معمولاً آیفون داغ نمی‌کند اما آیفون هم مثل هر گوشی دیگری ممکن است به دلیل مشکلات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری داغ کند. پیدا کردن علت داغ شدن گوشی ایفون ۱۳ پرومکس یا آیفون‌های قدیمی و رفع مشکل داغی آیفون نیاز به کمی حوصله و دقت دارد. ممکن است علت علت داغ شدن گوشی آیفون xs یا مدل‌های جدید، استفاده از شارژر و کابل غیراستاندارد باشد و در عین حال باید مشکلات نرم افزاری را هم در نظر گرفت و با تغییر دادن تنظیمات و بروزرسانی، مشکل را حل کرد.

در ادامه به ترفندها و روش‌های ساده برای حل مشکل داغ شدن آیفون می‌پردازیم.

قبل از هر چیز بهتر است به این سوال پاسخ بدهیم که:

ایا داغ شدن گوشی ایفون طبیعی است؟

پاسخ کوتاه این است که هر گوشی و تبلتی بسته به شرایط استفاده، ممکن است طبیعی یا غیرعادی باشد!

به عنوان مثال زمانی که نور صفحه نمایش را زیاد می‌کنید و بازی گرافیکی و آنلاین اجرا می‌کنید و هم پردازنده اصلی و هم پردازنده گرافیکی و وای-فای مشغول به کار می‌شود و روشنایی زیاد صفحه نیز موجب تولید حرارت بیشتر می‌شود. در این شرایط هر گوشی یا تبلتی بیش از حالت عادی داغ می‌شود. اما در شرایطی که هیچ اپ و برنامه سنگینی اجرا نکرده‌اید و نور صفحه معمولی است، در این حالت نباید گوشی یا تبلت داغ شود. اگر چنین اتفاقی افتاده، مشکل ممکن است سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشد.

در واقع میزان داغ شدن به نوع استفاده بستگی دارد. برای اینکه عمر گوشی یا تبلت حداکثر شود، نباید در شرایط بد نظیر محیط داغ و زیر تابش نور خورشید از وسایل همراه استفاده‌ی سنگین کرد.

علت داغ شدن گوشی آیفون 11 و سایر آیفون‌ها

اگر حس می‌کنید که گوشی شما بیش از حد داغ شده و ممکن است عمر مفید آن کاهش پیدا کند یا اتفاقاتی مثل سوختگی پیکسل صفحه نمایش و آسیب دیدن باتری و حتی آتش گرفتن باتری بیافتد، سریعاً در پی یافتن علت علت داغ شدن گوشی ایفون x یا هر آیفون دیگری باشید. دلایل احتمالی شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفاده سنگین از آیفون در حال شارژ: همان‌طور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، داغ شدن هر گوشی و تبلتی در شرایطی که محیط گرم باشد و نور صفحه زیاد باشد و کاربر از برنامه یا بازی سنگین استفاده کند، عادی است. متصل بودن به شارژر هم موجب ایجاد حرارت اضافی می‌شود و شرایط وخیم‌تر می‌شود! بنابراین از گوشی یا تبلتی که در حالت شارژ است، استفاده نکنید.
  • استفاده از آیفون زیر نور آفتاب: زمانی که نور آفتاب مستقیماً به صفحه نمایش گوشی می‌تابد، خواندن متن و دیدن صفحه سخت می‌شود و کاربر به ناچار روشنایی صفحه را زیاد می‌کند. اگر قابلیت روشنایی خودکار یا Auto-Brightness فعال باشد هم همین اتفاق می‌افتد. نتیجه داغ شدن بدنه گوشی است و اگر مراقب نباشید، ممکن است حتی بعضی از نواحی صفحه که داغ‌تر است، دچار سوختگی پیکسل بشود که در ابتدا به صورت زرد شدن و در ادامه به شکل قهوه‌ای و سیاه شدن نمود پیدا می‌کند.
  • علت داغ شدن گوشی آیفون هنگام استفاده از اینترنت در بعضی از برنامه‌ها که در پس‌زمینه فعال می‌مانند معمولاً به این علت است که نسخه‌ی فعلی برنامه دارای باگ نرم‌افزاری است. شناسایی کردن برنامه مشکل‌ساز در میان برنامه‌های نصب شده، نیاز به حوصله و دقت دارد.
  • گاهی اوقات علت داغ شدن گوشی ایفون ۱۳ پرومکس و مدل‌های پیشرفته‌تر به این علت است که بازی یا برنامه سنگین و دارای باگ نرم افزاری روی گوشی اجرا شده است و بیش از حد از پردازنده یا پردازنده گرافیکی کار می‌کشد و در نتیجه حرارت زیادی هم تولید می‌شود.
  • باتری معیوب و فرسوده نیز ممکن است حرارت زیادی تولید کند. دقت کنید که حتی باتری نو هم ممکن است خراب شود، به عنوان مثال گاهی اوقات ضربه‌ای که به بدنه گوشی یا تبلت وارد می‌شود، موجب آسیب دیدن باتری می‌شود.

در ادامه روش‌های ساده‌ای که برای شناسایی دقیق علت داغ شدن گوشی آیفون 11 و آیفون 13 و سایر مدل‌ها توصیه شده را بررسی می‌کنیم.

چک کردن سلامت باتری آیفون

برای بررسی سلامت باتری آیفون، اپ تنظیمات را اجرا کنید و روی Battery تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی نیز روی Battery Health & Charging تپ کنید. ظرفیت مفید باتری نسبت به روز اول روشن شدن گوشی، روبروی Maximum Capacity ذکر شده است. هر چه این عدد به 100 درصد نزدیک‌تر، طبعاً باتری سالم‌تر است و اگر این عدد زیر 20 درصد باشد، باتری مدت زیادی کار کرده است و ممکن است علت داغ شدن گوشی آیفون 7 پلاس یا آیفون قدیمی شما که چند سال کار کرده، فرسوده بودن باتری باشد. در مورد گوشی‌های جدید هم ممکن است علت داغ شدن گوشی ایفون ۱۳ یا آیفون 12، خراب شدن باتری باشد چرا که با استفاده‌ی سنگین مثل چند ساعت بازی کردن در روز، باتری به سرعت فرسوده می‌شود.

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

خنک کردن آیفون با جدا کردن قاب محافظ

یک راهکار کلی برای خنک کردن گوشی و تبلت این است که آن را از قاب‌های پلاستیکی که برای محافظت طراحی شده، بیرون بیاوریم تا انتقال حرارت راحت‌تر انجام شود.

از قرار دادن گوشی و تبلت و لپ تاپ در یخچال یا روی سطوح بسیار سرد خودداری کنید! کاهش سریع و شدید دما، منجر به میعان شدن می‌شود و طبعاً قطرات آب برای قطعات الکترونیکی مضر است.

اگر زیاد از گوشی استفاده می‌کنید و کاربری شما بازی یا استفاده از برنامه‌های سنگین است، در خرید قاب محافظ بهتر است مدل‌هایی که فریم لاستیکی برای دور گوشی دارند و در بخش پشت گوشی نازک‌تر هستند را انتخاب کنید.

آیفون داغ را از شارژر جدا کنید

اگر پورت USB شارژر یا پورت شارژ آیفون در درازمدت لقی پیدا کرده است و موقع شارژ شدن مرتباً قطع و وصل می‌شود، آن را تعویض کنید. قطع و وصل شدن و جرقه زدن، از دلایل داغ شدن اتصالات است.

زمانی که آیفون را به شارژر متصل می‌کنید و پس از چند دقیقه متوجه می‌شوید که گوشی زیاد داغ شده، آن را جدا کنید و پس از چند دقیقه مجدداً متصل کنید. گاهی به دلیل اتصال لق، این مشکل پیش می‌آید و با متصل کردن محکم‌تر و ثابت گذاشتن شارژر و گوشی، مشکل حل می‌شود.

از گوشی در حالت شارژ استفاده نکنید

حین شارژ شدن باتری، گرمایی که مدار شارژ و خود باتری تولید می‌کند، کم نیست. اگر حین شارژ کردن گوشی از آن استفاده‌ی سنگین کنید و به عنوان مثال بازی آنلاین با گرافیک سنگین اجرا کنید، طبعاً دمای بدنه بالا می‌رود. بهتر است همیشه از کار با گوشی در حال شارژ خودداری کنید یا لااقل برنامه و بازی سنگین در زمان شارژ شدن گوشی یا تبلت اجرا نکنید.

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

خاموش و روشن کردن آیفون داغ

ممکن است علت داغ شدن گوشی آیفون xs یا مدل‌های جدید با سیستم عامل جدید و به خصوص نسخه‌ی آزمایشی iOS، مقوله‌ی باگ‌های نرم‌افزاری باشد. در این حالت یک راهکار احتمالی این است که گوشی را ریستارت کنید تا بازی‌ها و برنامه‌ها بسته شده و از نو اجرا شود و فایل‌های موقت و غیره از نو ایجاد شود. البته این راهکار موقت است و در نهایت باید برنامه یا سیستم عامل را آپدیت کنید تا مشکلات شناسایی و گزارش شده، حل شود.

برای ریستارت کردن، دکمه‌ی پاور و ولوم بالا را نگه دارید و در ادامه اسلایدر slide to power off را بگیرید و به سمت راست ببرید. برای روشن کردن مجدد دکمه‌ی پاور را فشار دهید و نگه دارید تا لوگوی اپل ظاهر شده و در این حالت دکمه را رها کنید.

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

البته بعضی از کاربران آیفون ریستارت کردن گوشی را به کمک دستیار صوتی Siri انجام می‌دهند. کافی است به سیری بگویید Restart my iPhone تا گوشی خاموش شود و پس از لحظاتی روشن شود!

استفاده از کابل و شارژ سالم و استاندارد آیفون

اگر شارژر آیفون خراب شده یا کابل آن پارگی پیدا کرده و به فکر خرید شارژر آیفون هستید، دقت کنید که ممکن است علت داغ شدن گوشی آیفون 7 پلاس یا هر آیفون دیگری، استفاده از محصولات غیراستاندارد باشد. از شارژر اصلی اپل یا شارژری که تأییدیه‌ی Made for iPhone یا به اختصار MFi را دریافت کرده، استفاده کنید.

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

البته همان‌طور که اشاره کردیم لق بودن کابل متصل به پورت‌ها مشکل‌ساز است و نباید از آیفونی که در حالت شارژ شدن است، استفاده‌ی سنگین کرد.

کم کردن نور صفحه آیفون

برای کاهش روشنایی صفحه نمایش به صورت دستی، روشنایی خودکار یا Auto-Brightness را غیرفعال کنید. این قابلیت مفید و کاربردی، روشنایی صفحه را متناسب با محیط پیرامون تنظیم می‌کند.

برای غیرفعال کردن روشنایی خودکار، برنامه تنظیمات را اجرا کنید، روی Accessibility و سپس Display & Text Size تپ کنید. در نهایت سوییچ روبروی گزینه‌ی Auto-Brightness را خاموش کنید. البته می‌توانید روشنایی خودکار را از طریق مرکز کنترل هم غیرفعال کنید که سریع‌تر است.

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

پس از غیرفعال کردن روشنایی خودکار، نور صفحه آیفون را به کمک Control Center کم کنید. اگر علت داغ شدن گوشی ایفون x یا سایر آیفون‌ها که صفحه نمایش نورانی و پر‌مصرف دارند، روشنایی صفحه باشد، مشکل حل می‌شود.

فعال کردن حالت کم مصرف آیفون

اگر علت داغ شدن گوشی آیفون هنگام استفاده از اینترنت یا بازی و برنامه‌ی سنگین، مشکلات نرم‌افزاری باشد، فعال کردن حالت کم‌مصرف مفید واقع می‌شود و حتی اگر مشکلی در سیستم عامل و برنامه‌ها وجود نداشته باشد هم حالت Low Power Mode با توجه به اینکه برای کاهش میزان استفاده از باتری، پردازش‌ها را محدود می‌کند، مفید واقع می‌شود چرا که محدود کردن پردازش‌ها به معنی تولید حرارت کمتر است و گوشی شما خنک‌تر کار خواهد کرد.

حالت Low Power در سیستم عامل‌های مختلف موجب کاهش استفاده از باتری و افزایش عمر مفید باتری می‌شود.

راه سریع برای فعال کردن Low Power Mode آیفون، استفاده از Control Center است. روش دیگر اجرا کردن برنامه تنظیمات و تپ روی Battery است. در صفحه‌ی تنظیمات باتری سوییچ روبروی Low Power Mode را فعال کنید. به این ترتیب آیکون باتری با رنگ زرد نمایش داده می‌شود.

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

آپدیت کردن آیفون و برنامه ها

همان‌طور که در ابتدای مقاله مطرح کردیم، اینکه ایا داغ شدن گوشی ایفون طبیعی است یا خیر، به شرایط استفاده بستگی دارد و زمانی که استفاده سبک و در محیط تاریک و کم‌نور باشد، منطقی است که گوشی یا تبلت کاملاً خنک باشد. اگر این طور نیست، احتمالاً مشکلی در سیستم عامل و برنامه‌ها وجود دارد. آپدیت کردن به آخرین نسخه معمولاً مشکل را حل می‌کند اما اگر برعکس است و با آپدیت کردن برنامه‌ها و سیستم عامل مشکل پیش آمده، نسخه‌های قدیمی‌تر را نصب کنید یا بکاپی که از ایفون تهیه کرده‌اید را ریستور کنید.

همیشه زمانی که اپل نسخه جدید سیستم عامل آیفون یا آیپد را منتشر می‌کند، کمی صبر کنید تا مشکلات آن توسط کاربران گزارش شود و مهندسین اپل با ارایه کردن آپدیت، مشکل را برطرف کنند. در این حالت سیستم عامل را به آخرین نسخه بروز کنید.

برای آپدیت کردن سیستم عامل iOS برنامه تنظیمات را اجرا کنید و روی General و سپس Software Update تپ کنید. اگر آپدیت جدیدی منتشر شده، آن را نصب کنید. بهتر است از نصب نسخه‌های آزمایشی یا Beta خودداری کنید.

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

برای آپدیت کردن برنامه های ایفون هم اپلیکیشن App Store را اجرا کنید و در گوشه‌ی بالا روی آیکون پروفایل خودتان تپ کنید. سپس اسکرول کنید تا به بخش Upcoming Automatic Updates برسید و در این بخش روی گزینه‌ی آپدیت کردن همه یا Update All تپ کنید.

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

توقف برنامه ها در پس زمینه

یکی از ویژگی‌هایی که در تنظیمات آیفون پیش‌بینی شده و موجب کاهش مصرف باتری می‌شود، شاید مشکل داغ شدن آیفون شما را نیز حل کند. با مراجعه به اپ تنظیمات و تپ روی General و سپس Background App Refresh، می‌توانید سوییچ روبروی گزینه‌ی Background App Refresh را خاموش کنید. خاموش کردن این ویژگی به این معنی است که آیفون شما از بروز شدن برنامه‌ها در پس‌زمینه جلوگیری می‌کند و با این کار جلوی مصرف باتری و داغ شدن گوشی را می‌گیرد. البته این قابلیت برای کار با برنامه‌هایی که لازم است مرتباً اطلاعات جدید را از اینترنت دریافت کنند و نمایش بدهند، مشکل ایجاد می‌کند. خوشبختانه می‌توانید برای هر برنامه به صورت جداگانه، تنظیمات فعالیت در پس‌زمینه را تغییر بدهید.

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

برای فعال ماندن بعضی از برنامه‌ها در پس‌زمینه، سوییچ روبروی برنامه‌هایی که لازم است در پس‌زمینه مشغول به کار باشند را فعال کنید و برای سایر برنامه‌ها، حالت غیرفعال را انتخاب کنید. با این ترفند ساده، اگر علت داغ شدن گوشی ایفون x و غیره، فعالیت عجیب یک اپ یا بازی خاص باشد، مشکل حل می‌شود.

علت داغ شدن گوشی آیفون چیست؟ + روش‌های حل مشکل داغی

شما برای خنک کار کردن آیفون و رفع مشکل داغ شدن غیرعادی بدنه گوشی چه روش‌ها و تجربیاتی دارید؟