مشکل کار نکردن اسپیکر آیفون معمولاً به تنظیمات مربوط می‌شود و احتمال خرابی سخت‌افزاری زیاد نیست. اگر با مشکلاتی نظیر مشکل نیامدن صدا هنگام مکالمه در ایفون روبرو شده‌اید و نیاز به کد تست اسپیکر ایفون دارید، ابتدا سراغ اپ Settings بروید و تنظیمات صدا و تنظیمات اسپیکر ایفون را بررسی کنید. یکی از سوالات متداول کاربران آیفون این است که چرا اسپیکر سمت چپ ایفون کار نمی کند و اصولاً اسپیکر سمت چپ چه کاربردی دارد؟

در ادامه به تنظیماتی که موجب قطع شدن صدای اسپیکر آیفون می‌شود می‌پردازیم و به موضوع خاص یعنی اسپیکر های ایفون ۱۳ یا اسپیکر سمت چپ آیفون ۱۲ و ۱۳ اشاره می‌کنیم. با ما باشید.

اپل در طراحی و تولید محصولات سخت‌گیر است و معمولاً محصولی که از خط تولید خارج می‌شود، کمتر دچار خرابی سخت‌افزاری می‌شود اما به هر حال با چند تغییر ساده در تنظیمات و برنامه‌ها، ممکن است کاربر فکر کند که اسپیکر آیفون خراب شده و هیچ گاه صدا پخش نخواهد کرد در حالی که اگر تنظیمات اسپیکر ایفون را بررسی کند، متوجه می‌شود که راهکار حل مشکل چقدر ساده است.

چرا اسپیکر آیفون کار نمی‌کند؟

موارد زیر همگی ممکن است دلیل شنیده نشدن صدا از اسپیکر ایفون باشد. بعضی از موارد به راحتی با بررسی کردن تنظیمات رفع می‌شود و برخی دیگر نیاز به بروزرسانی سیستم عامل یا یک برنامه خاص دارد و برخی دیگر نیز خرابی سخت افزاری محسوب می‌شود.

  • بدترین فرضیه این است که اسپیکر گوشی شما به دلیل نفوذ آب و گرد و غبار یا به علت ضربه فیزیکی به گوشی آسیب جدی دیده و برای تعمیر کردن آن باید به مراکز خدمات تخصصی تعمیر آیفون رجوع کنید.
  • اگر صدای اسپیکر بسیار ضعیف شنیده می‌شود به طوری که در ابتدا تصور کرده‌اید که اسپیکر صدا پخش نمی‌کند، به حفره‌های خروج صدای اسپیکر نگاهی بیاندازید، ممکن است گرد و خاک و هر نوع الیاف پارچه و قطعات چوب و غیره آن را مسدود کرده باشد.
  • مشکل نیامدن صدا از اسپیکر آیفون ممکن است به دلیل اشکالات یا به اصطلاح باگ نرم‌افزاری پیش بیاید. گاهی مشکل فقط یک برنامه خاص است و گاهی مشکل در سطح سیستم عامل و فراگیر است. البته احتمال اینکه مشکل پخش صدا از اسپیکر آیفون به سیستم عامل مربوط باشد، بسیار کم است.
  • تنظیمات اسپیکر ایفون و گیر کردن گوشی در حالت هدفون مود هم از دلایل پخش نشدن صدا از اسپیکر است. ممکن است پس از متصل کردن هدفون، فراموش کرده باشید که آن را جدا کنید و به این ترتیب صدایی از اسپیکرها پخش نمی‌شود.
  • استفاده از هدفون و هندزفری بلوتوث و همین‌طور اسپیکر بلوتوث نیز از دلایل غیرفعال شدن صدای اسپیکر آیفون است. این مشکل نیز ممکن است سهواً رخ بدهد و کاربر فراموش کرده باشد که آیفون را به وسایل بلوتوثی متصل کرده است.
  • فعال بودن حالت مزاحم نشوید یا Do Not Disturb که از ویژگی‌های اندروید و آیفون و بعضی از سیستم عامل‌های دیگر است، موجب بی‌صدا شدن دیوایس می‌شود و صداهایی مثل صدای تماس تلفنی و نوتیفیکیشن پخش نمی‌شود.

چرا اسپیکر سمت چپ ایفون کار نمی کند ؟

یکی از سوالات متداول کاربران آیفون و در واقع آیفون‌هایی که اسپیکر استریو دارند این است که اسپیکر سمت چپ ایفون برای چیست و چرا صدا پخش نمی‌شود؟

اسپیکر سمت چپ و راست آیفون کاربرد مشابهی دارد و اگر خرابی سخت‌افزاری اتفاق نیافتاده باشد، در پاسخ به این سوال که چرا اسپیکر سمت چپ ایفون ۱۳ کار نمی کند باید به تنظیمات اسپیکر اشاره کرد.

در تنظیمات اسپیکر ایفون قابلیت تنظیم بالانس صدای چپ و راست وجود دارد. اگر بالانس صدا را به صورت کامل به سمت چپ یا راست تغییر دهید، اسپیکر سمت راست یا چپ صدا پخش نمی‌کند. برای رفع مشکل اسپیکر سمت چپ آیفون ۱۳ یا آیفون 12 و غیره، در اپ تنظیمات روی Accessibility و سپس Audio/Visual تپ کنید و در نهایت روی Balance تپ کنید. اکنون می‌توانید بالانس صدا را به کمک اسلایدری که مشاهده می‌کنید، چپ و راست کنید.

حل مشکل نیامدن صدا از اسپیکر آیفون

با توجه به دلایل قطع شدن صدای اسپیکر آیفون، راهکارهای ساده زیر را برای حل کردن مشکل تست کنید و اگر هیچ راهکاری پاسخ‌گو نیست، با توجه به احتمال خرابی سخت افزاری اسپیکر ایفون، سراغ مراکز تعمیرات سخت افزاری بروید:

  • بررسی کنید که بلندی صدا صفر نباشد. ممکن است دکمه ولوم خراب باشد، در این صورت می‌توانید از کنترل سنتر برای کم و زیاد کردن صدا استفاده کنید.
  • برنامه موردنظر که صدای اسپیکر در آن پخش نمی‌شود را ببندید و از نو اجرا کنید.
  • گوشی را خاموش و روشن یا به عبارتی ریستارت کنید.
  • اگر هدفون به گوشی متصل کرده اید، آن را جدا کنید.
  • بلوتوث را خاموش کنید تا ارتباط با اسپیکر بلوتوث متصل به آیفون و یا هندزفری و هدفون بلوتوث قطع شود و صدا از اسپیکر پخش شود.
  • اگر گوشی در حالت Do Not Disturb است، این مود بی‌صدا را غیرفعال کنید.
  • به حفره‌های خروج صدا نگاهی بیاندازید، به خصوص اگر آیفون را در محیط پر از گرد و غبار استفاده می‌کنید. می‌توانید با قلموی نرم و کمی الکل، حفره‌ها را تمیز کنید. از وارد کردن میخ و سوزن و غیره در حفره‌ها پرهیز کنید چرا که ممکن است موجب خرابی بیشتر اسپیکر ایفون شود.
  • بروزرسانی سیستم عامل و برنامه ها نیز گاهی در رفع مشکل موثر است.