود نمی‌شود. علت این است که قیمت لامپ‌های رنگارنگ برای نورپردازی RGB کاهش پیدا کرده است و بسیاری از کاربران حاضرند کمی بیشتر هزینه کنند و قطعاتی که روشنایی RGB دارد را به جای قطعات بدون روشنایی بخرند.

در مشخصات بعضی از وسایل، عبارت ARGB به چشم می‌خورد و این سوال مطرح می‌شود که معنی argb چیست؟ به صورت خلاصه می‌توان گفت که ARGB قابلیت کنترل رنگ دارد. به همین علت است که بعضی از افراد حرفه‌ای به دنبال خرید تبدیل rgb به argb هستند. در ادامه با RGB و ARGB در سخت‌افزار کامپیوتر و وسایل جانبی بیشتر آشنا می‌شویم.

معنی RGB چیست؟

حروف R و G و B اولین حرف کلمات Red و Green و Blue است، به عبارت دیگر RGB مخفف قرمز و سبز و آبی است. با توجه به این که با ترکیب سه رنگ اصلی قرمز و سبز و آبی، می‌توان همه‌ی رنگ‌ها را ایجاد کرد، در تلویزیون و مانیتور و گوشی و تبلت و غیره، هر پیکسل تصویر از بخش‌های کوچک‌تر با این سه رنگ تشکیل می‌شود و لذا در وسایلی که لامپ‌های RGB با قابلیت کنترل کامل روی مقدار سه رنگ به کار رفته، می‌توان هر رنگ دلخواهی را ایجاد کرد.

استفاده از روشنایی RGB در وسایلی مثل موس و کیبورد که در معرض دید هستند و همین‌طور در فن‌های کیس متداول است. این روزها کیس‌هایی با بدنه‌ی شیشه‌ای نیز متداول است و در این نوع کیس‌ها، می‌توان کولینگ پردازنده یا کارت گرافیک و یا کولینگ مایع با نورپردازی RGB نصب کرد. حتی تولید ماژول‌های RAM کامپیوتر به همراه لامپ RGB نیز متداول شده است. مادربوردهای امروزی و به خصوص محصولات گیمینگ نیز بخش‌های نورانی دارند.

به مسأله‌ی کنترل اشاره کردیم، اگر بخواهیم دقیق‌تر به معنی RGB در کامپیوتر و سخت‌افزار اشاره کنیم، منظور از RGB داشتن لامپ‌های رنگارنگ بدون قابلیت کنترل رنگ است! در این نوع RGB، برای تأمین برق لامپ‌های LED از منبعی با ولتاژ ۱۲ ولت استفاده می‌شود و هزینه‌ی تمام شده نسبت به حالتی که هیچ لامپ و روشنایی خاصی برای زیباسازی به کار نرود، تفاوت زیادی ندارد.

به طور کلی داشتن روشنایی RGB یک مسأله‌ی ظاهری است و معیاری برای تشخیص باکیفیت بودن محصول نیست اما معمولاً در وسایل گیمینگ و گران‌قیمت، استفاده از RGB بیشتر است.

توجه کنید که هزینه‌ی تمام شده برای تولید یک موس یا کیبورد گیمینگ، به کیفیت قطعات مهمی مثل کلیدها و سنسور بستگی دارد و بخش نسبتاً کمی از هزینه برای اضافه کردن روشنایی RGB صرف می‌شود. ممکن است در یک موس بی‌کیفیت، از لامپ‌های رنگارنگ استفاده شود تا جذابیت ظاهری محصول بیشتر شود اما در واقع عملکرد و عمر مفید آن رضایت‌بخش نباشد. در مقابل ممکن است یک موس حرفه‌ای و مرغوب، هیچ نور خاصی نداشته باشد و حتی زیبایی ظاهری آن نیز جالب توجه نباشد. لذا صرفاً به علت اینکه در یک وسیله از روشنایی RGB استفاده شده، تصور نکنید که کیفیت خوبی دارد.

در نصب rgb کیس توجه کنید که کانکتور نوارهای LED و فن‌های RGB به هم متصل می‌شود و در نهایت سمت دیگر تبدیل به کانکتور ۴ پین کنترلر یا مادربورد متصل می‌شود. با این روش رنگ هر یک از نوارهای LED و فن‌ها به صورت مستقل قابل کنترل نیست اما به هر حال می‌توانید از طریق کنترلر یا از طریق تنظیمات مادربورد، رنگ RGB را تغییر بدهید و افکت‌هایی مثل تغییر تدریجی رنگ‌ها را پیاده‌سازی کنید. البته هر مادربوردی تنظیمات rgb کیس و قابلیت کنترل RGB ندارد.

معنی ARGB چیست و فرق ARGB با RGB چیست؟

عبارت ARGB مخفف addressable red green blue و به معنی قابلیت کنترل قرمز و سبز و آبی است. به عبارت دیگر هر لامپ LED روی وسیله‌ای که به ARGB تجهیز شده، به صورت مستقل قابلیت کنترل رنگ دارد. در این سیستم یکی از پین‌ها یا سیم‌ها، داده‌های مربوط به کد رنگ را به صورت دیجیتال منتقل می‌کند اما در سیستم RGB روش کار کنترلر بیشتر شبیه به روش آنالوگ است.

در وسایلی با سیستم روشنایی ARGB به جای استفاده از منبع ۱۲ ولتی، از منبع ۵ ولت استفاده می‌شود. البته منظورمان یک منبع تغذیه مثل آداپتور نیست، پاور کیس کامپیوتر یا لپ‌تاپ به عنوان منبع تغذیه‌ای با ولتاژهای ۳.۳ و ۵ و ۱۲ ولت عمل می‌کند.

با توضیحات فوق در مورد ARGB، مزیت آن نسبت به RGB روشن است و عیب آن نیز هزینه‌ی بیشتر است. در سیستم ARGB با توجه به قابلیت کنترل کامل تمام LEDها، امکان پیاده‌سازی افکت‌های پیچیده‌تر مثل افکت روشنایی رنگین کمان و موج رنگ‌ها و غیره وجود دارد و کاربر می‌تواند به کمک نرم‌افزار و با دانلود افکت موردنظر، آن را پیاده‌سازی کند.

بعضی از کاربران با خرید کنترلر argb برای کنترل rgb کیس اقدام می‌کنند. برای خرید چنین تبدیل‌ها و کنترل‌هایی با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید چرا که تنوع وسایل زیاد است و ممکن است مشکل عدم سازگاری پیش بیاید.

بعضی از تولیدکنندگان سخت‌افزار، وسایل جانبی متنوعی تولید می‌کنند و با نصب فقط یک نرم‌افزار، می‌توان روشنایی ARGB تمام وسایل را به صورت هم‌زمان کنترل کرد. این ویژگی برای گیمرهایی که به زیبایی کیس و وسایل جانبی علاقه دارند، بسیار مفید است. اما در مورد وسایلی با روشنایی RGB، کنترل کردن همه‌ی وسایل با یک برنامه معمولاً امکان‌پذیر نیست و نرم‌افزاری برای این مهم وجود ندارد.

در مورد قابلیت کنترل روشنایی ARGB توجه کنید که در حال حاضر یک استاندارد مشخص و جامع تدوین نشده و لذا هر سازنده یک برنامه و روش خاص برای تغییر روشنایی محصولات خویش ارایه می‌کند که شاید با وسایل جانبی اغلب سازندگان دیگر سازگاری نداشته باشد. بنابراین در خرید وسایل جانبی و سیستم خنک‌کاری دقت کنید.

خوشبختانه مایکروسافت در حال کار روی پروژه‌ای برای استاندارد کردن و فراهم کردن قابلیت کنترل روشنایی RGB تمام وسایل در ویندوز است و شاید در سال‌های آتی این ناهماهنگی از بین برود. به علاوه همین حالا نیز برنامه‌هایی مثل SignalRGB و OpenRGB برای یکسان‌سازی رنگ وسایل RGB موجود است که با وسایل زیادی سازگاری دارد.

خرید کدام به صرفه است؟ RGB یا ARGB؟

اگر هدف شما صرفاً این است که کیس یا وسایل جانبی دارای روشنایی RGB یا روشنایی ساده باشد، طبعاً نیازی به هزینه کردن برای خرید وسایل ARGB و خرید کنترلر و تبدیل ARGB نیست. به هر حال وسایلی با روشنایی ARGB گران‌تر تمام می‌شوند و ممکن است برای حل مشکل هماهنگی رنگ‌ها و همین‌طور کنترل کردن و تغییر رنگ‌ها با یک کلیک یا یک دکمه، به ناچار هزینه‌های بیشتری اضافه شود!

بهترین گزینه از نظر هزینه و قابلیت تغییر رنگ‌ها این است که یک هاب ۱۲ ولتی RGB تهیه کنید و همه‌ی فن‌های کیس را به آن متصل کنید و با اتصال هاب به مادربورد، آن را کنترل کنید. البته اگر مادربورد سیستم شما هدری برای کنترل RGB نداشته باشد، به ناچار باید از کنترل ساده‌ای که بعضی از هاب‌های ۱۲ ولتی دارند، استفاده کنید.

معنی ARGB و تفاوت آن با RGB چیست؟

تفاوت کانکتور RGB و ARGB را جدی بگیرید!

در وسایل RGB کانکتور ۴ پین دارد که اولین پین، ۱۲ ولت VCC است و پین‌های بعدی به ترتیب سبز و قرمز و آبی است. این پین‌ها برای روشن کردن لامپ قرمز یا سبز و یا آبی، از ۸ بیت داده استفاده می‌کنند و در واقع برای هر لامپ، میزان روشنایی ۲ به توان ۸ حالت، معادل ۲۵۶ حالت دارد، به عبارت دیگر عدد ۰ الی ۲۵۵. فرضاً اگر قرار باشد که رنگ یک لامپ فقط قرمز باشد، سیم مربوط به رنگ قرمز عدد ۲۵۵ را منتقل می‌کند و سیم مربوط به دو رنگ دیگر، عدد ۰ را منتقل می‌کند.

معنی ARGB و تفاوت آن با RGB چیست؟

اما در سیستم ARGB هم کانکتور ۴ پین است و شاید این این کانکتورها را با هم اشتباه کنید! در ARGB اولین پین منبع تغذیه‌ی ۵ ولت است و پین بعدی، پین انتقال داده است. پین سوم خالی است و پین چهارم ولتاژ صفر یا زمین مدار است. در محصولات گیگابایت هدر خاصی با عنوان VDG موجود است که همین ساختار را دارد و خوشبختانه تبدیل آن به کانکتور ۴ پین امکان‌پذیر است.

در نصب RGB کیس و فن‌های RGB و غیره دقت کنید که ولتاژ ۵ ولت و ۱۲ ولت بسیار متفاوت است و نباید به اشتباه وسایل را متصل کردچرا که ممکن است کنترلر یا وسیله، بسوزد و یا آسیب جدی ببیند و از کار بیافتد.

شما در خرید کیس کامپیوتر و لپ تاپ و همین‌طور موس و کیبورد، داشتن روشنایی رنگارنگ یا ساده را مزیت مهمی در نظر می‌گیرید یا به وسایل بدون نور علاقه دارید؟!