مشکل برعکس نوشتن در فتوشاپ CS3 یا سایر نسخه‌های فتوشاپ، مشکلی است که در عموم نرم‌افزارهایی که از تایپ کردن به زبان‌هایی نظیر فارسی و عربی که نگارش جهت برعکس دارد، رخ می‌دهد. برای حل کردن این مشکل گاهی باید از نسخه‌ی خاصی از نرم‌افزار موردنظر استفاده کنید و گاهی نیاز است که تنظیمات را چک کنید. حتی تنظیمات سیستم عامل نیز در برعکس نوشتن حروف موثر است!

در این مقاله آموزشی با چند راهکار و ترفند کلی برای حل مشکل برعکس شدن حروف فارسی در ورد و فتوشاپ و غیره می‌پردازیم. با ما باشید.

مشکل فتوشاپ و ورد و غیره با زبان‌های RTL

بیشتر زبان‌های دنیا نگارش چپ به راست یا Left to Right دارند که به اختصار LTR گفته می‌شود اما زبان فارسی و عربی و برخی زبان‌های دیگر، از سمت راست صفحه به سمت چپ نوشته می‌شوند و به عبارت دیگر RTL هستند.

بعضی از نرم‌افزارها از حروف فارسی و عربی پشتیبانی می‌کند و می‌توانید حروف را به درستی تایپ کنید در حالی که بعضی از نرم‌افزارها به کلی حروف فارسی را پشتیبانی نمی‌کنند و در صورت فارسی بودن متن، با حروف و اشکال عجیب و غریب روبرو می‌شوید!

برخی دیگر از نرم‌افزارها با وجود اینکه با تایپ کردن حروف فارسی و عربی مشکل ندارند، حروف به صورت برعکس تایپ می‌شود. مشکل برعکس نوشتن در فتوشاپ CS4 یا سایر نسخه‌ها، از جمله مشکلات معروف کاربران ویندوز است. اما این مشکل در تعداد زیادی برنامه دیگر نیز گزارش شده است، حتی در Word مایکروسافت هم ممکن است با مشکل برعکس نوشتن در ورد 2007 یا سایر نسخه‌ها روبرو شوید.

دقت کنید که این مشکل ربطی به کیبورد سخت‌افزاری که استفاده می‌کنید ندارد و موضوع نرم‌افزاری است. ممکن است نیاز به تغییر دادن برخی از تنظیمات برنامه یا ویندوز باشد تا مشکل مشکل برعکس نوشتن در فتوشاپ cs5 و غیره حل شود. البته در مورد سایر زبان‌ها و حتی زبان انگلیسی که در اغلب کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد هم گاهی اوقات برعکس نوشتن انگلیسی در فتوشاپ گزارش می‌شود که نیاز به بررسی کردن تنظیمات برنامه فتوشاپ دارد.

تغییر چیدمان با کلید میانبر Ctrl + Shift راست یا چپ

یکی از راه‌های عمومی برای تغییر دادن چیدمان در برنامه‌های مختلف، استفاده از کلید میانبر کنترل به اضافه شیفت است. دقت کنید که اگر کلیدهای Ctrl + Shift سمت چپ کیبورد را بزنید، چینش کلمات و جملات به سمت چپ صفحه تغییر می‌کند در حالی که با زدن کلیدهای Ctrl و Shift سمت راست کیبورد، کلمات و جملات به سمت راست صفحه منتقل می‌شوند.

ممکن است در برنامه‌ی خاصی به صورت تصادفی کلید ترکیبی Ctrl + Shift راست یا چپ کیبورد را زده باشید و از آن پس مشکل به وجود آمده باشد، در این صورت باید یک بار دیگر کلید میانبر موردبحث را بزنید تا حالت قبلی فعال شود.

حل مشکل برعکس نوشتن در ورد و فتوشاپ با تغییر تنظيمات ویندوز

گاهی اوقات مشکل برعکس نوشتن حروف به خود برنامه مربوط نمی‌شود بلکه به سیستم عامل ویندوز و تنظیمات بخش زبان مرتبط است. برای بررسی تنظیمات زبان، به صورت زیر عمل کنید:

ابتدا کلید میانبر Win + i را بزنید تا برنامه تنظیمات ویندوز باز شود.

در تنظیمات روی Time & language کلیک کنید.

در صفحه بعدی روی Language & region کلیک کنید.

از منوی کرکره‌ای Country or region کشور خود را انتخاب کنید.

می‌توانید فرمت ناحیه جغرافیایی را نیز از بخش Regional format تغییر دهید.

حل مشکل برعکس نوشتن فارسی در فتوشاپ و ورد و غیره

تغییر نسخه فتوشاپ یا ورد و غیره

گاهی اوقات نسخه‌ای از برنامه که شما استفاده می‌کنید، با زبان فارسی سازگار نیست و امکان تایپ کردن به زبان فارسی یا عربی و غیره در آن به کلی وجود ندارد. گاهی اوقات حروف فارسی تایپ می‌شود اما به صورت برعکس. در هر دو حالت در مورد نسخه‌ای از برنامه از زبان فارسی به درستی پشتیبانی می‌کند، تحقیق و بررسی کنید و نسخه‌ی سازگار را دانلود و نصب کنید.

دقت کنید که در مراحل نصب بعضی از نرم‌افزارها برای پشتیبانی صحیح از زبان فارسی، باید گزینه‌های خاصی که حاوی عبارت‌هایی نظیر Middle East Languages یا Arabic هستند را تیک زد و در غیر این صورت برنامه پس از نصب و اجرا، به درستی از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند. در مورد برخی از نسخه‌های قدیمی‌تر فتوشاپ نیز این راهکار و ترفند ساده، مشکل برعکس نوشتن در فتوشاپ را حل می‌کند.

تنظیمات تایپ کردن در فتوشاپ و غیره را تغییر دهید

در نسخه‌های جدیدتر فتوشاپ و بسیاری از برنامه‌های حرفه‌ای، منویی مربوط به تایپ کردن و سازگاری تایپ با زبان‌های خاورمیانه شامل زبان فارسی و عربی وجود دارد که اگر تیک این گزینه فعال باشد، مشکلی در خصوص تایپ کردن به زبان فارسی پیش نمی‌آید. بنابراین برای حل مشکل برعکس نوشتن فارسی در فتوشاپ cs6 و غیره، حتماً منوی تنظیمات برنامه و بخش Type را بررسی کنید و اگر گزینه‌ای مرتبط با تایپ کردن به زبان‌های RTL یا زبان عربی و فارسی وجود دارد، تیک آن را فعال کنید.

اگر منو و تنظیمات را پیدا نکرده‌اید، در مورد نام برنامه و مشکل زبان فارسی گوگل کنید و از افراد متخصص در فروم‌ها و سایت‌های آموزشی سوال کنید.

استفاده از برنامه فارسی نویس

بعضی از برنامه‌ها به کلی از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند و نسخه‌ی خاصی که زبان فارسی را پشتیبانی کند هم منتشر نشده است. در این صورت چه باید کرد؟

برای حل مشکل برعکس نوشتن فارسی در برنامه ها می‌توانید از نرم‌افزار فارسی نویس استفاده کنید. چند برنامه برای این کار طراحی و به صورت رایگان در اختیار عموم کاربران ایرانی قرار گرفته است. با تایپ کردن عبارت موردنظر به زبان فارسی در این برنامه‌ها و سپس کلیک روی دکمه‌ی کپی کردن نسخه سازگار، می‌توانید متن فارسی را در برنامه‌ی موردنظر پیست کنید. البته لازم است که در برنامه‌ی موردنظر که از زبان فارسی به درستی پشتیبانی نمی‌کند، یکی از فونت‌های خاص مرتبط با برنامه فارسی نویس را انتخاب کنید. به این ترتیب مشکل برعکس نوشتن فارسی در ادوبی پریمیر و بسیاری از برنامه‌های حرفه‌ای دیگر حل می‌شود.

برای اطلاع از روش دقیق استفاده از برنامه های فارسی نویس، راهنمای نرم افزار فارسی نویس را مطالعه کنید.