برای اجرا کردن بازی‌های جدید که برای رزولوشن 4K بهینه می‌شوند، به تلویزیون یا مانیتور 4K و کارت گرافیک قوی نیاز داریم اما کابل ارتباطی نیز بسیار مهم است! به عنوان مثال اگر از HDMI 1.4 استفاده کنید، کارت گرافیک نمی‌تواند با سرعت کافی فریم یا تصویر با رزولوشن 4K برای مانیتور یا تلویزیون ارسال کند چرا که پهنای باند HDMI قدیمی، برای کیفیت فول اچ‌دی بهینه است و نه رزولوشن 4K.

قبل از خرید کابل مناسب می‌بایست اطلاعاتی در مورد اینکه کابل hdmi 2.1 چیست و چطور باید آن را تست کرد و از کیفیت آن مطمئن شد، داشته باشید تا کابل فیک و بی‌کیفیت خریداری نکنید و همین‌طور در صورت خرید و تست کردن کابل، سریعاً آن را مرجوع کنید! در ادامه به این موضوعات می‌پردازیم.

خرید تلویزیون hdmi 2.1 و کابل مناسب

کنسول‌های بازی نسل جدید که ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 نامیده شده، قدرت پردازشی بالایی دارند که در حد ۱۰ تا ۱۲ ترافلاپس است و با توجه به این قدرت بالا، امکان اجرا کردن بازی‌های سنگین با رزولوشن بالا یا به عبارت دیگر ابعاد تصویر بزرگ‌تر، وجود دارد. خوشبختانه قیمت مانیتور و تلویزیون 4K یا اولترا اچ‌دی نیز به مرور کاهش پیدا می‌کند و بسیاری از گیمرها توان خرید آن را دارند. اما در نهایت اگر کابل ارتباطی مناسب نباشد، نمی‌توانید بازی‌ها را با کیفیت بالا و در واقع رزولوشن 4K اجرا کنید و از کیفیت تصویر لذت ببرید. خرید کابل hdmi 2.1 برای اینکه رزولوشون رنگ 10 بیت باشد و رزولوشن تصویر 4160 در 2840 (یا 4K) باشد و همین‌طور سرعت نوسازی تصویر یا ریفرش ریت لااقل ۶۰ هرتز باشد، ضروری است.

دقت کنید که تلویزیون شما و همین‌طور کارت گرافیک کامپیوتر یا لپ تاپ و یا کنسول بازی نیز می‌بایست پورت HDMI 2.1 داشته باشد. متأسفانه بعضی از تلویزیون‌های 4K فقط پورت HDMI 2.0 دارند که برای رزولوشن 4K با ریفرش ریت ۶۰ هرتز مناسب است.

صرف‌نظر از اینکه کابل hdmi 2.1 4k را از چه فروشگاه و برندی خریداری می‌کنید، می‌بایست روش تست کردن آن را بدانید و اگر کیفیت آن مناسب نبود، سریعاً برای مرجوع کردن اقدام کنید.

کابل hdmi 2.1 چیست؟

کابل HDMI از سال‌ها پیش شکل مشخصی داشته و با طول‌های مختلف و در رنگ‌ها و بسته‌بندی‌های متنوع در بازار موجود است. استاندارد HDMI ورژن‌های مختلفی برای کابل و پورت HDMI تعریف کرده و ظاهر پورت و کابل ذوزنقه‌ای و مشابه است. کابل‌های HDMI با توجه به کیفیت و پهنای باندی که پشتیبانی می‌کنند، با عنوانی نظیر HDMI 1.2 یا HDMI 1.4a یا HDMI 2.0 و غیره معرفی می‌شوند.

حین خرید کابل hdmi 2.1 ps5 یا کابل HDMI برای ایکس باکس و کامپیوتر، می‌بایست به بسته‌بندی و توضیحات کاملاً دقت کنید. به عنوان مثال اگر روی بسته‌بندی کابل از عبارت HDMI 2.1 استفاده نشده یا عنوان HDMI Ultra High Speed را نمی‌بینید، به این معنی است که کابل HDMI سرعت پایین‌تری نسبت به حداقل موردنیاز برای رزولوشن 4K با عمق رنگ ۱۰ بیت و ریفرش ریت ۶۰ هرتز دارد و نباید آن را خریداری کرد.

به عبارت High Speed اکتفا نکنید چرا که در گذشته کابل‌های HDMI 2.0b بعضاً با عنوان High Speed HDMI فروخته می‌شدند که شاید سریع‌تر از انواع قدیمی‌تر باشند اما هدف خرید hdmi 2.1 است و نه HDMI 2.0b و نسل‌های قبلی. قیمت کابل hdmi یک متری نسخه‌ی 2.1 به مراتب بالاتر از کابل HDMI 1.4 و ورژن‌های قدیمی‌تر است، به خصوص اگر کابل دارای برندهای معتبر و شناخته شده باشد.

در خرید HDMI 2.1 به چه نکاتی توجه کنیم؟

برندهای فیک کابل HDMI نیز به وفور در بازار عرضه می‌شود و ممکن است برخی دارای کیفیت مناسب باشند و برخی دیگر پهنای باند کافی نداشته باشند اما نکته‌ی جالب این است که حتی کابل‌های ارزان که کیفیت پایین‌تری دارند هم در صورت وجود برچسب HDMI 2.1 معمولاً سرعت کافی دارند! البته موارد خاص نیز موجود است که کابل صرفاً عنوان HDMI 2.1 را یدک می‌کشد و کیفیت آن در حد HDMI 2.0 است و این موضوع در تست مشخص می‌شود.

می‌توانید QR Code یا هولوگرام روی بسته‌بندی را نیز بررسی کنید، به خصوص عبارت Ultra Certified Cable. البته روی محصولات فیک نیز ممکن است هولوگرام و QR Code وجود داشته باشد! لذا بهترین کار خرید کابل HDMI از فروشنده‌ای است که در صورت پایین بودن کیفیت، آن را پس بگیرد و در واقع فرصت تست و بررسی به مشتری بدهد.

تأیید کیفیت کابل در اپ HDMI Certification

یک راهکار دیگر برای انتخاب بهترین برند کابل hdmi موجود در بازار این است که کابل‌ها را به کمک اپلیکیشن رسمی HDMI Certification بررسی کنید. کافی است این اپ را نصب کنید و سپس دوربین گوشی را به سمت بسته‌بندی کابل بگیرید. اگر عبارت Congratulations ظاهر شود به این معنی است که کابل واقعاً تأیید شده و کیفیت خوبی دارد.

در خرید HDMI 2.1 به چه نکاتی توجه کنیم؟

متأسفانه امکان معرفی یک برند خاص به عنوان بهترین برند کابل hdmi وجود ندارد چرا که تنوع برندها و محصولات بسیار زیاد است و به علاوه می‌بایست هزینه را هم در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر کابل تأیید شده و مرغوبی با قیمت ۱۰ برابر معمول در بازار موجود باشد، بسیاری از افراد آن را خریداری نمی‌کنند و سراغ محصولات ارزان‌تر با کیفیت کافی می‌روند. به علاوه نسخه فیک بسیاری از برندهای معروف نیز تولید می‌شود! لذا خرید کابل hdmi 2.1 سونی و Belkin و سامسونگ و غیره که تقلبی و گران است، تضمینی بر عملکرد خوب کابل نیست.

کابل hdmi 2.1 120hz و پهنای باند موردنیاز

برای محاسبه‌ی پهنای باند موردنیاز می‌بایست حجم یک فریم تصویر فشرده‌نشده را محاسبه کنید و تعداد فریم در ثانیه را در آن ضرب کنید.

  • تصویر 4K از نظر رزولوشن حدود ۲ هزار پیکسل در ارتفاع دارد و ۴ هزار پیکسل در طول آن قرار می‌گیرد. لذا ۸ میلیون یا ۸ مگاپیکسل دارد.
  • هر پیکسل دارای سه ساب‌پیکسل قرمز و سبز و آبی است و در حالتی که عمق رنگ ۱۰ بیت باشد، برای هر ساب‌پیکسل ۱۰ بیت داده موردنیاز است تا میزان روشنایی آن تعیین شود. بنابراین هر پیکسل ۳۰ بیت داده لازم دارد.
  • برای یک فریم ۸ مگاپیکسلی، حدود ۸ در ۳۰ میلیون بیت یا ۲۴۰ مگابیت داده نیاز است.
  • اگر در یک ثانیه ۶۰ فریم (۶۰ هرتز) تصویر داشته باشیم، ۶۰ در ۲۴۰ مگابیت داده لازم است که حدود ۱۴.۴ گیگابیت می‌شود. بنابراین پهنای باند کابل ارتباطی می‌بایست حداقل ۱۴.۴ گیگابیت بر ثانیه باشد.
  • برای ۱۲۰ هرتز نیز پهنای باند مورد نیاز، ۲ برابر است.

فرق HDMI 2.0 و HDMI 2.0b با HDMI 2.1 از نظر پهنای باند بسیار زیاد است. HDMI 2.0 و 2.0b حدود ۱۴.۴ گیگابیت بر ثانیه پهنای باند دارد که دقیقاً برای رزولوشن 4K و ریفرش ریت ۶۰ هرتز و عمق رنگ ۱۰ بیت کافی است. اما HDMI 2.1 حدود ۴۸ گیگابیت بر ثانیه پهنای باند دارد و این یعنی برای 4K با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز هم کافی است!

اگر پهنای باند کابل HDMI کمتر از مقدار موردنیاز باشد، ممکن است تصویر گاهی سیاه شود و یا کیفیت آن افت کند و حالت دانه دانه پیدا کند. این نوع عیوب تصویر خبر از کیفیت پایین کابل HDMI می‌دهد و می‌بایست HDMI نسخه‌ی بالاتر تهیه کرد.

دقت کنید که در اتصال مانیتور یا تلویزیون به کیس، ممکن است ویندوز به صورت خودکار تنظیمات ریفرش ریت و رزولوشن را تغییر بدهد تا مشکلی در نمایش تصویر پیش نیاید! اگر حرکت موس و پنجره‌ها حالت مقطع و پرک پرک داشته باشد، به این معنی است که ریفرش ریت پایین‌تر از ۵۰ هرتز است و ویندوز آن را تغییر داده است. به همین صورت افت رزولوشن محسوس است.

در خرید HDMI 2.1 به چه نکاتی توجه کنیم؟

مشکل کابل HDMI بلند

هر چه طول سیم بیشتر باشد، مقاومت الکتریکی نیز بیشتر می‌شود و این یعنی کابل‌های بلندتر به طور کلی پهنای باند کمتری دارند مگر آنکه کیفیت مس یا فلز به کار رفته در ساخت کابل بیشتر باشد و همین‌طور ضخامت سیم‌ها بیشتر باشد که این دو مورد، مقاومت الکتریکی را کاهش می‌دهد. بنابراین برای ساخت کابل HDMI 2.1 طولانی، محدودیت‌های جنس فلز و ضخامت سیم مطرح است و هزینه‌ی کابلی که کیفیت لازم را داشته باشد، چند برابر خواهد شد.

توصیه می‌شود که کابل HDMI 2.0 یا نسخه‌های بالاتر را با طول کمتر از ۳ تا ۵ متر تهیه کنید و به جای خرید کابل طولانی، فاصله‌ی کیس یا کنسول پلی استیشن یا ایکس باکس سری ایکس را از تلویزیون کمتر کنید. اگر کابل HDMI 1.4 و نسخه‌های قدیمی‌تر می‌خرید هم محدودیت طول ۶ تا ۱۰ متر را در نظر بگیرید و کابل‌های طولانی‌تر خریداری نکنید چرا که احتمال بروز مشکل بیشتر می‌شود.

خرید کابل برای رزولوشن فول اچ دی

برای کاربردهایی به جز بازی و زمانی که تلویزیون 4K نیست، اگر کابل HDMI 2.0 یا نسخه‌های بالاتر دارید، نیازی به خرید کابل جدید نیست چرا که این ورژن‌ها برای رزولوشن‌های پایین بیش از حد نیاز سریع است.

در خرید HDMI 2.1 به چه نکاتی توجه کنیم؟

از طرفی اگر کارت گرافیک سیستم شما ضعیف باشد و تلویزیون 4K داشته باشید، عملاً نمی‌توانید بازی‌ها را با رزولوشن 4K اجرا کنید. حتی اگر تنظیمات گرافیکی بازی‌ها را به حالت حداقل کاهش دهید هم بازی با سرعت کافی اجرا نمی‌شود. بنابراین در نهایت باید رزولوشن را کاهش دهید. انتخاب رزولوشن پایین به این معنی است که نیازی به کابل برای رزولوشن 4K ندارید و نباید کابل گران‌قیمت برای رزولوشن 4K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بخرید.

در خرید HDMI 2.1 به چه نکاتی توجه کنیم؟

بعضی از گیمرها حتی در مورد رزولوشن 8K کنجکاوی می‌کنند و حین خرید کابل HDMI به دنبال ارقام عجیب هستند در حالی که کارت گرافیک‌های رده اول که تا پایان سال 2022 معرفی شده، نمی‌توانند بعضی از بازی‌های سنگین و گرافیکی را با رزولوشن 4K و سرعت متوسط بالاتر از ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنند! قدرت پردازنده گرافیکی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 نیز به مراتب کمتر از قوی‌ترین کارت گرافیک‌های روز است و لذا عملاً صحبت کردن از رزولوشن 8K بی‌فایده است.

در خرید HDMI 2.1 به چه نکاتی توجه کنیم؟

شما در خرید کابل HDMI 2.1 یا HDMI 2.0 چه تجربه و مشکلاتی داشتید و چطور مشکل را حل کردید؟