زمانی که با مشکل اینترنت وای-فای یا اینترنت سیم کارت و حتی مشکلات بلوتوث روبرو می‌شویم، یکی از روش‌های رفع مشکل این است که برای ریست شبکه آیفون یا اندروید اقدام کنیم. با ریست تنظیمات شبکه گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره، تمام تنظیمات و اطلاعات مربوط به اینترنت و وای-فای و بلوتوث حذف و به حالت اولیه برمی‌گردد. بنابراین رمز شبکه‌های وای-فای و تنظیماتی مثل پروکسی و APN بازنشانی می‌شود و اگر مشکلی از این جهت وجود داشته، رفع می‌شود.

در این مقاله با روش ریست تنظیمات شبکه گوشی سامسونگ آشنا می‌شویم که به صورت مشابه برای ریست کردن تنظیمات شبکه در انواع گوشی اندروید کاربرد دارد.

ریست تنظیمات اینترنت و شبکه چیست؟

برای ریست کردن تنظیمات اینترنت سیم کارت یا به قول معروف اینترنت دیتا، روش‌های مختلفی وجود دارد. می‌توانید از کد ریست تنظیمات اینترنت ایرانسل یا کد ریست اینترنت همراه اول استفاده کنید. اما راهکار کلی‌تر این است که تنظیمات شبکه و اینترنت را در آیفون یا اندروید بازنشانی کنید.

ریست تنظیمات اینترنت و شبکه موجب پاک شدن اطلاعات مربوط به شبکه ها و وسایل متصل شده می‌شود. به عنوان مثال اگر به شبکه وای-فای متصل شده‌اید و رمز عبور آن ذخیره شده، با ریست شبکه، رمز عبور نیز حذف می‌شود. به همین صورت اگر تنظیمات اینترنت و شبکه را تغییر داده باشید و پروفایل‌هایی ساخته باشید، همگی حذف و بازنشانی می‌شود.

دقت کنید که ریست شبکه و اینترنت در اندروید به وسایل بلوتوث نیز مربوط می‌شود و در واقع وسایلی که تاکنون به گوشی یا تبلت متصل یا Pair شده، حذف می‌شود و باید اتصال از نو انجام شود.

ریست کردن شبکه و اینترنت کمی دردسر دارد و باید پیشاپیش رمز عبور شبکه‌ها را به خاطر بسپاریم یا یادداشت کنیم اما زمانی که تنظیمات مختلفی را دستکاری کرده‌ایم و نمی‌دانیم علت وصل نشدن اینترنت گوشی سامسونگ و شیائومی و غیره چیست، ساده‌ترین روش رفع مشکل قطع بودن اینترنت محسوب می‌شود. برای حل مشکل بلوتوث و وسایل بلوتوثی نظیر ایرپاد هم یک راهکار مفید، ریست کردن تنظیمات اینترنت و شبکه است.

آموزش ریست تنظیمات شبکه گوشی سامسونگ

مراحل کلی ریست تنظیمات شبکه گوشی شیائومی و هواوی و غیره شبیه به گوشی سامسونگ است. روشی که در ادامه توضیح می‌دهیم و اسکرین‌شات‌ها به گوشی سامسونگ مربوط می‌شود و در سایر محصولات اندرویدی، با توجه به اینکه چیدمان و نام گزینه‌ها در برنامه‌ی تنظیمات کمی متفاوت است، می‌توانید گزینه‌ها را با حوصله بررسی کنید یا با استفاده از قابلیت جستجو کردن در تنظیمات، گزینه‌های مربوط به ریست شبکه و اینترنت را پیدا کنید.

ابتدا برنامه Settings یا تنظیمات را از طریق صفحه خانه یا صفحه برنامه‌ها یا با پایین کشیدن نوار وضعیت و تپ روی آیکون چرخدنده‌ای تنظیمات، اجرا کنید. در صفحه اصلی روی گزینه‌ی General Management یا مدیریت عمومی تپ کنید.

آموزش ریست تنظیمات اینترنت و شبکه سامسونگ

در صفحه‌ی بعدی روی Reset یا بازنشانی تپ کنید.

آموزش ریست تنظیمات اینترنت و شبکه سامسونگ

در اندروید یا آیفون چند نوع ریست تنظیمات برای حل کردن مشکلات مختلف وجود دارد که یکی از موارد به شبکه و اینترنت مربوط می‌شود. برای ریست اینترنت همراه اول و ایرانسل و غیره، روی Reset Network Settings تپ کنید.

آموزش ریست تنظیمات اینترنت و شبکه سامسونگ

مرحله‌ی بعدی ریست تنظیمات اینترنت و شبکه این است که روی Reset Settings تپ کنید.

آموزش ریست تنظیمات اینترنت و شبکه سامسونگ

در صفحه‌ی بعدی نیز روی Reset تپ کنید تا فرآیند بازنشانی تأیید و آغاز شود.

آموزش ریست تنظیمات اینترنت و شبکه سامسونگ

در بعضی از گوشی‌ها برای ریست اینترنت و شبکه لازم است که پین کد یا پسورد یا اثر انگشت وارد شود، در صورت نیاز این کار را انجام بدهید و سپس صبر کنید تا فرآیند تکمیل شود.